ARJU ARJU skrev:
Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.

Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.

Idag tittade fastighetsägaren förbi och informerade en kollega att hen ryckt kabeln då hen är rädd för varmgång.

Det rör sig om en metallstolpe med mark-kabel och min reseladdare på 8A.

Initialt ryckte jag på axlarna, men när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna än vad min lilla laddare med temperatursensor för att skydda mot varmgång kan orsaka.

Blir lite irriterad över att man överdriver riskerna med att ladda med reseladdare och via inkompetens orsakar skador.

Tänker jag rätt här eller är det jag som är idioten?
Där jag jobbade hade vi 6A proppsäkringar i motorvärmaruttagen, som dessutom bara var inkopplade 3 timmar före klockan 16:00. Klockan 17:00 var bilen kall igen, ibland var inte ens isen borta från vindrutan. Nu har jag istället en bränslevärmare i mina bilar sedan tretton år, vilket värmer främst motorn men sedan kupén ordentligt. Det kostar 10-20 kr i bränsle varje dag men det är det värt, dieselmotorn startar första sekunden och det råder full sommar i bilen och rutorna är rena och torkarna sitter inte fastfrusna. Jag har en isskrapa, men har inte använt den på tretton år, och behöver aldrig krångla med (och ibland glömma) anslutningssladden. Men det bästa är att jag kan sätta på och stänga av värmaren när som helst med mobilen, och välja att inte använda den alls när det är flera plusgrader. Om det ändå känns ruggigt kallt i bilen får värmaren gå en stund även på hemvägen. Ska man skjutsa åldringar och småbarn är bränslevärmaren oumbärlig, barnen behöver inte byltas på som för en nordpolsresa – bilen är lika varm som bostaden. Men ha alltid med en plastpåse värmeljus och en ask vanliga tändstickor i bilen någonstans. De kan rädda ditt liv om du får stopp eller halkar i diket en kväll och får vänta i timmar på bärgning.

Det är riktigt att man inte ska dra ur en stickpropp med tung belastning, men många gör så ändå och utrustningen verkar inte ta någon större skada.
 
H
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast motorvärmare brukar ju vanligtvis inte gå mer än 30 min - inte helt ovanligt att det också är timer på motorvärmaruttag.
Men väldigt sällan dom går 4-10 h iaf
Samt att motorvärmare kör man på vintern när det är kallare än +5. Jäkla skillnad på sommaren och solen liggerpå mot en vägg när det är +40 grader mot väggen. Då får laddaren dålig kylning.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
SS IEC 60884-1 Stickproppar och uttag för allmänbruk säger ungefär såhär lite sammanfattat:

"19 Temperature rise:

The temperature rise of terminals, terminations and clamping units according to Figure 44 determined by means of thermocouples shall not exceed 45 K.

19.1 Socket-outlets are tested using a test plug with brass pins having the minimum specified dimensions. The test plug is inserted into the socket outlet, and an alternating current as specified in Table 20 is passed for 60 (-0/+5) min.

For this test the temperature rise is measured on the terminals and terminations."

Om vi går in i tabell 20 under Rewirable fixed accessories, Test current, Clause 19, Rating of accessory "16A, 130V/250V" så hittar vi värdet 22A.

Den tillåtna temperaturhöjning är 45 C och rumstemperaturen antas vara 25 C varför temperaturen blir 25 + 45 = 70C
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C cZuLLLL skrev:
Låter som om fastighetsägaren inte riktigt har kläm på exakt vilka risker som föreligger med laddning av elbilar. Varmgång förhindras av säkringar men dessa skyddar INTE mot strömspikar IFRÅN elbilarna. Det är ett ovanligt MEN ett fel som förekommit och som när det uppstår riskerar att slå ut elsystemet ifall elbilen är uppkopplad mot elnätet utan att ha en för uppgiften konstruerad laddbox inkopplad emellan.
Där ligger själva risken och OM det felet uppstår så kostar det DYRT.
Berätta mer om dessa fel och berätta mer om hur laddboxen skyddar mot dom.
 
  • Gilla
Tommty
  • Laddar…
C cZuLLLL skrev:
Låter som om fastighetsägaren inte riktigt har kläm på exakt vilka risker som föreligger med laddning av elbilar. Varmgång förhindras av säkringar men dessa skyddar INTE mot strömspikar IFRÅN elbilarna. Det är ett ovanligt MEN ett fel som förekommit och som när det uppstår riskerar att slå ut elsystemet ifall elbilen är uppkopplad mot elnätet utan att ha en för uppgiften konstruerad laddbox inkopplad emellan.
Där ligger själva risken och OM det felet uppstår så kostar det DYRT.
Detta är fel. Elbilen är direkt kopplad till elnätet genom laddboxens kontaktor. Det är ingen skillnad mellan att strömmen går genom en laddbox eller en klump på sladden.
 
J
Varför laddar du inte hemma? Känns som Herr Snåljåp sitter och skriver inlägg.

Nä men allvarligt. Vad säger avtalet? Får ni ladda på jobbet så kan du göra det annars får du väl ladda hemma…
 
  • Gilla
  • Haha
ford1 och 1 till
  • Laddar…
Sådana här töntiga gnälltgrådar drar allvarligt ned Byggahus anseende.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
I inlägg 117 &119 & 122 samt 130.
Där uppger du att man inte testar längre för att de inte behövs, för att stagnationstemperaruren är upp nådd. Då vill jag veta om du har någon källa på dessa uppgifter? Ett test har ofta en stipulerad tid som det ska pågå. i det här.testet 1 timme Jag kan inte hitta någonstans att allt är godtyckligt att mam inte testade längre för att det inte behövdes längre
Du påstår att man uppnått stagnations temperaturen. Då vill jag veta hur du kommit fram till det
Du kanske har rätt. Men jag behöver någon källa.
just när man testar temperatur så är det väldigt vanligt att standarderna beskriver när stagnation uppnåtts, tex ökning mindre än 1 grad/timme så bryts testet. Är det inte temperatur man testar så gör man naturligtvis inte så.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.

Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.

Idag tittade fastighetsägaren förbi och informerade en kollega att hen ryckt kabeln då hen är rädd för varmgång.

Det rör sig om en metallstolpe med mark-kabel och min reseladdare på 8A.

Initialt ryckte jag på axlarna, men när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna än vad min lilla laddare med temperatursensor för att skydda mot varmgång kan orsaka.

Blir lite irriterad över att man överdriver riskerna med att ladda med reseladdare och via inkompetens orsakar skador.

Tänker jag rätt här eller är det jag som är idioten?
Rent krasst måste du förmånsbeskattas samt du måste ha arbetsgivarens tillstånd samt arbetsgivaren måste ha tillstånd från fastighetsägaren ..

Att han rykte kabeln va helt rätt i detta fall då du använde den utanför avsett ändamål .

Vi har turen på jobbet nu att vi bygde ny lokal o har nu ca 20 laddstolpar samt 2st laddare för lastbil .. men så jobbar vi just med elektrifiering av fordonsindustrin
 
På min arbetsplats är det absolut förbjudet att ladda elbil i motorvärmaruttag då laddare med låg effekt kräver längre tids laddning och våra motorvärmaruttag (+ elledningar under mark) är sedan tiden då dinosaurier gick på jorden. Man har helt enkelt inte råd att riskera en kabelbrand under jord med allt vad det innebär. För börjar man tillåta elbilsladdning finns risk att flera bilar på samma "slinga" att "ta el" samtidigt och under längre tid än vad motorvärmare på timer gör. (Sen har man ju inte räknat in folk som har hund i bilen och kör kupefläkt, men det är ju en helt annan fråga eftersom det inte är tillåtet att ha hund i bil en hel arbetsdag).
Så man har helgarderat och förbjudit elbilsladdning i väntan på elstolpar.
Avgiften för motorvärmarstolpe är dessutom inte uträknad efter daglig elbilsladdning för långpendlare, så arbetsgivaren är inte heller road av att räkna ut vad detta ska kosta och debitera eftersom vi inte har enskilda mätare på varje stolpe. Annars ska det beskattas som löneförmån. Så många aspekter på förbudet hos oss.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Finns det ett uttag avsäkrat 10A så bör ju inte Fastighetsägaren lägga sig i, så tillvida det inte står i avtalat. Uttag får endast användas till motorvärmare etc. Men det är lite med utgångspunkt att Arbetsgivaren betalar för elen. Om detta uttag går på någon gemensam grupp för fastigheten, som tex utomhusbelysning kan göras, för att sen delas procentuellt mellan ev flera hyresgäster, så är det självkalrt att man inte får ladda. Då får ju andra betala för TS "Tankning".

Om ovan inte utgör hinder utan arbetsgivaren har eget abonnemang/mätning som försörjer uttaget, så är det rimligen en fråga mellan TS och arbetsgivaren. Man får alltså även kontrollera att arbetsgivaren är ok med att "tanka" ts bil. Numera är ju förmånsbeskattningen för el laddning borttaget så det kanske är en bra förmån.
Vet även en kund som kom överens om x hundra i löneavdrag för att ladda.

Det finns INGA shuko uttag som är gjorda för laddning av elbil/laddhybrid bil! Punkt slut! När ska folk fatta?
 
D Daniel 109 skrev:
Du uppnår stagnationstemperatur innan det gått en timme.
På kommentarstråden eller…? ;-)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du t ex tänder en lampa så blir den varm. Men efter ett tag blir den inte varmare. Eller om solen lyser på husväggen så blir den varm. Men efter ett tag blir den inte varmare.
I alla fall funkar det så hemma hos mig. Behöver du någon källa på det så hänvisar jag till fysiken i grundskolan.
Varför inte testa och läsa mina inlägg?
Fysikens lagar går inte att ifrågasätta.
Däremot hur man så tvär säkert kom fram till ett resultat.med så lite fakta att utgå ifrån. Det vi vet är att efter 60min med 22A så är temperaturen 45gr. Efter 60min och 16A har vi samma temp. För min del är det för lite fakta för att kunna dra dessa slutsatser. Att man dessutom säger att mam testade inte längre för att det inte behövdes. I testet enligt de uppgifter som finns så ska man testa i 60min. varken mer eller mindre.
 
ARJU ARJU skrev:
Jag laddar i ett motorvärmar uttag på jobbet.
Laddstolpar är på gång men inte uppsatta ännu.

Jag känner inte till några specifika omständigheter kring detta i min arbetsplats hyresavtal.

Idag tittade fastighetsägaren förbi och informerade en kollega att hen ryckt kabeln då hen är rädd för varmgång.

Det rör sig om en metallstolpe med mark-kabel och min reseladdare på 8A.

Initialt ryckte jag på axlarna, men när jag ser att hen ryckt fel ände (schuko änden) blir jag lite irriterad, man har sannolikt orsakat mer skada genom att dra ur fel ände och orsakat en ljusbåge vilket gör mer skada på kontaktytorna än vad min lilla laddare med temperatursensor för att skydda mot varmgång kan orsaka.

Blir lite irriterad över att man överdriver riskerna med att ladda med reseladdare och via inkompetens orsakar skador.

Tänker jag rätt här eller är det jag som är idioten?
Det är olämpligt att ladda bilen i ett uttag ämnat för motorvärmare, det finns risk för överbelastning, så hade jag varit fastighetsägare, hade jag gjort likadant.
 
F fsn skrev:
just när man testar temperatur så är det väldigt vanligt att standarderna beskriver när stagnation uppnåtts, tex ökning mindre än 1 grad/timme så bryts testet. Är det inte temperatur man testar så gör man naturligtvis inte så.
Här vill man veta temperaturen efter 60min vid 22A och 16A. Inte hur temperaturen ökar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.