Martinsa Martinsa skrev:
Rent krasst måste du förmånsbeskattas samt du måste ha arbetsgivarens tillstånd samt arbetsgivaren måste ha tillstånd från fastighetsägaren ..

Att han rykte kabeln va helt rätt i detta fall då du använde den utanför avsett ändamål .

Vi har turen på jobbet nu att vi bygde ny lokal o har nu ca 20 laddstolpar samt 2st laddare för lastbil .. men så jobbar vi just med elektrifiering av fordonsindustrin
Tydligen har ts arb givarens tillstånd
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nu har man läst hela tråden.

Det bekräftar en sak för mig...

Elbilsfolket... Det går inte att diskutera med dem. Har rättigheter till gratis el och har alltid rätt. Tror säkert 100m bort finns riktig laddstolpe men det kostar. TS kommer förneka det (vad annars).

För övrigt tack för underhållande tråd på morgonkvisten
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 8 till
  • Laddar…
Roblind Roblind skrev:
Det finns INGA shuko uttag som är gjorda för laddning av elbil/laddhybrid bil! Punkt slut! När ska folk fatta?
Alla uttag är gjorda för laddning.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Nu har man läst hela tråden.

Det bekräftar en sak för mig...

Elbilsfolket... Det går inte att diskutera med dem. Har rättigheter till gratis el och har alltid rätt. Tror säkert 100m bort finns riktig laddstolpe men det kostar. TS kommer förneka det (vad annars).

För övrigt tack för underhållande tråd på morgonkvisten
TS får ladda för den som betalar elen. Det står tydligt långt upp i tråden.

Förmånsvärdet är irrelevant för tråden och ändå borta om 6 veckor för att riksdag och regering vill ha bort det.

Frågan handlar om elsystem klarar den ström de är märkta, konstruerade för och avsäkrade för.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 7 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Alla uttag är gjorda för laddning.
Okej fel formulerat då om normalt förstående människor inte fattar ändå, dem är inte gjorda för att ladda under en längre tid... Uttaget är testat med belastning under 1 timme.

Kan ni bara sluta hålla på och ladda shuko?
Seriöst elbilsfolk är helt hopplösa, tror att allt ska vara gratis...
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
TS får ladda för den som betalar elen. Det står tydligt långt upp i tråden.

Förmånsvärdet är irrelevant för tråden och ändå borta om 6 veckor för att riksdag och regering vill ha bort det.

Frågan handlar om elsystem klarar den ström de är märkta, konstruerade för och avsäkrade för.
Och det går inte att svara på utan att veta hur hela systemet är uppbyggt på platsen. Hur den som dragit ut matningar har räknat osv. Finns massor av faktorer spelar in här. Men summa summarum så ska man oavsett inte ladda bilar.i shuko uttag...
 
Roblind Roblind skrev:
Och det går inte att svara på utan att veta hur hela systemet är uppbyggt på platsen. Hur den som dragit ut matningar har räknat osv. Finns massor av faktorer spelar in här. Men summa summarum så ska man oavsett inte ladda bilar.i shuko uttag...
Du menar att det skulle vara tillåtet att dimensionera anläggning så att brandfara föreligger?

Brukar du kontrollräkna att utlösningsvillkoret är uppfyllt innan du kopplar in brödrosten i uttaget också?
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 8 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför inte testa och läsa mina inlägg?
Fysikens lagar går inte att ifrågasätta.
Däremot hur man så tvär säkert kom fram till ett resultat.med så lite fakta att utgå ifrån. Det vi vet är att efter 60min med 22A så är temperaturen 45gr. Efter 60min och 16A har vi samma temp. För min del är det för lite fakta för att kunna dra dessa slutsatser. Att man dessutom säger att mam testade inte längre för att det inte behövdes. I testet enligt de uppgifter som finns så ska man testa i 60min. varken mer eller mindre.
Varför testar du inte att förstå det vi försöker förklara?
Man testar hur varmt uttaget blir vid maximal belastning. Efter en timme har man garanterat uppnått den högsta temperaturen, så det är helt meningslöst att mäta längre tid.
Tiden en timme är vald för att man ska ha marginal, inte för att just 60 minuter har någon annan betydelse i sammanhanget. Stagnation infaller tidigare än så.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 2 till
  • Laddar…
Roblind Roblind skrev:
Det finns INGA shuko uttag som är gjorda för laddning av elbil/laddhybrid bil! Punkt slut! När ska folk fatta?
Schucko uttaget frågar inte vad du ansluter punkt. Det finns en del avrådan om laddning 16A i schucko. Här är det 8A. Funker självklart helt utmärkt. Annars hade elbilstillverkarna överhuvudtaget inte fått skicka med dessa kablar. Alternativt fått skicka med en stor röd varningslapp. Obs anslut inte i schucko utan den skall ligga i bilen som dekoration. Med ditt bestämda uttalande får du nog komma fram med lite mer fakta. Och då inte bara avrådan mot 16A som florerar. För det kan jag förstå att det är olämpligt att ligga med kontinuerligt uttag i nivå med uttaget och kablagets typade maxnivå. TS belastning har dock headroom även mot en 10A dimensionering. Inte ett dugg värre än att köra en 2kw ac eller värmepump via stickpropp. Last som last.
 
  • Gilla
SonnyListon och 7 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna
Näh. Skadan av att dra ut en 230V-8A-belastad kabel är nästan obefintlig. Ljusbågen och ljudet som ibland kan uppstå när man stoppar in en 230-kontakt kan ses som ett rolig bieffekt. Att ta loss batteriskon på ett bilbatteri med en oisolerad skiftnyckel som kommer åt chassit (i detta fallet ett militärt elverk) har också en vacker, dock mer skadlig, bieffekt av att kunna svetsa fast skiftnyckeln och orsaka en liten brand. Slocknade dock bra av skumsläckaren som befälet kom springande med. Utskällningen som eleven fick var också strålande. Vilken batterisko ska man plocka bort först? Den röda eller den svarta...

kisumisu kisumisu skrev:
Var här senast igår tror jag i nyheterna att "elskooter orsakade brand i lägenhet", men den här branden skulle lika gärna startat att man kört kupevärmare i uttaget.
Nej. De flesta, troligen även denna brand, orsakas av fel i laddstyrningen av batteriet inte i 230-uttaget eller dess ledningar.
 
TEkman TEkman skrev:
De flesta, troligen även denna brand, orsakas av fel i laddstyrningen av batteriet inte i 230-uttaget eller dess ledningar
 
M mojjen skrev:
Schucko uttaget frågar inte vad du ansluter punkt. Det finns en del avrådan om laddning 16A i schucko. Här är det 8A. Funker självklart helt utmärkt. Annars hade elbilstillverkarna överhuvudtaget inte fått skicka med dessa kablar. Alternativt fått skicka med en stor röd varningslapp. Obs anslut inte i schucko utan den skall ligga i bilen som dekoration. Med ditt bestämda uttalande får du nog komma fram med lite mer fakta. Och då inte bara avrådan mot 16A som florerar. För det kan jag förstå att det är olämpligt att ligga med kontinuerligt uttag i nivå med uttaget och kablagets typade maxnivå. TS belastning har dock headroom även mot en 10A dimensionering. Inte ett dugg värre än att köra en 2kw ac eller värmepump via stickpropp. Last som last.
Tänker man så som ni tycker, så varför inte ladda med 16 också? Eftersom det ändå är klassat för det? Hur ska ni ha det? Olämpligt eller inte att ladda shuko? 16 som 8 ampere? Ska man se det ur eran synvinkel spelar det ingen roll. Att köra en 2kw AC eller värmepump är 2 helt olika saker, där ligger inte konstant last på. Utan den jobbar en stund, slår av en stund osv. Det går inte jämföra äpplen och päron.

ESV avråder från laddning i shuko om någon missat det...

Har ni råd med elbilar så har ni råd med en riktig laddare...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Förr belastades ju motorvärmaruttagen kraftigt av motorvärmare + kupevärmare. Till skillnad mot laddarna hade de inte temperaturavkänning i stickproppen.

Propagandan om att eluttag som är märkta 16A (d.v.s. alla på marknaden) inte skulle klara ens 10A är helt rubbad.

Prata med fastighetsägaren. Ta med en IR termometer och visa hur kall kontakten är efter en dags laddning? Gränsen för kabeln är 70C.
Tyvärr är det ingen propaganda. Då det inte handlar om Ampere utan tidsekvensen
 
  • Arg
  • Gilla
Roblind och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
M MICA66 skrev:
Vad betalar du till fastighetsägaren för att få ladda bilen på jobbet?
LÄS!!!! Tråden.
 
  • Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Roblind Roblind skrev:
Okej fel formulerat då om normalt förstående människor inte fattar ändå, dem är inte gjorda för att ladda under en längre tid... Uttaget är testat med belastning under 1 timme.

Kan ni bara sluta hålla på och ladda shuko?
Seriöst elbilsfolk är helt hopplösa, tror att allt ska vara gratis...
Uttaget är byggt för att klara 16A kontinuerligt, oavsett vad som är anslutet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.