P Pin skrev:
Varför just 200 000? Om bilen har låga driftskostnader och låg värdeminskning kan TCO bli billigare med en dyrare bil.
I grunden handlar det om att jag inte vill lägga mer på en bil, mina bilar hittills har kostar 3000, 160 000, 120 000 och 180 000.

Med körsträcka på 800 mil om året sparar jag inte så mycket på bränsle. Bilen drar 0,65 liter milen, så det är kanske 10-12 tusen om året jag skulle spara på bränsle (förutsatt då att elen är gratis, vilket den ju inte är, särskilt inte om jag kommer behöva snabbladda stora delar av campingsemestern). Då vilar hela ekonomin i såna fall på andrahandsvärdet, och jag är väldigt tveksam till att dagens andrahandsvärden på elbilar på kommer hålla i sig med tanke på prisutvecklingen på nya elbilar.

Därför fortsätter jag köra min 8 år gamla bensinare ett tag till.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Som besökande är en sak, boende annorlunda.;) Som jag noterade långt tidigare har vi en del mindre parkeringsgarage centralt, men bara för de som hyr plats. Och det var väl området som triggade parkering att det var brist på dessa för boende.
Men för elbil eller en diesel är det ingen skillnad gällande antal. Däremot kan det påverka hur lätt eller svårt det kan vara att ladda bilen vid bostad.
Jag är för lat/bekväm och vill kunna ladda vid bostad;)
Jo, som besökande ser man förstås bara gatuparkeringarna och allmäna p-platser/garage och inte privata garage/p-platser. Vet inte hur vanliga dessa är i alla städer och vad de kostar eller hur lätt det är att få plats i dessa. Vet inte heller hur många platser i varje ort som har laddmöjlighet.

Men hursomhelst så är jag också för lat för att tycka det är bekvämt att ladda på stan. Gällande laddning vid egen laddstolpe om man bor i hus så spelar det förstås mindre roll vilken ort man bor på.
 
J jocke31 skrev:
Jo, som besökande ser man förstås bara gatuparkeringarna och allmäna p-platser/garage och inte privata garage/p-platser. Vet inte hur vanliga dessa är i alla städer och vad de kostar eller hur lätt det är att få plats i dessa. Vet inte heller hur många platser i varje ort som har laddmöjlighet.

Men hursomhelst så är jag också för lat för att tycka det är bekvämt att ladda på stan. Gällande laddning vid egen laddstolpe om man bor i hus så spelar det förstås mindre roll vilken ort man bor på.
De två släktingar som jag nämnde tidigare med platser i centrala p-garage där finns inga laddare så vid ett bilbyte nyligen gick därför elbil bort direkt.
Var och en får göra sina val, men det har stor påverkan.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Tja, det beror ju lite på sammanhang, men jag skulle säga åtminstone de som har 100 000 invånare, dvs topp 20 på den listan.
Jag har bott i tre av de på topp 20, dock inte topp tre. I samtliga fall har jag haft problemfri "fast" parkering i direkt anslutning till bostaden. Men dels kanske jag haft lite tur och dels kan det säkert generellt vara svårare idag. Min personliga erfarenhet är dock att bilägandet varit ganska oproblematiskt i dessa städer sett till parkeringsfrågan. Geografiskt kan man säga att jag i alla tre städerna bott nära centrum, typ en km, men inte i stadens absoluta centrum.

J jocke31 skrev:
Tycker det kan vara rätt knepigt att hitta parkering i dessa städer/orter.
Fast att hitta parkering som gäst och att långtidshyra som boende är ju två rätt olika problem.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har bott i tre av de på topp 20, dock inte topp tre. I samtliga fall har jag haft problemfri "fast" parkering i direkt anslutning till bostaden. Men dels kanske jag haft lite tur och dels kan det säkert generellt vara svårare idag. Min personliga erfarenhet är dock att bilägandet varit ganska oproblematiskt i dessa städer sett till parkeringsfrågan. Geografiskt kan man säga att jag i alla tre städerna bott nära centrum, typ en km, men inte i stadens absoluta centrum.

Fast att hitta parkering som gäst och att långtidshyra som boende är ju två rätt olika problem.
Om man har tur och lyckas hyra en egen reserverad och prisvärd p plats är det klart man inte har problem. Om man åker genom en stad och ser alla bilar som står på gatuparkering med städdag kan man nog anta att de bilägarna sällan har en privat tom p plats närmare sitt hem, även om de som har det säkert ibland parkerar på annan plats av olika skäl.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
N Nerre skrev:
I grunden handlar det om att jag inte vill lägga mer på en bil, mina bilar hittills har kostar 3000, 160 000, 120 000 och 180 000.

Med körsträcka på 800 mil om året sparar jag inte så mycket på bränsle. Bilen drar 0,65 liter milen, så det är kanske 10-12 tusen om året jag skulle spara på bränsle (förutsatt då att elen är gratis, vilket den ju inte är, särskilt inte om jag kommer behöva snabbladda stora delar av campingsemestern). Då vilar hela ekonomin i såna fall på andrahandsvärdet, och jag är väldigt tveksam till att dagens andrahandsvärden på elbilar på kommer hålla i sig med tanke på prisutvecklingen på nya elbilar.

Därför fortsätter jag köra min 8 år gamla bensinare ett tag till.
Ja billigt och hyfsat driftsäkert blir det ju om du håller dig med en ca 10 år gammal bil. Då behövs inga 200 000 heller.
 
N Nerre skrev:
I grunden handlar det om att jag inte vill lägga mer på en bil, mina bilar hittills har kostar 3000, 160 000, 120 000 och 180 000.
Om du i princip bara kör på semestern och nån enstaka gång i månaden finns potential att spara mycket pengar. Även en bil för 200.000 har ju en värdeminsking, säg 150.000 på 10 år. 15.000 om året. Om du sen bor i en stad där det krävs en parkering, lägg på 1000/mån (12.000 på ett år). Skatt+försäkring+service+besiktning, säg 10.000/år. Då är vi uppe i 37.000kr. Säg att du hyr bil för din 2v semester, plus är med i en bilpool. Jag tror faktiskt det blir billigare?

Sen kan man alltid säga att man servar bilen själv, bara har trafikförsäkring, inte räknar värdeminskning för man köpte kontant och tänkt ha den forever osv.

Men, framförallt. Som sagts förut. Om du kör 800 mil om året så kan du inte räkna hem en elbil. Det är som sagt svårt att motivera vilken bil som helst med så kort körning.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det tar ju 25 år innan Nerre behöver byta partikelfilter
Vet knappt ens vilka bilar man måste byta på, haft hittils megane, i40, nu en berlingo. Brorsan hade mazda 6. Inga av de behövde byta filter. Det rensar ju sig självt.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Märkligt att inte det ingår sladd.
Har det blivit som med reservdäck, domkraft mm?

Sedan kan väl sägas att dessa sladdar och laddboxar kostar inte så mycket som "märket" värderar dessa och de går använda i stortsett samtliga elbilar och hybrider. Tack och lov har man gjort standard här!

Det som jag dock reagerat på att det fortfarande förekommer 1fas laddkablar. Fick bla med en sådan till min hybrid. Borde man inte redan där gjort 1 standard visst är 3 fas onödigt till hybriden men den fungerar även med 3 fas sladd alltså använder 1 av de 3. Däremot får man lika sölig laddning till till riktig elbil om man använder hybridens sladd.

Sedan tror jag att dessa sladdar kommer nog bli billigare och även risk dem blir sämre.
Chuckoladdare tror jag blir svårare och svårare att få tag i. Även om man nu skall undvika sådant så är den väldigt viktig detalj om man besöker ställen som inte har laddare (för att kunna undvika dyra allmänna snabbladdare etc).
Jag fick faktiskt ett helt paket med domkraft och verktyg för att lossa hjulen på min id3. Men där är ju inget hjul såklart.
Är ju egentligen skitsamma om det följer med. Om man inte väljer att fortsätta med elbil så kan man alltid sälja sladden.
 
R Rkarlsson skrev:
Vet knappt ens vilka bilar man måste byta på, haft hittils megane, i40, nu en berlingo. Brorsan hade mazda 6. Inga av de behövde byta filter. Det rensar ju sig självt.
Jo men bara till en viss gräns. Min förra BMW diesel indikerade byte runt 20000 mil men jag sålde den innan.
 
J JonasJN skrev:
Nu när diskussionen ändå vandrar iväg lite tänkte jag passa på att fråga om någon använder sig av en laddhybrid för att dra husvagn?
Vår Kia Optima gör väl jobbet hyffsat bortsett från att det inte går att koppla bort elmotorn helt, den kickar in över ett visst varvtal och hjälper till, vilket medför att batteriet är i stort sett tomt efter ca. 20 mils körning beroende på väder-/vägförhållandena. Lagom kul när man ska längre sträckor på semestern. Bensinmotorn är ju ganska underdimensionerad för denna typ av användning.

Sneglat lite på nyare V60/V90 och även BMW, någon som har erfarenhet?
V90 funkar bra, men ska du dra släp är det gött med en diesel.

Mercedes e-class finns som diesel plug in och även äldre generationen V60 D6 är riktigt bra med dieseln för vagn. Det är 2,4l dieselfemman i den.
Nyare V60 och V90 har ju VEA bensinmotorn kombinerad med elbakaxeln.
 
P Pin skrev:
Jo men bara till en viss gräns. Min förra BMW diesel indikerade byte runt 20000 mil men jag sålde den innan.
Brorsans mazda 6 rullade lite över 30 000 innan kedjan (bytt) hoppade av och gjorde totalmos av motorn. (mekonomenverkstad) vägrade ta på sig felet. Den gick väl kanske 100 mil efter bytet :)

Renåten hade gått 22000 mil. Hyundaien i för sig bara 17.
Men taxibilarna vi körde bytte vi aldrig på, de gick ju över 55-60 tusen mil på 5 år.
 
kisumisu
P Pin skrev:
Ja billigt och hyfsat driftsäkert blir det ju om du håller dig med en ca 10 år gammal bil. Då behövs inga 200 000 heller.
Men då har du i sin tur massa servicar. Så billigt och driftsäkert skulle jag inte säga det är eller så har jag haft otur med mina bilar?

Allt från turbon till växellåda har paijat, dyra saker att fixa och "ingen kan" av de jag känner som förstår sig på bilar. Då det behövs ordentlig verkstad och plats att byta etc...

Många gånger fått använda Falc och annan väghjälp. Inte kul.

Har tom hart otur med min "nya" bil, men täcks av garantin. Så jag förstår att människor som kör bil till punkt A till punkt B vill ha en bil som bara fungerar. Förstår också att många hyr bil men vissa behöver ändå bil dagligen.

En sak kan jag dock tycka är överdrivet med nya bilar är all elektronik allt går på el. Oavsett drivmedel så ska allt vara elektronik. Men det är kanske här man ska göra pengar på "service" i framtiden när elbil knappt behöver sådant behövs det ändå när bakluckan har fastnat, laddlucka går ej öppna osv...

Jag skulle vilja ha eldrift men en bil där det finns vanliga knappar, analoga visare för laddning, hastighet mm. Luckor som inte ha nån liten elmotor i sig.
En annan grej är saker man styr med mobil osv börjar säkert göras pengar på diverse "bil data abbonemang". De ingår så fint i 7år...men vad händer sen?
Visst gillar jag datorer och vill ha en skärm bredvid, men däremot skulle jag vilja få välja själv där och inte påtvingas fabriksmonterade bilstereo, navigator etc...utan kunna ha egna infotainment system där jag tom kan välja hur jag vill koppla upp om det bluethoot, wifi tether från mobil ev välja själv simkort och abbonemang till bilen. Här har vi sen länge gått åt fel håll inbyggda bilstereos började redan i slutet av 90 talet.
Dock inget nytt, se på gamla jänkare. Hur många har den inbyggda radion fungerande idag blir kanske så med "nya" bilar om 20år att bilstereon hänger fastskruvat under handsfacket när originalen gått sönder eller är helt obsolite :crysmile:
 
Redigerat:
kisumisu
G OMathson skrev:
I min närhet bygger man nya bostäder PÅ ytor där det nyss var parkeringar.
Det där har jag också vittnat på flera ställen runt Sthlm.
Stadsmiljö, flervåningshus, gatuvy, grönområde, parkeringskiosk, bil, skyltar, molnig dag, Google Street View-skärmbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom parkeringsplats, träd, gräs, stadsmiljö, väg, navigationsskärm, datum, tid och batteriinformation överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stadsmiljö med höghus, vägarbeten, stängsel, fordon och asfalterad gata. Skärmbilden tyder på tidsförändring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stadsmiljö med modern byggnad, gående, vägskylt, och tidsstämplade bilder i förgrunden from en skärmdump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstår att man bygger men VARFÖR bygger man ingen källargarage? Är det för dyrt? Eller var klämmer skon?

Det här är bara ett exempel var man förstört bra parkeringsytor!

Sen pratar dem i min nuvarande kommun att bygga ett nytt badhus. Blir att en skola rivs. Många som reagerar på det, men ingen verkar märka att även en stor del av parkeringen försvinner. Sedan har vi börjat få en hel del vansinniga parkeringsregler även hit till Norrland. Men det blir väl så när man inte bygger nytt rätt!
 
Redigerat:
Ja, det är för dyrt att bygga gällare. Det görs inte på småhus och nästan bara när byggreglerna tvingar byggherren till det i flerfamiljshus.

Och tvingas till det gör byggherrar exempelvis via parkeringsnorm, som väl ofta ligger på 0,7 (parkeringsplatser per lägenhet) för flerfamiljshus relativt centralt.

Att fixa till människofientliga miljöer som SCAFT-planerade miljonsprogramområden är dock inte lätt gjort oavsett om det byggs garage eller ej. Att stadsplanen är kass löses svårligen med förtätning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.