M Merko skrev:
Lokal produktion med elektrolys, lokal lagring, ingen transport. Det som krävde teknikutveckling var nog bara själva ståltillverkningsprocessen, men det ska de ju redan ha testat med goda resultat. Så nu handlar det nog "bara" om att skala upp med befintlig teknik.
Hej GA Anderson

Vi diskuterade bl.a. överspänning, osymmetri och brus i elnät i samband med solceller och elbilsladdare där på elfackmässan.

Transienta överspänningar (åska, kopplingsöverspänning) är korta förlopp, där finns det transientskydd. Men en överspänning som varar från flera perioder, sekunder och längre tid där fungerar inte transientskydd.

Man kan lokalt sätta in en (vrid)transformator eller motsvarande lösning, för en enstaka abonnent, men det löser inte risken för (problematiken med) överspänning i distributionsnätet där andra kunder är anslutna.

Om vi tänker fortsätta, att i stor mängd, sätta in solceller och mata in eleffekt i elnät avsedda för uttag av eleffekt då får vi räkna med att det kostar och tar tid att bygga om elnäten.

Normalt har elnät en lång ”livslängd” och då kan byggkostnaderna slås ut över lång tid, detta håller ner elnätskostnaderna.

Det som nu sker, med det stora intresset att bli elproducenter i ett distributionsnät, ser ut att kunna bli problematiskt (och kostsamt) för elabonnenterna.

Vi konstaterade på elfackmässan att det saknas elkraftkunskap både bland beslutsfattare och bland de som agerar i elnäten, t.ex. vill sätta in solceller och elbilsladdare.

Det finns inga ”gratisluncher”, räkningen kommer, efteråt.

De som då måste betala räkningen blir inte glada.

Det kan vara så att de som redan har investerat i solcellsanläggningar, eventuellt, kan vara ”vinnare” i kapplöpningen som uppstår då flera vill satsa på samma sak, men där lönsamheten förändras desto fler som satsar (mängdläran). Ännu vet vi inte hur det går framöver.

Vi inför inte (vi undviker) retroaktiva regler i vårt samhälle.

Vi vill även att alla skall ha samma möjligheter. Sätter grannen upp solceller ska även jag få göra det.

Inget fel i det. Det gäller bara att förstå detta med ”gratisluncher”.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
M Merko skrev:
Finns ingen som hävdar att värdeminskning inte påverkar lönsamheten. Det gör den absolut och det finns såklart med i varje seriös kalkyl på ett eller annat sätt. Men är kalkylen positiv så betraktas en investering som lönsam omedelbart. Räknar man på ett annat sätt bör man inte svänga sig med etablerade begrepp som lönsamhet, för då skapar man bara förvirring.

I mitt räkneexempel fanns ingen amorterring med, det är korrekt. Exemplet handlar ju inte om hur jag gör i praktiken (vi hade inget särskilt lån på solcellerna, och jodå vi amorterar massor på bolånet), utan om att skapa en kalkyl som inte handlar om just våra förhållanden utan är mer allmänt relevant.

Men i min kalkyl fanns räntekostnader med, och ingenting om att dessa kostnader skulle minska med tiden. Så det som blir fel när du räknar är att du å ena sidan lägger till avbetalning på ett hypotetiskt lån, men inte räknar med att det minskar räntekostnaderna. Förändrar du en sak i kalkylen så måste du göra konsekvensändringar på andra delar.
Det etablerade begreppet av lönsamhet inkluderar naturligtvis värdeminsking. Kalkylen som är en gissning av framtidens ger ingen som helst lönsamhet i sig för investeringen. En investeringar är inte lönsam bara för att någon visar en kalkyl att den är lönsam. Det är så finanskriser uppstår ;)

Lönsamhet är de faktiska intäkterna/kostandsminskningarna och kostnaderna och dessa inkluderar värdeminsking. Allt annat är gissningar av lönsamhet. Det kan ske tidigare eller senare än i kalkylen beroende på t ex elpriser och räntor.

En kalkyl utan värdeminsking kan aldrig anses vara allmänt relevant om man vill diskutera lönsamhet. Enda gången den är relevant är om man vill räkna fram någon form av återbetalningstid för investeringar.

/Krille
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Kan ju passa på att fråga de som vet även om detta: planer finns ju som bekant för nya stålverk baserat på den sk Hybrit-processen där vätgas har en kärnfunktion som ersättning för traditionellt kolbrännade. Hur tänker man sig lagring och transport av vätgas i dessa system? Finns det några referensanläggningar för denna storskaliga vätgasdrift eller är det endast fromma förhoppningar om framtida teknikutveckling som man säljer dessa prospekt på?
Hej Harald Blåtumme
Det byggs redan en pilotfabrik (referensanläggning) i Luleå inom Hybrit-projektet, samt planeras vätgasledning för transport.

”Vätgas driver ny industri i Norrland”
https://www.energigas.se/publikationer/tidningen-energigas/vatgas-driver-ny-industri-i-norrland/

”Ny 100 mil vätgasledning ska stärka "gröna" omställningen i Norrland”
https://sverigesradio.se/artikel/ny-100-mil-vatgasledning-ska-starka-grona-omstallningen-i-norrland
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
H
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Blir man inte lite vrång när priset går ner när ens solceller producerar som mest?
Så här har det varit några dagar.
Man får börja ladda bilen mitt på dagen istället
lyxen med solcellerna är att kunna ladda bilen, diska, tvätta, tummla, bada, duscha, köra ugnen, AC osv på dagen, när behovet är som störst. Inte behöva bli nån nattuggla bara för att Alliansen la ner kärnkraften.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
H Hus-i-Sörmland skrev:
lyxen med solcellerna är att kunna ladda bilen, diska, tvätta, tummla, bada, duscha, köra ugnen, AC osv på dagen, när behovet är som störst. Inte behöva bli nån nattuggla bara för att Alliansen la ner kärnkraften.
Är det du Göran? Gömmer du dig bakom ett fake-alias?;)
 
Jag hade släppt vätgasspåret, men youtube ville annorlunda. ;)

Den insisterade på att jag skulle se Dr. Sabine Hossenfelders video om vätgasekonomin. Som tur är så håller hon med om allt som sagts här, men hon säger även en hel del annat matnyttigt. Som hon sammanfattar; Jag var betydligt mer positivt inställd till vätgas innan jag undersökte området närmare inför den här videon (min parafras):

 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
M
H Hus-i-Sörmland skrev:
lyxen med solcellerna är att kunna ladda bilen, diska, tvätta, tummla, bada, duscha, köra ugnen, AC osv på dagen, när behovet är som störst. Inte behöva bli nån nattuggla bara för att Alliansen la ner kärnkraften.
Hade man varit arbetslös och gått hemma hela dagarna så har du faktist en poäng(y)!!!
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Hade man varit arbetslös och gått hemma hela dagarna så har du faktist en poäng(y)!!!
Det finns faktiskt ganska många jobb som kräver andra arbetstider än dagtid så inte helt orimligt att man gör allt det där på dagen
 
B BSOD skrev:
Miljöskäl? Växla elprisrisk mot ränterisk?

Jag byggde för övrigt min solpanelsanläggning själv med importerade delar till långt under priserna på den överhettade solcellsmarknaden ligger på nu, så kalkylen såg annorlunda ut för min del.
OK du kan inte bara släppa en sån kommentar på byggahus.se och tro att varenda storhetsvansinnig hemmafixare (t.ex jag) inte kommer spänna upp ögonen som vithajar som just vädrade blod. Du måste berätta MYCKET mer.

Edit: OK såg nu att tråden har över 1000 inlägg... Starta en egen tråd om det? Snälla?
 
H Hus-i-Sörmland skrev:
lyxen med solcellerna är att kunna ladda bilen, diska, tvätta, tummla, bada, duscha, köra ugnen, AC
Behovet av el är som störst tidigt på morgonen och tidigt på kvällen. Det är därför priset är som högst då.
 
H Hus-i-Sörmland skrev:
lyxen med solcellerna är att kunna ladda bilen, diska, tvätta, tummla, bada, duscha, köra ugnen, AC osv på dagen, när behovet är som störst. Inte behöva bli nån nattuggla bara för att Alliansen la ner kärnkraften.
Fast priset går ju ner för mig oxå. Mitt på dagen.

Hoppas fler installerar så det blir ännu billigare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Behovet av el är som störst tidigt på morgonen och tidigt på kvällen. Det är därför priset är som högst då.
Ja det var litet så vi tänkte när vi installerade vår anläggning mot väst, till och med en smula norr om väst (287 grader). På morgonen och förmiddagar har vi en mycket blygsam elkonsumtion, typ kaffekokare, äggkokare. Eftermiddagar - kväll sker matlagning, tvätt, diskmaskin, på sommaren även ac-drift så det krävs mer effekt där. Bra om man kan maximera sin egenkonsumtion där man har mest effektbehov i hushållet.

Exempel på effektkurva idag, 13 maj med övervägande soligt på en 10,92 kWp-anläggning, som synes rätt bra med pulver även kl 19 och knappt 2 kW vid kl 20. Därefter dyker det snabbt inte minst för att panelerna hamnar i skugga av grannhuset. Men ger ett bra tillskott när vi använder effekt typiskt.

Skärmavbild av solenergiproduktion för en dag; topproduktion vid 19:00; totalt 56,9 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Hade man varit arbetslös och gått hemma hela dagarna så har du faktist en poäng(y)!!!
eller om man jobbar hemma….. som många fortfarande gör efter pandemin.
 
B buffyin skrev:
eller om man jobbar hemma….. som många fortfarande gör efter pandemin.
Ja vi jobbar en hel del hemma pga de nya arbetsmönstren som tillkom under pandemin, gav oss bra möjligheter. Även med panelerna helt i väst så ger det mer än tillräckligt även under tidiga morgontimmar för att driva hemmakontoren som drar ca 120 W sammanlagt med två datorer och extraskärmar etc kringutrustning, Trots att panelerna ligger helt i skugga fram till ca 11-tiden räcker produktionen även till att åtminstone ge ett bidrag till kaffekokaren :)
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ja vi jobbar en hel del hemma pga de nya arbetsmönstren som tillkom under pandemin, gav oss bra möjligheter. Även med panelerna helt i väst så ger det mer än tillräckligt även under tidiga morgontimmar för att driva hemmakontoren som drar ca 120 W sammanlagt med två datorer och extraskärmar etc kringutrustning, Trots att panelerna ligger helt i skugga fram till ca 11-tiden räcker produktionen även till att åtminstone ge ett bidrag till kaffekokaren :)
Jag har både syd och väst, kl 06:00 har vi nu 300watt. Och 1kw kl 07:00 när kaffekokaren kommer igång. Så vi köper inget mellan 06:00 till 19:00.

Kolla mitt hemma kontor och drar mellan 140-160watt. Det som sparar för oss att vi värmer Spa poolen 13-15, så varm till kvällen o mest solel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.