K
G OMathson skrev:
Minst hål har den som inte har skulder på solceller så klart:p
Då har jag en väldans tur, snart har jag solpaneler och är fortfarande skuldfri. :cool:
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var har jag skrivit det? Jag tycker du är väldigt ambitiös som lägger ner tid och läser på trots att dina förutsättningar är dåliga, nästa så att man kan tro att du har en agenda…
Jag har ingen agenda, jag läser på för att jag är genuint intresserad. Min första analys antydde dock att det var hög risk till låg vinst och då ville jag gräva djupare i detaljerna för att veta varför det är så olika.

Min slutsats är fortfarande att det för de flesta inte är någon lysande affär till en ganska dålig affär med dagens förutsättningar. Notera att energiskatten räknas upp med inflationen, 60-öringen räknas inte upp utan politiska beslut. Beslut som snarare riskerar att ta bort 60-öringen än att höja den. Detta gör att risken dessutom är stor.

Jag är nu rätt övertygad om att det är rätt stora risker med att installera en anläggning och att det därför inte blir någon stor anläggning för mig.

Jag tror dock att två-tre paneler har goda förutsättningar om man får ett bra pris. Då konsumerar man allt själv i realtid och är inte beroende av bidrag för försäljningen.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Imorgon är alla billiga eltimmar mitt på dagen när solcellerna producerar som mest. Runt halva priset mot resten av dygnet. Trots detta så lönar sig inte ett batteri.

Man får vänta några år och se vad som erbjuds då.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Imorgon är alla billiga eltimmar mitt på dagen när solcellerna producerar som mest. Runt halva priset mot resten av dygnet. Trots detta så lönar sig inte ett batteri.

Man får vänta några år och se vad som erbjuds då.
Precis , dagens billigaste men fortfarande inte under det normala för elpriser historisk
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis , dagens billigaste men fortfarande inte under det normala för elpriser historisk
Men långt under det som krävs för att räkna hem solcellerna på tio år.

Edit: eller femton år.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men långt under det som krävs för att räkna hem solcellerna på tio år.
Kanske , kanske inte. Beror på många saker, för dig är det fel förutsättningar med dagens priser iaf
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske , kanske inte. Beror på många saker, för dig är det fel förutsättningar med dagens priser iaf
Storleken på anläggningen spelar inte så stor roll för att kunna räkna hem den. Produktionen är nästintill linjär mot priset. Jag har hittat bättre priser för små anläggningar än för stora räknat per kWp
 
Läge, inköpspris, antal paneler och elförbrukning mm påverkar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Storleken på anläggningen spelar inte så stor roll för att kunna räkna hem den. Produktionen är nästintill linjär mot priset. Jag har hittat bättre priser för små anläggningar än för stora räknat per kWp
Låter orimligt, ett antal poster är fasta kostnader. Bygga ställning, transport till fastigheten osv. Gör skillnad om man installerar en panel eller hundra.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Läge, inköpspris, antal paneler och elförbrukning mm påverkar.
Som jag skrivit tidigare, elförbrukningen påverkar bara om du inte får tillräckligt med nätnytta utbetalt och du inte förbrukar elen själv.
 
U uplj skrev:
Låter orimligt, ett antal poster är fasta kostnader. Bygga ställning, transport till fastigheten osv. Gör skillnad om man installerar en panel eller hundra.
Det beror på om du behöver fast ställning eller inte. Hos mig behövs vara en mindre rörlig ställning.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på om du behöver fast ställning eller inte. Hos mig behövs vara en mindre rörlig ställning.
Fortfarande har du/vi transport av material, installationspersonal, elektriker etc som lika oavsett storlek på anläggningen. Därför ser jag ditt påstående som orimligt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hur räknar du här? Jag gissar att det du menar är att pga de dyra elpriserna i vintras så blev du tvungen att köpa elen dyrare relativt försäljningen.
Ja, det är givetvis en stor faktor. Jag har räknat på faktiska priser fast viktat för medelpriser de senaste fem åren. Nu var det ju extremt höga priser även på sensommaren ifjol och faktiskt inte så höga de förbrukningsmässigt värsta månaderna januari/februari, så jag är inte säker på att proportionerna skiljer sig jättemycket från år till år. Även förra året hade vi sju månader utan elräkning (bortsett från anslutningskostnaden som ju inte går att påverka). Men givetvis kan man tänka sig att det blir någon vargavinter med extrema priser just när det är som kallast. Nu är det väl inget som direkt påverkar kalkylen för solceller dock, det är ju inte så att den situationen blir värre av solcellerna, de hjälper bara inte.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
U uplj skrev:
Fortfarande har du/vi transport av material, installationspersonal, elektriker etc som lika oavsett storlek på anläggningen. Därför ser jag ditt påstående som orimligt.
På ett ungefär ändå. Större anläggning längre installstionstid. Förre resekostnader osv. Självklart varierar en massa faktorer, men jämfört med priserna på växelriktare och paneler så är de övriga kostnaderna inte så jättestora.

Poängen var vara den att när jag tittat på priser på anläggningar så barkar det vara rätt linjära kostnader. Det kan iofs bero på att solcellsbolagen väljer att prissätta det så.
 
pacman42 pacman42 skrev:
På ett ungefär ändå. Större anläggning längre installstionstid. Förre resekostnader osv. Självklart varierar en massa faktorer, men jämfört med priserna på växelriktare och paneler så är de övriga kostnaderna inte så jättestora.

Poängen var vara den att när jag tittat på priser på anläggningar så barkar det vara rätt linjära kostnader. Det kan iofs bero på att solcellsbolagen väljer att prissätta det så.
Det betyder bara att man prutar eftersom logiken är enkel. Funkar inte det går man vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.