kisumisu
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är för dyrt att bygga gällare. Det görs inte på småhus och nästan bara när byggreglerna tvingar byggherren till det i flerfamiljshus.

Och tvingas till det gör byggherrar exempelvis via parkeringsnorm, som väl ofta ligger på 0,7 (parkeringsplatser per lägenhet) för flerfamiljshus relativt centralt.

Att fixa till människofientliga miljöer som SCAFT-planerade miljonsprogramområden är dock inte lätt gjort oavsett om det byggs garage eller ej. Att stadsplanen är kass löses svårligen med förtätning.
Gissade nästan det ändå görs det miljonvinster där på byggen. Men man har inte tänkt på den lilla människan som kanske vill äga 2 olika bilar.
 
Det är väl bara att äga på. Att det planeras för 0,7 bilar per lägenhet i snitt hindrar ingen från att ha flera. Att parkeringen sen kostar är bara så det är, och det ska antingen betalas av bilägaren eller dennes grannar. Det förra är förstås bättre.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
kisumisu kisumisu skrev:
Gissade nästan det ändå görs det miljonvinster där på byggen. Men man har inte tänkt på den lilla människan som kanske vill äga 2 olika bilar.
Framtiden finns i städerna, det är en global trend, det har aldrig bott så mycket folk i städer som nu och inflyttningen fortsätter accelerera. Då krävs förtätning och i denna så prioriteras människor framför bilar, det är inte helt märkligt tycker jag.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J jocke31 skrev:
Tja, det beror ju lite på sammanhang, men jag skulle säga åtminstone de som har 100 000 invånare, dvs topp 20 på den listan. Har inte aktuell parkeringserfarenhet från alla dessa, men rätt många. Tycker det kan vara rätt knepigt att hitta parkering i dessa städer/orter.
Sedan så beror det ju förstås på exakt var i respektive ort vi talar om, dvs om det är downtown Södertälje eller en förort till Umeå vi pratar om.
En liten sidoutvikning - bara för att jag tycker det är lite kul att resonera om detta.
Själv anser jag att det är max 3 städer i Sverige som kan platsa in på benämningen storstad.
Jag ser inte Uppsala, som jag är i jämt, som en riktig storstad.

Uppsala är en ganska stor stad, med anings småstadskänsla, storstadskomplex och har de flesta nackdelar som förknippas med storstäder. Uppsala har i denna aspekt ordentligt fördärvats de senaste 25 åren, det var en småstad med vissa av storstadens fördelar på den tiden.

Men sen, även om jag inte tycker vare sig Linköping, Västerås eller Gävle är storstäder, så är det ju lite intressant att av listan med Sveriges 50 största (folkmängd) städer så är det många där, även långt ner på listan som lyckas med konststycket att skapa flera, eller de flesta, av storstadens problem och nackdelar, men utan att uppnå någon enda av dess fördelar.
 
Redigerat:
  • Gilla
robhol och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
I min närhet bygger man nya bostäder PÅ ytor där det nyss var parkeringar.
Samma på ett flertal ställen i Uppsala.
Men jämfört med att offra grönområden eller kulturellt intressant bebyggelse så ser jag nog hellre asfalterade ytor ryka.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Därför fortsätter jag köra min 8 år gamla bensinare ett tag till.
Bra, helt rätt beslut.
Du, min morsa, och många tusentals andra Svenskar är i precis den sitsen, det är inte alls vettigt att fundera på elbil just nu. Kanske om några år, kanske om många år, kanske aldrig.

Så helt rätt beslut av dig, jag har läst vad du skrivit här i alla åren nu - och jag håller fortfarande med dig. Du ska absolut INTE köpa elbil idag. Du använder din bil på ett sådant sätt och har ditt bilbehov på det viset att elbil skulle vara 100% idiotiskt.
 
  • Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jämfört med att offra grönområden eller kulturellt intressant bebyggelse så ser jag nog hellre asfalterade ytor ryka.
Framställt på det sättet är det svårt att säga emot. Samtidigt är verkligheten enkel för mig. Kan jag inte på ett vettigt sätt parkera i anslutning till mitt boende är detta boende inte länge mitt boende.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
En liten sidoutvikning - bara för att jag tycker det är lite kul att resonera om detta.
Själv anser jag att det är max 3 städer i Sverige som kan platsa in på benämningen storstad.
Jag ser inte Uppsala, som jag är i jämt, som en riktig stor stad.

Uppsala är en ganska stor stad, med anings småstadskänsla, storstadskomplex och har de flesta nackdelar som förknippas med storstäder. Uppsala har i denna aspekt ordentligt fördärvats de senaste 25 åren, det var en småstad med vissa av storstadens fördelar på den tiden.

Men sen, även om jag inte tycker vare sig Linköping, Västerås eller Gävle är storstäder, så är det ju lite intressant att av listan med Sveriges 50 största (folkmängd) städer så är det många där, även långt ner på listan som lyckas med konststycket att skapa flera, eller de flesta, av storstadens problem och nackdelar, men utan att uppnå någon enda av dess fördelar.
Håller helt med. Knappt 3 städer i Sverige som möjligen kan kallas för storstäder. Och jämfört med Kairo, Bangkok, London eller Tokyo så ligger även Stockholm rejält i lä.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Håller helt med. Knappt 3 städer i Sverige som möjligen kan kallas för storstäder. Och jämfört med Kairo, Bangkok, London eller Tokyo så ligger även Stockholm rejält i lä.
Och jag ser bara Stockholm som storstad, men SCB väljer att utgå endast från 200 000 innevånare som storstad med svenska mått.:D Du behöver inte åka längre än över Östersjön till Sankt Peterburg med sin 5 miljoner innevånare. Halva Sveriges befolkning.
Så tar vi hela Sverige och dess tätorter som väl är runt 2000 i dryga 280 kommuner, blir det bara 10-15 st som kanske har en stadskärna där parkeringsbrist blir någon påverkan för att äga elbil.
Vi övriga där utanför kommer inte drabbas av den stadsplaneringen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vi övriga där utanför kommer inte drabbas av den stadsplaneringen.
Keep on dreaming! Även betydligt mindre städer/orter än topp 15 förstörs i raskt tempo!
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Keep on dreaming! Även betydligt mindre städer/orter än topp 15 förstörs i raskt tempo!
Jo, men deras centrala delar blir så små att det är gångavstånd till närliggande parkering om man accepterar att inte behöva stå utanför porten:D
Här i länet finns inte någon tätort med de problemen(y)
 
Skurups tätort är jobbig att parkera i, måste gå minst 40 m till systembolaget.:rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Skurups tätort är jobbig att parkera i, måste gå minst 40 m till systembolaget.:rofl:
Med några ölflak är det ett rejält kraftprov! :surprised:
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Skurups tätort är jobbig att parkera i, måste gå minst 40 m till systembolaget.:rofl:
When in Europe, please miss Skurup.
 
  • Gilla
  • Haha
trähandtag och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det många tankstationer för bränslecellsåkdon i böggda ?
Det är väl lika illa som med biogasen vilket är lite tragiskt. Men i Sverige gör vi som vi brukar, alla ägg in en korg. Den som var med på 70 talet minns väl oljeransoneringen som renderade i att man tvingade över folk i nybyggda hus till elvärme. Sedan kom elransoneringen och då var det värmepumpar och andra återvinningssystem som gällde. Direktverkande el motverkades.
Ska man tro elbilsfanstikerna så drar en elbil knappt något alls. Folk verkar tro att man kan ladda gratis vilket de senaste två vintrarna brutalt slagit till marken. Så frågan är ju om vi ska snöa in på en enda lösning där åtminstone batteritekniken är i början av sin utveckling. På detta ska lastbilar börja gå på el.
Jo mors. Jo men nu ska det ju byggas två vindkraftparker på västkusten. Det löser alla problem.
Förra året släppte Sverige ut ca 47 miljoner ton växthusgas och globalt släpptes det ut 35 miljarder ton. Dividera 52 miljoner med 35 miljarder och begrunda sedan resultatet och om Sverige mot bakgrund av det behöver rusa som en blind idiot och satsa på osäkra lösningar som vindkraft och total elektrifiering istället för att i lugn och ro ta fram fler miljövänliga alternativ och inte bara hänga upp sig på en lösning. Biogas, metanol, bränsleceller är bra lösningar och skapar alternativ för den enskilde.
De flesta nyare vanliga bensindrivna bilarna fungerar bra på metanoltill betydligt lägre utsläpp än etanolen som måste importeras. Metanol kan göras på skogsavfall som vi har så det räcke här i landet. Elbilar i stan med omnejd och övriga alternativ gör sig bättre på böggda om man ser till att fixa infrastrukturen för detta. Att bygga ut elen för laddstationer kommer att kosta bra mycket mer.
Att förlita sig på ett enda energislag som vi i princip är självförsörjande på men som vi låtit EU diktera priset på borde ju redan nu med tanke på vinterpriserna och mana till eftertanke. Finns det någon som tror att elen kommer att bli billigare på den sk fria marknaden när efterfrågan stiger långt över tillgången så är det nog dags att tänka om.
Åket med en eltaxi i Sthlm i helgen och föraren klagade på att det var svårt att hitta laddställen.
Om det är illa här så hur är det inte på böggda?
Och vad händer när ryssen saboterat alla vindkraftparker till havs? Det har ju dokumenterats hur ryska fartyg sniffat runt överallt från Englands parker till våra och troligen kartlagt dessa för framtida äventyr. Dessutom är det lättare att sabotera havsbaserade oupptäckt än land dito.
Det vore roligt att höra våra politiker förklara hur nödlösningen ser ut om det värsta skulle hända att dessa anläggningar saboteras, troligen alla samtidigt så att det får effekt, när vi har en fordonsflotta helt beroende av el vilket är det som eftersträvas från politiskt håll. Tänk på alla " precis i tid" leveranser av gods om lastbilar ska gå på el. Jag hoppas man hinner lämna jordelivet på naturlig väg för att slippa se eländet och konstatera att man hade rätt.....igen.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.