Pooltak beställt och kommer monteras om ett par veckor. Plats är förberedd nu så det kan skjutas undan helt.
Trädäck med staket, inbyggd pool, soligt, gröna träd, hus i bakgrunden, duschstativ, avslappnande utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Helmersson och 4 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nu är poolplåtarna borttagna och frugan börjar kolla på pooltak. På den sidan pooltaket kan skjutas är det bara 80 cm så man kommer ju inte få bort det helt tyvärr.
Det verkar inte finnas så många för 3.5 x 7m som vi har men kanske denna passar bra? [länk]
Vi håller på att knåpa ihop ett Leia inbox pooltak. En reflektion då är att det trots priset är en manual som inte är helt enkel att följa. Råkar du göra ett misstag på grund av otydlig beskrivning så ska du inte vänta dig något stöd från G&Js support.
 
Jonas Persson
R RoffeN skrev:
Råkar du göra ett misstag på grund av otydlig beskrivning så ska du inte vänta dig något stöd från G&Js support.
G&J är ett importföretag som köper in produkter från tillverkare av halvfabrikat. Kunskapen finns där, möjligen hos ÅF eller av dem anlitade installatörer, men inte hos G&J.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
G&J är ett importföretag som köper in produkter från tillverkare av halvfabrikat. Kunskapen finns där, möjligen hos ÅF eller av dem anlitade installatörer, men inte hos G&J.
Så är det ju inte. G&J har gjort ett urval av produkter som passar deras portfölj. De har regelbunden kontakt med sina leverantörer. De står för marknadsföring, de skriver avtal med ÅF, de utbildar dem och ger support. Och de tar fram allt material som behövs för att att försäljningen ska fungera inklusive manual för att sätta ihop inbox produkter. Tyvärr har de inte lyckats i alla led och deras egen support är absolut inte tillmötesgående och förstående då deras slutkunder får problem pga bristfällig manual.
 
Jonas Persson
De skriver själva på sin hemsida:

"Tillsammans med branschledande fabriker har vi själva utvecklat och designat många av våra produkter. Genom god produktkännedom, hög teknisk kompetens och en uppskattad kundtjänst, är vi alltid redo att guida våra kunder och slutkonsumenter rätt."

Jag vill påstå att de inte är en ingenjörsfirma som utvecklar produkterna. G&J är duktiga kravställare och låter dessa fabriker skapa produkter enlig deras önskemål. Kvalitet, tekniska krav på effekt COP, funktioner mm kommer från G&J, men exakt hur t ex en värmepump ska kunna uppfylla dessa krav är upp till fabriken.

Nu är det en fem, sex år sedan jag undersökte detta. Då tillverkades pooltaken i Ungern. Fabrikens hemsida hade många olika tak och det fanns modeller som var mycket lika. Den tjocka manualen med fotografier som visar hur taket monteras var från fabriken.

Vem som tillverkar poolpumparna vet jag inte, men jag fann bilder på kinesiska sidor som var mycket lika min pump.

G&J har bra produkter av hög kvalitet och är duktiga på det de gör.

Poolvärmepumpen har fungerat problemfritt i elva år. Dock är kontrollpanelen skräp. Knapparna slutar fungera och batteribackupen för klockan som sitter fastlödd på kortet håller bara något år. Jag köpte till en extra panel som sitter närmare poolen. Trots att de är nästan identiska skiljer temperaturen en halv grad. Hur lyckas man med det över en digital tretrådsmatning?

Pooltaket är intakt efter sex år. Dock är handtagen som öppnar dörren bara fastsatta med plåtskruv i en mm tjock aluminium. Ett av handtagen har jag förstärkt med blindnitsmuttrar då det började lossna.
 
Jag har inte beställt av G&J och dessutom ska allt installeras av firman så jag behöver inte fundera på montering eller så.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Stefan N Stefan N skrev:
Jag har inte beställt av G&J och dessutom ska allt installeras av firman så jag behöver inte fundera på montering eller så.
Tror inte du kan beställa direkt från dem utan bara via ÅF.
 
Det va tajt med plats, hade gått på ritningen men det va ändå inte mycke marginal. Utomhuspool med glastak, träaltan och trädgård i bakgrunden under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhus simbassäng, trätrall, halvöppen pooltäckning, grönska, soligt, privat trädgård, villahus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck möter frostat glas och metallstaket, med gräsmatta i bakgrunden, skugga och solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Snyggt!!!
 
Om nån funderar på att montera ett tak själv så är det inget jag skulle rekommendera, det tog två montörer som gör detta hela tiden 12 timmar och det va en jäkla massa delar.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Om nån funderar på att montera ett tak själv så är det inget jag skulle rekommendera, det tog två montörer som gör detta hela tiden 12 timmar och det va en jäkla massa delar.
Äh, så komplicerat är det inte. Inte svinenkelt, det vill jag tillstå, men nog är det ett helgjobb för två normalhändiga personer.

Det största problemet vi hade var nog att när nu poolen var byggd så var det enda plana stället att bygga på, poolens botten. Det krånglade till det hela en aning.
 
Jonas Persson
Håller med, men de avslutande stegen som sätter taket på plats kan man göra själv

Taket är stort, varje sektion är ca 2x5 m för en 4x8 pool.Så du behöver en stor plan yta att arbeta på, förhindrar också att sektionen inte blir skev.

Vi betalade extra och fick sektionerna levererade färdigmonterade. Rälsen och olika fästelement monterade vi själva.
 
K Krillehus skrev:
Jag gav 79.000 för mitt 8x4m med klarglas inkl. Frakt.
Vi var två man och monterade den på 6 timmar.
Skulle jag göra det igen får jag nog ihop den på 4 timmar.

Tycker du den bekvämligheten är värd 70-90.0000 så kör på.
Vilket pooltak är det du har köpt?
 
K
Stefan N Stefan N skrev:
Lite plintar och bärlinor samt en bild på blivande stensargen.
[bild]
[bild]
Ser ut som att du förankrat bärlinorna i poolen, korrekt? Använde du ”bara” plugg och skruv (för ändamålet) eller något mer avancerat?

Tack för en bra tråd i övrigt 😊
 
Betongexpander.
Metalldübel med gängad stång, mutter och bricka, för förankring i betong eller masonry.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.