tveksamt tveksamt skrev:
Vilket är lite av min poäng.
Det är ingen skillnad egentligen, således borde de betraktas på samma sätt. Hur det ena eller det andra ska tolkas får vi veta först när någon drar det till domstolen.
Så att så kategoriskt säga att det ena eller det andra ska ingå är inte så lätt som många verkar vilja få det till, även om jag också gör mig skyldig till att tycka att vissa saker är helt självklara.
Det är inte så svårt bara att läsa innantill.
https://fmf.se/fast-och-los-egendom/
 
K kortis skrev:
Det är inte så svårt bara att läsa innantill. [länk]
Jag tycker det var jättejättesvårt att hitta ordet elbilsladdare där. :worried:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker det var jättejättesvårt att hitta ordet elbilsladdare där. :worried:
Nu är ju inga lagar o regler exakt anpassade för varje tillfälle utan man får väl jämföra så gott det går, det är ju ingen raketforskning
 
Alfredo Alfredo skrev:
Rättspraxis kanske var fel ord men nog finns det väl ändå en tydlig praxis, väl förankrad i det allmänna rättsmedvetandet, som säger att en fastskruvad TV i vardagsrummet tar man med sig när man flyttar men den "fastskruvade" tvättmaskinen i tvättstugan lämnar man kvar, eller?

Om sen domstolarna skulle se det på samma sätt vet inte jag heller men lite konstigt är det om inte liknande saker faktiskt prövats men här har jag ingen koll.
Ja, absolut att det finns en praxis om att man ex. tar med sig TVn, jag har inte menat att strida om detta. Det jag funderat över är ju huruvida det finns en faktiskt skillnad som skulle göra att en domstol skulle gå på samma linje, eller en annan. Jag har måhända varit otydlig i mitt uttryck av detta.
Jag tycker att det är rimligt att man tar med sig TVn när man flyttar, jag tycker att det är lika rimligt att man lämnar tvättmaskinen. Det jag saknar är en argumentation för varför det är skillnad på dessa ut något annat perspektiv än känslomässiga. Det verkar inte finnas vad jag kan se. Därmed funderar jag också över hur en domstol skulle tolka det, och med vilken motivering.

K kortis skrev:
Det är inte så svårt bara att läsa innantill.
[länk]
Nej, det är inte så svårt. Men vad säger den där sidan i frågan, dvs. vad har den för påverkan rättsligt?
Den sidan räknar exempelvis inte upp diskmaskinen, är det fritt fram att ta med den när man flyttar tycker du?
Den är heller inte uttömmande, vilket betyder att det kan saknas saker på den, så att TVn inte står med betyder heller inte att TVn inte ingår. Eller laddboxen.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, absolut att det finns en praxis om att man ex. tar med sig TVn, jag har inte menat att strida om detta. Det jag funderat över är ju huruvida det finns en faktiskt skillnad som skulle göra att en domstol skulle gå på samma linje, eller en annan. Jag har måhända varit otydlig i mitt uttryck av detta.
Jag tycker att det är rimligt att man tar med sig TVn när man flyttar, jag tycker att det är lika rimligt att man lämnar tvättmaskinen. Det jag saknar är en argumentation för varför det är skillnad på dessa ut något annat perspektiv än känslomässiga. Det verkar inte finnas vad jag kan se. Därmed funderar jag också över hur en domstol skulle tolka det, och med vilken motivering.


Nej, det är inte så svårt. Men vad säger den där sidan i frågan, dvs. vad har den för påverkan rättsligt?
Den sidan räknar exempelvis inte upp diskmaskinen, är det fritt fram att ta med den när man flyttar tycker du?
Den är heller inte uttömmande, vilket betyder att det kan saknas saker på den, så att TVn inte står med betyder heller inte att TVn inte ingår. Eller laddboxen.
Som sagt svårt för vissa men ganska enkelt för de flesta, det är massor med saker som inte är uppräknade men med sunt förnuft och gammal hävd ska det nog gå ska du se.
 
  • Haha
johnniemalm
  • Laddar…
K kortis skrev:
Som sagt svårt för vissa men ganska enkelt för de flesta, det är massor med saker som inte är uppräknade men med sunt förnuft och gammal hävd ska det nog gå ska du se.
Men vad drar du då för slutsatser utifrån sidan du hänvisar till? Anser du att elbilsladdaren bör ingå eller ej? Är den som TVn eller som tvättmaskinen?

Mitt, förhoppningsvis någorlunda, sunda förnuft och min tolkning av gammal hävd lämnar mig som åsnan mellan hötapparna i denna fråga. Som jag skrivit tidigare lutar jag nog åt att den bör behandlas som en "motorvärmarstolpe" och därmed ingå men självklart tycker jag absolut inte att det är.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad drar du då för slutsatser utifrån sidan du hänvisar till? Anser du att elbilsladdaren bör ingå eller ej? Är den som TVn eller som tvättmaskinen?

Mitt, förhoppningsvis någorlunda, sunda förnuft och min tolkning av gammal hävd lämnar mig som åsnan mellan hötapparna i denna fråga. Som jag skrivit tidigare lutar jag nog åt att den bör behandlas som en "motorvärmarstolpe" och därmed ingå men självklart tycker jag absolut inte att det är.
Det är klar den sk vara kvar det är ju en fast installation
 
K kortis skrev:
Som sagt svårt för vissa men ganska enkelt för de flesta, det är massor med saker som inte är uppräknade men med sunt förnuft och gammal hävd ska det nog gå ska du se.
Läser du inte vad jag skriver eller dummar du dig bara?
Jag vet att det finns massor med saker som hanteras med hjälp av sunt förnuft och gammal hävd. Det jag pratar om är när detta inte räcker.
Här finns det bevisligen en säljare som tycker att en laddbox inte ingår, och en köpare som tycker att den ska göra det som exempel. Är det då självklart hur det ska lösas? En laddbox kan väl knappast hanteras av gammal hävd, det finns liksom inte så mycket gammalt. Och för att sunt förnuft ska råda så krävs det ju att båda sidor anser att samma sak är förnuftigt.

Så när du köper en bostad nästa gång och köparen tagit med sig diskmaskinen, markiserna och laddboxen. Vad gör du då? Och med vilken lag i ryggen hävdar du din rätt?

För att vidare titta på den lista du länkade till. Där står radiatorer med. Vad gäller för en fristående radiator undanstoppad i ett förråd? Alltså typ en sådan: radiator
Nuvarande ägare plockar kanske fram den när det blir riktigt kallt, eller så använder de den i fritidshuset. Ingår den? Varför/varför inte?
 
K kortis skrev:
Det är klar den ska vara kvar det är ju en fast installation
Menar du "fast installerad" i "elektrisk mening" eller "fast installerad" ur någon annan synvinkel? I så fall vilken?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Läser du inte vad jag skriver eller dummar du dig bara?
Jag vet att det finns massor med saker som hanteras med hjälp av sunt förnuft och gammal hävd. Det jag pratar om är när detta inte räcker.
Här finns det bevisligen en säljare som tycker att en laddbox inte ingår, och en köpare som tycker att den ska göra det som exempel. Är det då självklart hur det ska lösas? En laddbox kan väl knappast hanteras av gammal hävd, det finns liksom inte så mycket gammalt. Och för att sunt förnuft ska råda så krävs det ju att båda sidor anser att samma sak är förnuftigt.

Så när du köper en bostad nästa gång och köparen tagit med sig diskmaskinen, markiserna och laddboxen. Vad gör du då? Och med vilken lag i ryggen hävdar du din rätt?

För att vidare titta på den lista du länkade till. Där står radiatorer med. Vad gäller för en fristående radiator undanstoppad i ett förråd? Alltså typ en sådan: radiator
Nuvarande ägare plockar kanske fram den när det blir riktigt kallt, eller så använder de den i fritidshuset. Ingår den? Varför/varför inte?
Det är mäklarens uppgift att sköta en sådan tvist.
Det är väl inte att det är en laddbox i sig utan hur den är installerad, fast installerad el och fastskruvad i väggen vilket jag förmodar att den är. Radiatorer som är lösa och ej monterade är inte fast egendom som man säger i dagligt tal, är det inte du som spelar dum och ska hitta varje litet kryphål
 
Alfredo Alfredo skrev:
Menar du "fast installerad" i "elektrisk mening" eller "fast installerad" ur någon annan synvinkel? I så fall vilken?
Hur definierar du fast installerad ur elektrisk vinkel? Inte är det väl så att den ligger på backen men kablar fast monterade
 
K kortis skrev:
Hur definierar du fast installerad ur elektrisk vinkel?
Exempelvis när ledarna i anslutningskabeln är fastskruvade i en anslutningsdosa och det behövs verktyg för att lossa dessa, motsatsen till stickproppsanslutning skulle jag säga.

Elsäkerhetsverket har en film på temat och jag tycker det verkar som om de i stort är på samma spår.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...-forklarar-begrepp/vad-betyder-fast-ansluten/

I filmen använder de begreppet "ansluten till en kopplingsdosa" med stickproppsanslutning som "motsatsen", det vill säga ej fast installerad.

K kortis skrev:
Inte är det väl så att den ligger på backen men kablar fast monterade
Ur elektrisk synvinkel anser jag att en apparat är fast installerad om dess elmatning är fastskruvad enligt ovan. Om apparaten i sig är fastskruvad eller lös anser jag oväsentligt när vi talar om en fast installation ur elektrisk synvinkel.

Exempelvis en lös fristående tvättmaskin med anslutningskabeln fastskruvad i en anslutningsdosa är fast installerad ur elektrisk synvinkel, enligt mig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
[länk]
Precis, man måste vara klar med vad som ingår.. redan vid visning / köp - det går inte att komma på att man vill ta med sig kylskåpet efter några papper/muntliga avtal är klara.

Samt att mäklaren ska vara tydlig med det och själv veta om vad säljaren tänkt att ta med sig och inte.
 
K kortis skrev:
Det är klar den ska vara kvar det är ju en fast installation
K kortis skrev:
Det är väl inte att det är en laddbox i sig utan hur den är installerad, fast installerad el och fastskruvad i väggen
Jag tror du lägger för mycket vikt vid "fast installerad". En kristallkrona i vardagsrummet kan också vara fast installerad i den meningen att den fysiskt är fastskruvad och även elmatningen är fast och kräver verktyg för att demontera. Exempelvis en snickerimaskin (pelarborr/planhyvel/justersåg exempelvis) i garaget kan även vara fastbultad med fast installerad el.

Jag tror de flesta anser att kristallkronan och snickerimaskinen inte ingår.

Tidigare tror jag vi har konstaterat att även om något är anslutet med stickpropp kan det ingå, exempelvis kyl/frys/diskmaskin. Jag tror vi även måste konstatera att bara för att något är fastskruvat, såväl fysiskt som elmässigt, är det inte självklart att det ska ingå.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det är mäklarens uppgift att sköta en sådan tvist.
Det är väl inte att det är en laddbox i sig utan hur den är installerad, fast installerad el och fastskruvad i väggen vilket jag förmodar att den är. Radiatorer som är lösa och ej monterade är inte fast egendom som man säger i dagligt tal, är det inte du som spelar dum och ska hitta varje litet kryphål
Fast mäklaren har inget med tolkningen av juridiken att göra. Bara för att en mäklare säger att en diskmaskin ska ingå har det ingen rättsverkan om domstolen inte håller med.
Såklart att mäklaren bör ha koll på vad som gäller, men det vet vi allihopa att mäklare inte alltid har.

En radiator med stickpropp är precis lika fast eller lös monterad som ett kylskåp, och det står uttryckligen att det inte behöver vara fast monterat när det är byggnadstillbehör, vilket exempelvis kylskåp, radiatorer och brandlarm är enligt din lista.
Så varför ska den inte ingå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.