K
Installation i centralen ser bra ut. Inget att anmärka på. Man kanske ska märka upp vilken som är plus respektive minus. Men kabeln behöver inte vara röd.

Det ska absolut inte hänga lösa kontakter och kablar under panelerna. Det håller inte i längden, ska ju hålla i 30 år minst.

De skulle dra biten över vindplåten i slang. Så den inte skaver mot plåten. Men de har kabelskydd på fasaden vilket är bra och något som det säkert slarvas med också. Eller att man klamrar rör/slang hela vägen vilket inte är snyggt.

Intressant placering av panelerna, ska nog räknas på i beräkningsprogram innan det anses ok
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
F Farendag skrev:
6. Mitt eget fel, jag byggde den här lilla boden enbart för denna installation samt lite annan förvaring. Antar att minst hälften av alla installationer är mot trä dock?
Min installatör monterade en skiva av något keramiskt material bakom växelriktaren eftersom min vägg i källaren där växelriktaren skulle sitta var av trä och inte gips. Enligt honom fick den enligt norm inte sitta mot brännbart material.
 
  • Gilla
mortimer och 1 till
  • Laddar…
S Snailhead skrev:
Min installatör monterade en skiva av något keramiskt material bakom växelriktaren eftersom min vägg i källaren där växelriktaren skulle sitta var av trä och inte gips. Enligt honom fick den enligt norm inte sitta mot brännbart material.
Då gjorde din installatör rätt dör. Finns byggsektorn som är rätt för ändamålet, kommer inte på vad de heter. Men det ska en seriös installatör ha koll på.
 
M mortimer skrev:
Då gjorde din installatör rätt dör. Finns byggsektorn som är rätt för ändamålet, kommer inte på vad de heter. Men det ska en seriös installatör ha koll på.
Minerit, gips eller fibercement skiva?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Minerit, gips eller fibercement skiva?
Så heter de ja. Bägge fungerar.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Minerit är ett varumärke (som inte finns längre), så den korrekta benämningen oavsett fabrikat är fibercementskiva.
Samma fenomen som t ex Masonite eller Plyfa där varumärket blir synonymt med materialet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Minerit är ett varumärke (som inte finns längre), så den korrekta benämningen oavsett fabrikat är fibercementskiva.
Samma fenomen som t ex Masonite eller Plyfa där varumärket blir synonymt med materialet.
Eller Bäverspya som använts i TS fall (OSB-skiva). Enklast att läga på en gipsskiva på dessa.

Det är första gången jag ser paneler gå över nock men är avståndet till skenorna under tillverkarens maxavstånd är det nog inget problem. Däremot kan en petig bygglovshanterare ha synpunkter då det "ej följer taklinjen".

Kablar får absolut inte ligga mot pannorna, detta ska reklameras. Den tejpade kopplingen ska åtgärdas, ingen eltejp sitter kvar i 25 år utomhus. Färgen på kablarna är oviktigt då MC4-kontakterna markerar polariteten.

Kablar över vindskivan, meh. Bättre borra hål i undertaket vid vindskivan och dra slang ner till kabelskyddet.
 
  • Gilla
Farendag och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Eller Bäverspya som använts i TS fall (OSB-skiva). Enklast att läga på en gipsskiva på dessa.

Det är första gången jag ser paneler gå över nock men är avståndet till skenorna under tillverkarens maxavstånd är det nog inget problem. Däremot kan en petig bygglovshanterare ha synpunkter då det "ej följer taklinjen".

Kablar får absolut inte ligga mot pannorna, detta ska reklameras. Den tejpade kopplingen ska åtgärdas, ingen eltejp sitter kvar i 25 år utomhus. Färgen på kablarna är oviktigt då MC4-kontakterna markerar polariteten.

Kablar över vindskivan, meh. Bättre borra hål i undertaket vid vindskivan och dra slang ner till kabelskyddet.
Finns ingen anledning att nöja sig med att bägge DC kablarna är svarta, och än mindre anledning för installatören att snåla. Priser är normalt sett samma oavsett färg. Och denna installatören ska dessutom vara auktoriserad av något slag. Utifrån detta och övriga fel som nämnts kan man ställa sig frågan hur resten av installationen ser ut på taket.
Men som med allt här i världen så får man vad man betalar för...
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
Tack för alla svar! :)

18 st Luxor 400w-paneler som är 1724 x 1134 x 35 | 22 kg.

Apropå last, så ser skenorna ut och förläggningen enligt bilder:
 
  • Tegelrött tak med monterade metallräls, möjligtvis för solpaneler, mot solig skogsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hus med solpaneler på taket, skorstenen till vänster, omgivet av träd, på en molnig dag.
Är inte ena dc kabeln markerad i hela sin längd med röd eller är det bara ett sträck vid invertern?
Ang paneler över nock så är det inget "fel"
Det är vad jag kan se en kompromiss för att få plats med max antal paneler.
 
K
M mortimer skrev:
Finns ingen anledning att nöja sig med att bägge DC kablarna är svarta, och än mindre anledning för installatören att snåla. Priser är normalt sett samma oavsett färg. Och denna installatören ska dessutom vara auktoriserad av något slag. Utifrån detta och övriga fel som nämnts kan man ställa sig frågan hur resten av installationen ser ut på taket.
Men som med allt här i världen så får man vad man betalar för...
Estetikt fult med rött säger jag i en villa-installation. Det räcker att märka säger jag
 
@Farendag: vad är det för dimension på taket, 2.7m*11,5m ?
 
S
Spelar väl ingen större roll om kablarna inte håller 25 år eftersom det kommer behövas ett takbyte innan dess.

Hur gammalt är taket? 20-30 år?
 
Varför lägger man en massa pengar på solpaneler på ett tak som ser ut att närma sig bäst före datum?!
Angående felen har du nog fått det mesta påpekat.
 
S swirve skrev:
Varför lägger man en massa pengar på solpaneler på ett tak som ser ut att närma sig bäst före datum?!
Angående felen har du nog fått det mesta påpekat.
Vad baserar du på att taket närmar sig sitt bäst före datum?
 
  • Gilla
maria01 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.