Hej,

Någon som har tips på vad man kan göra?

Har jag igång luftvärmepump och varmvattenberedaren samtidigt löser jordfelsbrytaren ut. Men kör man var och en för sig så löser den inte ut.
 
Små läckageströmmar finns det i många apparater och tillsammans kan de utlösa en jfb. Kanske sätta upp en egen personskyddsautomat för luftvärmepumpen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Tillverkare och modell på värmepumpen sa.t på VVBn?

Vad mer ligger på den aktuella JFBn?

Med en läckage- och jordfelströmtång så går det att mäta fram hur stora strömmar det är i de olika apparaterna,
[länk]

Med en isolationsprovare så kan man mäta fram var jordfelet är,
[länk]
Men det känns som det blir någon form av överbelastning? Eftersom båda apparaterna fungerar så länge man bara har en ansluten. Har man igång båda samtidigt så går jordfelsbrytaren när varmvattenberedaren jobbar. Inte när den så att säga är full. Pumpen är ganska nyinstallerad och har dvärgbrytare.

Det samma om jag kör ugn, infravärme och all belysning samtidigt, så har det alltid vart. Så har aldrig igång spis och infravärme samtidigt.

Allt ligger på samma brytare.

Känns som den bryter extremt lätt.
 
För LVP'n handlar det troligen inte om något fel, om det inte är elvärmeslingor som får JFBn att lösa. LVP med frekvensomriktarstyrd kompressor kan ligga på gränsen till att lösa en JFB. Du behöver kontrollera vad tillverkaren till pumpen säger om JFB. Den kanske går bättre med en JFB av typ F.

Varmvattenberedaren är dock på väg att gå sönder. Har du ett begynnande läckage i elpatronen så är det troligen bara en tidsfråga innan den ensam löser JFBn. Så passa på att åtgärda innan ni oväntat står utan varmvatten.

Man kan ju kontrollmäta läckströmmen, men det kräver en ganska dyr läckströmstång som för LVPn del klarar höga frekvenser. JFBn är ett väldigt grovt mätinstrument så det är svårt att säga något med säkerhet.
 
S
C chit82 skrev:
Men det känns som det blir någon form av överbelastning? Eftersom båda apparaterna fungerar så länge man bara har en ansluten. Har man igång båda samtidigt så går jordfelsbrytaren när varmvattenberedaren jobbar. Inte när den så att säga är full. Pumpen är ganska nyinstallerad och har dvärgbrytare.

Det samma om jag kör ugn, infravärme och all belysning samtidigt, så har det alltid vart. Så har aldrig igång spis och infravärme samtidigt.

Allt ligger på samma brytare.

Känns som den bryter extremt lätt.
Jordfelsbrytarna kan inte lösa ut för överbelastning. Den löser bara när skillnaden av strömmarna in och ut ur JFB är större än cirka 30mA.

Har du en arbetsbrytare till värmepumpen utomhus? Ta gärna ett kort på hur den är installerad.

Annars hade jag gissat på att varmvattenberedaren är den stora boven.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För LVP'n handlar det troligen inte om något fel, om det inte är elvärmeslingor som får JFBn att lösa. LVP med frekvensomriktarstyrd kompressor kan ligga på gränsen till att lösa en JFB. Du behöver kontrollera vad tillverkaren till pumpen säger om JFB. Den kanske går bättre med en JFB av typ F.

Varmvattenberedaren är dock på väg att gå sönder. Har du ett begynnande läckage i elpatronen så är det troligen bara en tidsfråga innan den ensam löser JFBn. Så passa på att åtgärda innan ni oväntat står utan varmvatten.

Man kan ju kontrollmäta läckströmmen, men det kräver en ganska dyr läckströmstång som för LVPn del klarar höga frekvenser. JFBn är ett väldigt grovt mätinstrument så det är svårt att säga något med säkerhet.
Grejen är ju att sätter jag på infravärme, spis och all belysning så går jordfelsbrytaren också. Även om inte beredaren är på. Alltså använder jag många saker samtidigt så går brytaren, kan det vara det totala läckaget som löser ut den?
 
Hur ät det. Om du inte kopplar in infran, löser den då med. Lite av en klassiker att dom kan lösa ut en JFB när elementet blir varmt eller varit på ett tag. Hur är det med VVB, JFB löser inte när den inte jobbar, kan vara en överledning i ett element som löser efter ett tag. Du får prova dig fram. Allt som har ett el-slinga i sig kan lösa ut en JFB, direkt eller efter ett tag när dom fått upp värmen. Du får prova dig fram eller mäta eller ta hjälp från en som vet och kan mäta.
 
C chit82 skrev:
Grejen är ju att sätter jag på infravärme, spis och all belysning så går jordfelsbrytaren också. Även om inte beredaren är på. Alltså använder jag många saker samtidigt så går brytaren, kan det vara det totala läckaget som löser ut den?
Eller så har du ett jordfel som visar sig först när belastningen på nollan blir så stor att en del av strömmen smiter iväg till jord. Det brukar hända med jordfel "långt ut" i systemet och kan ligga i en helt annan grupp än det man tror.
En felsökning är varken tidsödande eller svår, man lossar nollan och fasen och lägger ihop dom sedan mäter man mellan fas/nolla och jord med isolationsmätare. I en vanlig villa central tar det kanske en timme att hitta den felande gruppen, och att felsöka hela gruppen tar kanske en timma till.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Tackar för era råd. Ska undersöka vidare.
 
C chit82 skrev:
Grejen är ju att sätter jag på infravärme, spis och all belysning så går jordfelsbrytaren också.
Det är viktig information som annullerar de flesta tips du fått före ditt inlägg.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För LVP'n handlar det troligen inte om något fel, om det inte är elvärmeslingor som får JFBn att lösa. LVP med frekvensomriktarstyrd kompressor kan ligga på gränsen till att lösa en JFB. Du behöver kontrollera vad tillverkaren till pumpen säger om JFB. Den kanske går bättre med en JFB av typ F.

Varmvattenberedaren är dock på väg att gå sönder. Har du ett begynnande läckage i elpatronen så är det troligen bara en tidsfråga innan den ensam löser JFBn. Så passa på att åtgärda innan ni oväntat står utan varmvatten.

Man kan ju kontrollmäta läckströmmen, men det kräver en ganska dyr läckströmstång som för LVPn del klarar höga frekvenser. JFBn är ett väldigt grovt mätinstrument så det är svårt att säga något med säkerhet.
Det är tydligen elpatronen i beredaren som börjat läcka. En ny patron kostar 1600kr, och är lätt att byta själv, är det värt det jämfört med att byta ut alltihop, den är ca 13år gammal.
 
Absolut värt att byta ut elpatronen. Varmvattenberedare har inte blivit så mycket bättre på 13 år att det motiverar utbyte.
 
Det är en vattenfråga. Jag vet inte men @jonaserik har säkert ett bra svar.
 
J Josth skrev:
Absolut värt att byta ut elpatronen. Varmvattenberedare har inte blivit så mycket bättre på 13 år att det motiverar utbyte.
Har du någon uppfattning av tidsåtgång av ett byta? Funderar på att anlita en vvsare med icke vita stålar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.