Vi ska tvätta en matta och hittade den moderna matttvätt för 13 kr och 15 öre köpt på konsum Behållare med text "Rent av", shampoo för mattor och möbeltyger, smutsig, vit, brun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flaska med textilshampo "Rent av" för rengöring av mattor, möbeltyger och bilklädsel; instruktioner och varningar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Notera den fina soffan i brunbeiget. Nu är väl detta inget som någon kommer ihåg. Den är aldrig använd.
 
  • Gilla
Putte G... och 5 till
  • Laddar…
Maria T
trähandtag trähandtag skrev:
Vi ska tvätta en matta och hittade den moderna matttvätt för 13 kr och 15 öre köpt på konsum[bild] [bild] . Notera den fina soffan i brunbeiget. Nu är väl detta inget som någon kommer ihåg. Den är aldrig använd.
Känner inte till textilschampot i fråga, men väl såna där noppriga soffor...av flera anledningar.
 
Ibland glömmer man väldigt fort:

Jag satt och tittade på en Beck-film i helgen, och i en av scenerna hittar man gårdagens Metro-tidning. "Ja, Herregud", tänkte jag, "det var länge sedan man såg en Metro-tidning".

Efter lite googlande ser jag att Metro gick i konkurs 2019, och det är ju inte så väldigt länge sedan.
 
  • En hög med gratis dagstidningar "Metro", staplade i en grön ställning, vägg bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Maria T
H Hetlund skrev:
Efter lite googlande ser jag att Metro gick i konkurs 2019, och det är ju inte så väldigt länge sedan.
I Stockholmsområdet under slutet av 1990-talet så fanns det tre såna gratis "dagstidningar" som skulle konkurrera med varandra, en av dem fanns under kort tid, kanske nåt år eller så och jag minns inte dess namn :thinking: men den andra konkurrenten hette Stockholm City.
I Metro var första gången jag stötte på Sudoko också, lagom att läsa tidningen och lösa Sudoko under pendeltågsresan till jobbet.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Ja, det fanns en City-edition för Malmö också, under en ganska kort period om jag minns rätt. Det här var väl typiskt tidningar som man plockade upp på tågstationen/busskuren eller tunnelbanan. Minns att tågvärdarna här i Skåne hade fullt upp att göra med att samla in alla gratistidningar som låg kvar och skräpade.

De flesta bläddrade väl snabbt igenom tidningen i jakt på något intressant att läsa, men det fanns en man, kanske 30 - 35 år, som verkade börja att läsa längst upp på vänster sida på sida 2 och sedan läste precis allt i tidningen, vare sig det var artiklar, notiser eller reklam. Ändå hann han med hela tidningen på de kanske 25 minuter det tog för tåget mellan Malmö och Svalöv.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Vi ska tvätta en matta och hittade den moderna matttvätt för 13 kr och 15 öre köpt på konsum[bild] [bild] . Notera den fina soffan i brunbeiget. Nu är väl detta inget som någon kommer ihåg. Den är aldrig använd.
Det där skumtvättmedlet gick det att göra fantastisk såpbubblor med. Vi använde mattpiskan och doppade i ”såpvattnet”
Betydligt bättre än såpa eller tvättmedel.
 
GoC GoC skrev:
Det där skumtvättmedlet gick det att göra fantastisk såpbubblor med. Vi använde mattpiskan och doppade i ”såpvattnet”
Betydligt bättre än såpa eller tvättmedel.
Efter 50 år i flaskan vart det ingen bra effekt. Skummade inget. Mattan blev ändå ren.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
H Hetlund skrev:
Ändå hann han med hela tidningen på de kanske 25 minuter det tog för tåget mellan Malmö och Svalöv.
Det var just det som var meningen ju.

Metro kom i glappet mellan ökad mediakonsumtion och mobilt internet. Reklamradio, reklam-TV och en mer föränderlig omvärld fick många att få upp ögonen för att man kunde få en snabb lägesuppdatering, något som tog än mer fart när nyheterna började komma ut på nätet. Mobilt internet var däremot ännu ett tiotal år bort, mobiltäckningen i Stockholms T-bana undermålig eller obefintlig, långtifrån alla media hade full nyhetsservice online, och dåtidens mobiler hade få eller inga spel.
Stockholmstidningarna var alldeles för otympliga att ta med sig. Pocketbokaffärerna hade glada dagar.

Kinnevik visste som alla medieföretag att priset för en dagstidning täcker distributionen, inte mer. Produktion och tryckning täcks av annonsintäkterna. Kunde man lösa distributionen och dessutom hålla nere produktionskostnaderna kunde man sno åt sig läsare och tjäna pengar på det.

Alltså tecknade man distributionsavtal med SL, och höll innehållet i tidningen kort — mestadels TT-texter som alla tidningar ändå abbonerade på — och kunde dela ut tidningen gratis som något som kunde ge det viktigaste om världen på den tid det tog att pendla till jobbet. SL fick i gengäld gratis annonsplats (vill jag minnas) och ett sätt att nå ut till sina resenärer. Idén var genial och spred sig världen över, övriga mediaföretag försökte hänga på för att återta kunderna — men alla hämmades av att de var tvungna att ha anställda utdelare; SL som distributör hade ju redan paxats.

Sen kom de smarta mobilerna som dessutom gick att använda överallt i storstäderna, även under jord, och då var Metros dagar räknade.
 
  • Gilla
BengtH och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Klippte och klistrade lite från Wikipedia och översatte till svenska:

Metro lanserades första gången i Stockholm den 13 februari 1995.

I oktober 2009 fanns det 56 dagliga utgåvor på 15 språk och i 19 länder i Europa, Nord- och Sydamerika och Asien, för en publik på mer än 17 miljoner dagliga läsare och 37 miljoner läsare varje vecka.

Från och med 2012 har alla europeiska upplagor (förutom den ungerska) sålts, enligt uppgift så att Metro International kan fokusera på Latinamerika, som anses vara den sista tillväxtmarknaden för gratistidningar.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Kommer nån ihåg? De här hade mormor alltid med sig

Hermesetas%2B%25281%2529.jpg

Dom finns ännu, såg dom i affären, men såklart designen har blivit plastig och ful. Inte som denna stilrena sak.
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 10 till
  • Laddar…
F
DennisCA DennisCA skrev:
Kommer nån ihåg? De här hade mormor alltid med sig

[bild]

Dom finns ännu, såg dom i affären, men såklart designen har blivit plastig och ful. Inte som denna stilrena sak.
De kommer jag ihåg mycket väl.
Ockdå att jag "nallade" några från mors ask ibland. De smakade inte så tokigt på tungan...
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
C
ricebridge ricebridge skrev:
Alltså tecknade man distributionsavtal med SL, och höll innehållet i tidningen kort — mestadels TT-texter som alla tidningar ändå abbonerade på — och kunde dela ut tidningen gratis som något som kunde ge det viktigaste om världen på den tid det tog att pendla till jobbet.
Det mest absurda i den historien är nog problemet med de som åkte runt och tog alla tidningar för att sälja som returpapper. :thinking:
 
Maria T
DennisCA DennisCA skrev:
Kommer nån ihåg? De här hade mormor alltid med sig

[bild]

Dom finns ännu, såg dom i affären, men såklart designen har blivit plastig och ful. Inte som denna stilrena sak.
Mormorsminnen - min mormor drack "kaffe på bit" (tänk att det fanns sockerbitar avsett för detta!) men sen diagnosticerades hon med diabetes och nån njursjukdom och började använda Hermesetas.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Mormorsminnen - min mormor drack "kaffe på bit" (tänk att det fanns sockerbitar avsett för detta!) men sen diagnosticerades hon med diabetes och nån njursjukdom och började använda Hermesetas.
Farfar är den enda jag sett dricka kaffe på fat (80-talet) och sockerbit mellan tänderna om jag minns rätt
 
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
När du säger det så har jag minnen från 70-talet av folk som drack på fat. Anledningen var/är att kokkaffe är hett.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.