Jag har fortfarande inte gått över till timpris. Detta eftersom jag varken har elbil, värmer med el eller har någon annan stor förbrukning som jag skulle kunna använda för att styra kostnaden mot timpris.

Jag är dock nyfiken på vad jag hade fått betala om jag haft timpris, men inget förändrat beteende.

Finns här någon som gjort en sådan undersökning?

Kan det vara så att det är lönt att byta till timpris trots dessa förutsättningar?
 
  • Gilla
arteg och 1 till
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Jag har fortfarande inte gått över till timpris. Detta eftersom jag varken har elbil, värmer med el eller har någon annan stor förbrukning som jag skulle kunna använda för att styra kostnaden mot timpris.

Jag är dock nyfiken på vad jag hade fått betala om jag haft timpris, men inget förändrat beteende.

Finns här någon som gjort en sådan undersökning?

Kan det vara så att det är lönt att byta till timpris trots dessa förutsättningar?
Ganska enkelt att göra. Har du elgolag som kan förse dig med timdata så kan du få det den vägen, annars får du logga själva. En del timprisleverantörer kan även använda din data och räkna åt dig om du vågar lita på att de räknar rätt...

Men jag skulle nog gissa på att om du inte har någon stor förbrukare du kan välja när den används så lönar det sig knappast att byta. De flesta använder ju mest el när det är som dyrast, därför det är dyrast då. Då gör man ingen vinst på att byta, snarare tvärt om.

Sen ska det ju löna sig också, sparar man en hundring i månaden är det sällan lönt besväret och kostnaderna för styrning. Sparar man några hundringar eller uppåt någon tusenlapp så kan det ju löna sig.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 4 till
  • Laddar…
Det var ett konstigt sätt att se det på. TS kommer sannolikt att få i princip samma kostnad med timpris. Men vet i alla fall vad elen kostar. Det blir inte en överraskning i efterhand.
Jag har liknande situation. Jag anpassar visserligen tvätt och disk lite. Men jag har ingen aktiv styrning. Jag ligger normalt något under månadspris.
 
  • Gilla
Swixalot och 2 till
  • Laddar…
Kollade med min elleverantör och tyvärr hade jag inte inställt på timavläsning. Nu ändrat, dock ingen förändring i avtalet.

Jag får stå till tåls i någon månad innan jag kan göra jämförelsen
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Det är nätägaren du bör kolla hos.
 
  • Gilla
Andersk123
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är nätägaren du bör kolla hos.
Ja, i mitt fall samma
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
harry73
Gick över till timpris i december och ibland är det några tior dyrare och ibland några tior billigare. Vi styr inte riktigt vår användning på timpriset och har ingen elbil. Men det ger mig lite sinnesro att jag vet vad det kommer att kosta när jag drar igång bastun.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var ett konstigt sätt att se det på. TS kommer sannolikt att få i princip samma kostnad med timpris. Men vet i alla fall vad elen kostar. Det blir inte en överraskning i efterhand.
Jag har liknande situation. Jag anpassar visserligen tvätt och disk lite. Men jag har ingen aktiv styrning. Jag ligger normalt något under månadspris.
Jag kan se en fördel OM man kan styra om förbrukning. Problemet för många är ju att man normalt förbrukar el just på kvällen och morgonen när det är som absolut dyrast. Alla de som förbrukar jämnare över dygnet såsom el-värmda villor och dyligt gör att månadsmedel jämnas ut något. Man drar alltså nytta av alla som har månadsmedel men förbrukar när det är billigt. Om man byter till timpris och fortsätter förbruka merparten när det är som dyrast så kan det bli bra mycket dyrare.

Men om man inte kontrollerat så vet man inte. Fördelen med månadspris då är att man åtminstone inte åker på något väldigt dyrt.

Dock så kör vi också timpris. Med vår normala förbrukning (med elvärme) så sparade vi några tior med timpris. Men när vi började styra om varmvattenproduktion, kör med värmepump och lite sånt så sparar man klart meningsfulla pengar!
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Gick över till timpris i december och ibland är det några tior dyrare och ibland några tior billigare. Vi styr inte riktigt vår användning på timpriset och har ingen elbil. Men det ger mig lite sinnesro att jag vet vad det kommer att kosta när jag drar igång bastun.
Framförallt DETTA ser jag som en stor fördel med timpris. Du vet direkt vad det kostar. Det är inte så att elpriset är lågt första två veckorna i månaden, man bastar och badar hej vilt. Andra halvan av månaden blir elpriset extremt högt och vips så blev bastubadet mycket dyrare (när man betalar månadsmedel). Med timpris kan man bada hej vilt första två veckorna och hejda sig de andra två och klara månaden utan överraskningar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
harry73
Och kommer det att bli elbrist på riktigt, kan elpriset gå upp mot 25kr/kWh. Då kan jag dra ut proppen några timmar och tända braskaminen.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
Vi kör timpris. Brukar jämföra med grannen som har rörligt, och ibland är vi under och ibland är vi över deras pris. Men min fördel är, som många skrivit, att jsg vet alltid hur vi ligger till på månaden och när det är läge att ”spara” på förbrukningen. För mig som gillar att ha koll på utgifterna passar det bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Gick från fast till rörligt i Januari, valde månadspris hos Telge men det blev aldrig så tydligen. skyller på massa skit i mellan varandra så vi går tydligen på Tim. Aldrig begärt eller gått på det förut.
 
Därför har jag fast elpris. Så jag vet vad varje kwh kostar.
Om man ska spara några pengar på timpris så måste man göra större uppoffringar. Det är inget jag vill göra.
Sen är problemet att jag kommer hem vid 17. Då är jag hungrig och vill gärna ha mat. Vid den tiden är det som dyrast. Jag har ingen lust att vänta tills efter kl 19 med att äta. Dessutom går lillkillen och lägger sig kl 19. Så redan där spricker min möjlighet att spara. Jag vill även gärna ha varmt hemma. hela dygnet. Frågan är hur mycket man sparar på att låta värmepumpen bara jobba på natten?

Men intressant att se det jag själv trott.
Det är ingen sparbössa med timavtal.


Man måste tänka på att kostnader man har för att spara energi med timavtalet måste räknas med i sparandet. Att köra tvätt och diskmaskin över natten är en enkel åtgärd som inte kostar något.
Problemet är bara att jag har inte lust och ork att hänga tvätten på morgonen.
Om man har elbil och timavtal så är det smart att ladda över natten. De allra flesta har idag laddbox hemma, man borde väl i dessa kunna styra vilken tid man vill att den ska ladda?

Hmm istället för laddbox borde man kunna köra med typ z-wave och en kontaktor för att enkelt bryta elen....
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Och kommer det att bli elbrist på riktigt, kan elpriset gå upp mot 25kr/kWh. Då kan jag dra ut proppen några timmar och tända braskaminen.
Jag som har fast elpris behöver inte stänga av strömmen då!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.