D Daniel 109 skrev:
Nej, du har inte rätt. Det kvittar fullständigt hur länge du testar efter att stagnationstemperaturennär uppnådd. Det blir inte varmare ändå. Man testar så länge det är rimligt att testa, inte så länge man menar att produktens maximala användningstid är.

Du påstår dessutom att CEE17 är testad på en annan nivå än CEE7 med samma specade maxström.
Jag har till och med en källa till mina påståenden den här gången. Ändå måste du leta fel.
Så du menar att ett uttag inte kan bli varmare än 45grader?
Du får gärna hitta en källa på det
Men du vet säkert mer än esv.
Tänk på att i min gissning skrev jag att det kan vara fel. gissningar är så...
 
Jag påstår att drt inteblir varmare efter en timme, ja det gör jag. Det har med fysikens lagar att göra. Du når ganska snabbt en jämnvikt mellan uppvärmning och avkylning på en så liten pryl.

Jag ser ingen reservation om att du gissar i ditt inlägg. Däremot påstår du tydligt att en annan dontyp jag gissar att du syftar på CEE17 klarar högre last.

Det tolkade jag som att du menar att det testas på ett annat sätt.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Schuko är inte testat för 16A annat än korta stunder. För längre stunder med högre belastning finns cee.
Det finns risker dessa är inte påhittade. Innan billaddaren kom var det inget större problem.
 
  • Gilla
Limpdjuret och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, du har inte rätt. Det kvittar fullständigt hur länge du testar efter att stagnationstemperaturennär uppnådd. Det blir inte varmare ändå. Man testar så länge det är rimligt att testa, inte så länge man menar att produktens maximala användningstid är.

Du påstår dessutom att CEE17 är testad på en annan nivå än CEE7 med samma specade maxström.
Med andra ord är det trolige nvanligt att man kanske testar "full last" i säg 45 min och sedan en kontinuerlig last längre (tex 10 A?)

https://engx.theiet.org/f/discussio...ormally accepted,and sockets tend to overheat.

I mitt fall kan jag iaf säga att uttaget blev mycket varmare än 45 grader C
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja men det visar på att jag hade rätt trots allt. Varför man inte testar längre det kan du få ta reda på om du tycker det är viktigt.
Jag misstänker att man inte testar längre beror på att mam inte tycker det är nödvändigt samt kanske viktigaste det behövs inte. Nu är det här mina gissningar och rätt eller fel det vet jag inte.
Varför ska man testa längre när inte temperaturen förändras? Det är inget test av åldrande man gör, utan ett test av hur varm prylen blir vid en viss belastning.
Uppvärmningen går fortast i början för att sakta in och så småningom stanna av. Sen är det inte meningsfullt att mäta längre.
 
  • Gilla
Limpdjuret och 6 till
  • Laddar…
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag påstår att drt inteblir varmare efter en timme, ja det gör jag. Det har med fysikens lagar att göra. Du når ganska snabbt en jämnvikt mellan uppvärmning och avkylning på en så liten pryl.

Jag ser ingen reservation om att du gissar i ditt inlägg. Däremot påstår du tydligt att en annan dontyp jag gissar att du syftar på CEE17 klarar högre last.

Det tolkade jag som att du menar att det testas på ett annat sätt.
Okej Jag antar att du var med när testet gjordes. Eller har läst hur testet gått till
Eftersom du är så säker. Problemet är att det finns tecken där dessa uttag blivit väldigt varma vid en kontinuerlig belastning under en längre tid. Det kommer varningar från esv om just detta problem. Jag antar att det måste hänt några gånger för att esv ska gå ut med en varning. Men jag har ingen hur många uttag det handlar om. så det kan vara allt mellan 1 uttag eller flera hundra.
Vi vet att uttagen sitter fastmonterade i en vägg. Där det finns en liten dosa med luft. Runt omkring har du ofta isolering. Så ända vägen för värmen är genom framsidan. Jag blir inte förvånad om ett vägguttag kan bli mer än 45gr. Vid en kraftig belastning under än längre tid
Men jag gissar bara jag vet alltså inte. Det brukar ofta vara så när man gissar
 
Redigerat:
it-snubben it-snubben skrev:
Kan @Daniel 109 och @Bananskalare lägga ner tuppfäktningen nu?
Tja, när man blir anklagad för att ha fel hela tiden känner jag ett visst intresse att visa att jag har rätt. För om du läser inläggen tidigare så kanske du förstår mig. Kanske lite barnsligt jag gjorde dock misstaget att lägga mig på hans nivå. Då vann på erfarenhet
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
U
Största problemet är ju inte hur certifiering av nya uttag görs i en känd miljö. Som jag tolkar det har varningarna inget med certifiering att göra. Gamla slitna uttag som sitter väderutsatt och är dåligt kontrollerade kan innebära risk även om de var fullt ok vid cert. Man ska vara vaksam och kontrollera anläggningen. Men inte vid en bra anläggning, då ska det vara allt ok.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför ska man testa längre när inte temperaturen förändras? Det är inget test av åldrande man gör, utan ett test av hur varm prylen blir vid en viss belastning.
Uppvärmningen går fortast i början för att sakta in och så småningom stanna av. Sen är det inte meningsfullt att mäta längre.
Eller så är riktlinjerna att uttagen ska klara 16A i en timme.
Jag vet inte. Om du vet får du gärna berätta det.

Men enligt artikeln jag länkade till så skrev man att man testar den i en timme.
Men som sagt ingen här vet utan vi sitter här och gissar. Både du och jag.
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Ja, de testas i en timme efter som de uppnår stagnationstemperatur med god marginal inom en timme. Det finns ingen anledning att testa längre än så. Det har inget med användningstid att göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Största problemet är ju inte hur certifiering av nya uttag görs i en känd miljö. Som jag tolkar det har varningarna inget med certifiering att göra. Gamla slitna uttag som sitter väderutsatt och är dåligt kontrollerade kan innebära risk även om de var fullt ok vid cert. Man ska vara vaksam och kontrollera anläggningen. Men inte vid en bra anläggning, då ska det vara allt ok.
Men ett uttag som sitter väderskyddat
och utsätts inte för smällar och slag.
Ett sådant uttag vilket motsvarar många
Anläggningen är i bra skick. Är det nytt efter fem år eller?
Jag tror inte man ska vara så kategorisk. Det är så mycket det handlar om. men visst ett uttag som används ofta sitter väldigt utsatt för solen och stötar de kanske inte alls mår så bra efter bara två.år.
Det framgår dock inte hos esv eller i artikeln. Skicket spelar roll absolut. Men att säga det drabbar inte ny anläggning känns lite väl kategorisk
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, de testas i en timme efter som de uppnår stagnationstemperatur med god marginal inom en timme. Det finns ingen anledning att testa längre än så. Det har inget med användningstid att göra.
Jag antar att du har testprotokollet eftersom du vet hur testet gått till
Annars så är det bara gissningar du håller på med.
Det som talar emot din tanke är att esv gått ut och larmat om överhettade uttag.
Det borde inte kunna ske om du har rätt
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Okej Jag antar...
Jag antar att...
Men jag har ingen...
Så det kan vara allt mellan 1 uttag eller flera hundra.
Vi vet att uttagen sitter fastmonterade i en vägg.
Jag blir inte förvånad...
Men jag gissar bara jag vet alltså inte. Det brukar ofta vara så när man gissar
Du visste en sak, gissade en massa.

Jag kan åter igen upplysa om att det gäller en stolpe i stål, med hus i aluminium.

Det du visste var alltså felaktigt, hur bra odds har du med dina killgissnignar tror du?

Jag är övertygad att du törs gissa på den med.
 
  • Gilla
MickeRavioli och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag antar att du har testprotokollet eftersom du vet hur testet gått till
Annars så är det bara gissningar du håller på med.
Det som talar emot din tanke är att esv gått ut och larmat om överhettade uttag.
Det borde inte kunna ske om du har rätt
Testprotollen är pass/fail så man har ingen nytta av dem i detta fall. Om någon har en kopiaav IEC 60884-1 så står testmetoden där. Som Bananskalare skriver är testströmmen 22A under en viss tid. (Titta, jag kan skriva att du har rätt ;) )
 
J Jaggatagga skrev:
Längden har ingen betydelse. Det är omkretsen som räknas ;)

I alla fall vad det gäller kontakt. Längre ger ju större termisk massa framförallt tänker jag?
Nu tänker nog du fel, eller vad du tänker på vet jag inte;)

Det är kontaktytan som har betydelse.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.