1 466 674 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Tyvärr ej herr. Vad har batteritillverkningen med gussens frågeställning, om den inte var underförstådd. Återigen livscykelanalys och förbrukning blir två olika frågor.G OMathson skrev:
Denna bilden belyser livscykeln ur ett worst case scenario för elbilen, tillverkas och används på sämsta ställena.G OMathson skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Denna diskussion igen... Någons magkänsla eller så har de läst på facebook...
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ja, det är bevisat att elbilar påverkar de fossila CO2 utsläppen mindre över sin statistiska livscykel, det har jag aldrig sagt emot. Men att producera och köra tunga elbilar hit och dit gör inte klimatet bättre utan sämre.D djac skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg
Men det är fortfarande bättre med en elbil än med en fossilbil...G OMathson skrev:
Men visst är det fantastiskt att avgasbilarna inte har någon CO2-skuld vid produktionen av motorn, växellådan, kopplingen, avgassystemet, bränslesystemet och att man fyllt upp oljor i motor, växellåda, slutväxel och glykol.G OMathson skrev:
Det är också väldigt sällan det pratas om livscykelanalys på bensin o diesel.
Ja, visst är det konstigt? Känns som om produktionen, transporten och driften av t ex en oljeborrplattform i Nordsjön kan ha en viss påverkan på såväl klimat som miljö. För att inte tala om vilka effekter oljekatastrofer i olika delar av världen har såväl direkt som indirekt. Och hur mycket klimatpåverkan har inte produktionen och driften av en dieseldriven oljetanker?trähandtag skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Det antar jag är med i seriösa analyser då det är skillnaden som redovisas.Mikael_L skrev:
Har har läst om jag nu minns rätt att det extra som ska läggas på i form av pumpning, raff, frakt, lagring är ca 15 % extra, troligen ingen hänsyn till annan miljöförstörelse.J jocke31 skrev:Ja, visst är det konstigt? Känns som om produktionen, transporten och driften av t ex en oljeborrplattform i Nordsjön kan ha en viss påverkan på såväl klimat som miljö. För att inte tala om vilka effekter oljekatastrofer i olika delar av världen har såväl direkt som indirekt. Och hur mycket klimatpåverkan har inte produktionen och driften av en dieseldriven oljetanker?
Oberoende av hur mycket vi räknar på utsläpp så kommer vi att under en period av 20 år framåt köpa, köra, etc, både bensin/diesel (blir senare begagnat) och hybrid/elbilar.
Skulle bli mycket förvånad om det skulle skapas incitament för att skrota bilar betydligt tidigare än dagens snittlängd på 17 år. Men vi får se hur det blir, tar ju ett tag att rensa bort de 96% bensin/diesel av fordonsbeståndet och att det även kommer att skrotas elbilar där vi ännu inte vet vad snittålder blir.
Så tar vi det lugnt att sansat så kommer det nog bli bra, onödigt att "pennfajta" idag.
Skulle bli mycket förvånad om det skulle skapas incitament för att skrota bilar betydligt tidigare än dagens snittlängd på 17 år. Men vi får se hur det blir, tar ju ett tag att rensa bort de 96% bensin/diesel av fordonsbeståndet och att det även kommer att skrotas elbilar där vi ännu inte vet vad snittålder blir.
Så tar vi det lugnt att sansat så kommer det nog bli bra, onödigt att "pennfajta" idag.
Det blir intressant följa hur marknaden för flytande bränsle går, känns som diesel är ett säkrare kort på lång sikt än bensin mtp användning i tyngre fordon. Dvs att alls få tag i det om säg 15-20 år.A AndersS skrev:Skulle bli mycket förvånad om det skulle skapas incitament för att skrota bilar betydligt tidigare än dagens snittlängd på 17 år. Men vi får se hur det blir, tar ju ett tag att rensa bort de 96% bensin/diesel av fordonsbeståndet och att det även kommer att skrotas elbilar där vi ännu inte vet vad snittålder blir.
Hela kedjan med raff, frakta runt bränsle, ha bensinmackar etc. Torde vara mer kapitalintensivt än laddstationer? (Sen kanske man ska räkna med hela kedjan där också men den existerar ju delvis redan idag).’
Om man ser elbilar som framtiden, vem kommer satsa kapital idag på att nyinvestera i fossilbränslen? På sikt även att underhålla densamma. Dvs avvecklingen av pumpar för bensin/diesel kanske kommer gå snabbare än laddstationerna framväxt, inom några år.
Allt ifrån om man som enskild mackägare får fundera på om man verkligen ska renovera / byta pumparna när det är dags eller börja stänga ner de eftersom de tjänat ut. Till de stora jättarnas långsiktiga investeringar i hela infrastrukturen.
En minskande skara fossilbränslebilägare ska dela på en ganska stor fast kostnad för hela infrastrukturen.
Redigerat: