Griffeltavlan
Åh herregud TS chilla lite.. lyssna på det dom tidigsre skrivit!

Vi vill ha fler bilder på ditt pannrum..
Det är inte samma krets på varmvatten o radiatorvatten.

1. Behåll dom gamla radiatorrören, dom kan hålla uppåt 100 år och de är absolut inget problem med dom. Däremot ser dina väggar och socklar behöva lite omsorg. Lägg krut på de i stället.
Kuriosa: Dagens kopparrör är mycket tynre i godset och håller defenitivt inte lika länge som gamla stålrör.

2. Vad står din cirk.pump på? Läge 1, 2 eller 3? Pröva sätt den på tre. Du kan stänga av på ovansida o neredel på pump och ta loss pumphuvudet med en insexnyckel för att se hur pumphuset mår. Brukar sitta plasthjul på dessa för att driva radiatorvattnet. Dom brukar lossna eller spricka med tiden. Det kan ha hänt dig och de du får är självcirkulation i rören som förr i tiden.
Vad självcirkulation är ingår i påbyggnadskursen.

3. Gör som övriga säger! Ta loss dina termostater, ser ut o vara gamla danfos. Och kolla stiftet innanför på ventilen. Fjädrar den eller sitter fast?

4. Är de klegg i radiatorkretsen kan man ta loss enskillda element och spola ur dessa.
Kan va svårt att få ur allt vatten för en lekman.. så risk för blöta golv..

5. Vart fyller du på vattnet i radiatorkretsen?
Bild!

6. Den dagen du börjar hålla på med el så låt oss gärna vara ovetandes ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Leta på nätet och har man inte koll så finns här mycket
https://lundagrossisten.se/animated-vvssteg1/files/assets/common/downloads

Cirkulationspumpen går på läge 3. Jag har haft den på det 11år nu.

Köper ny pump, nya termostater till elementen samt ett par kopplingar som börjat läcka blir det oxå.

Det ska vara skiljda system men jag fattar inte var? Tank i tanken eller slinga. Jo. Men tömmer jag systemet måste jag öppna upp en eller 2 vattenkranar, annars kan det visst bli baksug. Så det är bara skiljt åt med nån ventil eller nåt, jag får väl se.
Ska visst bara vara att fylla på sen så.
Skitsamma, annars fyller jag bara radiatorrör tills det är luftfritt. Värmer upp alltihop och sen går ju pumpen hela tiden så det ska bli bra/bättre.
När det lätta är gjort och det är samma skit så får jag kolla hur långt värmen går i respektive element.

Nåt expansionskärl i huset kan jag inte ta nån bild på. Det finns inget. Först 1960 fick jag fram via Google, började det installeras i hus.
Mitt hus är byggt 1950 och har samma värmerör och element som då.
Expansionskärlets uppgift är att nyare, klenare rör inte klarar det ökade tryck varmare vatten skapar.
Jag trodde oxå det var för att bygga tryck så varmvattnet går ända upp.
Alltså, nån här borde haft koll på det här? Fast det finns väl knappt nån rörmokare idag under pensionsålder som skruvat med sånt och det lever inte många som har byggt nåt liknande system. Jag vet om en som har hållit på. Ska se ifall jag får rätt i honom och se vad han säger.

Skitsamma, jag blev sne men ni kunde vara lite ödmjukare. Och jag har inga problem att byta 3-fas kontakter. Eller bara vända faser. Fasta installationer så vet jag vem jag ska prata med först.
Här är det ingen idé att starta en tråd såvida man inte vill bli påhoppad för att man försöker få en förståelse för hur nåt funkar utan idiotförklarad, nästan för att man inte vet!

Pannan o tankarna är nyare, element o rör ifrån 1950!
 
Jag vet att expansionskärl funnits i villor tidigare än 1960. Bodde under 60- och 70-talen i en villa byggd nån gång på 50-talet som hade ett expansionskärl på vinden. Kommer ihåg det för att grannens började läcka med stora vattenskador som följd.
 
Du ahr säkert sett ett expansionskärl men här är en bild till

Expansionskärl i rött kopplat till rörledningar för vattenburen uppvärmning inne i en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
FreddeLind FreddeLind skrev:
Leta på nätet och har man inte koll så finns här mycket
[länk]

Cirkulationspumpen går på läge 3. Jag har haft den på det 11år nu.

Köper ny pump, nya termostater till elementen samt ett par kopplingar som börjat läcka blir det oxå.

Det ska vara skiljda system men jag fattar inte var? Tank i tanken eller slinga. Jo. Men tömmer jag systemet måste jag öppna upp en eller 2 vattenkranar, annars kan det visst bli baksug. Så det är bara skiljt åt med nån ventil eller nåt, jag får väl se.
Ska visst bara vara att fylla på sen så.
Skitsamma, annars fyller jag bara radiatorrör tills det är luftfritt. Värmer upp alltihop och sen går ju pumpen hela tiden så det ska bli bra/bättre.
När det lätta är gjort och det är samma skit så får jag kolla hur långt värmen går i respektive element.

Nåt expansionskärl i huset kan jag inte ta nån bild på. Det finns inget. Först 1960 fick jag fram via Google, började det installeras i hus.
Mitt hus är byggt 1950 och har samma värmerör och element som då.
Expansionskärlets uppgift är att nyare, klenare rör inte klarar det ökade tryck varmare vatten skapar.
Jag trodde oxå det var för att bygga tryck så varmvattnet går ända upp.
Alltså, nån här borde haft koll på det här? Fast det finns väl knappt nån rörmokare idag under pensionsålder som skruvat med sånt och det lever inte många som har byggt nåt liknande system. Jag vet om en som har hållit på. Ska se ifall jag får rätt i honom och se vad han säger.

Skitsamma, jag blev sne men ni kunde vara lite ödmjukare. Och jag har inga problem att byta 3-fas kontakter. Eller bara vända faser. Fasta installationer så vet jag vem jag ska prata med först.
Här är det ingen idé att starta en tråd såvida man inte vill bli påhoppad för att man försöker få en förståelse för hur nåt funkar utan idiotförklarad, nästan för att man inte vet!

Pannan o tankarna är nyare, element o rör ifrån 1950!
Har du inte fått hjälp/råd som du "ödmjukt" ignorerat?

Hoppas du får ordning på problem med pannan.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Du får helt enkelt ignorera de som skriver taskigt och gör påhopp.
Men det skulle underlätta mycket för oss om du tar bilder på alla olika delar i ditt system, då skulle vi kunna peka ut vad som är vad och förklara hur det fungerar. T. ex så måste det finnas ett expansionskärl annars skulle systemet överhuvudtaget inte fungera.
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Hade ett hus från 1947 som hade expansionskärlet på vinden.

//AA
 
Expansionskärl har funnits i värmesystemen sedan vattenburen centralvärme började existera. I äldre system är en öppen tank på högsta punkten. I dag installeras nästan bara slutna kärl.

Men visst full på med radiatorrör du. Om du inte vill ha tipps behöver du ju inte ens fråga oss.

Det är två helt separata system. Kontakten mellan dem är endast via påfyllningskranen.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag blir lite ivrig. Jag vill ha hjälp.
Men expansionskärl blev vanligare från -50. Självcirkulation kräver 25-30mm rör och mina är typ 3/8”.
Hittade en tank på vinden. Gömd under isolering så därför har jag inte sett den. Jag vet inte men det ser ut som en återvunnen kompressortank.
Pallar inte isoleringen i halsen så går upp och tar bild senare.
Blir en ny för den här är vill jag inte ha där.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Var har du fått för dig att det förekom system utan expansionskärl?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
FreddeLind FreddeLind skrev:
Jag blir lite ivrig. Jag vill ha hjälp.
Men expansionskärl blev vanligare från -50. Självcirkulation kräver 25-30mm rör och mina är typ 3/8”.
Hittade en tank på vinden. Gömd under isolering så därför har jag inte sett den. Jag vet inte men det ser ut som en återvunnen kompressortank.
Pallar inte isoleringen i halsen så går upp och tar bild senare.
Blir en ny för den här är vill jag inte ha där.
Det är expansionskärlet. De är isolerade och på vinden i öppna system vilket eldade system brukar vara.
Svart vatten kan vara tecken på magnetit som reducerar flöde.
Att vissa element är avstängda kan å andra sidan bero på att ventilerna i elementet (inte termostaten) är stängda.
Ta dit en energikonsult eller vvsare som är duktig på kalibrering och renovering av eldade värmesystem. Håll inte på att fippla med inställningar för att lära dig i ett eldat system är mitt tips.
 
Kalibrering betyder inte injustering även om många verkar tro det.
 
FreddeLind FreddeLind skrev:
Jag blir lite ivrig. Jag vill ha hjälp.
Men expansionskärl blev vanligare från -50. Självcirkulation kräver 25-30mm rör och mina är typ 3/8”.
Hittade en tank på vinden. Gömd under isolering så därför har jag inte sett den. Jag vet inte men det ser ut som en återvunnen kompressortank.
Pallar inte isoleringen i halsen så går upp och tar bild senare.
Blir en ny för den här är vill jag inte ha där.
Ivern kan kosta dig mycket pengar och arbete i onödan.
Som husägare kommer man förr eller senare att upptäcka att pengarna inte räcker till allt man vill köpa. Även om man har en väl tilltagen renoveringsbudget så kommer även relativt billiga prylar att tömma den budgeten så småningom.

Tro oss när vi säger att alla värmesystem av den här typen har expansionskärl. Det är bara så, fysiken kräver det, oavsett årtal på bygget.
Om ditt expansionkärl är korrekt byggt från början så behöver det inte bytas ut. Även om det är byggt av återvunnet matarial.
Däremot blev det ofta rost i röret som ansluter till expansionskärlet så det kan behövas kostas på nån krona på.
Flera delar av mitt värmesystem är byggt av återvunnet matarial som andra skrotat ut.
Det har nu gjort tjänst hos mig i ytterligare 25år utan att krångla. Till exempel expansionskärlet på 300liter. Ett nytt hade kostat minst 7000kr som istället kunde läggas på något roligare.
Man ska naturligtvis inte bygga in gammalt dåligt material som riskerar att orsaka vattenskador , men har man kunskapen att kontrollera så materialet är i lika bra skick som nytt så finner jag ingen anledning att köpa nytt. Det tar ganska lång tid för en vanlig barnfamilj att dra ihop 100.000kr skattade pengar till ett litet renoveringsprojekt så kan man lägga pengarna på rätt saker så blir livet både enklare och roligare.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
FreddeLind FreddeLind skrev:
Hittade en tank på vinden. Gömd under isolering så därför har jag inte sett den. Jag vet inte men det ser ut som en återvunnen kompressortank.
Pallar inte isoleringen i halsen så går upp och tar bild senare.
Blir en ny för den här är vill jag inte ha där.
Äntligen, som Gert Fylking säger (y)!
Om expansionskärlet på vinden är tätt gör du bäst i att behålla det. Ett tryck-expansionskärl (röda grunkan på bilden lite längre upp i tråden) har betydligt högre krångelpotential. Enda fördelen är egentligen att du slipper vattenskadan på vinden vid läckage, för de röda grunkorna sitter i princip alltid i pannrummet.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Visst fanns det system med självtryck. Grövre rör 25-30mm osv. Jag letade info om värmesystemet den gamla delen. Nu hittade jag expansionskärlet och det blir nytt i källaren. Med mätare och tryckventil.
Nej, jag anlitar inte fackmän. Dem vet nog vad dem snackar om och för bästa resultat anser dem nog att jag ska kasta ut allt och sätta in nytt. En del nytt blir det men jag har för avsikt att köra med dessa gamla rör och element så länge jag lever.Vad tänkte du att dem ska justera in? Dem lär inte lusa med gammalt skit.
Får jag inte bättre funktion på elementen i vinter så blir det till att elda mer.
Jag förstår inte varför det rekommenderas yrkesfolk hela tiden? Det värsta som kan hända är att det går åt helvete men det är bara mitt eget fel isåfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.