Jag kommer ihåg farfar drack på fat också. Och hårda sockerbitar som räckte länge. Men han slutade med fatdrickandet då han blev äldre.
 
Fotografen Fotografen skrev:
När du säger det så har jag minnen från 70-talet av folk som drack på fat. Anledningen var/är att kokkaffe är hett.
Du har säkert rätt, vet ej hur kaffet tillräddes (född 74) Minns från hemmet att vatten värmdes i kastrull och kaffefiltret satt i en poslinshållare.

gefu-kaffefilter-porcelaen-str-4-g16020-5572-1.jpg
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
P
Det där ser ut som bryggkaffe. Kokkaffe läger man väl direkt i pannan?
/okaffedrickare
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Att koka kaffe på panna var inte vanligt ens hos mina mor- och farföräldrar. Men jag kommer ihåg perkulatorer var vanliga. Kommer ihåg jag gillade perkulator kaffet. Men mamma påstod man måste koka in dom, kaffet var inte gott först men med tiden blev det bra.
 
P pmd skrev:
Det där ser ut som bryggkaffe. Kokkaffe läger man väl direkt i pannan?
/okaffedrickare
Stämmer, två olika minnen om det inte framkom ;)
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Maria T
Jag är uppvuxen med kokkaffe men sen min mamma gick ur tiden 2010 tror jag att jag druckit det endast vid ett enda tillfälle vid ett besök på en hembygdsgård vars namn jag glömt; de hade sommarkafé och när jag hämtade min bricka med fika och kakor vid en serveringslucka i ytterväggen så gick det att se in i "köket" så därför vet jag det var just kokkaffe.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Kokkaffe måste man ju ha något paket av utifall det blir strömavbrott :p
 
  • Wow
Mats J.
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Kokkaffe måste man ju ha något paket av utifall det blir strömavbrott :p
Bättre med en Bodum press
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
galento
Maria T Maria T skrev:
Jag är uppvuxen med kokkaffe men sen min mamma gick ur tiden 2010 tror jag att jag druckit det endast vid ett enda tillfälle vid ett besök på en hembygdsgård vars namn jag glömt; de hade sommarkafé och när jag hämtade min bricka med fika och kakor vid en serveringslucka i ytterväggen så gick det att se in i "köket" så därför vet jag det var just kokkaffe.
Ja kokkaffe var det.i uppväxten , härligt när det kokade över på spisen :cool:
 
Maria T
galento galento skrev:
Ja kokkaffe var det.i uppväxten , härligt när det kokade över på spisen :cool:
Då svors det! Extra kul när det kokade över på gasspisen :p
 
  • Haha
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Vad heter de här sakerna på bakrutan? Dom försvann från bilarna på 80 talet. Men har alltid gillat dom.

100206435654.jpg
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Bakrutejalusi
 
  • Gilla
  • Wow
Mats J. och 1 till
  • Laddar…
galento
Jalusi eller hur det stavas :cool:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Du har säkert rätt, vet ej hur kaffet tillräddes (född 74) Minns från hemmet att vatten värmdes i kastrull och kaffefiltret satt i en poslinshållare.

[bild]
"Melitta-hållare" för att brygga en kopp bara, minns jag det som. :thinking::love:
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Bakrutejalusi
galento galento skrev:
Jalusi eller hur det stavas :cool:
Ja det där ordet hade jag inte kunnat gissa på 1000 år. Louvres vet jag dom kallas på engelska men google translate sade det var galler, men de ser inte ut som fransmän...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Mats J. och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.