K Krille4 skrev:
Du kan inte bygga en kalkyl på att inflation/hyperinflation bara påverkar just elpriserna.
Nej, men det är inga andra priser involverade här så länge vi inte har så långa avbetalningstider att vi behöver reparera och byta ut grejer. Så det är irrelevant. Givetvis är exemplet med hyperinflation just precis bara ett exempel för att tydliggöra att inflationen, allt annat lika, gör solcellerna mer lönsamma. Det innebär inte att inflationen övervinner alla andra faktorer, det handlar bara om att fastslå att det är en faktor som ökar lönsamheten.

Hög inflation gynnar alla former av investeringar i realkapital. Men när det gäller solceller för eget bruk så är det dessutom okänsligt för den allmänna ekonomins framtida utveckling, Investerar man exempelvis i fastigheter som man inte själv tänkt bruka löper man risken att de sjunker i värde om den allmänna ekonomin går dåligt och efterfrågan minskar.

K Krille4 skrev:
Så länge man inte amorterar kan heller inte utfallet de fösta åren påverka räntekostnaden.
Det enkla sättet att betrakta det är förstås att räkna på att överskottet går till amorteringar. Men i en kalkyl där man använder en kalkylränta (såsom energimyndighetens räknesnurra) så behöver det inte finnas något verkligt lån eller några verkliga avbetalningar eller ränteinbetalningar. Kalkylräntan är bara ett sätt att jämföra en investering med tänkbara övriga investeringar, exempelvis att placera pengarna på börsen eller tilläggsisolera taket. Men för all del, låt oss tänka oss fallet att det finns ett lån och att det sker amorteringar. Då påverkas den faktiska totala räntekostnaden väldigt mycket av resultatet de första åren.

Finns inget sådant lån så blir effekten på den totala lönsamheten dock densamma av bra resultat de första åren, exempelvis genom att man får ränta på ränta på de pengar man sparar på banken, eller vad man nu gör med dem. Det är alltid bättre att få pengar snart än att få dem någon gång senare i framtiden.
 
Ser att man i kalkylen har räknat på ett elpris på 2kr kWh. Det verkar vara väldigt högt.

Det börjar ju bli en trend nu att elpriset sjunker mellan 13-16.
Det borde väl vara det elpriset man jämför med?
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ser att man i kalkylen har räknat på ett elpris på 2kr kWh. Det verkar vara väldigt högt.

Det börjar ju bli en trend nu att elpriset sjunker mellan 13-16.
Det borde väl vara det elpriset man jämför med?
Ja, de som har panelerna mot öster-väster har en bättre situation än de som har dem mot söder som det verkar. Tidigare i tråden så räknade jag på det viktade elpriset (mot produktionen i söder) i april under de timmar som solen skiner, det var ingen rolig läsning för solpanelsägarna.

Siffrorna för maj ser ut så här till och med idag (den 16:e maj):
Nattens medelpris (00-06): 38 öre/kWh
Viktat medelpris solel (9-17): 50 öre/kWh (notera att enbart ca 5% av maxproduktionen sker under var och en av första och sista timmen så räknar jag dessa timmar i nästa punkt också).
Medelpris övrig dagtid: (06-10, 16-24) 63,4 öre/kWh
Rent medelpris 10-16: 49,5 öre/kWh
Medelpris över maj månad: 53,6 öre/kWh

Nu är ju alla siffror ovan av formen "det beror på", exempelvis om man har man paneler i öst/väst istället för i söder så blir det bättre medelpris för solelen. Jag räknar dock på området sydväst-sydöst (som ger ungefär samma) då de flesta har panelerna så och det är så jag skulle få paneler om jag beslutade mig för installation.

Man skall också notera att jag i siffrorna ovan inte har vägt in vädret när elen är dyr vs billig, det hade man kunnat göra också men det skulle innebära mycket mer arbete...
 
Redigerat:
  • Gilla
Aolo och 1 till
  • Laddar…
Imorgon blir det riktigt tråkigt att äga solpaneler (SE3 visas):
Linjediagram visar timvisa prisfluktuationer, högst på kvällen, märkt kl 16:00-17:00 med 3.69 öre/kWh.

SE1 och SE2 är ännu värre med en topp på hela dygnet på 3,89 öre och som lägst -2,29 öre. SE4 ligger lågt en timme mindre än SE3.

Tendensen är fortsatt tydlig (även om morgondagen är extrem) att elpriserna dagtid när solpanelerna producerar är mycket låg. Nu förstärks denna av vårfloden, men ändå...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ser att man i kalkylen har räknat på ett elpris på 2kr kWh. Det verkar vara väldigt högt.

Det börjar ju bli en trend nu att elpriset sjunker mellan 13-16.
Det borde väl vara det elpriset man jämför med?
Vet inte vilken kalkyl du avser, men det finns ju olika priser här. Troligen är det du refererar till priset på el som du slipper köpa pga egen produktion. Då är det alltså inte spotpriset utan det pris du betalar inklusive alla skatter och avgifter som räknas. Har du timpris blir det relevant att kolla på tidpunkter, men de flesta har inte timpris och då är det inte heller relevant.

Men som jag påpekat ovan så är det inte heller dagens pris som är relevant, utan det genomsnittliga priset under hela den period som man räknar på. Så säger kalkylen att återbetalningstiden är 15 år ska man bedöma vad det nominella genomsnittspriset blir under den perioden. Och då låter 2 kr / kWh helt orimligt lågt. Snittpriser de senaste 5 åren har legat på mellan 1,50 - 2 kr under sommarmånaderna. Även om man tror att inflationen sjunker tillbaka till 2% så kommer det inte bli billigare än 2 kr / kWh i medeltal.

Dock kan man förstås inte räkna med denna besparing på hela produktionen utan just precis bara på den el man använder själv.
 
H
Ja det blir jättetråkigt att ha gratis el och inte behöva tvätta på natten bara för att elen är billigare några timmar. Helt plötsligt väcks lusten att sänka värdet på mitt hus, få svårt att sova pga centrifug och betala för drivmedel…

eller så rycker man på axlarna och fortsätter att glädjas åt gratis pengar med nära noll i risk.
Tycker hela tråden börjar bli som en dålig efterfest. Allt är redan sagt och ingen har egentligen fått veta något de inte redan visste.
 
M Merko skrev:
Vet inte vilken kalkyl du avser, men det finns ju olika priser här. Troligen är det du refererar till priset på el som du slipper köpa pga egen produktion. Då är det alltså inte spotpriset utan det pris du betalar inklusive alla skatter och avgifter som räknas. Har du timpris blir det relevant att kolla på tidpunkter, men de flesta har inte timpris och då är det inte heller relevant.

Men som jag påpekat ovan så är det inte heller dagens pris som är relevant, utan det genomsnittliga priset under hela den period som man räknar på. Så säger kalkylen att återbetalningstiden är 15 år ska man bedöma vad det nominella genomsnittspriset blir under den perioden. Och då låter 2 kr / kWh helt orimligt lågt. Snittpriser de senaste 5 åren har legat på mellan 1,50 - 2 kr under sommarmånaderna. Även om man tror att inflationen sjunker tillbaka till 2% så kommer det inte bli billigare än 2 kr / kWh i medeltal.

Dock kan man förstås inte räkna med denna besparing på hela produktionen utan just precis bara på den el man använder själv.
Nu rör du (kanske) till det.

För den el du inte köper så sparar du in spotpriset just du plus skatter och avgifter. Alternativkostnad en för detta är försäljningspriset inklusive bidrag och nätnytta. I mitt nät så är då nettovinsten 12,62 öre per kWh.

Enklast för de som har låga nettovinster på att använda egen el istället för att sälja och köpa tillbaka den är att inte räkna alls med detta annat än för skillnaden mellan konsumtion och produktion. Eller så lägger man till dessa separat, det blir också enklare att hantera ändrade skatter, bidrag mm på detta sätt.

Nu kan man istället räkna på spotpriset*produktion (för varje timme) och spotpriset*konsumtion (för varje timme). Och sedan dessutom kompensera för ändringar i dessa pga elbilar, värmepumpar eller vad det nu kan vara som tillkommer under åren. Glöm inte momsen också.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu rör du (kanske) till det.

För den el du inte köper så sparar du in spotpriset just du plus skatter och avgifter. Alternativkostnad en för detta är försäljningspriset inklusive bidrag och nätnytta. I mitt nät så är då nettovinsten 12,62 öre per kWh.

Enklast för de som har låga nettovinster på att använda egen el istället för att sälja och köpa tillbaka den är att inte räkna alls med detta annat än för skillnaden mellan konsumtion och produktion. Eller så lägger man till dessa separat, det blir också enklare att hantera ändrade skatter, bidrag mm på detta sätt.

Nu kan man istället räkna på spotpriset*produktion (för varje timme) och spotpriset*konsumtion (för varje timme). Och sedan dessutom kompensera för ändringar i dessa pga elbilar, värmepumpar eller vad det nu kan vara som tillkommer under åren. Glöm inte momsen också.
Visst blir det enklare att inte ta det i beaktande, men det blir ruskigt fel. För 2022 fick jag i medel 145 öre / kWh för såld el. Men för el jag pga solcellsproduktionen slapp köpa var medelpriset 237 öre / kWh. Det är givetvis också därför Energimyndighetens kalkylator skiljer på dessa priser.

Ditt resonemang utgår också från att man har timpris på el. Men det är fortfarande mycket ovanligt att konsumenter har det. För det allra flesta blir det både krångligt och fel att räkna på spotpriser eftersom det inte är vad man betalar eller får betalt för.
 
M Merko skrev:
Visst blir det enklare att inte ta det i beaktande, men det blir ruskigt fel. För 2022 fick jag i medel 145 öre / kWh för såld el. Men för el jag pga solcellsproduktionen slapp köpa var medelpriset 237 öre / kWh. Det är givetvis också därför Energimyndighetens kalkylator skiljer på dessa priser.

Ditt resonemang utgår också från att man har timpris på el. Men det är fortfarande mycket ovanligt att konsumenter har det. För det allra flesta blir det både krångligt och fel att räkna på spotpriser eftersom det inte är vad man betalar eller får betalt för.
Alla jag känner utom en som har solpaneler har spotpris. Den sista har månadspris och det beror på att elbolaget inte har bytt mätaren än (de ligger efter). När mätaren är bytt så är det spotpris som gäller även där.

Jag menar inte att du inte skall räkna med priset för el du slapp köpa, jag menar att det är enklare att skilja på konsumtion och produktion (jag skrev inte köp och försäljning) i beräkningarna.

Jag är ruskigt imponerad av de priser du fick till på den inte köpta elen. Hur mycket du köper vid vissa timmar är dock rätt ointressant ur ett solpanelspproduktionsperspektiv så länge du får ungefär lika mycket för såld el som inköpt el under samma timme kostar (vilket många får, inte där jag bor dock). Jag är duktig på att flytta min konsumtion till billiga timmar, detta gör att jag också gör ungefär samma vinst trots att jag inte har solpaneler. Men nu antar jag naturligtvis spotpris.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Imorgon blir det riktigt tråkigt att äga solpaneler (SE3 visas):
[bild]

SE1 och SE2 är ännu värre med en topp på hela dygnet på 3,89 öre och som lägst -2,29 öre. SE4 ligger lågt en timme mindre än SE3.

Tendensen är fortsatt tydlig (även om morgondagen är extrem) att elpriserna dagtid när solpanelerna producerar är mycket låg. Nu förstärks denna av vårfloden, men ändå...
Vårflod, blåsigt, helgdag i Norge så billigt hela dagen inklusive när solen inte skiner. Allt samverkar för lågt elpris.
 
M milu02 skrev:
Vårflod, blåsigt, helgdag i Norge så billigt hela dagen inklusive när solen inte skiner. Allt samverkar för lågt elpris.
Hela veckan har varit billig runt solens maximum:
Stapeldiagram med fluktuationer över tid, tre områden markerade med röda cirklar mot en svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Föregående veckor denna månaden ser ungefär likadana ut också, med någon dag som undantag en del veckor. Sista två veckorna i april också.
 
Excel
Är det extremt blåsigt blir elpriset lågt eller till och med negativt, Ägarna till vindsnurrorna måste betala för att bli av med elen. Dåligt för både köpare och säljare…
 
  • Skärmdump av en nyhetsartikel på Aftonbladets webbplats om låga elpriser i Sverige under nattetid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
M
H Hus-i-Sörmland skrev:
Ja det blir jättetråkigt att ha gratis el och inte behöva tvätta på natten bara för att elen är billigare några timmar. Helt plötsligt väcks lusten att sänka värdet på mitt hus, få svårt att sova pga centrifug och betala för drivmedel.
Mina vanor styrs inte av att solen lyser eller inte, men kul för dig att elräkningen tar sån stor del av ditt liv att du inte behöver tvätta på natten vilket verkar ha varit alternativet i ditt fall:rofl:
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Justerade avskrivningsplanen eftersom jag har 25 års produktgaranti på panelerna inklusive montage. Växelriktaren har kortare garanti så 25 år på paneler och 12 år på växelriktaren samt avsättning till reparationsfond på 1/12 av växelriktarens kostnad per år. Detta i SE4.
Ekonomisk tabell, siffror för 2020-2022, olika kostnader och resultat, el relaterade termer, öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inköpt el inkluderar allt, även abbonnemanget.
2023 kommer nog årets resultat att bli lägre tror jag.
 
Excel Excel skrev:
Är det extremt blåsigt blir elpriset lågt eller till och med negativt, Ägarna till vindsnurrorna måste betala för att bli av med elen. Dåligt för både köpare och säljare…
Inte riktigt så, de stänger hellre av snurrorna än att få för dåligt betalt. Våra priser påverkas dock indirekt av hög produktion på kontinenten (sol och vind) då det är svårare för oss att exportera. Lägg då till detta att vårfloden rinner förbi vattenkraftverken oavsett om man tar ur el ur den eller inte och att kärnkraften måste producera oavsett pris så har man en dålig bas. När då vattenkraften också behövs för att reglera variationer i konsumtionen så hamnar man i ett läge där priserna kan bli negativa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.