Hela priset baseras på kollektivet i stället för din egen förbrukning.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Går knappt att teckna sådant avtal just nu!
Inga problem alls att teckna fast elpris. Fick erbjudande från elbolaget om att binda elen när mitt abb. går ut i juli.
En snabb koll på elskling inga problem alls att hitta rörligt. Men visst det kostar. Men du kan binda idag om du vill.
 
D Daniel 109 skrev:
Hela priset baseras på kollektivet i stället för din egen förbrukning.
jo visst med 6öre. Inget slående argument för timdebitering.
 
J Jeppan skrev:
Hittade lite siffror på timprisförbrukningen för några månader 2023 där vi levt utan att tänka på elpriserna, hybriden laddas dock 7-8 kWh nästan dagligen nattetid, utan det hade vi således legat ännu sämre. Greenely fortsätter leverera dessa vissa månader trots att vi inte varit kund på lång tid. Som sagt barnfamilj med matlagning och varmvattenanvändnkng peaktimmarna nästan varje dag.

Månad Spotpris Vårt pris (ink moms, utan påslag)
Jan 115,8 123,06
Feb 103,1. 107,01
Mar saknas
Apr. 85,9 88,51
Va?! Menar du att du inte nattar barnen vid 22? För att hinna bada efter läggning? Och Ni äter väl efter kl 19? Hungriga och trötta barn är sådant underbart sällskap. Det är viktigare att spara el än att tänka på barnen:crysmile::p

Obs inlägget kan innehålla spår av ironi
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror att många inte har en aning om hur rörligt fungerar utan tror att man kan titta på spotpriset och ta något snitt. Det är väl därför det blir fel.

Sen undrar jag hur folk lagar mat om de känner att det blir ett problem med timpris. En hyfsat normal spis ligger på 10 KW maxeffekt. Det innebär alltså alla plattor på max och ugnen på max. Så lagar väl ingen mat (?), men gör man det, en timme varje kväll så blir det såklart dyrt. Troligen är det nog mer normalt att göra av med 2-3 kWh. Pengar förvisso, men rätt lite i jämförelse med uppvärmning av bostad och vatten.

Därmed inte sagt att man borde ha det ena eller andra, men det kan ju vara bra om man förstår hur det hänger ihop.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
jo visst med 6öre. Inget slående argument för timdebitering.
Vilka 6 öre pratar du om?
 
D Daniel 109 skrev:
Vilka 6 öre pratar du om?
Det är kostnaden för den kollektiva delen
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror att många inte har en aning om hur rörligt fungerar utan tror att man kan titta på spotpriset och ta något snitt. Det är väl därför det blir fel.

Sen undrar jag hur folk lagar mat om de känner att det blir ett problem med timpris. En hyfsat normal spis ligger på 10 KW maxeffekt. Det innebär alltså alla plattor på max och ugnen på max. Så lagar väl ingen mat (?), men gör man det, en timme varje kväll så blir det såklart dyrt. Troligen är det nog mer normalt att göra av med 2-3 kWh. Pengar förvisso, men rätt lite i jämförelse med uppvärmning av bostad och vatten.

Därmed inte sagt att man borde ha det ena eller andra, men det kan ju vara bra om man förstår hur det hänger ihop.
Jo du måste lägga på 6 öre per kwh för den kollektiva biten. Inte så farligt.
Jag tror att folk glömmer att räkna med skatten.

Visst är värmen en av de dyraste poster.
Det är också den som är svåraste att göra något åt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
Bananskalare Bananskalare skrev:
Man märker tydligt att timdebitering har blivit en religion. Där man måste försvara timdebitering så långt det går
Att säga att jag har testat det var inget för mig. Att då bli ifrågasatt. Visar tydligt hur det ser ut.
Jag misstänker att om jag har timdebitering som en annan variant av rörligt pris då tror jag risken är stor att det. blir dyrare än rörligt elpris.
Jag tror att om man har småbarn så är det svårt att ändra sina vanor. Då blir det middag innan kl 19. Det blir bad kanske före 19 eftersom barnen går och lägger sig. Okej, man kan starta dm innan man går och lägger sig. Tvätten tror jag många redan kör på helgen. Men om den stora förändringen som blir att man försöker tvätta på helgen så gott det går.
Jag misstänker att den förändringen inte ger någon större besparing.
Alla har inte ett intresse i att jaga kwh.

Rörligt elpris är ett bra alternativ. Det är en väldigt liten del som baseras på kollektivet. I område se3 Så var det 6öre. i exemplet var priset elen 68öre. En ganska liten del är för att man delar.
skatten var 8öre.

Timdebitering är inte för alla. Att ha timdebitering men inte göra något är inget bra tips.
Lite faktakoll här.
Skatt 8öre. Va? Källa på det tack?

"6öre påslag för kollektivet?" Jämför du timpris så antar jag att det är en enskild månad, för en enskild kund? För det varierar för varje månad och kund vilken diff man har mot rörligt månadspris. Eller är det elhandlarens påslag, inkl. Ug och balansansvarskoatnader jämfört med nordpools viktade medelpris du tänker på?

Nej timpris det är knappast en religion. Och nej alla tjänar inte på att byta. Men vi kan väl försöka hålla en debatt baserad på fakta?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Du får inte laga mat innan kl. 19
När det kommer sådana där tramsinlägg som saknar fakta/relevans, eller som inlägget om att barnen ska bada efter 22 med timpris så får du så klart reaktioner. För det är bara tramsigt att hålla debatten på den nivån.

Ta matlagning som du gärna drar upp om och om igen. Ca 1-2kWh/middag eller mindre ser det ut hos oss, om ugnen inte är involverad. Om jag skulle skjuta på matlagningen sparar jag max en krona per dag, i praktiken klart mindre än så. Så vi äter som vanligt när det passar oss. Och i alla fall så är vi lägre än snittet varje månad. Och det gör nog 99% av alla andra med timpris med.

"Visst är värmen en av de dyraste poster.
Det är också den som är svåraste att göra något åt."

Nej, snarare enklaste delen att angripa om man har man en elbaserad uppvärmning och timpris. Det är lätt att uppgradera sin värmepump så den blir smart, och sedan sparar den med automatik varje dag helt utan manuella ingrepp eller koll på elbörsen. Bara luta sig tillbaka i soffan. Med kanske största skillnaden att man får nån halv C kallare inomhustemp emellanåt. Eller så tänker man på det nästa gång man byter värmepump, så fixas det av proffsen. Men speciellt svårt är det inte att sänka sin kostnad för uppvärmningen med ett antal %.

Eller varmvatten, där vvb som kan stängas av så den inte går under högpristimmarna om man har en halvstor beredare, eller rentav bara köras på nattetid om man har en stor beredare. Det är inte alls speciellt svårt att fixa det heller med enkel automatik (timer).
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Sen undrar jag hur folk lagar mat om de känner att det blir ett problem med timpris. En hyfsat normal spis ligger på 10 KW maxeffekt. Det innebär alltså alla plattor på max och ugnen på max. Så lagar väl ingen mat (?), men gör man det, en timme varje kväll så blir det såklart dyrt. Troligen är det nog mer normalt att göra av med 2-3 kWh. Pengar förvisso, men rätt lite i jämförelse med uppvärmning av bostad och vatten.
.
I mitt fall nämnde jag matlagning för att det är en sak som är omöjlig att flytta på. Att köra disk tvätt och tumlare nattetid fick ner oss till ungefär snittpriset de månader vi hade timpris. Om vi skulle ta oss säkert under hade vi behövt smart styrning av FLVP o varmvatten (har en för liten beredare för hushållet redan som det är) vilket hade blivit en engångskostnad och investering i en produkt som redan börjar bli till åren och att man sen ska börja styra det man kan mot billiga timmar igen. Nej som sagt det är väldigt skönt att ha rörligt månadspris.
 
Fairlane
J Jeppan skrev:
I mitt fall nämnde jag matlagning för att det är en sak som är omöjlig att flytta på.
Det är nog få som ändrar sina middagstider för att spara pengar. Poängen var mest att det är en så liten del av elförbrukningen så när folk tror att det blir jättedyrt att laga middag mellan 17 och 18 så förstår de inte hur lite det påverkar..

Idag ligger spotpriset runt 60-65 öre vid den tiden i område 3. Jag tror få familjer får problem med 2-3 kWh med det priset. Jag tror inte det blir något problem de dagar då spotpriset ligger på 5 kr heller. Jag har läst folk som säger ett de måste köpa pizza om spotpriset är 5 kr när de ska laga middag, då har man verkligen ingen koll.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är nog få som ändrar sina middagstider för att spara pengar. Poängen var mest att det är en så liten del av elförbrukningen så när folk tror att det blir jättedyrt att laga middag mellan 17 och 18 så förstår de inte hur lite det påverkar..

Idag ligger spotpriset runt 60-65 öre vid den tiden i område 3. Jag tror få familjer får problem med 2-3 kWh med det priset. Jag tror inte det blir något problem de dagar då spotpriset ligger på 5 kr heller. Jag har läst folk som säger ett de måste köpa pizza om spotpriset är 5 kr när de ska laga middag, då har man verkligen ingen koll.
Enig i det du skriver. Vill med mitt exempel i tråden ge beskrivningen av en helt vanlig barnfamiljs liv där timpris varit dåligt (trots elhybrid!). Det är inte givet att timpris är billigast för alla hushåll även om man försöker styra det man kan, och definitivt inte om man sätter en alternativkostnad på ansträngningen och tiden det går går åt att göra det
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jo du måste lägga på 6 öre per kwh för den kollektiva biten. Inte så farligt.
Du menar att det rörliga priset är snittpriset av spott för månaden+6 öre?

Om det är vad du menar så är det inte så det fungerar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du menar att det rörliga priset är snittpriset av spott för månaden+6 öre?

Om det är vad du menar så är det inte så det fungerar.
Min siffra på 6öre hittade jag vattenfalls hemsida. Men tror vi stryker den siffran.
Dessa siffror hittade jag hos Eon.

Vi tar en av de dyraste månaderna.
medelpris nordspot. 269öre/kwh
El cert. 0,2 öre /lwh
Viktning 20,2 öre/kwh
kostnader inköp 2,9 öre/kwh
Förvisso långt ifrån mina 6 öre. Men långt ifrån någon skrämmande del av elpriset. kan det stämma att det är knappt 10% eller har jag räknat hel galet?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag misstänker att om jag har timdebitering som en annan variant av rörligt pris då tror jag risken är stor att det. blir dyrare än rörligt elpris.
Varför tro, i många fall går det enkelt att ta reda på hur ens förbrukning passar för timdebitering. Då vet man och kan besluta utifrån det.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Alla har inte ett intresse i att jaga kwh.
Nej, men att ha valt timpris handlar inte om att jaga kwh, det är snarare så att den med fast avtal har större anledning att sänka energiförbrukningen i och med ett (vanligen) högre energipris.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Timdebitering är inte för alla. Att ha timdebitering men inte göra något är inget bra tips.
Ingen påstår att timdebitering pasar alla, det faller på sin orimlighet. Men varför skulle det inte kunna funka bra för vissa att ha timdebitering och inte göra något? Om man "av naturen" har en förbrukning som ger en besparing jämfört med andara avtalsformer, vilket en del har, kan man ju fortsätta så även om man inte maxar besparingen. Återigen, det handlar om att göra ett informerat val, se till sin egen förbrukning och se vad som funkar bäst.

Dina argument kring timdebitering känns allt mer krystade och verklighetsfrämmande. Om du själv inte vill ha timavtal så är det förhoppningsvis ingen som stör sig på det, men jag förstår inte varför du behöver motivera ditt val med det ena påståendet mer grundlöst eller ovidkommande än det andra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.