165 mm är en vanlig storlek på klingor, mycket att välja på om man vill byta/ha fler. Vilket kanske inte är en prio för Ryobi-ägare men ändå :)

edit: kräver adaperring 16–>20 mm (som är den vanliga storleken på hål)
 
  • Gilla
Greger9
  • Laddar…
M
Fick köpt mig en polermaskin idag.
Ryobi polermaskin på mjukt underlag med förpackning i bakgrunden. Verktygstillbehör synliga. 18V, Dual Action.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Fick köpt mig en polermaskin idag.
[bild]
Ser fram emot omdöme när du testat (y):)
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Den billigaste Ryobimaskinen är nog min favorit hittills måste jag erkänna. Den är fungerar som skruvdragare, borrmaskin och är helt oväderlig när det kommer till att montera ihop diverse saker som ikea-möbler och liknande. Kan verkligen rekomenderas.
En Ryobi batteridriven skruvdragare på ett smutsigt arbetsbord med borrchuck och bits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
M
Polermaskinen fungerar som förväntat, riktigt bra! Bra att man kan justera varvtalet när man vill köra lite mera tryck utan att den sackar för mycket.

Har funderat ett tag på en ersättare till min Bosch rotak 36v gräsklippare som jag har för att köra kanter där inte roboten kommer åt. Har sneglat på den billigaste Ryobi för under 2000kr utan batteri. Nu såg jag att dom kör en drive på Bauhaus för 1995kr inkl. Batteri och laddare plus en trimmer.

I vanlig ordning så fick frugan betala ord. Pris och gå in till kundtjänst för att påpeka att den kostar inte 3295kr utan 1995. Som vanligt när det gäller bauhaus så "glömmer" man ändra i kassasystemet vid erbjudanden.
Ryobi gräsklippare och trimmer förpackning, batteridriven, gul med produktinformation och gräsytorikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En skärmdump av Bauhaus.se hemsida med erbjudanden på spabad, gräsklippare, trimmer och annat trädgårdstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beskow93 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Polermaskinen fungerar som förväntat, riktigt bra! Bra att man kan justera varvtalet när man vill köra lite mera tryck utan att den sackar för mycket.

Har funderat ett tag på en ersättare till min Bosch rotak 36v gräsklippare som jag har för att köra kanter där inte roboten kommer åt. Har sneglat på den billigaste Ryobi för under 2000kr utan batteri. Nu såg jag att dom kör en drive på Bauhaus för 1995kr inkl. Batteri och laddare plus en trimmer.

I vanlig ordning så fick frugan betala ord. Pris och gå in till kundtjänst för att påpeka att den kostar inte 3295kr utan 1995. Som vanligt när det gäller bauhaus så "glömmer" man ändra i kassasystemet vid erbjudanden.
[bild]
[bild]
Det var ju en bra deal! :) Hade varit billigare än det jag redan köpt haha.. (köpte annat märke gräsklippare för ett par år sedan.. och ryobis röjsåg/trimmer förra året) :)

.. och tyvärr ja.. man behöver hålla koll på b-huspriserna!
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Gräsklipparens (OLM1833B) funktion var riktigt bra. Bra fräs i kniven i tätt högt gräs trots bara 18V. Den är superlätt, känns som att putta runt på en sån där låtsasklippare som ungarna hade när dom var små:D. Detta kommer nog bli dess fall också, den känns lite sladdrig i handtaget och infästningen för handtaget i maskinen känns väldigt vek när man t.ex. kör utefter en mur. Plasten kommer nog inte hålla speciellt länge. Skulle bli förvånad om den håller till hösten faktist.

Den gamla Boschen får nog stå standby i förrådet ett tag, trots sina +15 år i bagaget :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag står i startgroparna och ska bygga en 40m2 altan och har inga Ryobi verktyg. Det är onekligen kul med massa verktyg även om jag klarat mig bra att låna av farsan och köra manuellt. (villa med garage och någon mc..)

Någon som har tips på ett bra kit? (Ryobi eller vettigare med DeWalt/Makita?)


Har idag en AEG 14,4v skruvdragare där ena batteriet gett upp, misstänker att den inte kommer orka med riktigt även om det är en riktigt trevlig maskin. skulle vilja ha högt varvtal på borrskruvdragaren iallafall)

Har tillgång till lite sladdverktyg som funkar hyggligt (Kap/ger, sticksåg, cirkel, borrhammare, Vinkelslip, Tiger)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag står i startgroparna och ska bygga en 40m2 altan och har inga Ryobi verktyg. Det är onekligen kul med massa verktyg även om jag klarat mig bra att låna av farsan och köra manuellt. (villa med garage och någon mc..)

Någon som har tips på ett bra kit? (Ryobi eller vettigare med DeWalt/Makita?)


Har idag en AEG 14,4v skruvdragare där ena batteriet gett upp, misstänker att den inte kommer orka med riktigt även om det är en riktigt trevlig maskin. skulle vilja ha högt varvtal på borrskruvdragaren iallafall)

Har tillgång till lite sladdverktyg som funkar hyggligt (Kap/ger, sticksåg, cirkel, borrhammare, Vinkelslip, Tiger)
Skulle nog rekommendera att du satsade på en bra skruvdragare (och minst ett extra batteri) helt enkelt som komplement till den du har.. (oavsett vilket märke du nu skulle vilja ha, de flesta märken har några olika att välja på.. ena bättre/sämre än den andra)..

Tänk på att välja ett märke som kanske har de maskiner du ev skulle vilja utöka med framöver.. så de kan ev dela laddare o batterier!

Det är oslagbart att ha två skruvdragare när man håller på med uteplatsen.. en för o förborra en för o skruva typ :)

Vi själva ser fram emot att få se om cirkelsågen fungerar bra (den fanns i ett ryobipaket vi köpte förra året) när vi bygger balkong (då den cirkelsågen är "trådlös".. vi har en annan också.. men just på balkongen känns det som om trådlös skulle vara en bra sak.. men vi får väl se)

Har tyvärr inte nördat ner mig så mycket i de nya skruvdragarnas alla märken och funkioner - så jag hoppas du kan få ett vettigt specifikt tips från nån annan..

Men jag kan säga att för oss som hobbysnickare/renoverare.. så har eg ingen maskin/märke varit dåligt.. (man ska bara se till att den har den funktionen man eftersöker.. tex som om du vill ha ett högt varvantal .. så ska du ju kolla så just "den" skrukdragaren har det.. )

Detta paketet köpte vi på rea.. har funkat bra.. (men finns såklart bättre också).. plus extra batterier.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/skruvdragare/batteridrivna-skruvdragare/verktygspaket-007443/
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Instämmer med Snigla, 2 skruvdragare är guld när man ska borra och skruva samtidigt. Kap/girsåg är nog den sågen jag använt mest. Altanbygget med räcken, stolpar och plank. Kapa lister, laminatgolv osv. Där hade jag satsat på kvalitet med sladd. Vet dock inte hur bra Ryobis batterisåg är. Jag har en Bosch med ihopfällbart bord som jag är skitnöjd med.
 
Vår kap o gersåg (sladdvariant) är en blå bosch med ihopfällbart bord.. och den är kanon! (y)
 
Blir nog främst en slagskruvdragare, resten har jag ju fast sladd
Lutar åt DeWalt just nu. Även om Ryobi fortfarande känns kul och lockande
 
Har svängt tillbaka till Ryobi, DeWalt är nice men det blir nog onödigt dyrt om jag köper mer än startgrejer.

någon som har koll på vilka batterier som är vettiga?

Det verkar finnas 2 olika varianter av samma storlek?
Plus att det finns High energy batterier men undrar om det kommit nyare efter att dom släptes?
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Har svängt tillbaka till Ryobi, DeWalt är nice men det blir nog onödigt dyrt om jag köper mer än startgrejer.

någon som har koll på vilka batterier som är vettiga?

Det verkar finnas 2 olika varianter av samma storlek?
Plus att det finns High energy batterier men undrar om det kommit nyare efter att dom släptes?
Jag kör med 4Ah, hade även 2Ah förut. Beror på vad du ska köra. Vissa kanske tycker 4Ah gör maskinen tung, andra inte. Jag kör klippare, trimmer, trallborste mm. som kräver lite ström så det blir 4Ah över hela linjen.
 
Det blev en skruvdragare med 3st 2Ah och en slagskruvdragare som start.

Hade tur, när jag kom in på Bauhaus uppenbarade sig en Ryobi leverantör där. Riktigt gött för han hade stenkoll och guidade mig till de nyare batterierna. Så blir 2ah nu och sen kommer ett nytt 4ah high energy som jag går på efter sommaren.

Dom har en ny grästrimmer också som inte kommit in på Bauhaus ännu men finns på K-Rauta.

3ah high energy i dubbelpack säljs ut för 1199 på Bauhaus, dom som har kvar några
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.