pacman42 pacman42 skrev:
Precis, legionellakörning varje dag. :cool:
perfekt! Man måste utnyttja legionella körningen. Jag har min inställd att köra tror det är runt 18. När det är dags att duscha lillkillen. Annars är den inställd att köra på natten det verkar som slöseri
 
  • Haha
Attitudeswe
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
perfekt! Man måste utnyttja legionella körningen. Jag har min inställd att köra tror det är runt 18. När det är dags att duscha lillkillen. Annars är den inställd att köra på natten det verkar som slöseri
Bäst på natten, elen är billigast då och dessutom gott om varmvatten på morgonen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Senaste veckorna har det vissa dagar varit riktigt billigt mitt på dagen också. Vid något tillfälle billigare än på natten.
 
D Daniel 109 skrev:
Senaste veckorna har det vissa dagar varit riktigt billigt mitt på dagen också. Vid något tillfälle billigare än på natten.
Jo, jag har ett script som övervakar och styr utifrån detta, men det ger inga stora pengar. Natt vs dag ger mer.

Sedan är det ju lite synd om de som har solpaneler och skall sälja överskottet till dessa låga priser...
 
Efter att vi gick över till timpris jämförde vi vad det hade kostat med rörligt, och då hamnade vi på 20-25 % lägre elpris med timpris om jag minns rätt.

Men vi styr bara vår förbrukning när elpriserna är höga. Så länge spotpriset håller sig under 1 kr/kWh finns det inte mycket att spara på att styra förbrukningen. Några ören hit eller dit gör ingen skillnad, eftersom elen i sig bara står för en mindre del av den totala kostnaden.

Jan-mars hamnade vi på strax under 90 öre/kWh, men själva elkostnaden utgjorde bara 1/3 av elräkningen. 2/3 var nätkostnader och skatter.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Kollade med min elleverantör och tyvärr hade jag inte inställt på timavläsning. Nu ändrat, dock ingen förändring i avtalet.

Jag får stå till tåls i någon månad innan jag kan göra jämförelsen
Bäst att se det på årsbasis och inte bara är det är varmt?

//
 
Min känsla utifrån sådana här trådar som handlar om röligt-månads-kollektivt-prisavtal VS timpris är att till sist så kommer förbrukningsprofilen i röligt-månads-kollektivt-prisavtal att bli sämre och sämre (dyrare och dyrare) då de som vill ha den avtalsformen inte vill behöva bry sig om när man förbrukar. Då kommer till sist de som inte har flytt från det avtalet att betala efter sin egna "dåliga" förbrukningsprofil, och således ha samma pris som om de skulle haft timpris. :thinking:

Jag har själv fått förklara för många att rörligt avtal är det pris som elhandelsbolaget får köpa in all timdebiterad el för, men att man sen delar det på allas förbrukning, och inte "bara" månads medel-priset på Nordpool. :geek:
 
Nja, inte den timdebiterade elen, den månadsdebiterade.
 
S SamB skrev:
Min känsla utifrån sådana här trådar som handlar om röligt-månads-kollektivt-prisavtal VS timpris är att till sist så kommer förbrukningsprofilen i röligt-månads-kollektivt-prisavtal att bli sämre och sämre (dyrare och dyrare) då de som vill ha den avtalsformen inte vill behöva bry sig om när man förbrukar. Då kommer till sist de som inte har flytt från det avtalet att betala efter sin egna "dåliga" förbrukningsprofil, och således ha samma pris som om de skulle haft timpris. :thinking:

Jag har själv fått förklara för många att rörligt avtal är det pris som elhandelsbolaget får köpa in all timdebiterad el för, men att man sen delar det på allas förbrukning, och inte "bara" månads medel-priset på Nordpool. :geek:
Det blir aldrig lika dåligt med timpris för en större grupp av hushåll då den största förbrukningen inte är hos hushållen utan i allmänna lokaler och inom industrin. Det är de senare som är prisdrivande.
 
  • Gilla
Karmalicious och 1 till
  • Laddar…
S SamB skrev:
Min känsla utifrån sådana här trådar som handlar om röligt-månads-kollektivt-prisavtal VS timpris är att till sist så kommer förbrukningsprofilen i röligt-månads-kollektivt-prisavtal att bli sämre och sämre (dyrare och dyrare) då de som vill ha den avtalsformen inte vill behöva bry sig om när man förbrukar. Då kommer till sist de som inte har flytt från det avtalet att betala efter sin egna "dåliga" förbrukningsprofil, och således ha samma pris som om de skulle haft timpris. :thinking:

Jag har själv fått förklara för många att rörligt avtal är det pris som elhandelsbolaget får köpa in all timdebiterad el för, men att man sen delar det på allas förbrukning, och inte "bara" månads medel-priset på Nordpool. :geek:
Säger en som är för timpris.
rörligt baseras på ett snittvärde av spotpriset under en månad.
visst baseras det på allas förbrukning Det gör timpris också. högre efterfrågan med lägre tillgång höjer spot priset.

Men om jag förstår dig rätt. Timpris blir billigare för mig per månad jämfört med rörligt med samma typ av förbrukning?
 
Nej, månadspris är inte ett snitt av timpriserna. Det är ett snitt på den förbrukade elen inom kollektivet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Efter att vi gick över till timpris jämförde vi vad det hade kostat med rörligt, och då hamnade vi på 20-25 % lägre elpris med timpris om jag minns rätt.

Men vi styr bara vår förbrukning när elpriserna är höga. Så länge spotpriset håller sig under 1 kr/kWh finns det inte mycket att spara på att styra förbrukningen. Några ören hit eller dit gör ingen skillnad, eftersom elen i sig bara står för en mindre del av den totala kostnaden.

Jan-mars hamnade vi på strax under 90 öre/kWh, men själva elkostnaden utgjorde bara 1/3 av elräkningen. 2/3 var nätkostnader och skatter.
Man vet att staten får in mycket pengar när priset är så högt.
Jag tycker att de skulle sänkt skatten i istället för elstödet.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, månadspris är inte ett snitt av timpriserna. Det är ett snitt på den förbrukade elen inom kollektivet.
Jag var tvungen att läsa på. Jag får lov att pudla. Dock verkar det inte påverka så där jättemycket. Om jag förstod rätt så la vattenfall på 6 öre inkl. el certifikat.
Eon la på 6,7 öre exkl. elcertifikat.
Eons baserades på ett medelvärde på 68 öre.
Jag kan ha missuppfattat någon av siffrorna. Men oavsett så är det ingen större kostnad.

Men oavsett så hade jag fel.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, månadspris är inte ett snitt av timpriserna. Det är ett snitt på den förbrukade elen inom kollektivet.
....alltså det måste ju kännas jättejobbigt att även spotpriser styrs av hur andra förbrukar el? Snacka om kollektiv prissättning.....
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag var tvungen att läsa på. Jag får lov att pudla. Dock verkar det inte påverka så där jättemycket. Om jag förstod rätt så la vattenfall på 6 öre inkl. el certifikat.
Eon la på 6,7 öre exkl. elcertifikat.
Eons baserades på ett medelvärde på 68 öre.
Jag kan ha missuppfattat någon av siffrorna. Men oavsett så är det ingen större kostnad.

Men oavsett så hade jag fel.
Bladar du inte ihop saker nu igen. Påslaget har inget med skillnaden mellan de olika medelvärdena. Det är balanskostnader mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.