Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har inte trillat av pinnen men jag har hållit på med smygar och lister och det tar väldigt lång tid. I köket är det helt klart och i vardagsrummet ska de sista skruvas upp imorgon, sedan spacklas in och målas in.
Idag har även bänkskivan i burspråket kommit på plats så det är nära nu :)

[bild] [bild]
@Totte lille här ser du en del av skarven på skivan
[bild]

[bild] [bild]

[bild]
Ser tjusigt ut.. blev bra med det vita runt fönstren (tillsammans med kaklet.. ja allt annat med hehe) :)
Måste också fråga (ser att ni har en ho precis som vi).. kan ni diska ugnsplåtarna i den obehindrat? :D

En liten nyfiken fråga angående skarven på bänkskivan, var det något speciellt skäl till att ni valde att ha den just på vattensidan/diskhosidan? eller var det längd/strlk på bänkskivorna som fick styra? (ni hade ju bänk även på andra sidan spishällen så att säga) :)
 
Snigla Snigla skrev:
Ser tjusigt ut.. blev bra med det vita runt fönstren (tillsammans med kaklet.. ja allt annat med hehe) :)
Måste också fråga (ser att ni har en ho precis som vi).. kan ni diska ugnsplåtarna i den obehindrat? :D

En liten nyfiken fråga angående skarven på bänkskivan, var det något speciellt skäl till att ni valde att ha den just på vattensidan/diskhosidan? eller var det längd/strlk på bänkskivorna som fick styra? (ni hade ju bänk även på andra sidan spishällen så att säga) :)
Vi har inte diskat någon plåt eftersom vi fick med nya plåtar till nya ugnen och de är bara använda några gånger. Så det vet jag inte. Hon är 60cm och vaskskåpet 80cm brett. Skarven på bänkskivan blev på det enda stället den kunde skarvas på. Utsågning för häll och ho ihop med diskmaskin på höger sida gjorde att det endast kunde bli där. Och då fick de ändå göra ett litet avvik från deras standarder, men garantin ska gälla ändå :)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vi har inte diskat någon plåt eftersom vi fick med nya plåtar till nya ugnen och de är bara använda några gånger. Så det vet jag inte. Hon är 60cm och vaskskåpet 80cm brett. Skarven på bänkskivan blev på det enda stället den kunde skarvas på. Utsågning för häll och ho ihop med diskmaskin på höger sida gjorde att det endast kunde bli där. Och då fick de ändå göra ett litet avvik från deras standarder, men garantin ska gälla ändå :)
Diska plåt är testet för hoar :D du får testa nån gång hehe.. vi. har ett 60 skåp.. så 60 ho.. och det går att diska en plåt.. med lite god vilja.. men det är på håret!

Vi hade en ho i förra köket också men då var den rund.. älskade den ho:n också - men det gick ta mig tusan inte att göra rent en plåt där utan att få psykbryt :seenoevil: därför var kravet att ho:n denna gång skulle vara bättre för att diska en plåt ..(y)

(jag vill inte ha fler ho:ar.. vill bara ha en.. men ja en 80 är nog snäppet vassare.. men vårt kök tillät inte det!)
 
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Diska plåt är testet för hoar :D du får testa nån gång hehe.. vi. har ett 60 skåp.. så 60 ho.. och det går att diska en plåt.. med lite god vilja.. men det är på håret!

Vi hade en ho i förra köket också men då var den rund.. älskade den ho:n också - men det gick ta mig tusan inte att göra rent en plåt där utan att få psykbryt :seenoevil: därför var kravet att ho:n denna gång skulle vara bättre för att diska en plåt ..(y)

(jag vill inte ha fler ho:ar.. vill bara ha en.. men ja en 80 är nog snäppet vassare.. men vårt kök tillät inte det!)
Hur ofta diskar ni plåtar? :cool:

Det hände kanske någon gång på 8 år i förra huset. Bakplåtspapper är en bra uppfinning
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
S
Ramnemark Ramnemark skrev:
Hur ofta diskar ni plåtar? :cool:

Det hände kanske någon gång på 8 år i förra huset. Bakplåtspapper är en bra uppfinning
Din fru då? ;):rofl:
 
  • Haha
Denimhead
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Din fru då? ;):rofl:
Ingen av oss. Hur ofta blir era plåtar smutsiga? :)
 
S
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ingen av oss. Hur ofta blir era plåtar smutsiga? :)
Brukar i alla fall skölja av dem efter användning.
Är det fetthinna blir det diskning. Det blir det även med bakplåtspapper tex när man ugnsrostar rotsaker, gör tunt fröknäcke eller ugnspannkaka.

Nu verkar det som ett viktigare kriterie för Snigla än för er. ;)
 
  • Haha
Snigla
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Brukar i alla fall skölja av dem efter användning.
Är det fetthinna blir det diskning. Det blir det även med bakplåtspapper tex när man ugnsrostar rotsaker, gör tunt fröknäcke eller ugnspannkaka.

Nu verkar det som ett viktigare kriterie för Snigla än för er. ;)
Precis! Om man gör vanligt matbröd blir de inte så kladdiga, men hos oss diskas plåtar minst varannan gång de använts. Även om man har bakplåtspapper kan det tränga igenom fett när man bakar småkakor, t.ex.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har inte trillat av pinnen men jag har hållit på med smygar och lister och det tar väldigt lång tid. I köket är det helt klart och i vardagsrummet ska de sista skruvas upp imorgon, sedan spacklas in och målas in.
Idag har även bänkskivan i burspråket kommit på plats så det är nära nu :)

[bild] [bild]
@Totte lille här ser du en del av skarven på skivan
[bild]

[bild] [bild]

[bild]
Det blev ju riktigt bra (y)
 
S sinuslinus skrev:
Brukar i alla fall skölja av dem efter användning.
Är det fetthinna blir det diskning. Det blir det även med bakplåtspapper tex när man ugnsrostar rotsaker, gör tunt fröknäcke eller ugnspannkaka.

Nu verkar det som ett viktigare kriterie för Snigla än för er. ;)
Rotsaker görs i ugnsform hos oss, vilket diskas i diskmaskin. Knäckebröd görs inte, ugnspannkaka görs inte. Ugnen används typ till potatis/klyftpotatis/gratäng/pizza typ :)

Vi diskar såklart grejerna när de behövs, men just ugnsplåtar hos oss verkar hålla sig helt okej länge :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Åsa Lund
Det är nog rotsakerna i form som räddar dig undan disken. Hos oss är det för lite med en form (har två tonåringar), behöver fylla hela plåten
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
AXS
Tycker du får ihop det bra!

Ang plåtarna; de får gå i diskmaskinen som allt annat hos oss. Går in perfekt i övre korgen på vår 45a.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
S
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har inte trillat av pinnen men jag har hållit på med smygar och lister och det tar väldigt lång tid. I köket är det helt klart och i vardagsrummet ska de sista skruvas upp imorgon, sedan spacklas in och målas in.
Idag har även bänkskivan i burspråket kommit på plats så det är nära nu :)

[bild] [bild]
@Totte lille här ser du en del av skarven på skivan
[bild]

[bild] [bild]

[bild]

Det blir ju tjusigt.
Maffigt burspråk!
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
kan ni diska ugnsplåtarna i den obehindrat?
Ramnemark Ramnemark skrev:
Hur ofta diskar ni plåtar? :cool:
Jag diskar plåtar som behöver diskas i diskmaskinen. Gör inte alla det? :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Hur ofta diskar ni plåtar? :cool:

Det hände kanske någon gång på 8 år i förra huset. Bakplåtspapper är en bra uppfinning
Oftast någon gång i veckan.. trots att vi har bakplåtspapper i botten.. (olja rinner gärna ner under, men då slipper man skrubba som en dåre iaf.. mest skölja bort).

Gillar ugnsstekta grönsaker samt att ibland tillaga hela middagen på en plåt :D

(om man bara gör lite grönsaker, eller en gratäng.. då använder vi mindre ugnsformar och de diskas lättare.. oavsett om man använder maskinen eller för hand)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.