Du baserar hela din slutsats på en erfarenhet av en elbil med litet batteri. Man behöver välja batteristorlek efter behov och önskemål, medför det att priset blir för högt får man avstå just nu.

Kan bara bli fel om man köper en med litet batteri och har förväntningar att man kan använda den som en Tesla
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vill nog ha runt 20cm, har idag 22cm, inte lägre.
Bilen är ett transportredskap, ingen som pysslar och grejar den ska bara finnas tillgäng. Och jag är nog ganska bekväm (vi har faktiskt två bilar så att vi inte blir bundna av varandras behov;))

Däremot har jag funderat mera på detta med elbil, för mig tillför eldrift inget extra.
Bara en annan energikälla och ger annars inget extra än vad jag har med nuvarande bil. Är mera intresserad av funktioner som t.ex. påverkar körningen, etc.
Med vår körning finns inga eknomiska incitament för byte. Skulle bränslepriserna i närtid öka så det blir en stor påverkansfaktor, så blir det en samhällskollaps ekonomiskt, utifrån att vid årsskiftet var andelen 4% av personbilarna elbil ( var tvungen att kolla och osäker på om hybrid inräknas).
Utifrån det "tror" jag mig nog tillhöra majoriteten som idag ser mera nackdelar än fördelat, både funktionsmässigt och prisnivå elbil.
Ungefär som väldigt många inte har eller använder "självkörningsfunktion", vilket för mig är ett absolut skall krav och förutsätter ännu bättre på nästa bil.;)
Känner lite samma för min XC70, partytrick att man kan krypa in under utan domkraft
 
  • Gilla
  • Älska
whatever och 7 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Tror knappast att dom som stod där hade fulladdat när dom hamnade i snödrivorna. Bilden man försöker kabla ut att elbilars batterier räcker hur länge som helst är bara trams. Allt i en elbil drar just el. Tror man annorlunda tror man fel.
Det finns folk som gnäller på att elförbrukningen ökar när dom satt in värmepump och tidigare eldat med ved. Konstigt?? Värmepumpen drar ju el för sin funktion.
Sedan stämmer räckviddslöftena på elbilar ganska dåligt. Jag körde en ett år gammal Renault Megane elbil från Kista till Jordbro bort och fram totalt 10 mil. Det skulle gå att köra 35 mil sade bilen fulladdad. Inga hårda accelerationer och inga stopp och max 80 km/tim. När bilen lämnades var det strax under hälften kvar enligt batterimätaren.
Det innebär att man kanske fått ut ca 20 mil mot utlovade (av bilen) 35 mil. Det är inget bra facit. Detta var mitt i sommaren så de förlorade milen kanske gick åt för att hålla tempen på batteriet.
Jag hävdar att elbil fungerar bra i stan och i en radie av 15-20 mil. Ute på böggda måste det till bättre grejjer t.ex bränsleceller.
Det är insnöat med elbil så det som hände på E6 var att dom insnöade satt insnöade därför att det snöade.
Du har i praktiken dubbla räckvidden på en Tesla model 3 Long range jämfört med den renault Zoe du körde. Då är det inget problem att köra t.ex Malmö-Göteborg i ett streck utan att ladda vintertid. Har man inte destinationsladdare blir det ett snabbt laddstopp på vägen.

Kör jag med bensinaren eller dieseln är sannolikheten stor att den också behöver fyllas upp om det inte gjorts precis innan resan, elbilen kan man ju starta hemifrån fulladdad.
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Känner lite samma för min XC70, partytrick att man kan krypa in under utan domkraft
Vi har t.ex. en halvmil grusväg till fritidshuset och höjden hjälper även till där när man möter mjölkbonden med bl.a. kotransporten, då kan jag ta lite mera av diket, även nytta av awd, så han slipper krångla för mycket.:cool: Bara kolla att det inte ligger någon stor sten eller vägtrumma;) Eller på våren när tjälen går ur marken och man kör i (läs bilen blir spårbunden) traktorspåren.
Så de krav jag skrivit tidigare är ett praktiskt måste.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Tror knappast att dom som stod där hade fulladdat när dom hamnade i snödrivorna. Bilden man försöker kabla ut att elbilars batterier räcker hur länge som helst är bara trams. Allt i en elbil drar just el. Tror man annorlunda tror man fel.
Det finns folk som gnäller på att elförbrukningen ökar när dom satt in värmepump och tidigare eldat med ved. Konstigt?? Värmepumpen drar ju el för sin funktion.
Sedan stämmer räckviddslöftena på elbilar ganska dåligt. Jag körde en ett år gammal Renault Megane elbil från Kista till Jordbro bort och fram totalt 10 mil. Det skulle gå att köra 35 mil sade bilen fulladdad. Inga hårda accelerationer och inga stopp och max 80 km/tim. När bilen lämnades var det strax under hälften kvar enligt batterimätaren.
Det innebär att man kanske fått ut ca 20 mil mot utlovade (av bilen) 35 mil. Det är inget bra facit. Detta var mitt i sommaren så de förlorade milen kanske gick åt för att hålla tempen på batteriet.
Jag hävdar att elbil fungerar bra i stan och i en radie av 15-20 mil. Ute på böggda måste det till bättre grejjer t.ex bränsleceller.
Det är insnöat med elbil så det som hände på E6 var att dom insnöade satt insnöade därför att det snöade.
Jag kör elbil och bor i norra Dalarna. Nu har vi ju inga värsting vintrar som i Stockholm men för mig fungerar det riktigt bra. Har aldrig haft någon laddångest, det finns gott om laddare.
En resa till Stockholm och hem igen klaras utan och ladda. +50 mil.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Tesla har lagt till gratis supercharge nu i tre år på MS och MX.
Vit Tesla Model S, erbjudande om gratis supercharging, leverans maj-juni 2023, räckvidd och hastighetsprestanda listad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
D
G Guzzen1 skrev:
Tror knappast att dom som stod där hade fulladdat när dom hamnade i snödrivorna. Bilden man försöker kabla ut att elbilars batterier räcker hur länge som helst är bara trams. Allt i en elbil drar just el. Tror man annorlunda tror man fel.
Det finns folk som gnäller på att elförbrukningen ökar när dom satt in värmepump och tidigare eldat med ved. Konstigt?? Värmepumpen drar ju el för sin funktion.
Sedan stämmer räckviddslöftena på elbilar ganska dåligt. Jag körde en ett år gammal Renault Megane elbil från Kista till Jordbro bort och fram totalt 10 mil. Det skulle gå att köra 35 mil sade bilen fulladdad. Inga hårda accelerationer och inga stopp och max 80 km/tim. När bilen lämnades var det strax under hälften kvar enligt batterimätaren.
Det innebär att man kanske fått ut ca 20 mil mot utlovade (av bilen) 35 mil. Det är inget bra facit. Detta var mitt i sommaren så de förlorade milen kanske gick åt för att hålla tempen på batteriet.
Jag hävdar att elbil fungerar bra i stan och i en radie av 15-20 mil. Ute på böggda måste det till bättre grejjer t.ex bränsleceller.
Det är insnöat med elbil så det som hände på E6 var att dom insnöade satt insnöade därför att det snöade.
Jag sitter och funderar på hur mycket skillnad det egentligen är på en urladdad elbil och en bensinare med tom tank. Bägge gav sig ju ut med lite dålig framförhållning men tydligen är det toppen att sitta i en bil med tom tank och botten i en med tomt batteri?
 
  • Gilla
  • Haha
whatever och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
tydligen är det toppen att sitta i en bil med tom tank och botten i en med tomt batteri?
Toppen vet jag inte men en bil med tom tank blir omedelbart brukbar med hjälp av en reservdunk.
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Toppen vet jag inte men en bil med tom tank blir omedelbart brukbar med hjälp av en reservdunk.
Och en elbil går inte all ladda mer igen tänker man då?
 
D djac skrev:
Jag sitter och funderar på hur mycket skillnad det egentligen är på en urladdad elbil och en bensinare med tom tank. Bägge gav sig ju ut med lite dålig framförhållning men tydligen är det toppen att sitta i en bil med tom tank och botten i en med tomt batteri?
Får jag gissa är det ytterst ovanligt/sällsynt med den situationen.
Om man trots allt ska se någon skillnad går det slå i bränsle på plats i Bensin/Diesel.
Däremot så finns det en tråd gällande tvist om laddning på arbetsplats vilket krävs för att kunna göra oförutsedd resa som beskrivs i tråden. Här tycker jag att det blivit ett felköp, inga marginaler.
 
D
A AndersS skrev:
Får jag gissa är det ytterst ovanligt/sällsynt med den situationen.
Om man trots allt ska se någon skillnad går det slå i bränsle på plats i Bensin/Diesel.
Däremot så finns det en tråd gällande tvist om laddning på arbetsplats vilket krävs för att kunna göra oförutsedd resa som beskrivs i tråden. Här tycker jag att det blivit ett felköp, inga marginaler.
Den tråden har jag inte sett men ska man åka helt oplanerat så får man väl snabbladda längs vägen, mindre förmånligt men snabbt och smidigt (om man har en sådan bil såklart).

Edit, jag har fått bränslestopp en gång men då var jag ung-dum
 
D djac skrev:
Och en elbil går inte all ladda mer igen tänker man då?
Det klart den går att ladda igen men finns det idag allmänt tillgänglig utrustning för laddning på plats? Blir det inte i praktiken bärgning till laddplats? I vilket fall en betydligt omständligare process än att tömma i innehållet från en reservdunk.
 
  • Gilla
robhol och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om man trots allt ska se någon skillnad går det slå i bränsle på plats i Bensin/Diesel.
Och det är väl en rätt stor skillnad den dag man står någonstans oplanerat med tom "tank"? Det handlar väl säkert om både timmar och tusenlappar i skillnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.