F faekie skrev:
Jag kör utan
Får man fråga hur du gjorde för att ta bort den? Går den att återmontera eller pajar den?
 
Tagit bort min men satt tillbaka den igen. Lossa knivdisken så ser du skruvarna. Jag köpte tunga hjul och det hjälpte mig. Beror väl på hur ojämn matta du har. Det man missar med att ta väck gaffeln är att du öppnar upp klippare underifrån och det gillade inte jag.
 
  • Gilla
olabil
  • Laddar…
Hej,

Enligt en dansk test så är risken att skada igelkottar betydligt mindre ifall man har en klippare med denna "kam" installerad, så jag låter den sitta kvar.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
Tjena,
återgår till mina zoner igen och att klipparen smiter över. Jag har nu försökt att begränsa zonen med off limits och tyckte allt verkade funka bra, men...den smiter ändå!

Någon med erfarenhet av liknande? Ska man kanske dra off limits kabeln med lite marginal? Nu täcker den vara själva övergången mellan zonerna, ca 15-20cm...
 
O olabil skrev:
Tjena,
återgår till mina zoner igen och att klipparen smiter över. Jag har nu försökt att begränsa zonen med off limits och tyckte allt verkade funka bra, men...den smiter ändå!

Någon med erfarenhet av liknande? Ska man kanske dra off limits kabeln med lite marginal? Nu täcker den vara själva övergången mellan zonerna, ca 15-20cm...
Hej igen,
Jag gjorde som jag tänkt och försökerratt få klipparen att inte smita från zonen med hjälp av off-limits. Men ändå hoppar den då och då in i zon-övergången, vilket leder till att den blir fast på stengången mellan (släpps inte in av den motstående off-limitskabel).

Någons som har en teori om vad som kan vara fel? Funderar på om remsan måste vara på ett visst håller, men hittar inget om det i dok.
Det är en planritning som visar trädgårdsgränser med begränsningstrådar för en robotgräsklippare.
 
Har också problem med att den åker över utlagd magnetkabel med off-limits. Finns det något känt problem med den funktionen?

Jag använder den för att spärra av när jag har vattenspridaren på och den skär då sönder vattenslangen. Jag har modellen WA0892.
 
  • Gilla
olabil
  • Laddar…
O olabil skrev:
Hej igen,
Jag gjorde som jag tänkt och försökerratt få klipparen att inte smita från zonen med hjälp av off-limits. Men ändå hoppar den då och då in i zon-övergången, vilket leder till att den blir fast på stengången mellan (släpps inte in av den motstående off-limitskabel).

Någons som har en teori om vad som kan vara fel? Funderar på om remsan måste vara på ett visst håller, men hittar inget om det i dok.
[bild]
Jag gissar nu men det är baserat på observation av min egen klippare.
När den stöter på begränsningskabeln och roterar på stället så verkar den inte bry sig om magnetremsorna. Eller om det bara är vissa vinklar den inte känner av magnetremsan när den roterar.
Någon gång så har jag sett att klipparen bara spettat på rakt över en magnetremsa också.

Men med din layout så står det i alla fall att klipparen bör hålla sig inom zonerna, utan off limits, med version 3.30
 
  • Gilla
olabil
  • Laddar…
Hej,
Jag tänkte göra samma sak, zonindelning med “Off Limits”.
Efter problem så kontaktade jag supporten och fick följande svar:
När det gäller att ha en off limits kabel (när den inte är i funktion som shortcut) så bör man ha minst 2m avstånd till begränsningskabeln för att klipparen ska kunna känna av den. Då begränsningskabeln alltid är första prioritet för klipparen att gå efter kan det vara så att om off-limits kabeln ligger för nära, så kommer klipparen att köra över den när den har uppfattat signalen från begränsningskabeln, även när den inte följer kabeln utan bara är ute för klippning. Så om den ligger i kontakt med begränsningskabeln kommer klipparen alltså att köra över den ändå, så jag skulle säga att en flaskhals vore en bättre lösning.
 
  • Gilla
olabil
  • Laddar…
AllramEest AllramEest skrev:
Jag blev inspirerad av era tips om att lägga lite extra vikt över hjulen. Jag har haft problem på vissa platser på tomten i samband med att jorden är fuktig. Dessutom är inte ”cykeldrev” möjligt just nu pga för många ställen där det är svårt eller omöjligt att begrava kabeln.

Så jag såg mig omkring i garaget efter något lagom tungt...

[bild] Tada!!
Här är min lösning. Problemet med worx är att den är så framtung. Det är ofta framhjulet som fastnar upplever jag. Jag märkte markant skillnad när jag löste detta.
 
  • Motorsåg på gräsmatta brevid luftkonditioneringsenhet, tegelvägg, elektriska kablar ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AllramEest
  • Laddar…
D dubbfredda skrev:
Hej,
Jag tänkte göra samma sak, zonindelning med “Off Limits”.
Efter problem så kontaktade jag supporten och fick följande svar:
När det gäller att ha en off limits kabel (när den inte är i funktion som shortcut) så bör man ha minst 2m avstånd till begränsningskabeln för att klipparen ska kunna känna av den. Då begränsningskabeln alltid är första prioritet för klipparen att gå efter kan det vara så att om off-limits kabeln ligger för nära, så kommer klipparen att köra över den när den har uppfattat signalen från begränsningskabeln, även när den inte följer kabeln utan bara är ute för klippning. Så om den ligger i kontakt med begränsningskabeln kommer klipparen alltså att köra över den ändå, så jag skulle säga att en flaskhals vore en bättre lösning.
Tack för bra återkoppling! Det innebär väl att om man vill "spärra av " ett område genom att lägga magnetkabel mellan två begränsningskablar så måste man ävan sätta en 20 cm bit 30 cm framför den kabeln så att den dessutom detekteras som short-cut. Då borde den ju göra 90 graders sväng och förhoppningsvis hamna på rätt sida av avgränsningen. Inte klockrent, men kanske värt att testa.
 
  • Gilla
olabil
  • Laddar…
D dubbfredda skrev:
Hej,
Jag tänkte göra samma sak, zonindelning med “Off Limits”.
Efter problem så kontaktade jag supporten och fick följande svar:
När det gäller att ha en off limits kabel (när den inte är i funktion som shortcut) så bör man ha minst 2m avstånd till begränsningskabeln för att klipparen ska kunna känna av den. Då begränsningskabeln alltid är första prioritet för klipparen att gå efter kan det vara så att om off-limits kabeln ligger för nära, så kommer klipparen att köra över den när den har uppfattat signalen från begränsningskabeln, även när den inte följer kabeln utan bara är ute för klippning. Så om den ligger i kontakt med begränsningskabeln kommer klipparen alltså att köra över den ändå, så jag skulle säga att en flaskhals vore en bättre lösning.
Hej och tack för svaren!
Jag frågade också supporten och fick ett lite svävande svar mer att off-limits inte är avsett för det, men läser man manualen står det ju att det ska vara >2m, men jag har också läst på reddit om exempel där någon fått det att fungera :-/. Eftersom min ingång till zon-avdelaren blir nästan som en tratt, tror jag att det kan vara en kombination av teorierna - den svänger och bökar inne i och ibland råkar sensorn hamna på fel sida off-limits-remsan och då fortsätter den...

Jag ska börja med att uppgradera och hoppas att den smiter över mer sällan. En fråga: vad menar du med flaskhals-lösning?
 
V Videonisse skrev:
Tack för bra återkoppling! Det innebär väl att om man vill "spärra av " ett område genom att lägga magnetkabel mellan två begränsningskablar så måste man ävan sätta en 20 cm bit 30 cm framför den kabeln så att den dessutom detekteras som short-cut. Då borde den ju göra 90 graders sväng och förhoppningsvis hamna på rätt sida av avgränsningen. Inte klockrent, men kanske värt att testa.
Tjena, ja det fungerar om du vill hindra klipparen att gå över även när den "går hem" (då den annars skulle ignorera off-limits-kabeln). Du får se till att inte ha någon "Edge Cut", den lär nog också ignorera short-cuts.
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
O olabil skrev:
Hej och tack för svaren!
Jag frågade också supporten och fick ett lite svävande svar mer att off-limits inte är avsett för det, men läser man manualen står det ju att det ska vara >2m, men jag har också läst på reddit om exempel där någon fått det att fungera :-/. Eftersom min ingång till zon-avdelaren blir nästan som en tratt, tror jag att det kan vara en kombination av teorierna - den svänger och bökar inne i och ibland råkar sensorn hamna på fel sida off-limits-remsan och då fortsätter den...

Jag ska börja med att uppgradera och hoppas att den smiter över mer sällan. En fråga: vad menar du med flaskhals-lösning?
Hej,
Detta är en flaskhals-lösning, dvs man lägger begränsningskabeln (sträckade gul-blå) så att det bara är en liten passage och på så sätt skall det vara svårare för gräsklipparen att passera när den klipper.
Men den kan passera när den kantklipper, söker zon eller är på väg hem.
Extremt suddig och närbild. Synliga gula och blå streckade linjer mot otydlig bakgrund. Brist på kontext.

Jag har lagt min begränsningskabel på detta viss. Funkar inte perfekt men helt okej.
Försökte med Off Limits men fick inte det att fungera. Kontaktade sen supporten och fick ovan svar.
Då la jag ner Off Limit lösningen men om det är någon som får det att funka med Off Limit så får ni gärna dela med er :D
 
  • Gilla
olabil
  • Laddar…
D dubbfredda skrev:
Hej,
Detta är en flaskhals-lösning, dvs man lägger begränsningskabeln (sträckade gul-blå) så att det bara är en liten passage och på så sätt skall det vara svårare för gräsklipparen att passera när den klipper.
Men den kan passera när den kantklipper, söker zon eller är på väg hem.
[bild]

Jag har lagt min begränsningskabel på detta viss. Funkar inte perfekt men helt okej.
Försökte med Off Limits men fick inte det att fungera. Kontaktade sen supporten och fick ovan svar.
Då la jag ner Off Limit lösningen men om det är någon som får det att funka med Off Limit så får ni gärna dela med er :D
Ok, jag förstår, det är samma som jag har, men min är lite mer av ett "timglas" med trattar, så det blir större sannlikhet för zone-hopping...återkommer om jag hittar en lösning, men ibland känns det som att det kanske funkar ändå om den hoppar lite fram och tillbaka (bara den gör det åt båda hållen), men det hade ju varit väldigt smart att kunna göra detta med off-limits...
 
N
Adampadam Adampadam skrev:
Får man fråga hur du gjorde för att ta bort den? Går den att återmontera eller pajar den?
Borde man inte bara kunna ta en liten bågfil och kapa en cm på gaffeln, har också en väldigt ojämn matta, upplever ofta att den fastnar, men oftast så backar den och inte fastnar helt! Kanske också ska ta bort ”gaffeln” och prova utan ett tag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.