H
GlennB GlennB skrev:
Nej det är det inte, och jag tror dessutom att dessa domar inte finns, därmed svårgooglat.



Jag tolkar det du skriver som som att "jag påstod saker som jag inte hade belägg för, och när jag inte lyckades googla fram det själv så försöker jag vända det hela med lite avsnoppande kommentarer om att andra ska söka eftersom jag inte är man nog att erkänna att det var fel" ?

Det finns alltså INTE domar på det då.
Du fick vägledning och förklaring. Det är helt upp till dig! Det är dina problem! Du vill ha allt serverat utan du behöver anstränga dig! Anlita en jurist att söka om du inte orkar eller har kunskapen själv. Jag känner mig inte heller så peppad att lägga ner tid för hjälpa dig vidare utifrån dina härliga kommentarer. Där sätter jag stop och jag kommer inte att läsa några kommentarer från dig i framtiden. Dvs. jag ignorerar dig.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Wow
  • Arg
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
V har en Thujahäck i tomtgräns som är hög nog att den ger insynsskydd övervåning-till-övervåning. 6m är fullt rimligt :)
tur inte alla tänker så
 
  • Gilla
Lakritsianen och 1 till
  • Laddar…
H Hhallden skrev:
tur inte alla tänker så
Ta kontakt med en psykoterapeut!
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K
D Dilato skrev:
Jag har också fått föreläggande (eller rättare sagt uppmanats) av kommunen att klippa min syrenhäck varje år när jag bodde i Göteborg för flera år sedan.
Detta eftersom den växte utanför tomten och skymde trafikmärken.
Nye ägaren får nog en uppmaning om samma sak snart.

Framifrån:
[bild]

Bakifrån:
[bild]
Den där skylten ser ju ut att stå innanför staket och tomtgräns, eller ser det bara ut så på bilden.
 
K K. L skrev:
Den där skylten ser ju ut att stå innanför staket och tomtgräns, eller ser det bara ut så på bilden.
Den står precis utanför ett L-hörn staket, det blir en vändplats precis där.
Växtlighet döljer en gatulampa bredvid ett trästaket, med en asfalterad väg nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Lagen och domar ger grannen rätt, en 6 meters häck ger alldeles för mycket kastskugga beroende på vädersträck givetvis och kan absolut vara en olägenhet för grannen. Eftersom ni redan har diskuterat häcken och thujjor skickar nya skott en liten bit iaf så skulle man lätt påstå att grannen mycket varit hjälpsam, men visst flyttar man in och kör över folk över en häck kan man inte förvänta sig nån vidare grannsämja.
 
B Barnis78 skrev:
Lagen och domar ger grannen rätt, en 6 meters häck ger alldeles för mycket kastskugga beroende på vädersträck givetvis och kan absolut vara en olägenhet för grannen. Eftersom ni redan har diskuterat häcken och thujjor skickar nya skott en liten bit iaf så skulle man lätt påstå att grannen mycket varit hjälpsam, men visst flyttar man in och kör över folk över en häck kan man inte förvänta sig nån vidare grannsämja.
Först säger du att lagar och domar ger grejen grannen rätt, sedan att 6m häck kan vara en olägenhet pga skugga.
En häck som stod där då grannen flyttade in.

Avgör grannen enhälligt om det är en olägenhet tycker du?
 
  • Gilla
Elektra och 10 till
  • Laddar…
D Dr.Mugg skrev:
Det behöver man visst. Vi har två villaägare i vår kommun som i januari fick föreläggande av kommunen att klippa sina buskar före 1 april.

PBL 12:15
Hörrö koppen
Man kan åläggas att klippa häcken eller annan växtlighet pga av att det tex växer så det skymmer sikte i korsningar eller liknande

sen kan du länka till den paragrafen du hänvisar till?
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Men vaddå. En granne får ju inte kapa mina träd?
Det säger ju sig självt!

Frågan är ju isf om TS varit otydlig i sin kommunikation, men vi kan ju inte bara anta saker på direkten.

Folk skall behandlas som dom förtjänar, varken mer eller mindre. Inget jävla daltande.
Jag förstår varför du bor i lägenhet och är mycket tacksam för detta!
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Nej, det är sådant som kommer att hända om vi har ett rättsystem som inte tar hand om IDIOTER som inte kan skilja på sitt och andras.



"Som tur är går inte de flesta in på grannens tomt och sågar ner dennes träd utan folk visar hänsyn!"

Det är lite som att jag skulle ta en tigersåg och såga bort taket på din bil när du är på jobbet, och sen skylla på att "Men du sa ju att du ville ha en cab när vi grillade sist.. jag trodde jag gjorde dej en tjänst"

Jag förstår inte varför så många har så svårt att förstå att vill du bestämma över granntomten, SE TILL ATT ÄGA DEN då. Så länge du inte äger den ska du ge fan i vad grannen väljer att ha för träd eller hur ofta han klipper gräsmattan.
Ingen äger himmeln! Och det just det som det handlar om! Man får samsas och kompromissa men vissa har inte fått lära sig det tyvärr.
 
L Lakritsianen skrev:
Ingen äger himmeln! Och det just det som det handlar om! Man får samsas och kompromissa men vissa har inte fått lära sig det tyvärr.
Det är nog du som verkar ha lite otur när det gäller att förstå hur verkligheten är!
Står växterna på grannens tomt är det bara att acceptera fakta, grannen bestämmer!
 
  • Gilla
Elektra och 4 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Jag förstår varför du bor i lägenhet och är mycket tacksam för detta![/QUOTE
Härligt. Win-win då ja, eller nåt. Får plantera en tuja i kruka då. Undrar hur höga dom kan bli?
 
D Dr.Mugg skrev:
Finns få saker som är fulare än en friväxande thujahäck.

Jo, du tycker det, men dina åsikter är inte lag, eller samma som andras, eller ens relevanta.

Men, visst, om du är lat och inte klipper din häck så varsågod! Vi har en i området som är precis som du som klipper halva thujahäcken.
Jag ? jag har inte nån tujahäck, jag har inte en enda tuja på tomten, du missar hela poängen, det är inte huruvida det är snyggt eller ej med tuja, det handlar om att det är upp till tomtägaren att bestämma över sin mark.

Även om jag personligen inte vill ha en tujahäck, så har jag full förståelse för om andra vill ha det.

Och den allmäna uppfattningen om honom är att han är efterbliven
.:Eller så är det dej dom tisslar och tasslar om.. det låter troligare.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Dr.Mugg skrev:
Räcker att jag läst beslutet i Byggnadsnämnden.
Ah, ännu en person som kommer med ogrundade påståenden och sen inte kan backa upp dom.. *gäsp*
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Orimligt ok Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Den grannen borde själv visa mer respekt för dig och när hen köpt sitt hus såg din tomtgräns såg tujorna som du redan har och borde inte ha köpt huset om hen inte gillade höjden på tujorna jag skulle absolut inte diskuteta saker jag har hemma.
Du är för snäll!
Det är jätte fult betende av den nya granen.
Berätta att det är inte ok och hen måste plantera nya som skall växa till den längd som du bestämmer.
 
Redigerat:
  • Gilla
sannakse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.