A
M mnils skrev:
Gör man den tillräckligt dålig så blir det en slitdel!

Har en Husqvarna spis med två ugnar och listen har gått av på den stora nedre ugnen, orkar inte byta den då termostaten på den ugnen är helt galen och finns naturligtvis inte som reservdel längre!

Alltså hur svårt kan det vara? Ugnens termostat med vred funkar på exakt samma sätt som de gjort sedan säkert 40-talet, varför behöver man hitta på nya komponenter som blir EoL hela tiden? Kan bara vara rent jäkelskap, att man helt enkelt hatar sina kunder och gillar att förnedra dem!
termostat går att hitta men varken elux eller dess aktieägare tjänar nått på att du reparerar så...

TRJBerg
Gav upp om Electroslusk och Whirlpool för mer än 15 år sedan.

Har bra erfarenhet av Bosch (och Norcool men det är udda). En Cylindaspis induktion funkar ok.

H Harald Blåtumme skrev:
Ett tips är att köpa ugn med pyrolys. De har lister som måste klara typ 500 grader C, ej gummi utan någon slags flexibla metalllister.
Har haft en pyrolysugn från E-lux som inte hade några metallister, utan bara i gummi. Det enda i metall var krokarna i listen. Listen var mjuk och fin efter ca 15 år.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
K Kalle10 skrev:
Hej
Håller med dig, Electrolux har nog det sämsta support på marknaden. Vi köpte en ny induktionsspis, dyr som fn. Efter ett tag släpper emaljen i ugnen. När vi reklamerar svarar dom att detta är vårt fel, att vi använt kemikalier i ugnen!!!! Jag säger det samma, aldrig mer Electrolux.
Tja vad förväntar Ni er från ett callcenter i Piteå

A
Oscar Kjellberg Oscar Kjellberg skrev:
Tack för all info kring E-lux. Har övervägt dem, köpa svenskt osv. Men jag hatar verkligen bolag som behandlar sina kunder som idioter. Kommer bli annat bolag.

Det kan du ju gärna hälsa dem.
finns inget svenskt i electrolux i dag mer än möjligt någon aktieägare, precis som volvo

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Tja vad förväntar Ni er från ett callcenter i Piteå
Snabba och korrekta svar, annars har ju tillverkaren fel calcenter

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Skulle det vara på plats med utvärderingstjänst på vitvaror/leverantörer på samma sätt som http://finansportalen.se som utvärderar bankräntor?

Vi hade för 5 år sen problem med en nyköpt induktionsspis från Elux som bara det är en historia för sig.

Det slutade med att vi bytte spis till en glaskeramik eftersom det var enda sättet att bli av med induktionen.
Elon som vi köpt spisen från vägrade ta tillbaka induktionen utan gick bara med på att byta spis.

Glaskeramiken hade 100 dagars öppet köp så vi hade gott om tid att testa den.
Dagen efter leverans anmälde jag mej på Elux hemsida för att få detta som öppet köp.
Ett mail med bekräftelse kom omgående där det stod att jag nu var berättigad till 100 dagar.

När det gått 90 dar så bestämde vi att vi skulle lämna tillbaka den eftersom vi inte var helt nöjda med den.
Jag anmälde detta till Elux och tror ni att det fungerade? Nej, nej dom kunde inte hitta mitt öppna köp i deras "system".
Jag skickade in en kopia på bekräftelsemailet jag fått och tror ni att det fungerade då? Nej nej dom förhalade på olika sätt. Långa svarstider, dom hade inte fått bilagor som jag skickat mm mm.
Det slutade med att jag fick gå till ARN där dom också drog över svarstiden men dom la sig till sist innan beslut och hämtade spisdjäveln.

Så elux/husqvarna-r-vh-len aktar jag mej för i fortsättningen. Och Elon Vänersborg dessutom.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
L Lazzeman skrev:
Vi hade för 5 år sen problem med en induktionsspis från Elux som bara det är en historia för sig.

Det slutade med att vi bytte spis till en glaskeramik eftersom det var enda sättet att bli av med induktionen.
Elon som vi köpt spisen från vägrade ta tillbaka induktionen utan gick bara med på att byta spis.

Glaskeramiken hade 100 dagas öppet köp så vi hade gott om tid att testa den.
Dagen efter leverans anmälde jag mej på Elux hemsida för att få detta som öppet köp.
Ett mail med bekräftelse kom omgående där det stod att jag nu var berättigad till 100 dagar.

När det gått 90 dar så bestämde vi att vi skulle lämna tillbaka den eftersom vi inte var helt nöjda med den.
Jag anmälde detta till Elux och tror ni att det fungerade? Nej, nej dom kunde inte hitta mitt öppna köp i deras "system".
Jag skickade in en kopia på bekräftelsemailet jag fått och tror ni att det fungerade då? Nej nej dom förhalade på olika sätt. Långa svarstider, dom hade inte fått bilagor som jag skickat mm mm.
Det slutade med att jag fick gå till ARN där dom också drog över svarstiden men dom la sig till sist innan beslut och hämtade spisdjäveln.

Så elux/husqvarna-r-vh-len aktar jag mej för i fortsättningen. Och Elon Vänersborg dessutom.
Mycket relevant och sorglig med uppväckande insikt. Elux agerar som om de inte vill vara på svenska marknaden längre.

engs
MultiMan MultiMan skrev:
Väldigt vanligt numera. Jag råkar på genomusel kundtjänst varenda vecka, på samma nivå som det trådskaparen råkat ur för.
Vad är det som gör att man är i kontakt med kundtjänst varje vecka? För mig händer det kanske någon gång / år. Då tycker jag ändå att jag handlar en hel del.
Lite brydd med samma sak när det är typ bredband, mobilabb eller så. ”Men kundtjänsten är kass”. Tror aldrig jag haft kontakt med en sådan någonsin. Kan förstå att det är något strul en gång som leder till frekvent kontakt men hur skjutton har man sån otur att man om man bygger upp erfarenhet från flera olika operatörers kundtjänst?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Andra kvalitetsindikationer på Elux.

Vi köpte Elux kyl och frys samtidigt som induktionsspisen för 5 år sen ungefär.

Frysen började efter 3-4 år att bygga upp is på andra hyllan uppifrån. Det gjorde att plastpåsarna frös fast.
Kontakt med en servicefirma som säljer Elux gav rådet att frosta av först i minst 24 timmar för att se om det hjälper innan dom skickar en reparatör.
Jag gjorde det lite halvdant (inte 24 timmar) men det kom tillbaka
Förra året tömde jag frysen och frostade av i minst 24 timmar.
Men isen kommer tillbaka.

Infästningen till kylens handtag är undermålig. Eftersom det finns ett baksug när man ska öppna dörren
så får man rycka till för att få upp dörren.
Det gör att skruvarna till handtagen lossar lite i sänder och man får dra åt dom med jämna mellanrum.
Nu fick jag information att Elux har tagit till sig detta och erkänt att det är ett fel.
Man kan kostnadsfritt få installerat någon slags
ventil i kylen som släpper in luft och dörren kan öppnas lättare.
Det ska tydligen lösa problemet.

Aldrig Eletrolux för oss igen. Vi har en tyst dammsugare som förvisso är tyst motorn, men slangen "busvisslar" när man använder den. Sen har vi en kyl / frys vars frysfack inte tål kyla. Det blir stela och spricker för minsta lilla. Dessutom så var kabeln för att vända dörren för kort så den "vändbara" dörren har en död kontrollpanel nu, i väntan på att jag ska bygga om den.

De rider på sitt gamla rykte och gör saker som ska gå sönder snarast så man tingas köpa nytt. Värre miljöbov än stenkol och olja.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Be Elektrolux hänvisa skriftligen till vilken punkt i deras garantivillkor som syftar till att garantin inte ska gälla, inte bara att de ger något godtyckligt subjektivt svar. När du har en hänvisning till den aktuella punkten så är det lättare att ta ställning till om det är rätt eller fel. Viktigt att även be dem skicka dig (om du inte har kvar dem) garantivillkoren som fanns vid köpet (ingången av avtalet), dvs inte vad villkoren säger idag, det är helt irrelevant.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
K Kurtivan skrev:
Ja, det här med garantier är inte lätt. Vår förrförra diskmaskin var en Bauknecht med 5 års garanti och som köptes av just den anledningen. Många fel dök upp under garantitiden och de åtgärdades av servicetekniker. När den var inne på 5:e året och han här för 9:e gången och beslöt att den skulle bytas ut till en ny. Vi fick en Whirpool och det var en riktig skitmaskin som höll bara tre år. Nu är vi snart inne på 5:e året med en Siemens som har fungerat bra.
Bauknecht och Whirlpool är (var) ju samma grejor

D
Bricco Bricco skrev:
Electrolux support. God natt.
Tack för att du visar vilket skitmärke Electrolux är, har inte köpt någon produkt av dem på 15år.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.