MathiasS MathiasS skrev:
....alltså det måste ju kännas jättejobbigt att även spotpriser styrs av hur andra förbrukar el? Snacka om kollektiv prissättning.....
Det är fullt normal marknadsekonomi, det gäller på alla varor och är knappast något konstigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B
Rörligt månadspris var ett sätt för leverantören att flytta risken till kunden, i en tid när timmätning på kunderna inte var fullt tillgängligt.

I takt med att timmätning rullat ut och timprisavtal utvecklats så kommer ju fler och fler som inser att de har en bra förbrukningsprofil och önskar få kontroll över sin elkostnader kommer flytta bort från avtalsformen. T.ex. de som har möjlighet till att styra sin konsumtion delvis får lätt en gynnsam profil.

Om man har en bra profil, varför skulle man vilja betala för snittet?

Jag gissar att de som blir kvar med månadspris blir en minskande skara kunder där allt fler kommer ha ogynnsamma elprofiler, t.ex. de som laddar elbilar helt utan hänsyn till spotpris.

Skillnaden i kostnad för rörligt månadspris och timpris (med samtidig anpassning av viss förbrukning) lär ju inte bli mindre i takt med att fler vindkraftverk/mer solpaneler ansluts heller.

På mitt jobb blev det i alla fall tydligt denna vinter att de som anpassade sin förbrukning lite och hade timpris hade många ett avsevärt lägre snitt än de som låg med rörligt månadspris.

De som hade timpris och inte direkt hade möjlighet att styra något fick ungefär samma kostnad som månadspris, men flera uppskattade timpris i alla fall för att de under månaden kunde se hur mycket elkostnader som de dragit på sig hittills.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Stapeldiagram som visar elektricitetspriser över tid, innefattar moms, med flera variabler och månadsdata.
Blå stapel är oviktat (rakt medelvärde) från Nordpool
Orange är månadsmedelpris från EON (så kallat rörligt pris)
Grått är mitt snittpris per kWh från timpris med samma påslag som i månadsmedelpris
Gult är mitt faktiska snitt (jag ahr från EON lägra påslag än de har på sitt månadsmedelpris)

Jan-Juli 2022 är i princip timpris men ingen åtgärd från min sida - dvs även utan att styra aktivt så en lägre kostnad än månadsmedelpris.
Från Aug-22 och framåt en mer aktiv styrning och visar på besparingen som är möjlig om man engagerar sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Rörligt månadspris var ett sätt för leverantören att flytta risken till kunden, i en tid när timmätning på kunderna inte var fullt tillgängligt.

I takt med att timmätning rullat ut och timprisavtal utvecklats så kommer ju fler och fler som inser att de har en bra förbrukningsprofil och önskar få kontroll över sin elkostnader kommer flytta bort från avtalsformen. T.ex. de som har möjlighet till att styra sin konsumtion delvis får lätt en gynnsam profil.

Om man har en bra profil, varför skulle man vilja betala för snittet?

Jag gissar att de som blir kvar med månadspris blir en minskande skara kunder där allt fler kommer ha ogynnsamma elprofiler, t.ex. de som laddar elbilar helt utan hänsyn till spotpris.

Skillnaden i kostnad för rörligt månadspris och timpris (med samtidig anpassning av viss förbrukning) lär ju inte bli mindre i takt med att fler vindkraftverk/mer solpaneler ansluts heller.

På mitt jobb blev det i alla fall tydligt denna vinter att de som anpassade sin förbrukning lite och hade timpris hade många ett avsevärt lägre snitt än de som låg med rörligt månadspris.

De som hade timpris och inte direkt hade möjlighet att styra något fick ungefär samma kostnad som månadspris, men flera uppskattade timpris i alla fall för att de under månaden kunde se hur mycket elkostnader som de dragit på sig hittills.
Du glömmer bort att det kan även bli dyrare med timpris.
Du pratar om att kunna se sin förbrukning. Jag har inte känt något behov av det. Om jag vill se hur mycket jag har förbrukat kan jag titta till elmätaren. Att skaffa timdebitering med de risker som faktiskt finns. Bara för att kunna följa sin bevakning i en app?
sen verkar besparingarna variera väldigt mycket. Men en känsla är att besparingen är minimal.
Dock så oavsett debiteringsform så är det skatterna som är det dyra.
Sen skulle det inte förvåna mig om staten börjar smyghöja skatterna. Om intäkterna sjunker så kompenserar man genom att höja eller f'låt miljöjustera skatten
 
Du kan inte se elkostnaden på mätaren.
Det är ingen har missat att timpris kan vara dyrare än månadsdebitering.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du glömmer bort att det kan även bli dyrare med timpris.
Du pratar om att kunna se sin förbrukning. Jag har inte känt något behov av det. Om jag vill se hur mycket jag har förbrukat kan jag titta till elmätaren. Att skaffa timdebitering med de risker som faktiskt finns. Bara för att kunna följa sin bevakning i en app?
sen verkar besparingarna variera väldigt mycket. Men en känsla är att besparingen är minimal.
Dock så oavsett debiteringsform så är det skatterna som är det dyra.
Sen skulle det inte förvåna mig om staten börjar smyghöja skatterna. Om intäkterna sjunker så kompenserar man genom att höja eller f'låt miljöjustera skatten
Nej det gör jag inte. Men 5 sidor in på tråden så antar jag att nån redan länkat till timpriskollen, eller liknande? Det går ju lätt att få en känsla för sin förbrukningsprofil (=om man troligen tjänar på timpris eller ej) innan man byter.

Bara för att du inte har ett behov av att veta vad elkostnaden blir betyder inte att många andra ändra tänker annorlunda. Jag känner flera, framförallt de med små marginaler var rejält oroliga i vintras. De ville veta innan elräkningen damp ner.

Dessutom säger elmätaren faktiskt inte så mycket om kostnaden, elpriset varierar väldigt mycket som du säkert vet.

Skatten har inget med val av avtalsform.

Att besparingen är liten beror på hur flexibel man är. Men många bäckar små...

kanske orkar jag leta reda på min sammanställning ikväll, jag gjorde månadsvis uppföljning i början för att se hur mycket jag sparade varje månad. Jag har I alla fall inte hamnat över rörligt medel en enda månad, det har alltid varit en besparing för min del.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är fullt normal marknadsekonomi, det gäller på alla varor och är knappast något konstigt.
Men när månadspriset styrs av hur andra förbrukar el är det konstigt?
 
Priser som sätts i efterhand tycker jag är udda generellt. Att betala ett snitt för hur andra konsumerar ser jag som något udda ja.
 
B BSOD skrev:
Nej det gör jag inte. Men 5 sidor in på tråden så antar jag att nån redan länkat till timpriskollen, eller liknande? Det går ju lätt att få en känsla för sin förbrukningsprofil (=om man troligen tjänar på timpris eller ej) innan man byter.

Bara för att du inte har ett behov av att veta vad elkostnaden blir betyder inte att många andra ändra tänker annorlunda. Jag känner flera, framförallt de med små marginaler var rejält oroliga i vintras. De ville veta innan elräkningen damp ner.

Dessutom säger elmätaren faktiskt inte så mycket om kostnaden, elpriset varierar väldigt mycket som du säkert vet.

Skatten har inget med val av avtalsform.

Att besparingen är liten beror på hur flexibel man är. Men många bäckar små...

kanske orkar jag leta reda på min sammanställning ikväll, jag gjorde månadsvis uppföljning i början för att se hur mycket jag sparade varje månad. Jag har I alla fall inte hamnat över rörligt medel en enda månad, det har alltid varit en besparing för min del.
Skatten påverkar dig. Du betalar en stor del i skatt varje månad. Det kan du inte ha missat. Ungefär hälften av din elräkning är skatt. Så för min del så tycker jag att det är viktigt.
Jag visste faktiskt inte att det var så viktigt att veta vad man betalar för den el man förbrukar direkt. Att det gör att man väljer timpris. Jag har faktiskt inte hört talas om det problemet du tar upp men visst säger du att det är så viktigt så är det säkert så. Vad vet lilla jag. Bara samma bakgrund som jag att man har hört eller inte hört. Men oavsett vad du säger så är jag övertygad om att vi bygger våra påståenden på vad vi hört.
Så ska vi skåla på att vi har lika mycket rätt eller fel?
En intressant fråga är hur många som skulle börjat med timdebitering om vi hade haft de lagom höga elpriser vi brukar ha. Troligtvis inte alls lika många.

Att man kan spara mer pengar baserat på hur man förändrar sina vanor. Jag funderar bara på hur mycket man sparar på att inte producera något varmvatten under dagtid. Eftersom man inte förbrukar något varmvatten så behöver den bara hålla värmen.

Själv har jag precis höjt värmen hemma. jag sänkte en grad tidigare, men tröttnade på att frysa när man ändå inte ser någon skillnad på slutsumman.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Priser som sätts i efterhand tycker jag är udda generellt. Att betala ett snitt för hur andra konsumerar ser jag som något udda ja.
Nu verkar viktningen vara en ganska liten del av totalpriset.
Elmarknaden generellt är väldigt udda.
Man köper och säljer el baserat på prognoser. Har du timdebitering så har du ingen aning om vad det kommer att kosta imorgon. Det är också udda. Priset på elen förändras från dag till dag. Därför om man har rörligt elpris sätts det i slutet av månaden. Men eftersom du inte heller vet kostnaden så finns det än likhet. Ända sättet att veta är att ha fast elpris. Men att veta kostar också
Annars så lägger jag ingen vikt vid pris eller prissättning.
 
Jo, jag vet exakt vad elen kommer att kosta i morgon.

Däremot vet inte du vad elen du har förbrukat hittills egentligen kommer att kosta. Nu ä väl inte risken för överraskningar stor. Men under Januari var det nog en källa till oro hos en del.
 
  • Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
harry73
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ungefär hälften av din elräkning är skatt.
För mig var det ca 35% senaste månader och i december var det 30%
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
April i år var 40,58% skatt för mig.
Överföringskostnader var 57,5% av totalkostnaden :(
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
harry73
D Dilato skrev:
April i år var 40,58% skatt för mig.
Överföringskostnader var 57,5% av totalkostnaden :(
Det är bara bra. En del av skatten är moms så du betalar alltid minst 25% skatt. Resten är energiskatt, och den är inte beroende av elpriset, så desto lägre elpris du har, desto högre andelen energiskatt på din totala elpris är.
 
D Daniel 109 skrev:
Jo, jag vet exakt vad elen kommer att kosta i morgon.

Däremot vet inte du vad elen du har förbrukat hittills egentligen kommer att kosta. Nu ä väl inte risken för överraskningar stor. Men under Januari var det nog en källa till oro hos en del.
Du behöver inte försvara timdebitering med näbbar och klor.
Jag ville bara påpeka att även timdebitering är udda. Du säger att rörligt är udda eftersom du inte vet vad det kommer att kosta. Då konstaterade jag enkelt att det finnns ändå en likhet. Eftersom du inte vet vad du kommer betala när månaden är slut. Att det finns skillnader hade ingen betydelse för resonemanget. Båda är mer eller mindre udda
Jo elpriserna både i december och januari har varit ganska saftiga så det måste varit lite stressigt för både de med timdebitering och de med vanliga rörliga.
Under den här vintern som varit rätt saftig så är det nog bara vi med fast elpris som inte är lika oroliga.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.