Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
måste man rimligen utgå från att alla andra är idioter. Gör du det?
Det brukar jag förvisso göra i trafiken. ;)
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet med delningsekonomin är att många vill ha samma sak samtidigt. Där brukar businesscaset haverera på den ena eller den andra sidan (köpare/säljare).
Precis. Det räcker ju med att titta på hur det fungerar med t.ex. tåg- och flygbiljetter i samband med storhelger och liknande.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns ändå ett incitament att köra nästan tomt med elbilar som inte finns med avgasbilar. Tror man att man ska klara sig hela vägen hem och ladda billigt där är det ofta rimligt att köra med ganska små marginaler.
Ja, 20% kvar på batteriet, 10 mil kvar hem (till sin egen laddare), stannar man verkligen och snabbladdar en stund då?
 
N Nerre skrev:
Ja, 20% kvar på batteriet, 10 mil kvar hem (till sin egen laddare), stannar man verkligen och snabbladdar en stund då?
Planerar man en långresa på det sättet så har man kanske inte planerat alls. Jag planerar mina långresor utefter tumregeln att jag har runt 10% kvar vid destinationen.

Ditt glas är verkligen halvtomt och hela kohagen är ute på isen.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Ja, 20% kvar på batteriet, 10 mil kvar hem (till sin egen laddare), stannar man verkligen och snabbladdar en stund då?
Det beror förstås på omständigheterna. Vet man att 20 % normalt räcker, men det finns en osäkerhet och det är sista chansen att ladda så laddar man. Finns det flera laddare på väg till målet kan man spela med mindre marginaler.

Har man små barn i bilen kontra om man är ensam så skiljer sig också riskbenägenheten för många.

Men det viktiga att förstå är att det finns andra incitament för när och hur man laddar jämfört med när och hur man tankar.

När man stannar och tankar längs vägen tar det kanske fem minuter och ska oavsett göras. Få har en farmartank med billigare diesel hemma på gården att komma hem till.

När man stannar och snabbladdar med en elbil är det det dyraste sättet att ladda på, så det undviker man i möjligaste mån. Inte in absurdum, men ändå.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M
Jag har ingen elbil men väl en motorcykel som går på el. Jag laddar i vanligt 230-uttag och har en sladd med mig när jag är ute och kör.

Men jag har faktiskt funderat på att köpa ett elverk att ha ståendes hemma, bara för att liksom. Hustrun är ju i princip alltid hemma när jag är ute och kör och då kan det ju lätta räckviddsångesten lite iaf. att veta att "reservdunken" bara är nån timme bort.

Men man kanske inte ens tänker på sånt öht. när man kör elbil? Jag har alltid en 25L dieseldunk ståendes hemma, bara för att liksom. Båda bilarna går på diesel.

Hur ser räddningsmomentet ut på försäkringen för er? Med vanlig fossil bil ka man ju få hjälp om man kör soppatorsk. Nån mindre laddningsfunktion/elverk måste väl snart alla bärgningsbilar utrustas med så man kan ta sig till närmaste laddstolpe vid soppatorsk?
 
MultiMan
J jocke31 skrev:
Törs lova att du inte tillhör majoriteten, helt oavsett bostadsort.
Det är jag helt med på, men påståendet jag svarade på var att "ingen" hade reservdunk i bilen.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det är jag helt med på, men påståendet jag svarade på var att "ingen" hade reservdunk i bilen.
OK, i princip ingen då.
 
N Nerre skrev:
[länk]

Absolut, där fanns ju tvättmaskin. Faktiskt fanns även kabeltv.

Sen är hyran 10300 kr i kallhyra.
Då tillkommer värme, el, sophämtning, vatten och kanske en parkering för de finns inte till alla husen.

Så 17-20 tusen för en trea i en sömning stad låter fint. Min kostnad var ungefär 6-10 000 i månaden inkl allt. (även bilelen)
 
MultiMan
J jocke31 skrev:
OK, i princip ingen då.
Helt fel och varför fortsätter ni tjata om detta? Mer än hälften av alla jag känner ute på landsbygden har reservdunk. Lokala macken tvingades lägga ner pga etanolkraven som bl a C centralt drev igenom (förr stod de för landsbygden, vilket de glädjande nog fortfarande ofta gör i kommunalpolitiken). Tack och lov har framtidstron ökat igen med nya styret i riksdagen, så nu ska det byggas mack igen (antagligen med el också)!
 
Redigerat:
J jocke31 skrev:
Törs lova att du inte tillhör majoriteten, helt oavsett bostadsort.
Jag hade de i mina första bilar. Inte ovanligt att tankmätare inte fungerade faktiskt.
Nu har jag det i min skåpbil. Men jag passar på att tanka lite extra när de är billigt.

Sen går de flesta dieselbilar över 100 mils räckvidd i tanken. Vore groteskt att köra soppatorsk idag (aja det händer)
 
  • Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har ingen elbil men väl en motorcykel som går på el. Jag laddar i vanligt 230-uttag och har en sladd med mig när jag är ute och kör.

Men jag har faktiskt funderat på att köpa ett elverk att ha ståendes hemma, bara för att liksom. Hustrun är ju i princip alltid hemma när jag är ute och kör och då kan det ju lätta räckviddsångesten lite iaf. att veta att "reservdunken" bara är nån timme bort.

Men man kanske inte ens tänker på sånt öht. när man kör elbil? Jag har alltid en 25L dieseldunk ståendes hemma, bara för att liksom. Båda bilarna går på diesel.

Hur ser räddningsmomentet ut på försäkringen för er? Med vanlig fossil bil ka man ju få hjälp om man kör soppatorsk. Nån mindre laddningsfunktion/elverk måste väl snart alla bärgningsbilar utrustas med så man kan ta sig till närmaste laddstolpe vid soppatorsk?
En fiffig grej med elbilar är att om man bogserar den, kan man sitta i elbilen och ligga på regen. Komma frammåt och ladda batteriet samtidigt en kort sträcka så man kan ta sig till en laddstation.
Funkar väl med el MC också även om det är knöligare att bogsera.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När man stannar och tankar längs vägen tar det kanske fem minuter och ska oavsett göras.
Ska oavsett göras kanske, men man har större valmöjlighet att välja när det görs. Man är inte särskilt styrd av bilen just eftersom den har längre räckvidd. Som jag skrivit flera gånger förut så till vardags tankar jag normalt när det är kanske 1/4 tank kvar och jag passerar en mack. Men ofta blir det "Oj, nu är det 1/4 tank kvar, då behöver jag tanka nån gång de kommande 2 veckorna."

På långresa är det såklart lite annorlunda, dels beror det på hur mycket man startar med och hur långt man ska köra, men även där handlar det om att tanka kanske en halv tank när man ändå passerar en mack. Är man med familjen kanske man passar på att köpa en glass, det tar oftast längre tid att köpa glassen än att tanka.

Som nån skrev tidigare i tråden, med elbil är det kanske inte säkert att behovet att ladda uppstår när det är vettig tid att stanna och äta. Viss, åker man hemifrån 9 kanske det är läge för lunch vid 11, men vad är det läge för klockan 13 när det är dags att ta nästa paus? Och klockan 15? Sen är det kanske läge att stanna för middag vid 17, då fungerar det såklart bättre att ladda.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En fiffig grej med elbilar är att om man bogserar den, kan man sitta i elbilen och ligga på regen. Komma frammåt och ladda batteriet samtidigt en kort sträcka så man kan ta sig till en laddstation.
Funkar väl med el MC också även om det är knöligare att bogsera.
Normalt när man transporterar bilar vid assistans så tar bärgaren bilen uppe på flaket, och om de tar bilen upplyft i en axel så kan jag garantera att du inte får sitta i bilen.

Tvåhjuliga mc får inte ens bogseras....
 
N Nerre skrev:
Ska oavsett göras kanske, men man har större valmöjlighet att välja när det görs.
Absolut, dels för att det går så fort, dels för att priset är mer eller mindre samma oavsett var man tankar.

Jag försöker inte argumentera mot att det finns fördelar med avgasbilar, jag försöker förklara att det kan vara logiskt att köra ett batteri nästan tomt på ett annat sätt än det är det för en tank.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.