nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Välj jämförelse med medel istället för absoluta temperaturer så...

[bild]
pacman42 pacman42 skrev:
Välj jämförelse med medel istället för absoluta temperaturer så...

[bild]
Men att den var osedvanligt kall stämmer ju knappt ens i SE3. För mig är i och för sig osedvanligt lite av ett kraftord som betyder ”mycket ovanlig” eller ”mycket stor”. Så småkyligt och enbart i norra delarna tycker jag är att förvränga. Varför skulle priserna vara höga i SE4 och SE3 i april 2023?

Svensk text om apriltemperaturer jämfört med normalperiod, värme i Norrland, kyla kring Umeå, jämförelser med tidigare år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så det finns inget som pekar på att man tagit direkta snöda ekonomiska hänsyn.
jo, sunt förnuft pekar på det. Det handlar alltid om pengar i första hand.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, jag har aldrig hävdat att det är svensk solel som trycker ned priserna, det är import av tysk, nederländsk och i viss mån polsk solel som driver ned priserna, ibland tillsammans med vindkraft också.

April var osedvanligt kall, vilket höll uppe priserna. Än intressantare är det att kolla på det viktade medelpriset på dagtid (jag har här använt solens instrålning i slutet av månaden och viktat timpriserna i SE3 utifrån hur mycket solen producerar, dvs när solen ger som mest så räknas priset som mest också), då är medelpriset i april 63,7 öre/kWh, dvs bara ca 4 öre/kWh högre än nattpriset. Medelpriset var alltså 68,7 öre. Jag sammanfattar början av året lite mer överskådligt:

April
hade ett nattmedel på 59,5 öre, viktat dagspris på 63,7 öre och ett medelpris på 68,7 öre.
Mars hade ett nattmedel på 53 öre, viktat dagspris på 80,77 öre och ett medelpris på 80,5 öre.
Februari hade ett nattmedel på 55,8 öre, viktat dagspris på 90,1 öre och ett medelpris på 82,5 öre.
Januari hade ett nattmedel på 52,0 öre, viktat dagspris på 115,5 öre och ett medelpris på 92,6 öre.

Ni ser fortfarande inte sambandet eller? Ju mindre sol på dagen, desto högre pris på dagen. Ju mindre sol på dagen, desto kallare ute och högre pris på dagen. Hur kan det komma sig att nätterna kostar ungefär lika i snitt över alla månader? Baskraften levererar det den skall göra på natten (kol, kärnkraft & vind+vatten/gas utifrån väder), man måste till och med buda ned elen lite på natten för att kunna ha tillräckligt med baskraft till dagen (det gör inget då man får bra betalt på dagen). På dagen får vi topparna och då måste gasen in i Tyskland/Polen/Nederländerna för att hantera variationer mm. Den behövs mycket mindre när solen kommer fram.

Ju mer solpaneler som installeras på kontinenten desto större blir problemet. Det verkar som om Nederländerna stänger ned solpaneler för att kunna hålla uppe priset när det är som bäst väder, de kommer aldrig i närheten av sin maxkapacitet nämligen, Tyskland som är mycket större och bör ha mer varierande väder kommer mycket närmare. Å andra sidan verkar Nederländerna producera rätt mycket solel även när det är mulet (då är fler paneler igång vad det verkar).

Så vad är det som händer på dagarna på sommaren då? Pga mer solel på kontinenten så pressas deras priser ned, detta gör att de inte budar lika högt på elen från de nordiska länderna. Har vi då lägre extern efterfrågan hos oss, ja då sjunker priserna här också. Kom ihåg att vi är största nettoexportör av el i Västeuropa. Lägg till lite vindel och en ökande andel solpaneler även i Sverige så har ni låga elpriser på dagarna när solen skiner, den skiner allt som oftast hos oss samtidigt som den skiner i norra Tyskland, norra Polen och i Nederländerna.

Jag har ännu inte korrelerat väder i Danmark/Nederländerna/norra Tyskland med elpriserna, jag har lite planer på att göra det, men det kräver några timmar av mig och jag hinner inte göra det just nu. Lite enklare är kanske att räkna ett viktat medelvärde på elpriserna utifrån vad en enda solels-producent i exempelvis Nederländerna levererar per dag i April, det skulle kanske gå att göra lite snabbare, men jag hinner inte ikväll. Jag måste dessutom ha en riktigt stor skärm att jobba vid för att kunna navigera i Google Sheets effektivt. Mina kalkylark är för stora för en laptopskärm numera. Jag har tyvärr inte tillgång till min vanliga skärm denna veckan, men jag kanske hinner nästa vecka någon gång.
Frågan är också om den nya solelen (paneler som tillkom 2022/2023) kan ersätta den gas och olja som inte längre används, främst från Ryssland. Jag har svårt att tro, utan att ha kollat fakta, att det helt plötsligt trollats fram så stora mängder solel att priserna kommer vara så låga som du gissar. Jag hoppas vi får låga priser i Europa men är också realist ;)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Frågan är också om den nya solelen (paneler som tillkom 2022/2023) kan ersätta den gas och olja som inte längre används, främst från Ryssland. Jag har svårt att tro, utan att ha kollat fakta, att det helt plötsligt trollats fram så stora mängder solel att priserna kommer vara så låga som du gissar. Jag hoppas vi får låga priser i Europa men är också realist ;)
Titta på användningen av kol och gas i Tyskland och Nederländerna över dygnet, den är nästintill stabil över dag och natt. Detta betyder att man inte får in mer solel i nätet. Gasen används som reglerkraft, kolet som baskraft. Bägge dessa behövs oavsett vilka andra intermittenta källor som tillförs (vind, sol).
 
pacman42 pacman42 skrev:
Titta på användningen av kol och gas i Tyskland och Nederländerna över dygnet, den är nästintill stabil över dag och natt. Detta betyder att man inte får in mer solel i nätet. Gasen används som reglerkraft, kolet som baskraft. Bägge dessa behövs oavsett vilka andra intermittenta källor som tillförs (vind, sol).
Jag blir inte klokare av ditt svar tyvärr...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag blir inte klokare av ditt svar tyvärr...
Du kan inte minska mängden kol och gas mer på soliga dagar. Kolen och gasen behövs av andra skäl. Dvs, det spelar ingen roll hur mycket mer sol du stoppar in, du blir inte av med kol och gas ändå.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Du kan inte minska mängden kol och gas mer på soliga dagar. Kolen och gasen behövs av andra skäl. Dvs, det spelar ingen roll hur mycket mer sol du stoppar in, du blir inte av med kol och gas ändå.
Ja men varför tror du att priserna kommer vara så låga då?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja men varför tror du att priserna kommer vara så låga då?
För att den sol som överproduceras behöver exporteras, bland annat norrut. Som jag skrivit tidigare, när efterfrågan på vår elexport minskar så sjunker våra priser. Dvs, solel i grannländerna söderut sänker priserna på vår el genom prispress på exporten. Det blir ingen export norrut, men priserna sjunker i norr.

Nu börjar dessutom den stora vårfloden, vi får mängder med el till mycket låga priser i Sverige, el som vi förr om åren kunde exportera söderut. Det pressar priserna rejält i ett par månader framåt. Solenergin förstärker denna effekten på dagtid.
 
Ja kanske, men min fråga/tankegång var också om solelen producerar på samma nivå eller mer än vad dessa länder hade innan utan solel fast med gas/olja? Det är inte så säkert i min värld att "problemet" redan är löst med solen!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja kanske, men min fråga/tankegång var också om solelen producerar på samma nivå eller mer än vad dessa länder hade innan utan solel fast med gas/olja? Det är inte så säkert i min värld att "problemet" redan är löst med solen!
På sommaren är det löst de dagar det är sol. Genom fortsatt utbyggnad av sol, även då det är mulet i olika grad.

Vattenkraft/pumpkraft är det enda vettiga kolfria energislaget för snabb reglerkraft, även om kärnkraft kan användas för detta till viss del (variabelt gastryck som jag förstått det).

Problemet på vintern är ju inte löst dock. Det är detta problem som kräver kärnkraft eller lagring av vindkraft (pumpning, vätgas etc, sedan har jag svårt att se vätgas som en lösning för just el).
 
nikasp nikasp skrev:
PS. Jag är själv civilingenjör och blir inte imponerad eller extra upplyst av tillägget. Var det en ”random act av Messerschmitt”? (Varning för s.k. dubbel-luring)
Jag förstår inte? Om du inte vill prata om "rocket science" varför tar du då upp det?
 
H Hus-i-Sörmland skrev:
jo, sunt förnuft pekar på det. Det handlar alltid om pengar i första hand.
Inte när det kommer till miljöområdet. :) Tvärtom finns det många exempel på raka motsatsen; särskilt om man kan skjuta över kostnaden på kunden eller framställaren. (Och gott så i många fall.)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Appropå att det alltid handlar om pengar så hittade jag en presentation (ganska omfattande) av Lazard från april i år. Alltså pinfärsk. Lazard är världens största investment bank så de är lite intresserade av kostnader och potential för vinst.

Den rör amerikanska förhållanden men även där så blir PV på enskilda hus dyrast och med störst span. Precis som i rapporten från energiforsk:

Diagram jämför kostnader för energi från förnybara och konventionella källor utan subventioner. Solenergi, vindkraft, geotermisk energi inkluderad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi ser här att storleken på anläggningen uppenbarligen har stor inverkan. Utility, men även "community"-anläggningar och "C&I" alltså "commercial and industrial" anläggningar blir betydligt billigare.

Även i USA så hänger mycket på hur staten är villig att stödja:

Jämförelse av nivåkostnad för energi med/utan subventioner för förnybara energiteknologier i USA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så trots att man ligger på en helt annan breddgrad, och har helt annan energimix än Sverige så ser de relativa skillnaderna i kostnad liknande ut.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
nikasp
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag förstår inte? Om du inte vill prata om "rocket science" varför tar du då upp det?
Det är ett vanligt uttryck, brukar skoja till det och säga raketforskare ibland också.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
Personligen tycker jag att det skulle vara rätt intressant att dela anläggning med ett antal grannar. Vi skulle ganska billigt kunna arrendera lämpliga ytor för att sätta upp en riktigt stor gemensam anläggning för att få ned kostnaden. Är det ens att fundera på eller blir nackdelarna för stora ekonomiskt?

/Krille
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.