FreddeLind FreddeLind skrev:
Visst fanns det system med självtryck. Grövre rör 25-30mm osv. Jag letade info om värmesystemet den gamla delen. Nu hittade jag expansionskärlet och det blir nytt i källaren. Med mätare och tryckventil.
Nej, jag anlitar inte fackmän. Dem vet nog vad dem snackar om och för bästa resultat anser dem nog att jag ska kasta ut allt och sätta in nytt. En del nytt blir det men jag har för avsikt att köra med dessa gamla rör och element så länge jag lever.Vad tänkte du att dem ska justera in? Dem lär inte lusa med gammalt skit.
Får jag inte bättre funktion på elementen i vinter så blir det till att elda mer.
Jag förstår inte varför det rekommenderas yrkesfolk hela tiden? Det värsta som kan hända är att det går åt helvete men det är bara mitt eget fel isåfall.
Ärligt talat, byt du alla dina rör i källaren. Stoppa även ner en disktablett i tankarna. Sen är det ju inte så noga hur du kopplar i slutändan. Vatten, som vatten.

Lycka till!
 
  • Gilla
Mirkan
  • Laddar…
FreddeLind FreddeLind skrev:
Visst fanns det system med självtryck. Grövre rör 25-30mm osv. Jag letade info om värmesystemet den gamla delen. Nu hittade jag expansionskärlet och det blir nytt i källaren. Med mätare och tryckventil.
Nej, jag anlitar inte fackmän. Dem vet nog vad dem snackar om och för bästa resultat anser dem nog att jag ska kasta ut allt och sätta in nytt. En del nytt blir det men jag har för avsikt att köra med dessa gamla rör och element så länge jag lever.Vad tänkte du att dem ska justera in? Dem lär inte lusa med gammalt skit.
Får jag inte bättre funktion på elementen i vinter så blir det till att elda mer.
Jag förstår inte varför det rekommenderas yrkesfolk hela tiden? Det värsta som kan hända är att det går åt helvete men det är bara mitt eget fel isåfall.
Det du pratar om är självcirkulation. Det var vanligt förr. Grova rör där skillnaden i tyngd på kallt och varmt vatten driver runt vattnet i systemet. Det kan byggas som både öppet och slutet system. Oavsett så har det expansionskärl.
Trycket i systemet beror på hur högt det är och/eller trycket i slutet expansionskärl.
Det har aldrig någonsin funnits system som tål trycket som expanderande vatten ger utan expansionskärl.
 
  • Gilla
FreddeLind och 3 till
  • Laddar…
FreddeLind FreddeLind skrev:
Visst fanns det system med självtryck. Grövre rör 25-30mm osv. Jag letade info om värmesystemet den gamla delen. Nu hittade jag expansionskärlet och det blir nytt i källaren. Med mätare och tryckventil.
Nej, jag anlitar inte fackmän. Dem vet nog vad dem snackar om och för bästa resultat anser dem nog att jag ska kasta ut allt och sätta in nytt. En del nytt blir det men jag har för avsikt att köra med dessa gamla rör och element så länge jag lever.Vad tänkte du att dem ska justera in? Dem lär inte lusa med gammalt skit.
Får jag inte bättre funktion på elementen i vinter så blir det till att elda mer.
Jag förstår inte varför det rekommenderas yrkesfolk hela tiden? Det värsta som kan hända är att det går åt helvete men det är bara mitt eget fel isåfall.
Det du har skulle man väl kunna kalla självtryck. Det jag gissar att du är ute efter är system med självcirkulation. Det var vanligt förr. Då var det grövre rör och ingen cirkulationspump. Men expansionskärl fanns det ändå.
 
  • Gilla
FreddeLind och 1 till
  • Laddar…
Bild på isoleringsmaterial och byggpapper på ett vindsutrymme med synliga träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå expansionstank, trasig isolering, rör, trätak, trolig skada eller reparation på vind eller källarrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otydlig, suddig bild med blått och svart. Objektets detaljer är inte urskiljbara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otydlig, suddig bild med blått och svart. Objektets detaljer är inte urskiljbara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvbjälkar omgivna av isoleringsmaterial, kopparrör, blå behållare, inomhus, byggmaterial, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här är expansionskärlet. Första visar hur det är inbäddat sen är det lite över hela.
Jag är ingen expert men dem jag sett tidigare på vindar har varit galvade tryckkärl med isolering. Jag tycker inte det ser bra ut. En läcka här så hade det varit åt helvete. Ser det här proffesionellt ut i era ögon?Jävla slarv! Har aldrig hört talas att man gömmer vattenbehållare i loftfodret.
 
  • Närbild på rostigt rör, isolering, arbetshandskar, tecken på vattenläckage eller underhåll i dolt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så gjorde man alltid förr.
Bästa om man eldar med ved tror jag, så länge det inte börjar läcka.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Det är standard att det placeras så där. Men det bör vara rostfritt eller i koppar med en plast isolering om det är ett järnrör.
Ja, det är en vanlig orsak till fuktskador.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Placeringen OK men det verkar vara ståltank.
Frågan om den är korrekt rostskyddad.
Man gömmer kärlet i isoleringen för att den inte ska frysa sönder på vintern.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Någon klurig bonnasmed som varit i farten, ser jag!
Återigen, är kärlet tätt finns ingen som helst anledning att drabbas av panik, slita bort det och ersätta med tryck-expansionskärl i pannrummet. (Gör du det kommer du äntligen få se på luft i elementen på övervåningen, åtminstone.)
Att ett expansionskärl på en kallvind är rejält isolerat är för att det inte ska frysa sönder. Helt normalt att det ligger dolt i en massa isolering.
Verkar expansionskärlet vara tätt? Är takgenomföringen (genom yttertaket) till ångröret tät, så du inte får in regnvatten på vinden?

Öppna expansionskärl kan bara orsaka problem i värmesystemet på ett enda sätt, och det är genom att läcka vatten efter frysskada eller korrosion. Dina problem med värmesystemet beror inte överhuvudtaget på expansionskärlet!
 
Jag vill återkomma till en fråga som fortfarande inte är besvarad: Hur gör du när du fyller på vatten? Har du ett skvallerrör som det kommer vatten ur, eller fyller du bara på känsla?
 
Kopparröret som går ut på sidan av tanken är definitivt ett skvallerrör.
 
D Daniel 109 skrev:
Kopparröret som går ut på sidan av tanken är definitivt ett skvallerrör.
Ja men det betyder inte att han faktiskt fyller tills det kommer ur skvallerröret.
 
Om expansionskärlet igentligen är en tryckluftstank som du misstänker så är den bra rostskyddad. Tryckluftstankar är väldigt utsatta för rost så där måste stålet skyddas.
De tryckluftstankar jag skrotat har alla varit upprostade från utsidan, inte insidan.
 
  • Gilla
FreddeLind
  • Laddar…
Det är kranvatten vatten jag fyller har jag förstått nu. Låg nivå=dålig värme fast olika system.
Det är 2skvallerrör och det andra släpper radiatorvatten. Så systemet är väl inte att kalla slutet då. Men det är ju samma sak med expansionskärlet så det har väl ingen betydelse. Finns inga tryckventiler monterade så hellre ett skvallerrör än skador nånstans.
Fast jag är fundersam på en annan sak nu. Det är ju 2 anslutningar på pannan. Borde vara samma sak där att det är skilda system men borde det inte fungera bättre med 4 anslutningar så vattnet cirkulerar? Det är en atmos panna förresten.
 
Tillägg: tanken på vinden ska bort. Det är ju 6hål i den. 3 rör ett i botten som inte syntes men sen har han pluggat 3 hål sånt litar jag inte på.
Och det blir att byta brödbiten i taket och lägga på mer papp. Fast takpannorna håller i alla fall tätt där för inget vatten har kommit in på isoleringen.
 
Ja va fan! Då får polarn komma hit med sipporatorn!
Då blir det bra hursomhelst
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.