daddydj daddydj skrev:
TS verkar inte heller vilja ha en sex meter hög häck vilket är fullt förståeligt. Jag skulle tro att en stor andel av fastigheterna i Sverige har massa växtlighet som ägaren egentligen inte vill ha men de kan inte eller vet inte var de ska börja så därför händer ingenting.
Du bör väl utgå från vad TS själv skriver istf att låtsas vara tankeläsare

TS skrev ”då jag själv inte hade tänkt ta ner den om inte han kommit med det önskemålet.”
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Sök på domar, tuja, skugga t.ex. sök också på lagen.nu. Har läst så många domar så jag får förmodligen en allergisk reaktion om jag läser mer domar. Läs också PBL och Jordabalken. Boverket har en massa intressanta dokument också. Bl.a. så måste man ta hänsyn till solcellsanläggningar som grannar har satt upp.
Det är du som kommer med påståendet, borde väl inte vara svårt att hitta och lägga ut länken här?
 
  • Gilla
MickeRavioli och 4 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Och det visste grannen och ändå kapade han ner trädet till hälften?
Då har vi ett uppsåt!
Ja fel av grannen men det är sådant som kommer hända om inte höjden regleras i lag vid tomtgräns. Som tur är låter de flesta inte sina träd och häckar sticka iväg över 3 m utan folk visar hänsyn!
 
  • Gilla
svedbo
  • Laddar…
D deppan skrev:
det spelar ingen som helst roll. Skulle du sätta igång att måla om grannens hus om det var gult/ful färg också?
Helt otroligt hur mycket rättigheter folk tycker sig ha över andras egendom. "Jag" tycker grannens häck är ful. "Jag" vill ha kvällssol". "Jag" vill ha finare utsikt. Jag jag jag. Köp grannens hus/tomt också då, eller ge fan.
i mitt sommarhusområde ville en granne att deras granne målade om sitt gula hus för att det inte matchade deras rosa hus, Men det är fint folk som bor i London :crysmile:
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Sök på domar, tuja, skugga t.ex. sök också på lagen.nu. Har läst så många domar så jag får förmodligen en allergisk reaktion om jag läser mer domar. Läs också PBL och Jordabalken. Boverket har en massa intressanta dokument också. Bl.a. så måste man ta hänsyn till solcellsanläggningar som grannar har satt upp.
Mycket text och lite domar, om det är så lätt kan du ju googla fram en själv ? Du som vet vad det ska stå ?

Tills du klämt fram en länk, eller iaf ett nummer på en dom som stöder det du säger tar jag mej friheten att betrakta dina påståenden som ogrundat nys.
 
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Ja, en ovårdad häck är som att dumpa en husvagn tex. Här vet vi inget mer än TS ord. Och 6meter oklippt tujahäck är verkligen att skapa osämja.
Du tycker inte det är mer att skapa osämja att gå in på en grannes tomt och såga ner dennes träd ? ..det är dessutom ett lagbrott, vilket det ABSOLUT INTE är att ha en 6m hög tujahäck på sin tomt.

Folk som resonerar som TS granne är idioter, punkt.
 
  • Gilla
Odur och 9 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Ja fel av grannen men det är sådant som kommer hända om inte höjden regleras i lag vid tomtgräns.
Nej, det är sådant som kommer att hända om vi har ett rättsystem som inte tar hand om IDIOTER som inte kan skilja på sitt och andras.

Som tur är låter de flesta inte sina träd och häckar sticka iväg över 3 m utan folk visar hänsyn!
"Som tur är går inte de flesta in på grannens tomt och sågar ner dennes träd utan folk visar hänsyn!"

Det är lite som att jag skulle ta en tigersåg och såga bort taket på din bil när du är på jobbet, och sen skylla på att "Men du sa ju att du ville ha en cab när vi grillade sist.. jag trodde jag gjorde dej en tjänst"

Jag förstår inte varför så många har så svårt att förstå att vill du bestämma över granntomten, SE TILL ATT ÄGA DEN då. Så länge du inte äger den ska du ge fan i vad grannen väljer att ha för träd eller hur ofta han klipper gräsmattan.
 
  • Gilla
bling och 9 till
  • Laddar…
Orimligt ok Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Först vill jag beklaga det inträffade. Min spontana tanke är att det kan handla om språkförbistring?! För du fick med på att kapa.

det andra jag tänker på är om thujorna ligger på din mark eller om du planterade dessa exakt på gränsen, eller kanske på den gode grannens mark?

Kolla karttjänst med tomtgräns och har du rätt.

Tillägg: kan du lägga upp bild? vilken thujasort? Hur många planterade du och hur många kapade grannen?

6 meter är ju högt som ett 1 ½ plans hus. Räcker med 2,5-3 meter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Skumpe
GlennB GlennB skrev:
Nej, det är sådant som kommer att hända om vi har ett rättsystem som inte tar hand om IDIOTER som inte kan skilja på sitt och andras.



"Som tur är går inte de flesta in på grannens tomt och sågar ner dennes träd utan folk visar hänsyn!"

Det är lite som att jag skulle ta en tigersåg och såga bort taket på din bil när du är på jobbet, och sen skylla på att "Men du sa ju att du ville ha en cab när vi grillade sist.. jag trodde jag gjorde dej en tjänst"

Jag förstår inte varför så många har så svårt att förstå att vill du bestämma över granntomten, SE TILL ATT ÄGA DEN då. Så länge du inte äger den ska du ge fan i vad grannen väljer att ha för träd eller hur ofta han klipper gräsmattan.
Du gör det väldigt lätt för dig. Det finns enormt mycket saker som både grannar och stat/kommun har rätt att lägga sig i vad gäller din tomt och egendom. I de flesta kommuner får en mur inte vara över 60 eller 80 cm hög. Du får inte ens måla ditt hus i vilken färg du vill. I vissa områden kan det till och med vara så att du inte får byta ytterdörr eller fönster. Eller bygga ett förråd som inte stör någon, beroende på omständigheterna.

Det finns en märklig lucka i lagen i Sverige där växtlighet av någon anledning är helt separat från resten av lagen. Det borde antingen vara mindre av murar och färg på hus som regleras eller mer av växtligheten. Jag vet vilket håll jag vill gå åt (tycker 95% av dagens regler är onödiga och inskränker äganderätten oproportionerligt mycket) men man måste erkänna att växtlighet har en omotiverad särställning.
 
  • Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Först vill jag beklaga det inträffade. Min spontana tanke är att det kan handla om språkförbistring?! För du fick med på att kapa.

det andra jag tänker på är om thujorna ligger på din mark eller om du planterade dessa exakt på gränsen, eller kanske på den gode grannens mark?

Kolla karttjänst med tomtgräns och har du rätt.

Tillägg: kan du lägga upp bild? vilken thujasort? Hur många planterade du och hur många kapade grannen?

6 meter är ju högt som ett 1 ½ plans hus. Räcker med 2,5-3 meter.
En god poäng är att läsa vad TS skriver i tråden.

För då hade du insett att dina frågor/funderingar blir lite OFF…
 
  • Gilla
A Stenberg och 2 till
  • Laddar…
S
Orimligt ok Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Om du vill kriga med grannen så kan du ju göra det. Du får många uppslag här i tråden.har också en thuja som var ungefär lika hög som jag tog ner till ungefär hälften. Du skriver att den inte kommer växa mer men det tror jag dom gör. Dock givetvis långsammare. Ock tack gode Gud för det!
 
Har haft tuja-häck på två sidor av tomten mot två grannar. Kämpades en del med att hålla ner höjden mot ena grannen, mot andra grannen var det mer problem med att typ varannan planta dog.

Det verkade som att båda dessa tuja-häckar nått sin gräns efter typ 40 år. Vi kom överens om att plocka bort dessa skabbiga tujor och ersatte med annat, tex liguster på ena sidan. Men inga ensidiga beslut det var i samförstånd och gemensamt intresse.





.

.
 
  • Gilla
Lakritsianen och 1 till
  • Laddar…
On topic, det är klart man inte kapar någons häck utan och fråga.
Du lär veta vad du har för granne om han verkade snabb och inte resonerade kring rätt och fel utan om han va ”naiv” eller om det är en idiot. Tyvärr är inga av personerna något du har att vinna på genom att tappa det och skälla eller polisanmäla. Tror ett bekymmersamt besvikelsesmin och att han får ta in arborist och snygga till den på 3 m räcker.

offtopic, thuja häcken tillsammans med högljudda kvällar hos grannar e villaydylens plåga. Borde förbjudas. Och ärligt, visst han e troligen en idiot men det är för många här som har alldeles för gubbig aura. Polisanmäl och ”krossa” honom grejen är verkligen för mycket. Att ha en 6 m thyjahäck e i de absolut flesta fallen olämpligt trots att de e tillåtet precis som och spela skihögmusik dygnet runt.Vissa saker gör man bara inte.
 
  • Gilla
surfarn
  • Laddar…
H Hemmamekaren skrev:
Att plantera något som växer så högt att det påverkar grannens ljus och utsikt borde inte vara ok heller.
Noll respekt gentemot andra.

Det krävs ju tillstånd att bygga på sin egen tomt. Enorma träd buskar borde innefattas i det också när det påverkar grannar.

Jag har ofta sett folk som har höga thujor och granar på små villatomter i tätt byggda områden. De var säkert fina när de var små, men inte efter många år när de är vildvuxna.

Varför högre träd, buskar än husen?
3m häck borde ju vara fullgott som insynsskydd.
buggnadsverk är ju reglerat på många sätt dels genom olika lagar, branschregler etc så att de kan krävas tillstånd är inte konstigt och många är det även på detta forum som gnäller över alla jäkla tillstånd som krävs och kostnader involverat och då tycker du att ett träd skall behöva ingå i liknande processer?
Det finns ju redan friheter för att beskära växtligheter som är in över din tomt från grannen.
Visst skulle tex en detaljplan kunna försöka reglera lite hur man får göra med insynsskydd vare sig de är nått som byggts eller odlats men att man skulle behöva tillstånd för potentiellt höga växter låter som en dålig idé men en faktisk fördel skulle ju vara då att när det väl blivit godkänt då kan ingen granne framöver gnälla över det då det finns på papper att det är ok.
 
N Nalleman64 skrev:
Och ännu en gång tänker jag: Fy sjutton vad skönt det är att inte ha några grannar på nära håll....
Så säger bara människor som är dåliga grannar;)
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.