Jonatan79 Jonatan79 skrev:
]Väldigt många företag och privatpersoner spår tvärtom verkar det som…
Om du ser min tidigare rapport från Energiforsk så får man skilja mellan företag (dvs solcellsparker) och de som sätter paneler på villatak. Produktionskostnaden blir betydligt lägre och mer precis (inte så stort spann) när man bygger kommersiellt.

Så man skall nog inte blanda ihop de två.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
En bekant har byggt på en bergssida på tomten. Han svetsade ihop ställningarna själv (och borrade fast dem i berget) och panelerna kan monteras från marknivå. Mycket billigare. En granne (500 meter bort, men jag bor ju lantligt) byggde en ställning i impregnerat virke (som regnskyddas av panelerna och därmed bör hålla under panelernas livslängd) och de ligger i princip på marken på sluttningen av en berghäll. Även detta kunde med lätthet monteras från marknivå. Bägge lösningarna är dessutom nåbara underifrån/från baksidan för sammankoppling och underhåll.

En typisk installation kostar 55000kr (utan bidraget på 20%, vilket man bara kan få om man tar både solpaneler och arbetet via företaget) i en offert jag tittade på, de flesta verkar ligga där. Nu har jag inte frågat, men varken grannen eller min bekantskap lär ha varit i närheten av dessa kostnader för installationen. Och de är trots detta inte ens nära att nå den installationskostnad per kWp som en kommersiell solcellspark kan nå. Notera också att en kommersiell aktör inte betalar panelerna med moms, vilket ger dem lägre finansieringskostnad.

Kolla gärna in mängdrabatterna på paneler som man kan få om man köper många. Gissa då vad man kan göra på priserna om man köper tusentals...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Om du ser min tidigare rapport från Energiforsk så får man skilja mellan företag (dvs solcellsparker) och de som sätter paneler på villatak. Produktionskostnaden blir betydligt lägre och mer precis (inte så stort spann) när man bygger kommersiellt.

Så man skall nog inte blanda ihop de två.
Nej det gör jag inte. Jag tänker även på bostadsrättsföreningar, fastighetsägare (hyresbostäder tex), butiker och kontorslokaler osv. Mååånga satsar stora pengar på att energioptimera och gardera sig mot galna elpriser. Vissa av er här verkar göra helt andra riskanalyser än dessa ovan nämnda.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej det gör jag inte. Jag tänker även på bostadsrättsföreningar, fastighetsägare (hyresbostäder tex), butiker och kontorslokaler osv. Mååånga satsar stora pengar på att energioptimera och gardera sig mot galna elpriser. Vissa av er här verkar göra helt andra riskanalyser än dessa ovan nämnda.
Det är väl upp till dem att göra. Mycket handlar också om "grön image". Man ser ett värde i att verka miljövänlig. Och det är alltid lättare att använda pengar när man själv inte tar risken också. Jag hade själv inte valt ordet "gardera", för det gör man inte. Förutsättningen är ju att priserna är höga på sommaren också och det är det jag vänder mig emot, för det tror jag inte att de kommer att vara. På vintern kommer de definitivt att ligga högre, men då är ju vindkraft en bättre investering än solceller.

Förresten, har du tittat på elpriserna imorgon? Du tjänar inte många kronor på själva elen i alla fall, tur du har 60 öre i bidrag från staten.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej det gör jag inte. Jag tänker även på bostadsrättsföreningar, fastighetsägare (hyresbostäder tex), butiker och kontorslokaler osv. Mååånga satsar stora pengar på att energioptimera och gardera sig mot galna elpriser. Vissa av er här verkar göra helt andra riskanalyser än dessa ovan nämnda.
Tja, Poseidon i Göteborg t ex listar att de skall ha solceller på alla tak till 2030 på en sida som heter "ekologisk hållbarhet", ihop med "hållbart resande", "fastighetsnära källsortering" osv.

Så det finns inget som pekar på att man tagit direkta snöda ekonomiska hänsyn.

Det skulle vara intressant att se det faktiska ekonomiska utfallet. Men det lär man (väl) inte få reda på. Göteborg energi publicerade tidigare utfallet i kW/kWh för sina solcellsanläggningar i Göteborg, men de gör de tyvärr inte längre. (Iaf inte så jag kan hitta dem.)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är väl upp till dem att göra. Mycket handlar också om "grön image". Man ser ett värde i att verka miljövänlig. Och det är alltid lättare att använda pengar när man själv inte tar risken också. Jag hade själv inte valt ordet "gardera", för det gör man inte. Förutsättningen är ju att priserna är höga på sommaren också och det är det jag vänder mig emot, för det tror jag inte att de kommer att vara. På vintern kommer de definitivt att ligga högre, men då är ju vindkraft en bättre investering än solceller.

Förresten, har du tittat på elpriserna imorgon? Du tjänar inte många kronor på själva elen i alla fall, tur du har 60 öre i bidrag från staten.
Kan även vara så att vi räknar på olika avkastningskrav , vissa har högt ställda krav och andra nöjer sig med lägre. Troligen räknar få stora investerare med 10% eller mer.

Visst är det bra att priserna stabiliseras, själv nöjer jag mig med en liten slant + 60 öre och minskade överföringskostnader för den el jag skulle ha köpt och betalat fläsk för.
 
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Det är väl upp till dem att göra. Mycket handlar också om "grön image". Man ser ett värde i att verka miljövänlig. Och det är alltid lättare att använda pengar när man själv inte tar risken också. Jag hade själv inte valt ordet "gardera", för det gör man inte. Förutsättningen är ju att priserna är höga på sommaren också och det är det jag vänder mig emot, för det tror jag inte att de kommer att vara. På vintern kommer de definitivt att ligga högre, men då är ju vindkraft en bättre investering än solceller.

Förresten, har du tittat på elpriserna imorgon? Du tjänar inte många kronor på själva elen i alla fall, tur du har 60 öre i bidrag från staten.
Förresten, har du kollat på snittpriserna i år inkl april? Börjar fasen bli lite komiskt när du letar upp en dag och har som krydda. Blir som SD och Widding som kallar klimatförändringarna för väder - typ.
Tabell över elspotpriser i Sverige för månaderna januari-april 2023, uppdelade i SE1, SE2, SE3, SE4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://elpriser24.se/spotpris/
 
nikasp
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, (eller jo, men det är en annan fråga) men man kan definitivt räkna på riskerna för överetablering av väderberoende elproduktion. Det påverkar analysen ganska mycket.

Och som PS, rocket science är idag en välkänd gren av ingenjörsvetenskapen. Det är inte särskilt svårt… Särskilt inte jämfört med det här. ;)
PS. Jag är själv civilingenjör och blir inte imponerad eller extra upplyst av tillägget. Var det en ”random act av Messerschmitt”? (Varning för s.k. dubbel-luring)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
@nikasp: Ja ett visst mått av "cherry picking" har tillämpats för att styrka tesen att den mikroskopiskt lilla andel solel i Sverige har förmåga att ensamt trycka ner priserna dagtid under vissa perioder... och samtidigt helt bortse från generellt låga nattpriser under samma period där solel uppenbarligen är en garanterat irrelevant faktor.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Såhär ser vår första tid med solceller och batteri ut. De bättre dagarna säljer vi 3-4 ggr så mycket som köps in. Har ju inte blivit varmt förrän nu, syns inte då det släpar två dagar så fina sommardagar med sol kommer det mesta säljas.

Mwn som tidigare nämnts finns idéer på CheckWatt och elbil. Ny LVVP för kyla på sommaren är nästan 100% säkert och kommer att snurra poolvärmepump och cirkulation också (men bara liten balja på 6 kbm, dock oisolerad så oekonomiskt utan gratis/billig el).
 
  • Stapeldiagram visar daglig produktion och förbrukning av el (kWh) från 2023-04-09 till 2023-05-02.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Harald Blåtumme skrev:
@nikasp: Ja ett visst mått av "cherry picking" har tillämpats för att styrka tesen att den mikroskopiskt lilla andel solel i Sverige har förmåga att ensamt trycka ner priserna dagtid under vissa perioder... och samtidigt helt bortse från generellt låga nattpriser under samma period där solel uppenbarligen är en garanterat irrelevant faktor.
Nej, jag har aldrig hävdat att det är svensk solel som trycker ned priserna, det är import av tysk, nederländsk och i viss mån polsk solel som driver ned priserna, ibland tillsammans med vindkraft också.

April var osedvanligt kall, vilket höll uppe priserna. Än intressantare är det att kolla på det viktade medelpriset på dagtid (jag har här använt solens instrålning i slutet av månaden och viktat timpriserna i SE3 utifrån hur mycket solen producerar, dvs när solen ger som mest så räknas priset som mest också), då är medelpriset i april 63,7 öre/kWh, dvs bara ca 4 öre/kWh högre än nattpriset. Medelpriset var alltså 68,7 öre. Jag sammanfattar början av året lite mer överskådligt:

April
hade ett nattmedel på 59,5 öre, viktat dagspris på 63,7 öre och ett medelpris på 68,7 öre.
Mars hade ett nattmedel på 53 öre, viktat dagspris på 80,77 öre och ett medelpris på 80,5 öre.
Februari hade ett nattmedel på 55,8 öre, viktat dagspris på 90,1 öre och ett medelpris på 82,5 öre.
Januari hade ett nattmedel på 52,0 öre, viktat dagspris på 115,5 öre och ett medelpris på 92,6 öre.

Ni ser fortfarande inte sambandet eller? Ju mindre sol på dagen, desto högre pris på dagen. Ju mindre sol på dagen, desto kallare ute och högre pris på dagen. Hur kan det komma sig att nätterna kostar ungefär lika i snitt över alla månader? Baskraften levererar det den skall göra på natten (kol, kärnkraft & vind+vatten/gas utifrån väder), man måste till och med buda ned elen lite på natten för att kunna ha tillräckligt med baskraft till dagen (det gör inget då man får bra betalt på dagen). På dagen får vi topparna och då måste gasen in i Tyskland/Polen/Nederländerna för att hantera variationer mm. Den behövs mycket mindre när solen kommer fram.

Ju mer solpaneler som installeras på kontinenten desto större blir problemet. Det verkar som om Nederländerna stänger ned solpaneler för att kunna hålla uppe priset när det är som bäst väder, de kommer aldrig i närheten av sin maxkapacitet nämligen, Tyskland som är mycket större och bör ha mer varierande väder kommer mycket närmare. Å andra sidan verkar Nederländerna producera rätt mycket solel även när det är mulet (då är fler paneler igång vad det verkar).

Så vad är det som händer på dagarna på sommaren då? Pga mer solel på kontinenten så pressas deras priser ned, detta gör att de inte budar lika högt på elen från de nordiska länderna. Har vi då lägre extern efterfrågan hos oss, ja då sjunker priserna här också. Kom ihåg att vi är största nettoexportör av el i Västeuropa. Lägg till lite vindel och en ökande andel solpaneler även i Sverige så har ni låga elpriser på dagarna när solen skiner, den skiner allt som oftast hos oss samtidigt som den skiner i norra Tyskland, norra Polen och i Nederländerna.

Jag har ännu inte korrelerat väder i Danmark/Nederländerna/norra Tyskland med elpriserna, jag har lite planer på att göra det, men det kräver några timmar av mig och jag hinner inte göra det just nu. Lite enklare är kanske att räkna ett viktat medelvärde på elpriserna utifrån vad en enda solels-producent i exempelvis Nederländerna levererar per dag i April, det skulle kanske gå att göra lite snabbare, men jag hinner inte ikväll. Jag måste dessutom ha en riktigt stor skärm att jobba vid för att kunna navigera i Google Sheets effektivt. Mina kalkylark är för stora för en laptopskärm numera. Jag har tyvärr inte tillgång till min vanliga skärm denna veckan, men jag kanske hinner nästa vecka någon gång.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Det låter som att du värderar din egen tid väldigt lågt. Gör du det här för att du är så orolig att ta steget eller enbart nörd-intresserad?
 
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, jag har aldrig hävdat att det är svensk solel som trycker ned priserna, det är import av tysk, nederländsk och i viss mån polsk solel som driver ned priserna, ibland tillsammans med vindkraft också.

April var osedvanligt kall, vilket höll uppe priserna. Än intressantare är det att kolla på det viktade medelpriset på dagtid (jag har här använt solens instrålning i slutet av månaden och viktat timpriserna i SE3 utifrån hur mycket solen producerar, dvs när solen ger som mest så räknas priset som mest också), då är medelpriset i april 63,7 öre/kWh, dvs bara ca 4 öre/kWh högre än nattpriset. Medelpriset var alltså 68,7 öre. Jag sammanfattar början av året lite mer överskådligt:

April
hade ett nattmedel på 59,5 öre, viktat dagspris på 63,7 öre och ett medelpris på 68,7 öre.
Mars hade ett nattmedel på 53 öre, viktat dagspris på 80,77 öre och ett medelpris på 80,5 öre.
Februari hade ett nattmedel på 55,8 öre, viktat dagspris på 90,1 öre och ett medelpris på 82,5 öre.
Januari hade ett nattmedel på 52,0 öre, viktat dagspris på 115,5 öre och ett medelpris på 92,6 öre.

Ni ser fortfarande inte sambandet eller? Ju mindre sol på dagen, desto högre pris på dagen. Ju mindre sol på dagen, desto kallare ute och högre pris på dagen. Hur kan det komma sig att nätterna kostar ungefär lika i snitt över alla månader? Baskraften levererar det den skall göra på natten (kol, kärnkraft & vind+vatten/gas utifrån väder), man måste till och med buda ned elen lite på natten för att kunna ha tillräckligt med baskraft till dagen (det gör inget då man får bra betalt på dagen). På dagen får vi topparna och då måste gasen in i Tyskland/Polen/Nederländerna för att hantera variationer mm. Den behövs mycket mindre när solen kommer fram.

Ju mer solpaneler som installeras på kontinenten desto större blir problemet. Det verkar som om Nederländerna stänger ned solpaneler för att kunna hålla uppe priset när det är som bäst väder, de kommer aldrig i närheten av sin maxkapacitet nämligen, Tyskland som är mycket större och bör ha mer varierande väder kommer mycket närmare. Å andra sidan verkar Nederländerna producera rätt mycket solel även när det är mulet (då är fler paneler igång vad det verkar).

Så vad är det som händer på dagarna på sommaren då? Pga mer solel på kontinenten så pressas deras priser ned, detta gör att de inte budar lika högt på elen från de nordiska länderna. Har vi då lägre extern efterfrågan hos oss, ja då sjunker priserna här också. Kom ihåg att vi är största nettoexportör av el i Västeuropa. Lägg till lite vindel och en ökande andel solpaneler även i Sverige så har ni låga elpriser på dagarna när solen skiner, den skiner allt som oftast hos oss samtidigt som den skiner i norra Tyskland, norra Polen och i Nederländerna.

Jag har ännu inte korrelerat väder i Danmark/Nederländerna/norra Tyskland med elpriserna, jag har lite planer på att göra det, men det kräver några timmar av mig och jag hinner inte göra det just nu. Lite enklare är kanske att räkna ett viktat medelvärde på elpriserna utifrån vad en enda solels-producent i exempelvis Nederländerna levererar per dag i April, det skulle kanske gå att göra lite snabbare, men jag hinner inte ikväll. Jag måste dessutom ha en riktigt stor skärm att jobba vid för att kunna navigera i Google Sheets effektivt. Mina kalkylark är för stora för en laptopskärm numera. Jag har tyvärr inte tillgång till min vanliga skärm denna veckan, men jag kanske hinner nästa vecka någon gång.
Var läser du att april 2023 var osedvanligt kall? Månadsmedeltemperaturen var ju varmare än normalt jämfört med perioden 1991-2020 enligt SMHI. https://www.smhi.se/klimat/klimatet...ril-2023-flera-omgangar-med-hogtryck-1.194311

Länk tack.

OBS! Jag utgår ifrån att du också bor i SE3 eller SE4 som känns ointressant i denna tråd.

Temperaturkarta över Sverige som visar varierande grader Celsius, logotyp för SMHI nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Välj jämförelse med medel istället för absoluta temperaturer så...

Kartan visar temperaturförändringar i Sverige, med färgskala och grader Celsius. SMHI-logotypen syns.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Det låter som att du värderar din egen tid väldigt lågt. Gör du det här för att du är så orolig att ta steget eller enbart nörd-intresserad?
Jag nördar ned mig i väldigt mycket....
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.