Alfredo Alfredo skrev:
Det klart den går att ladda igen men finns det idag allmänt tillgänglig utrustning för laddning på plats? Blir det inte i praktiken bärgning till laddplats? I vilket fall en betydligt omständligare process än att tömma i innehållet från en reservdunk.
Men hur ofta händer det och sannolikhet att bli fast så länge? Är det något man generellt behöver ta höjd för.
Har väl rullat knappt 200 000 mil genom åren och haft max stopp i någon timma, men då olycka vintertid.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och det är väl en rätt stor skillnad den dag man står någonstans oplanerat med tom "tank"? Det handlar väl säkert om både timmar och tusenlappar i skillnad?
Se mitt tidigare i lägg;)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Toppen vet jag inte men en bil med tom tank blir omedelbart brukbar med hjälp av en reservdunk.
Som ingen har haft i sin bil de senaste 47 åren…
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Det klart den går att ladda igen men finns det idag allmänt tillgänglig utrustning för laddning på plats? Blir det inte i praktiken bärgning till laddplats? I vilket fall en betydligt omständligare process än att tömma i innehållet från en reservdunk.
Det är samma process, men istället för att ansluta en slang så tar de en kabel, detta gör bärgningstjänst på plats.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det klart den går att ladda igen men finns det idag allmänt tillgänglig utrustning för laddning på plats? Blir det inte i praktiken bärgning till laddplats? I vilket fall en betydligt omständligare process än att tömma i innehållet från en reservdunk.
De flesta som har elbil har ju en nödladdare i bilen.
 
A AndersS skrev:
Men hur ofta händer det och sannolikhet att bli fast så länge? Är det något man generellt behöver ta höjd för.
Det är väl upp till var och en vad man vill ta höjd för. Men det var inte det som det handlade om, utan skillnaden på hur man "återfyller" en "tom" elbil kontra en "tom" traditionell bil, om den blivit stående efter vägkanten.

Inte ens den mest inbitne elbilsfanatikern kan hävda annat än att det är enklare att "fylla på några mil" från en reservdunk än att "nödladda" en elbil.

För de allra flesta är det nog inte någon viktig skillnad, men nog existerar skillnaden mycket tydligt och det blir bara löjligt om man försöker förneka det.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Och det är väl en rätt stor skillnad den dag man står någonstans oplanerat med tom "tank"? Det handlar väl säkert om både timmar och tusenlappar i skillnad?
Fast jag undrar fortfarande varför jag plötsligt ska lägga mig till med den vanan, som sagt, det är ok att göra fel en gång men sen börjar det ju bli löjligt. Redan med ICE-bil så gör nog många som jag och har mycket bränsle när jag ska ut i svåra förhållanden, tex snöstorm, det är inte rätt läge att ge sig ut med bränslelampan lysande, detsamma med elbilen, då ser man väl till att vara åtminstone basalt förberedd?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
De flesta som har elbil har ju en nödladdare i bilen.
Fast här handlade det väl om att bli stående med tomt batteri "i en snödriva" efter vägkanten, långt från något eluttag? Alltså en motsvarande situation som "soppatorsk" i en traditionell bil, vilket en reservdunk lätt och snabbt löser.
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl upp till var och en vad man vill ta höjd för. Men det var inte det som det handlade om, utan skillnaden på hur man "återfyller" en "tom" elbil kontra en "tom" traditionell bil, om den blivit stående efter vägkanten.

Inte ens den mest inbitne elbilsfanatikern kan hävda annat än att det är enklare att "fylla på några mil" från en reservdunk än att "nödladda" en elbil.

För de allra flesta är det nog inte någon viktig skillnad, men nog existerar skillnaden mycket tydligt och det blir bara löjligt om man försöker förneka det.
Skillnad ja, enklare/svårare, ja det finns ju helt klart fler eluttag än bensinmackar en visst är det skillnad och att tanka fel är det ju heller ingen risk för, som med bensin i dieselbilen.
 
D djac skrev:
Fast jag undrar fortfarande varför jag plötsligt ska lägga mig till med den vanan
Vem har ens antytt att du ska lägga dig till med någon dålig vana? :thinking: Du frågade:

D djac skrev:
Jag sitter och funderar på hur mycket skillnad det egentligen är på en urladdad elbil och en bensinare med tom tank.
Och jag redogjorde för den mycket tydliga skillnad jag ser.

Ingen, hoppas och tror jag, tycker att du, eller någon annan, bör ge sig ut i någon bil med riskfyllt lite "bränsle", så att bilen inte når dit den ska. Det är inte det som diskuteras.
 
Redigerat:
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
D djac skrev:
Skillnad ja, enklare/svårare, ja det finns ju helt klart fler eluttag än bensinmackar en visst är det skillnad och att tanka fel är det ju heller ingen risk för, som med bensin i dieselbilen.
Nu verkar det som du inte vill förstå. :rolleyes: Är det inte fullkomligt självklart att det är enklare att få en traditionell bil, som blivit stående efter vägen med tom bränsletank, brukbar, än att lösa motsvarande problem med en elbil med tomt batteri?
 
  • Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är samma process, men istället för att ansluta en slang så tar de en kabel, detta gör bärgningstjänst på plats.
OK. Det visste jag inte och frågade tidigare "men finns det idag allmänt tillgänglig utrustning för laddning på plats?"

Det underlättar naturligtvis mycket då man i så fall slipper bärgning. Fortfarande krävs dock "bärgningstjänst" vilket man ofta kan slippa med en traditionell bil då en fylld reservdunk kan komma från många andra håll än en bärgare.
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Som ingen har haft i sin bil de senaste 47 åren…
Det beror nog på var man brukar köra. Hur som helst tror i alla fall jag att det oftast är lättare att få fatt på en fylld dunk med bränsle än en mobil laddutrustning som kan ladda en elbil. Tror inte du?
 
  • Gilla
robhol
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Det visste jag inte och frågade tidigare "men finns det idag allmänt tillgänglig utrustning för laddning på plats?"

Det underlättar naturligtvis mycket då man i så fall slipper bärgning. Fortfarande krävs dock "bärgningstjänst" vilket man ofta kan slippa med en traditionell bil då en fylld reservdunk kan komma från många andra håll än en bärgare.
Undrar hur mycket kräm de får i/hur fort det går.? :thinking:
@djac kanske har svaret på det också?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hela problemet blir lätt rätt osannolikt, skulle jag säga. Hur många soppatorsk/eltorsk sker egentligen per år på vägarna? Då är det betydligt vanligare med urladdat startbatteri vill jag nog hävda bestämt.

Visst finns det några få som chansar med för lite bränsle i bilen under svåra förhållanden (el, bensin, diesel, etanol, fotogen eller vätgas) men här är ju inte bränsleslaget själva grundproblemet…

Vad det gäller startproblem i kyla så är f ö problemet mycket större med fossilbilar än elbilar.


https://www.sixt.se/magazine/guider/elbilar-i-kyla/

”Testresultaten är både uppmuntrande och överraskande. Det visar sig att i motsats till en dieselbil så startar elbilar plikttroget oavsett väderlek. Det spelade heller ingen roll om elbilen stått i varmgarage och +20 grader på natten eller utomhus i -20 grader – den startade ändå! Där kan vi alltså direkt slå hål på myten om att elbilar är svårstartade i kyla.”
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.