zaltarn zaltarn skrev:
Försök hitta en gemensam lösning istället för att ”anmäla”. Ni är ändå grannar och skall stå ut med varandra.

Det kan till exempel handla om att vinkla om dom ytterst lite. Bättre att hitta lösning än att förbjuda/hindra etc.
Erbjud er att hjälpa till om så behövs.
Precis. Kanske räcker att ändra vinkeln på dom några grader. Gör ytters lite på produktionen men reflektionen borde missa era fönster.
Sen vet jag inte om reflektionen ändras när solen rör sig eller står olika högt/lågt.
 
  • Gilla
Robinilso och 1 till
  • Laddar…
E Emmandel skrev:
De har ju redan pratat med personen, som inte bryr sig!
menar att man kan juh prata igen och bjuda in personen i köket.
Det mesta kan man ändå lösa med kommmunikation. (oftast)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det finns byggnationer där aluzink plåt ej blivit godkänt pga bländning. Det finns en generell regel mot olägenhet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
kan vara bra om du beskriver hur panelerna är uppsatta. Står dom lodräta eller i vinkel? Går dom ned till marken? Hur nära tomtgränsen?
Kolla med kommunen om krav på bygglov - fritt placerade solceller som inte följer taklutningen, samt plank
Om grannen inte är beredd till flytt och dem står direkt vid tomtgränsen kan du där sätta upp ett eget plank som avskärmar bländningen och skygga solcellerna så har grannen ingen anledning att ha dom kvar där.

Prata med grannen och lös problemet istället. Att grannen säger att han har bygglov duger inte heller. Förstår inte hur han tänker heller. Man har ett ansvar. Ju mer dummheter folk gör desto mer idiotiska pappa staten lagar införs och till slut kan ingen göra nånting utan att blanda in kommunen och vem vinner på det? Absolut ingen. Så kort sagt det borde ligga i allas intresse att lösa problemen utan att blanda in pappa staten.

Om det är problem för ovan granne borde det vara intresse av solcellsgrannen att hjälpa till att lösa problemet genom att vinkla om panelernerna allternativt flytta dem.

Jag förstår inte varför sånt har ska behöva vara ett så stort problem att man måste klaga i forum på fajjan eller här. Kan folk inte kommunicera med varandra IRL nuförtiden? Men vi svenskar verkar mest lösa problem, eller snarare inte lösa problemen, med att fajsboook/forum och klaga hos pappa staten.

Jag har för avsikt att flytta till hus själv framöver och ha mark solceller men för mig e det en självklarhet att man då pratar med sina grannar och att alla parter försöker lösa problem. Men idag verkar folk mest lösa problemen genom att bli förbannade på forum på fajsbooook eller liknande.

Inget illa menat till ovan men som en som vill flytta till hus skrämmer det mig att man kanske hamnar på ställen där man inte kan göra ett skit i sin trädgård utan att riskera konflikter eftersom folk inte kan sammarbeta.

Jag skulle nog i ovan fall visa grannen genom att ta med honom till sitt hus och visa hur det påverkar er så kanske han fattar och hjälper till att lösa problemet. För detta måste kunna lösas så båda parter blir nöjda.

Att börja hota med att ringa kommunen eller liknande som första sak e att be om konflikt i framtiden.

Jag hoppas verkligen att ni kan lösa det för jag förstår att ni givetvis inte ska bli bländade av grannens paneler.
 
Det är väl självklart ett problem som behöver lösas. Alla de i tråden som hävdar att det inte är nåt att störa sig på, skulle garanterat inte tycka lika om det gällde dom själva.
Det är ju heller inte TS som ska plantera tujor eller bygga plank, utan det får ju då grannen göra.

Vindkraftverk, där det handlar om betydligt mer förlorade intäkter, har ju i vissa fall blivit tvingade att ha automatik som stänger av dom vid skuggbildning eller reflexer som stör bostäder.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
7 7b4solar skrev:
Prata med grannen och lös problemet istället. Att grannen säger att han har bygglov duger inte heller. Förstår inte hur han tänker heller. Man har ett ansvar. Ju mer dummheter folk gör desto mer idiotiska pappa staten lagar införs och till slut kan ingen göra nånting utan att blanda in kommunen och vem vinner på det? Absolut ingen. Så kort sagt det borde ligga i allas intresse att lösa problemen utan att blanda in pappa staten.

Om det är problem för ovan granne borde det vara intresse av solcellsgrannen att hjälpa till att lösa problemet genom att vinkla om panelernerna allternativt flytta dem.

Jag förstår inte varför sånt har ska behöva vara ett så stort problem att man måste klaga i forum på fajjan eller här. Kan folk inte kommunicera med varandra IRL nuförtiden? Men vi svenskar verkar mest lösa problem, eller snarare inte lösa problemen, med att fajsboook/forum och klaga hos pappa staten.

Jag har för avsikt att flytta till hus själv framöver och ha mark solceller men för mig e det en självklarhet att man då pratar med sina grannar och att alla parter försöker lösa problem. Men idag verkar folk mest lösa problemen genom att bli förbannade på forum på fajsbooook eller liknande.

Inget illa menat till ovan men som en som vill flytta till hus skrämmer det mig att man kanske hamnar på ställen där man inte kan göra ett skit i sin trädgård utan att riskera konflikter eftersom folk inte kan sammarbeta.

Jag skulle nog i ovan fall visa grannen genom att ta med honom till sitt hus och visa hur det påverkar er så kanske han fattar och hjälper till att lösa problemet. För detta måste kunna lösas så båda parter blir nöjda.

Att börja hota med att ringa kommunen eller liknande som första sak e att be om konflikt i framtiden.

Jag hoppas verkligen att ni kan lösa det för jag förstår att ni givetvis inte ska bli bländade av grannens paneler.
Fast nu får du nog sätta dig ner i båten lite :)
Min enda fråga är OM vi ska gilla läget och ha det såhär eller OM någon vänlig människa sitter på kunskap som kan hjälpa oss att inte behöva ha det såhär. Finns det inget att göra, så är jag inte dummare än att jag förstår att jag får gilla läget och göra det bästa av situationen.
Vi har givetvis pratat med grannen och har en bra kommunikation, men det är väl ändå inte olagligt för mig att samla kunskap från mer än ett håll?

Ps. Vem är det som sitter och klagar här, jag bara rådfrågar :)
 
  • Gilla
gaia och 30 till
  • Laddar…
1 Rumbuster skrev:
Fast nu får du nog sätta dig ner i båten lite :)
Min enda fråga är OM vi ska gilla läget och ha det såhär eller OM någon vänlig människa sitter på kunskap som kan hjälpa oss att inte behöva ha det såhär. Finns det inget att göra, så är jag inte dummare än att jag förstår att jag får gilla läget och göra det bästa av situationen.
Vi har givetvis pratat med grannen och har en bra kommunikation, men det är väl ändå inte olagligt för mig att samla kunskap från mer än ett håll?


Ps. Vem är det som sitter och klagar här, jag bara rådfrågar :)
Givetvis. Jag reagerar bara på vissa kommentarer här om att blockera solen osv. SEn blev jag kanske lite engaggerad då jag själv vill ha solpaneler. Så för att säga emot mig själv kanske det är bra du skrev detta då just det där med bländas är en sak jag inte tänkt på så kort sagt nåt man bör fundera på med om man nu vill ha paneler på marken.

Men jag ska inte hijacka tråden med mina åsikter. Men det kanske går att lyfta dom lite högre upp från marken för slippa problemet? Om jag nu ska ge nåt råd utan att veta...
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med dig. Vi är inte ute efter en grannfejd eller något över huvudtaget. Det enda jag gör, är att samlar lite mera information om hur vi kan lösa problemet, smärtfritt såklart. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Fråga grannen om han är villig att sätta ett staket nära solpaneler så de inte bländar eller sätt solfilm på fönster så det inte går in i huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om du skulle bygga en häck med tujor/cypresser eller liknande, skulle då solpanelerna skuggas? Det ser inte ut som det, men det kan också vara något att ta med i beaktande (pga solpanelerna så måste jag skydda mina fönster mot reflektioner och det kommer att minska utbytet av dina paneler, kan vi komma överens om en annan lösning?)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
1 121bygge skrev:
Jag håller med dig. Vi är inte ute efter en grannfejd eller något över huvudtaget. Det enda jag gör, är att samlar lite mera information om hur vi kan lösa problemet, smärtfritt såklart. :)
vart står grannens hus?
 
TRJBerg
I ItWasntMe skrev:
men herregud, hursvårt kan det vara att knacka på hos grannen, förklara problemet. Bjud in personen i köket så denne får se hur det är.
ALLT behöver inte vara ett olösligt problem.
Idag gnäller folk hellre på ett forum med främlingar istället för att vända sig till närmaste berörd.
Och fungerar inte det, be grannen behandla panelerna med antireflex.
Försök någon gång att läsa tråden och speciellt TS inlägg innan du postar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
zaltarn zaltarn skrev:
Försök hitta en gemensam lösning istället för att ”anmäla”. Ni är ändå grannar och skall stå ut med varandra.

Det kan till exempel handla om att vinkla om dom ytterst lite. Bättre att hitta lösning än att förbjuda/hindra etc.
Erbjud er att hjälpa till om så behövs.
Borde inte en vuxen normintelligent människa förstå för egen maskin att en solkatt in i en annan persons hus är direkt olämpligt?
Jag tolkar det som att ts har pratat med grannen och fått informationen om att grannen anser att ts inte har sägen i saken. Om det stämmer så har grannen haft två möjligheter på sig att förstå det olämpliga i dens placering av solpanelerna, men failat båda gångerna. Alltså är det fullt befogat med anmälan.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Grannen borde vara medveten efter ett enda samtal och försöka göra något åt det hela.
(jag hade gjort det!)
Vad ser ni när det inte blänker? Ta både blänkfoto och fot då det är mulet så det syns tydligt (ifall ni ska kontakta kommunen) Flyttar sig blänket under dagen? Typ inte på samma ställe hela tiden?
Hur långt bort är panelerna? Sätt upp några buskar/tujor just där. För at piffa upp det til er sida så sätt dit något fågelmatarbord eller några urnor med blommor i,,typ en ögonfägnad från ert håll.

Skulle aldrig orka med at dra det i långbänk med grannen,,räcker med at säja en gång och fråga kommunen och sen göra åtgärd från ert håll.
 
  • Gilla
121bygge
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Försök någon gång att läsa tråden och speciellt TS inlägg innan du postar.
e precis det jaggjort... och ts svarar enbart med att de vill samla information.
Krävs bara två ben och lite ryggrad att knacka på en dörr.... igen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.