Hej!

Har nyligen fått en solcellsanläggning installerad. Kollade bara apparatinstallationen innan jag betalade och den såg fin ut. Kollade nu under panelerna och det hänger/ligger en del lösa kablar. Förmodligen kommer det inte komma in så mycket snö, vind eller vatten under panelerna då panelerna ligger över nocken, pga avrinning hamnade de över nocken, se bilder, då de skulle hamna för nära hängrännan annars. Men jag antar att kablarna inte ska ligga lösa ändå?

Installation gjord av lokal elinstallationsfirma som har behörighet.
 
  • Soltakspaneler nära en skorsten på ett tegeltak, skräp, trädgårdsröra i bakgrunden, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under en säng eller möbel, dammig med synliga sängkläder och trästomme, suddig förgrund, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kablar på rödaktiga takpannor, närbild, konstruktion, grus och små kvistar synliga, utom- eller innomhusmiljö osäker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skadade röda takpannor och en ny takränna, träd och röra syns suddigt nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabelanslutning under takpannor, detaljer av byggnadsstruktur synliga, dunkelt ljus, närbildsfotografi.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild tagen under takpannor visande isolering, kablar och del av byggnadskonstruktion, med fokus på undertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild under takpannor med synlig struktur och begränsat ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Nja... de där såg lite väl tattigt ut.
Speciellt det som går över gavelplåten
Ge de 10 år så har plåten ätit upp sladden
 
  • Gilla
Farendag och 1 till
  • Laddar…
Ser jag rätt, är det eltejpat över en koppling? Kanske tom. är självvulkande tejp.. men ändå, är det normalt att göra så? Jag trodde man hade kopplingar som tål väder och vind i sig, och inte beror på tejp?
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Det finns ju många fel i denna installationen. Finns ju en anledning till lokala elfirmor ofta är billigare....

Någon bild där växelriktare är installerad och även fasadmätarskåpet?
 
Redigerat:
M mortimer skrev:
Det finns ju många fel i denna installationen. Finns ju en anledning till lokala elfirmor ofta är billigare....

Någon bild där växelriktare är installerad och även fasadmätarskåpet?
Tack för svaret! Du får gärna berätta felen, vore jag tacksam!

Bifogar bild på växelriktare och övriga apparater, batteri, automatskåp (nödström), etc.
 
  • Elektrisk utrustning monterad på OSB-panel: inverter, säkringsskåp, kabelstegar, varningsskyltar, anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Farendag skrev:
Tack för svaret! Du får gärna berätta felen, vore jag tacksam!

Bifogar bild på växelriktare och övriga apparater, batteri, automatskåp (nödström), etc.
Skriver senare de fel jag uppenbart ser, är i parken med mina barn.
Vilken av solarkablarna är plus/positiv/röd av de som går in i växelriktaren?
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Skriver senare de fel jag uppenbart ser, är i parken med mina barn.
Vilken av solarkablarna är plus/positiv/röd av de som går in i växelriktaren?
Det är den övre, om jag prickade rätt, av de små kablarna, se bild.
 
  • Elinstallation med varningsetikett, kablar, kabelkanal och OSB-panel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektronisk enhet med kylflänsar, anslutningsterminaler och RS485 kommunikationsport ansluten till kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Farendag skrev:
Det är den övre, om jag prickade rätt, av de små kablarna, se bild.
Är den verkligen röd,bägge ser svarta ut ?
Hur många paneler har du och hur mycket installerad effekt ?
 
"Spänningssatta delar kan vara spänningssatta"
Vilken handverkarprosa!
 
M mortimer skrev:
Är den verkligen röd,bägge ser svarta ut ?
Hur många paneler har du och hur mycket installerad effekt ?
Bägge är svarta men ena går till minus och andra till plus i växelriktaren. Den ena, övre, har lite röd text på sig. 18 st Luxor-paneler 400w = 7 200 kW.
 
F Farendag skrev:
Bägge är svarta men ena går till minus och andra till plus i växelriktaren. Den ena, övre, har lite röd text på sig. 18 st Luxor-paneler 400w = 7 200 kW.
Ser att det är bra grejer i elrummet annars. SMA STP... är det en 6kw eller 8kw växelriktare?
 
  • Gilla
Farendag
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Ser att det är bra grejer i elrummet annars. SMA STP... är det en 6kw eller 8kw växelriktare?
Den är på 8 kW.
 
Då ska vi se om jag får ihop en lagom bra sammanställning av de felen man kan se.

1.Översta panelraden som ligger över nock är inte godkänd. Troligen det allvarligaste felet man kan se på bilderna. Finns ingen snö och vindlastberäkning som godkänner den. Fel panel och/eller layout för ditt tak med dessa panelerna i porträttlayout.

2. DC kablarna som går över vindskivekanten följer inte standard. DC kablage bör dras under pannor. Kan det inte göras så ska de skyddas. Utgår från att kablarna inte går inuti det galvade röret man ser där.

3. Någon härinne upptäckte på en av bilderna att två kontakter var lindade med tejp (troligen har montörerna på taket knäck MC4(?) kontakten som sitter i panelen och inte orkat byta den, bara min gissning

4. Går verkligen skenorna helt ihop i den skarven man gjort på en av bilderna ?

5. DC kabeln för plus/positiv ska vara röd.

6. Materialet (plywood/träfiber) bakom växelriktare är inte brandsäkert eller lämpligt för ändamålet.

7. Och sedan som du själv då upptäckt så är inte DC kablarna på taket uppfästa ö.h.t

Många(alla?) dessa felen finns att hitta i dokumentation/regelverk som oftast besiktningsföretag hänvisar till.
 
Redigerat:
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Då ska vi se om jag får ihop en lagom bra sammanställning av de felen man kan se.

1.Översta panelraden som ligger över nock är inte godkänd. Troligen det allvarligaste felet man kan se på bilderna. Finns ingen snö och vindlastberäkning som godkänner den. Fel panel och/eller layout för ditt tak med dessa panelerna i porträttlayout.

2. DC kablarna som går över vindskivekanten följer inte standard. DC kablage bör dras under pannor. Kan det inte göras så ska de skyddas. Utgår från att kablarna inte går inuti det galvade röret man ser där.

3. Någon härinne upptäckte på en av bilderna att två kontakter var lindade med tejp (troligen har montörerna på taket knäck MC4(?) kontakten som sitter i panelen och inte orkat byta den, bara min gissning

4. Går verkligen skenorna helt ihop i den skarven man gjort på en av bilderna ?

5. DC kabeln för plus/positiv ska vara röd.

6. Materialet (plywood/träfiber) bakom växelriktare är inte brandsäkert eller lämpligt för ändamålet.

7. Och sedan som du själv då upptäckt så är inte DC kablarna på taket uppfästa ö.h.t

Många(alla?) dessa felen finns att hitta i dokumentation/regelverk som oftast besiktningsföretag hänvisar till.
Tack för svaret! :)

1. Meningen var att panelerna skulle ligga i landskapsläge men fick då inte plats pga skorstenen men då det blev porträttläge så blev de tvungna flytta upp dom över nocken för annars hamnar panelerna ganska precis i mitten på hängrännan och då kommer förmodligen mycket vatten hamna utanför hängrännan när det kommer mycket regn. Alternativet hade varit något färre paneler eller det här. Vad hade du/ni valt, sämre avrinning, färre paneler eller nuvarande placering över nocken? Kan också säga att det oftast blåser i längs med panelerna över nocken, om det spelar någon roll, har svårt att se det skulle vara några bekymmer ur lasthänsyn?

2. DC-kablarna går inte in i röret som TV-antennen sitter i. De är buntade mot röret och sen går de in i ett annat rör längs fasaden, se bild. Borde vara en ganska enkel manöver att bara lyfta av vindskiveplåten, såga ut för kablarna, och sen fästa tillbaka vindskiveplåten.

3. Ska ta upp detta.

4. Hmm, är inte riktigt på vilken skarv.

5. OK, men det har väl ingen praktisk betydelse även om märkningen ska vara rätt?

6. Mitt eget fel, jag byggde den här lilla boden enbart för denna installation samt lite annan förvaring. Antar att minst hälften av alla installationer är mot trä dock?

7. Med nuvarande placering med panelerna över nocken, spelar detta någon roll? Ska självklart ta upp detta med installatören men mest nyfiken.

Återigen, tack för svaret! :)
 
  • Solbelyst vägg med röda brädor, nedhängande kabel från demonterat utelampfäste, strömbrytare och avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du ta en (1) bild på taket där man ser hela panelfältet och takets yttre ändar ? Så kanske jag ger lite kompletterande svar.
Vad är det för mått på taket där panelerna ligger (längd*djup) ?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.