Hur kan man misslyckas så med planlösningen i ett nybyggt hus? Hur ska man möblera för soffa, TV etc.inklämt mellan hall, badrum sovrumsdörrar? Det enda som går att placera in vettigt är matbordet.
 
  • Planritning av en lägenhet med kök/vardagsrum, sovrum, badrum, hall och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
De flesta av oss dras väl med nån sorts tvångstankar som säger att alla möbler måste stå mot en vägg. Tvingar man bort dem så blir det lättare att möblera :)
 
  • Gilla
quispiam och 2 till
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
De flesta av oss dras väl med nån sorts tvångstankar som säger att alla möbler måste stå mot en vägg. Tvingar man bort dem så blir det lättare att möblera :)
Fast det har ju mest att göra med att möbler tar mindre plats då. Och eftersom lägenheten i ovan redan är liten så känns et väldigt onaturligt att lyxa till det med en sådan lösning. Otroligt dålig planlösning får jag lov att hålla med om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Ingen bra planlösning. Men kompaktare möblering är accepterat i en lite tvårummare. Hade ställt en låg soffa mellan sovrum och badrum som går från väggen och ut en bit. Dörren till toan kan störa om man inte monterar TVn längre ut mot Entren.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Här är några alternativ för möblering:
Planritning av lägenhet: hall, kök, vardagsrum, balkong, sovrum, badrum. Möbler och apparater är markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning för en lägenhet med hall, kök, vardagsrum, balkong, badrum och garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av lägenhet: hall, kök, vardagsrum, balkong, badrum, förvaring, möbler symboliserade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en lägenhet med hall, kök/vardagsrum, sovrum, badrum och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kippo och 58 till
  • Laddar…
F ErlandJ skrev:
Hur kan man misslyckas så med planlösningen i ett nybyggt hus? Hur ska man möblera för soffa, TV etc.inklämt mellan hall, badrum sovrumsdörrar? Det enda som går att placera in vettigt är matbordet.
Se om du kan hitta bygglovsritningarna (om kommunen har webbtjänst). Antagligen redovisas ett sätt att få in sis möbleringen.

Nu är ju dock verkligheten sådan att det går att sälja/hyra ut vad som helst och hus byggs såklart *endast* för att tjäna pengar i en kapitalistisk ekonomi.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Sen är ju slagningen på dörr både till bad och sovrum koko. Badrumsdörren borde slås mot ytterväggen och sovrummet mot garderobsväggen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
splinter splinter skrev:
Här är några alternativ för möblering:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ja det är ju de möjligheter som ges men ingen är bra
 
F ErlandJ skrev:
Ja det är ju de möjligheter som ges men ingen är bra
Nä. Och inte heller godkänt enl rådande tillgänglighetsnormer.
 
MrJay
Varför köpa om man inte gillar hur det är byggt?
 
  • Gilla
claesborjesson och 4 till
  • Laddar…
E
F ErlandJ skrev:
Hur kan man misslyckas så med planlösningen i ett nybyggt hus? Hur ska man möblera för soffa, TV etc.inklämt mellan hall, badrum sovrumsdörrar? Det enda som går att placera in vettigt är matbordet.
Till arkitekten: You had one job.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Arkitekten verkar tycka att tv är onödigt helt enkelt.
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Arkitekten verkar tycka att tv är onödigt helt enkelt.
Hur stor ska en tv behöva vara..jag ser tv på min 14 tummare när jag är i båten och det funkar hur bra som helst, sen ser jag tv på min 55 tummare 3D-tv hemma...men jag har ett biorum lika stort som halva denna lägenhet...:rofl:
 
E enoch85 skrev:
Till arkitekten: You had one job.
Arkitekten had two jobs. Få igenom bygglov och tjäna pengar och byggherren. Så är det alltid.

Arkitekten får ingenting av hyresgästen/bostadsrättsköparen. All omsorg kring detta är oönskat arbete och eventuellt mot ISO eftersom kund inte vill ha det. Nu är det ju så att i princip alla arkitekter försöker ändå men detta sker i konflikt med hela byggbranchen.
 
  • Gilla
Visorna och 3 till
  • Laddar…
Varför vill man ha bord för 4 och en soffgrupp för 5-6 sitsplatser i en liten tvåa bekväm för max 2 personer? Planerar man för stora fester och familjeövernattningar så får man väl köpa en större lägenhet.
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.