Vad är lämpligt att skaffa för prylar om jag vill ha bredband via mobilnätet i ett hus i Spanien?
Adsl verkar inte finnas och fiber är onödigt dyrt och kräver att föreningen tar tag i det. Min plan är ett spanskt telefonkort i en router med stöd för detta.
Jag ser just nu inget behov av trådat nätverk, bara wifi för telefon, platta, dator och Chromecast. Jag vill sätta upp en wifi-kamera, så 24/7-drift och möjlighet till fjärradministration önskas. Budget helst under 5kkr.

/Höghus
 
Om det ska vara permanent i Spanien så bör du kolla med de spanska operatörerna. De svenska operatörerna har vissa begränsningar för längre användning utomlands.
 
E Edlunn skrev:
Om det ska vara permanent i Spanien så bör du kolla med de spanska operatörerna. De svenska operatörerna har vissa begränsningar för längre användning utomlands.
Stämmer bra.

/Höghus
 
Om du inte har några avancerade behov så tycker jag att TP-Link MR600 räcker bra. Har den i stugan och den är tillräckligt snabb, riktigt stabil och funkar bra i största allmänhet. Har fiber som primär uppkoppling men har även ett sim-kort från Telia som back-up. Har några kameror och några smarta eluttag kopplat till routern och det är aldrig något problem. Har bara behövt starta om routern en gång på snart två år.

Om det är halvrisig mobiltäckning går det att ansluta externa antenner till routern också.

Det finns garanterat andra routrar som säkert är mer kompetenta (och betydligt dyrare) men enbart baserat på hur du beskriver förutsättningarna så tror jag att en MR600 räcker gott.

EDIT: fjärradministration är jag förresten osäker på om den har.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Om du inte har några avancerade behov så tycker jag att TP-Link MR600 räcker bra. Har den i stugan och den är tillräckligt snabb, riktigt stabil och funkar bra i största allmänhet. Har fiber som primär uppkoppling men har även ett sim-kort från Telia som back-up. Har några kameror och några smarta eluttag kopplat till routern och det är aldrig något problem. Har bara behövt starta om routern en gång på snart två år.

Om det är halvrisig mobiltäckning går det att ansluta externa antenner till routern också.

Det finns garanterat andra routrar som säkert är mer kompetenta (och betydligt dyrare) men enbart baserat på hur du beskriver förutsättningarna så tror jag att en MR600 räcker gott.

EDIT: fjärradministration är jag förresten osäker på om den har.
Tackar!
Den känns dock lite gammal. Ingen support för 5G eller wifi6, och ingen ny firmware sedan december 2021.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
...fiber är onödigt dyrt och kräver att föreningen tar tag i det.
Men är det verkligen det? Vart i Spanien är det?

Min erfarenhet av fiber i Spanien (solkusten) är att du beställer installation av leverantören och en tekniker kommer och drar i fiber genom samma rör och kulvert som telefonin går. Inblandning av föreningen ska inte behövas om det inte behöver grävas något.

Vi hade ca 50 meter dragning genom kulvert och 10 meter i rör till första uttaget. Utfördes på ett par timmar med installationskostnad noll euro.

Så kolla med annan leverantör så kanske du får bättre svar.
 
Har bara bra erfarenhet av Zyxel NR5101.
Går in i budget, du får till och med 5kr över till glass.
 
it-snubben it-snubben skrev:
Men är det verkligen det? Vart i Spanien är det?

Min erfarenhet av fiber i Spanien (solkusten) är att du beställer installation av leverantören och en tekniker kommer och drar i fiber genom samma rör och kulvert som telefonin går. Inblandning av föreningen ska inte behövas om det inte behöver grävas något.

Vi hade ca 50 meter dragning genom kulvert och 10 meter i rör till första uttaget. Utfördes på ett par timmar med installationskostnad noll euro.

Så kolla med annan leverantör så kanske du får bättre svar.
Detta gäller Gran Canaria. Jag pratade med en lokal it-firma i byn och enligt dem finns fiber i gatan utanför. För att de ska få dra in fiber i området behöver föreningen ge ok. Sedan skulle månadskostnaden bli (tror jag) ~€45/månad vilket blir för mycket. Med ett mobilabonnemang borde jag hamna på ~€20/månad.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Tackar!
Den känns dock lite gammal. Ingen support för 5G eller wifi6, och ingen ny firmware sedan december 2021.

/Höghus
Sant! Men vad är det som gör att du behöver wifi6 och 5g? Tolkade ditt inlägg som att behoven och planerad användning av routern var rätt grundläggande.

Att firmware inte har uppdaterats på ett tag är ju i sig inget konstigt. Som jag ser det är det bara av säkerhetsskäl eller om det skulle vara några riktigt kritiska grejer som behöver fixas som firmware behöver uppdateras. Såvitt jag vet brukar TP-Link vara snabba med såna grejer.

Dom har även mesh modeller som heter X20 & X50 med wifi6. Dock inte 5G på dessa heller.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Har bara bra erfarenhet av Zyxel NR5101.
Går in i budget, du får till och med 5kr över till glass.
5G -Check
Wifi6 - Check
Hyfsat fräscht releasedatum - Check
Fjärradmin - Ser ut att kräva publik ip. Får man väl knappast på ett spanskt mobilabonnemang?
Eller via Nebula Cloud som kostar.
Pris - 5990 just nu på Prisjakt. :(

Bra val kanske, men lite dyrt.

/Höghus
 
Redigerat:
B Bästerortarn skrev:
Sant! Men vad är det som gör att du behöver wifi6 och 5g? Tolkade ditt inlägg som att behoven och planerad användning av routern var rätt grundläggande.

Att firmware inte har uppdaterats på ett tag är ju i sig inget konstigt. Som jag ser det är det bara av säkerhetsskäl eller om det skulle vara några riktigt kritiska grejer som behöver fixas som firmware behöver uppdateras. Såvitt jag vet brukar TP-Link vara snabba med såna grejer.

Dom har även mesh modeller som heter X20 & X50 med wifi6. Dock inte 5G på dessa heller.
Min erfarenhet (i allmänhet, har ingen specifik kunskap om TP-link) är att leverantörerna struntar i säkerhetsuppdateringar på lowend-produkter ett eller två år efter release. Jag har i princip inget emot att köpa en billig router, men inte gärna en billig, redan utgången.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
5G -Check
Wifi6 - Check
Hyfsat fräscht releasedatum - Check
Fjärradmin - Ser ut att kräva publik ip. Får man väl knappast på ett mobilabonnemang?
Eller via Nebula Cloud som kostar.
Pris - 5990 just nu på Prisjakt. :(

Bra val kanske, men lite dyrt.

/Höghus
Den finns på Dustin Home för 4995kr:
https://www.dustinhome.se/product/5011308878/nr5101-5g-wifi-6-router

Och den har stöd för DynDNS, så via det får du fjärradministration (y)
 
Räkna med att mobilnätet är överlastat titt som tätt, spanska operatörerna bygger inte ut i takt med efterfrågan, det lönar sig inte. De verkar vara sena med 5G också (ingen större utbyggnad varken detta eller nsäta år enligt mina källor), så beroende på vilken livslängd du räknar med så kanske 4G är mer kostnadseffektivt.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Den finns på Dustin Home för 4995kr:
[länk]

Och den har stöd för DynDNS, så via det får du fjärradministration (y)
DynDNS hjälper inte för mobilt bredband, det ligger alltid bakom NAT (nästan) och ligger det inte bakom NAT så ligger det bakom en firewall som blockerar anslutningar utifrån.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Den finns på Dustin Home för 4995kr:
[länk]

Och den har stöd för DynDNS, så via det får du fjärradministration (y)
Ok, verkar finnas olika versioner, med och utan Nebula.
Men fortfarande ingen fjärradmin. Dynamisk dns hjälper mig inte om den är uppkopplad via Carrier Nat.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.