Vi skaffade nyligen Tibber Pulse och har sedan dess noterat att husets förbrukning aldrig går under 150 w, men det är bara något ögonblick här eller där. Normalt understiger det aldrig 200-250 w.

Jag läste på om vad en kyl/frys drar och fick upp detta från energimyndigheten: ”En kombinerad kyl och frys drar ungefär 200 kilowattimmar per år, att jämföra med för tio år sedan då en liknande kyl och frys drog dubbelt så mycket och för 15 år sedan drog den tre gånger mer än idag”. Vår kyl och frys är ca tio år gammal, men räknar man 200 w konstant är det över 1700 kWh per år! Enligt Tibbers beräkningar är vår förbrukning av ”alltid på” till och med över 2000 kWh/år.

Uppskattar därför er hjälp i detektivarbetet. Vi har egentligen ingen uppseendeväckande elförbrukning men det känns ändå rimligt att eliminera eventuella energitjuvar.

Vi har mig veterligen endast två pax-fläktar som står och går ständigt på 5 watt vardera samt ingen belysning i trädgården eller så. Ingen avfuktare. Vad mer skulle det kunna handla om? Jag har inte riktigt blivit klok på cirkulationspumpen men drar den verkligen konstant oavsett uppvärmningsbehov?

Idéer uppskattas!
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
En tomgångsförbrukning på 200-250 W är sannolikt helt OK.
Du lär aldrig komma ner till 0 W.
Pump, som du skriver drar, router/modem/klockradio/laddare/tv-box/smarta lampor/fjärrströmbrytare osv drar alla lite effekt som adderas upp.

Pax-fläkt drar troligtvis mer än 5 W, kanske 10-15 W.
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
M Maria_G skrev:
Vi skaffade nyligen Tibber Pulse och har sedan dess noterat att husets förbrukning aldrig går under 150 w, men det är bara något ögonblick här eller där. Normalt understiger det aldrig 200-250 w.

Jag läste på om vad en kyl/frys drar och fick upp detta från energimyndigheten: ”En kombinerad kyl och frys drar ungefär 200 kilowattimmar per år, att jämföra med för tio år sedan då en liknande kyl och frys drog dubbelt så mycket och för 15 år sedan drog den tre gånger mer än idag”. Vår kyl och frys är ca tio år gammal, men räknar man 200 w konstant är det över 1700 kWh per år! Enligt Tibbers beräkningar är vår förbrukning av ”alltid på” till och med över 2000 kWh/år.

Uppskattar därför er hjälp i detektivarbetet. Vi har egentligen ingen uppseendeväckande elförbrukning men det känns ändå rimligt att eliminera eventuella energitjuvar.

Vi har mig veterligen endast två pax-fläktar som står och går ständigt på 5 watt vardera samt ingen belysning i trädgården eller så. Ingen avfuktare. Vad mer skulle det kunna handla om? Jag har inte riktigt blivit klok på cirkulationspumpen men drar den verkligen konstant oavsett uppvärmningsbehov?

Idéer uppskattas!
- kyl/frys(ar)
- Router/switchar
-div standby
-cirkulations pumpar
- Div automations grejors standby
-wifi/blåtands lampor
-el golvvärme
-mm mm

känns som >150w standby effekt är normalt för ett hus oavsett.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Cirkulationspumpen drar effekt konstant (om det inte är någon ny modern variant). En gammal cirkpump kan ligga på omkring 50-100W kontinuerligt. Lägg på några PAX-fläktar och några enheter i standby så är det inte så svårt att komma upp i 150W.
Det lättaste sättet att utreda vad som drar effekt är ju att stänga av någon grupp i taget och kolla vad som händer.
 
Intressant, tack för svar! Jag vill poängtera att 150 endast är i någon minut per dag, annars 200-250 som sagt.

Vad är det som gör att cirkulationspumpen står och drar? Gäller det även när pumpen slagit ifrån för sommaren? Drar den för tappvattnet med? Vi är nyinflyttade och jag googlade upp modell på cirkulationspumpen och laddade ned instruktionsboken. Försökte få koll på de olika inställningarna men i instruktionsboken stod endast ”ställ in vredet på det läget du önskar”. Ehm jaha?
 
Och vad har ni för uppvärmningssystem?
 
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Det lättaste sättet att utreda vad som drar effekt är ju att stänga av någon grupp i taget
Hade jag tid och ork skulle jag göra tvärtom det vill säga enbart ha en grupp i taget i drift en "stund" och därmed se vad varje enskild grupp förbrukar.
 
  • Gilla
Topen
  • Laddar…
M Maria_G skrev:
Intressant, tack för svar! Jag vill poängtera att 150 endast är i någon minut per dag, annars 200-250 som sagt.

Vad är det som gör att cirkulationspumpen står och drar? Gäller det även när pumpen slagit ifrån för sommaren? Drar den för tappvattnet med? Vi är nyinflyttade och jag googlade upp modell på cirkulationspumpen och laddade ned instruktionsboken. Försökte få koll på de olika inställningarna men i instruktionsboken stod endast ”ställ in vredet på det läget du önskar”. Ehm jaha?
Du måste ge oss mer information om huset och dess system, vad förväntar du dig att huset skall dra i tomgång? 0 watt är i princip omöjligt.
200-300 watt däremot normalt.
 
  • Gilla
Topen
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hade jag tid och ork skulle jag göra tvärtom det vill säga enbart ha en grupp i taget i drift en "stund" och därmed se vad varje enskild grupp förbrukar.
Samma här. Men jag misstänker att det finns en korrelation mellan grupperna "folk som tycker det är ok att sitta i mörker för att utvärdera elsystemet" och "folk som bor ensamma"

Ett problem med att göra som du beskriver är att många laster har fördröjd start, främst värmesystem. Så "en stund" kan behöva vara ganska lång för att få ett vettigt resultat.
 
  • Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Du måste ge oss mer information om huset och dess system, vad förväntar du dig att huset skall dra i tomgång? 0 watt är i princip omöjligt.
200-300 watt däremot normalt.
Ja förlåt. Eftersom att jag frågar om grundlast och inte totalförbrukning så tänkte jag att mycket inte spelar någon roll som tex uppvärmingssystem (att det är ett vattenburet system framgår väl av att jag onämner cirkulationspumpen). Självdrag (som väl framgår att jag nämner två pax-fläktar specifikt), en kyl och en frys. Router, Google Home samt ett par tv-apparater och en robotdammsugare på standby. Jag förväntar mig ingenting utan förhöll mig nyfiken på vad som kan tänkas dra signifikant utöver kyl och frys som enligt diverse källor i värsta fall bör dra en fjärdedel av vår grundlast. Jag är nybliven husägare och försöker lära mig. Bakgrunden till att jag postade just idag var att vi igår träffade vänner med liknande förutsättningar som precis hade skaffat Pulse och hade betydligt lägre ”lägsta effekt” för dagen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hade jag tid och ork skulle jag göra tvärtom det vill säga enbart ha en grupp i taget i drift en "stund" och därmed se vad varje enskild grupp förbrukar.
Ja, det jag märker när jag testar effekt på diverse fasta armaturer och liknande är att det ändå fluktuerar så pass hela tiden att det är vanskligt att utröna vad som ständigt drar genom att vara stänga av en sak. Men problemet är också att jag inte vet VAD jag letar efter. Denna tråd har dock gett mig några uppslag och insikter vilket jag tackar för.
 
För att så ge så mycket information som möjligt för att inte missa något som kanske är relevant:

hus byggt 1939, 190 uppvärmda kvm. Ett plan plus källare, oisolerad platta på mark.
Självdrag
LVVP - CTC Ecoair + ecoel
en kyl + frys av typ side-by-side från ca 2013, inkluderar ismaskin
Router
Två tv-apparater
Fyra Google Home
Sonos-högtalare
Ingen särskild belysning som ständigt står på
Två pax-fläktar, en per badrum. 5W enligt googling.
 
Om du kan, så kolla hur det är med cirk-P som är mellan innerdel och ytterdel. Nu behövs mer info om modell på din VP, en del stänger pumpen andra inte. Sen brukar dom gå, då en viss frysrisk finns, en del VP har frysskydd men inte alla. Du kan inte komma under ca 25 -30 kW dygn, beroende på hur ni använder huset. Hushållselen är inte billig och däri ingår allt ssom står på. Nu för tiden ska det vara en massa elektronik som står standbay i alla lägen 24/7. Om du anser förbruknigen lite högt, så stäng av allt som som inte används varje natt i en månad så ser du skillnaden.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
M Maria_G skrev:
För att så ge så mycket information som möjligt för att inte missa något som kanske är relevant:

hus byggt 1939, 190 uppvärmda kvm. Ett plan plus källare, oisolerad platta på mark.
Självdrag
LVVP - CTC Ecoair + ecoel
en kyl + frys av typ side-by-side från ca 2013, inkluderar ismaskin
Router
Två tv-apparater
Fyra Google Home
Sonos-högtalare
Ingen särskild belysning som ständigt står på
Två pax-fläktar, en per badrum. 5W enligt googling.
M Maria_G skrev:
För att så ge så mycket information som möjligt för att inte missa något som kanske är relevant:

hus byggt 1939, 190 uppvärmda kvm. Ett plan plus källare, oisolerad platta på mark.
Självdrag
LVVP - CTC Ecoair + ecoel
en kyl + frys av typ side-by-side från ca 2013, inkluderar ismaskin
Router
Två tv-apparater
Fyra Google Home
Sonos-högtalare
Ingen särskild belysning som ständigt står på
Två pax-fläktar, en per badrum. 5W enligt googling.
Så du är helt säker du fått med allt där?:D Lätt att glömma (ja just ja har en son som har en speldator) Bara en router ingen inkommande Fiber switch eller liknande? Skulle gissa det som drar mest är värmesystemet även i standby så att säga dvs utan att den gör värme eller varmvatten.
 
Jag kommer inte under 250W mitt på natten!
3 st cirkulationspumpar TV, Satellitmotagare på stand-by, fibermoden, routern 3 st mobilladdare samt ett par lampor typ 5W detta är alltid på.

Sedan tillkommer 3 st kyl, kyl/frys, frys samt golvvärme i badrum, alla dessa är intermittenta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.