C cpalm skrev:
Kan väl tilläggas att om man bara vill kunna vidarekoppla ett befintligt telefonnummer kan man göra det direkt via hemsidan hos de fristående IP-telefoni-operatörerna. Utan att det behövs någon telefon eller annan utrustning.
Har du något förslag på en sådan fristående IP-telefoni-operatör?

On topic: Ang bredband2 så kan man få ut SIP-uppgifterna och mata in i sin egen burk om man vill.
 
C
A Anders243 skrev:
Har du något förslag på en sådan fristående IP-telefoni-operatör?
Som jag skrev i #8 har jag goda erfarenheter av både Quicknet och Voicetech.
 
C cpalm skrev:
Kan väl tilläggas att om man bara vill kunna vidarekoppla ett befintligt telefonnummer kan man göra det direkt via hemsidan hos de fristående IP-telefoni-operatörerna. Utan att det behövs någon telefon eller annan utrustning.
Jag hittar inte någon prisuppgift för en sådan vidarekoppling, man jag gissar att det kostar pengar. Den stora fördelen med Bahnhofs IP-telefoni är att det inte finns någon fast avgift (om man är bredbandskund). Man får alltså gratis behålla sitt fasta nummer och ta emot samtal (men det är numera sällan någon ringer ...). Det är dyrt att ringa ut, men det finns normalt ingen anledning att göra det.
För Bahnhofs IP-telefoni måste man använda Bahnhofs router, men den fick jag gratis när jag band mig 12 månader för nuvarande abonnemang (Villafiber 349:-/månad för 1000/1000).
Som jag tidigare skrivit så är inte Bahnhofs router inblandad i den normal internet-trafiken.
 
C
B b_hasse skrev:
Jag hittar inte någon prisuppgift för en sådan vidarekoppling, man jag gissar att det kostar pengar.
Ja, du får betala den fasta månadsavgiften (vilken potentiellt går till en "ringpott") och för det utgående samtalet till den telefon numret är vidarekopplat till. Så det kan bli ett rätt dyrt nöje om det är många som ringer in.

Skall man bara vidarekoppla kan det därför vara en poäng att teckna IP-abonnemang hos samma operatör som numret man vidarekopplar till. Då det ofta är gratis eller reducerat pris att ringa inom operatörens nät.

Hade själv ett sådant upplägg med Tele2 en gång i tiden. Absurt nog erbjöd de (då iallafall) inte något sätt att vidarekoppla utan en fysisk telefon och indirekt då deras telefonibox. Så jag köpte en gammal telefon för 20 spänn på loppis och kopplade in telefon + box för att aktivera vidarekopplingen, sen hamnade allt i garderoben. :rofl:
 
C cpalm skrev:
Som jag skrev i #8 har jag goda erfarenheter av både Quicknet och Voicetech.
Tack, Jag måste ha läst slarvigt.
 
Hej.
Jag behåller telefonin hos Bredband2,enligt de är cisco dosan är inte bunden till dem så den kommer att funka med vilken bredbandsleverantör som helst.
 
hsd
De flesta anger att dosan inte är bunden till dom, men det verkar inte vara någon som släpper möjligheten till egen programmering av dosan
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Det visar sig efter den sista maj om den funkar med Qwnit.
 
Vi har fiber idag, 250mbit och betalar 439 kr/mån. Våra mobilabonnemang går via Tele2 som har obegränsat med trafik, jag har ett datakort till abonnemanget som jag har haft i bilen men inte använder, det extra datakortet kostar 99 kr/mån.

Funderar på att köpa en 5g router till datakortet och skippa fibern, vid hastigetstester från mobilen så kommer jag upp i hastigheterna 400/130 och en svarstid på 12-13ms, uppladdningshastigheten är mer än tillräcklig.

Har du 5G och bra uppkoppling så kör på det, blir billigare!
 
Uppdatering:telefonidosan från Bredband2(Cisco 120 kanske 122) fungerar med Ownit.
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Det verkar som Telia inte ens erbjuder fast telefoni över fiber nu?
Jag hittar inget om att man teckna ett sånt abb på Telias sida?
 
Unikt namn
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det verkar som Telia inte ens erbjuder fast telefoni över fiber nu?
Jag hittar inget om att man teckna ett sånt abb på Telias sida?
De vill helst inte sälja det. Har du pratat med kundtjänst?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
De vill helst inte sälja det. Har du pratat med kundtjänst?
Nej, iofs inte, men min mor skulle gärna vilja ha en fast telefon, så jag tänker mest på henne...
 
Unikt namn
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nej, iofs inte, men min mor skulle gärna vilja ha en fast telefon, så jag tänker mest på henne...
Går sannolikt att lösa med ett samtal.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Går sannolikt att lösa med ett samtal.
Hoppas det, jag ska ocksp göra ett försök. Enda anledningen till att jag har Bahnhof i sommarhuset är just att de erbjuder telefoni. Om Telia kan ge mig det så byter jag direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.