Mats-S Mats-S skrev:
Det förutspådde jag 2014 när despoten Putin tog Krim ... men då sa alla att jag hade fel ...
Jag trodde han var nöjd efter det. Ja, jag var naiv.
 
Blir inga solceller på huset här. Däremot mycket intressant att sätta en rejäl anläggning på markstativ.

Hittills har det inte varit lönande så har nekat tre skarpa offerter 2020+2021+2022

Försöker hitta kalkyler och få det lönande för det skulle vara kul att nörda ner sig i div styrningar och övervaka men hur än jag räknar så är det dålig affär helt enkelt.

Och med facit i hand så har det varit bäst att låta bli oavsett vilket av åren man hoppat på.
 
S
nikasp nikasp skrev:
Det vore toppen men vid den tiden är min anläggning avbetald. Alltså borde slutsatsen vara att hoppa på tåget nu eller inte alls. Och ta risken att vi ser höga elpriser då och då kommande 10-15 år.
Ja, det är konsekvensen för dålig energipolitik, mer vindkraft kommer knappast hjälpa när det inte blåser.
 
nikasp
  • Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
S
P Pligg85 skrev:
Blir inga solceller på huset här. Däremot mycket intressant att sätta en rejäl anläggning på markstativ.

Hittills har det inte varit lönande så har nekat tre skarpa offerter 2020+2021+2022

Försöker hitta kalkyler och få det lönande för det skulle vara kul att nörda ner sig i div styrningar och övervaka men hur än jag räknar så är det dålig affär helt enkelt.

Och med facit i hand så har det varit bäst att låta bli oavsett vilket av åren man hoppat på.
Stor solpanelinstallation i ett skymmande landskap, omgiven av träd och en stig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har 20kW paneler med 17kW växelriktare på stativ för en kostnad av 303000kr.
Oavsett vad som händer så är den återbetald på 10år, men jag tror det tar 6-9år beroende på elpriset.
April gav 2717 kWh
 
  • Gilla
AMR74 och 5 till
  • Laddar…
S
nikasp nikasp skrev:
[länk]
[bild]
Ingen vill ha dem, uppenbarligen...
Vi skattebetalare kommer få betala all utbyggnad av nät och hubbar för att kinesiska företag ska kunna bygga vindkraftverk med bidrag från staten.
"Vindkraften erhåller investeringsbidrag, så kallad miljöbonus och statligt tillägg för småskalig elproduktion. Sammanlagt motsvarar dagens understöd av vindkraften 33,1 öre per kWh."

Någon gång ska skiten rivas och återvinnas vilket inte är så lätt eller billigt.
Sen ska vi inte räkna på hur mycket betong som går åt för att gjuta betongfundamenten så miljöaspekten kan vi slänga ut genom fönstret innan vindkraftverket tillverkat sin först kWh.
 
nikasp
S SwiftD skrev:
Ingen vill ha dem, uppenbarligen...
Vi skattebetalare kommer få betala all utbyggnad av nät och hubbar för att kinesiska företag ska kunna bygga vindkraftverk med bidrag från staten.
"Vindkraften erhåller investeringsbidrag, så kallad miljöbonus och statligt tillägg för småskalig elproduktion. Sammanlagt motsvarar dagens understöd av vindkraften 33,1 öre per kWh."

Någon gång ska skiten rivas och återvinnas vilket inte är så lätt eller billigt.
Sen ska vi inte räkna på hur mycket betong som går åt för att gjuta betongfundamenten så miljöaspekten kan vi slänga ut genom fönstret innan vindkraftverket tillverkat sin först kWh.
Fast det där är ju lite förbi. Det kommer att byggas havsbaserad vindkraft och andra typer av energikällor. Jag gillar inte heller vindkraft men lär inte gå att stoppa utan blir en kombination framöver av olika källor.
 
S SwiftD skrev:
[bild]
Jag har 20kW paneler med 17kW växelriktare på stativ för en kostnad av 303000kr.
Oavsett vad som händer så är den återbetald på 10år, men jag tror det tar 6-9år beroende på elpriset.
April gav 2717 kWh
Jättefint. Det är en troligen en investering som betalar sig själv på den tiden och livslängden på växelriktaren blir väl ett litet hack efter 10 och 20 år men cellerna kommer väl leva i 30 år.

Framöver kommer det bli solceller. Garanterat.

Tackade sist nej till 46*450w med 10kwh batteri för 265kkr netto. 17000 kWh årlig produktion.
Batteriet var 60kkr så jag hade kommit uppåt 70 paneler och ca 25000 kWh årlig produktion för 300.000kr med eget arbete på stativet.

Men det kunde jag inte räkna hem ekonomiskt.
Det hade i såfall driftsats i december.
 
nikasp
Ni som tycker att elen är billig nu. Var går gränsen för vad ni anser billig eller lågt pris? ser ju ut såhär var och varannan dag utan att det är någon speciell kris eller händelse.


Linjediagram och tidsserietabell, daterad 2 maj 2023, visar fluktuerande värden, eventuellt för energipriser eller ekonomisk statistik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
Man kan nog sammanfatta med att de flesta här som skaffat solceller hänvisar till att det ”känns” bra. Inget konstigt med det. Många inköp baseras ju på känsla.

Många skriver också att det är av miljöskäl de skaffar solceller. (vilket är helt galet, såväl vatten som vind och kärnkraft ger mycket lägre utsläpp sett över livstiden, se t.ex https://www.energimyndigheten.se/fo...r-vindkraft/vaxthusgasutslapp-fran-vindkraft/).

Inte så många skriver att det är ekonomiskt fördelaktigt OCH redovisar hur de då räknat.
 
S slugger75 skrev:
Man kan nog sammanfatta med att de flesta här som skaffat solceller hänvisar till att det ”känns” bra. Inget konstigt med det. Många inköp baseras ju på känsla.

Många skriver också att det är av miljöskäl de skaffar solceller. (vilket är helt galet, såväl vatten som vind och kärnkraft ger mycket lägre utsläpp sett över livstiden, se t.ex [länk]).

Inte så många skriver att det är ekonomiskt fördelaktigt OCH redovisar hur de då räknat.
Du är inne på rätt spår. De som skaffat solceller är inte ute efter att maxa som avkastning på kapital eller sugen på att riskera hela eller stora delar av kapitlet. Allt i livet handlar inte om att tjäna tjäna , spara spara , räkna pengar. Blir du lyckligare av det?
 
nikasp nikasp skrev:
[länk]
[bild]
Lustigt när man läser deras sida att de inte har lyckas bättre i Danmark ena stunden ger Vindkraften i Danmark enligt svk 100MW och vid ett annat 5500MW (går säkert att leta reda på något mer extremt).
Danmark platt och har har kuststräckor åt många håll och ändå varierar det så mycket.
 
Clarken37 skrev:
Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.

Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.

Solceller är en lönsam investering - Vattenfall

Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.

Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).

Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.

Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
du har inte missat något. den enda detaljen du ska betänka är att du ovsett bolån eller ej har en s.k. alternativkostnad (på engelska opportunity cost).

även om du är helt skuldfri, så kan du lägga pengarna på t.ex. värdepapper, konst, guld mm.

och det är den andra tillgångens avkastning som du går miste om. så egentligen är det inte avgörande om du har bolån eller ej. amortering på bolån är att betrakta som ett räntesparande där avkastningen varierar över tid beroende på bolåneräntan.

antag att du är skuldfri och kan belåna ditt hus till en ränta på 3% och kan köpa solceller som avkastar 5%, så är det kassaflödespositivt, dvs du har i slutändan mer pengar med lån och solceller än utan lån och solceller.
men det är ändå en sämre affär än att köpa värdepapper som utan underhåll, avskrivningar etc ger dig en exponentiell avkastning på 8% och dessutom kan säljas på en sekund om du plötsligt skulle behöva pengarna för att en spännande möjlighet uppstått eller för att skiten träffat fläkten.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Ni som tycker att elen är billig nu. Var går gränsen för vad ni anser billig eller lågt pris? ser ju ut såhär var och varannan dag utan att det är någon speciell kris eller händelse.


[bild]
Med tanke på att elen är så pass nödvändig så skulle man kunna betala rätt mycket för den. Bevisligen är den värd 8kr kWh ibland och värdelös ibland.

Vi slösar och har mycket onödigt igång. Byggfläktar i växthuset just nu. Lampor på utomhus hela vintern.
Driver hela fastigheten på ca 23500kr inkl allt med el, skatter, nät och abbonemang tack vara bunden handel på 42öre.

Har fri tillgång till ved och har en kamin som aldrig eldats sedan kåken byggdes för jag har inte råd att elda veden själv och låta pumpen släppa ut 21c ut förbi kompressorn. Det säger väl en del.

Passerar vi 2,5kr på elhandeln kanske man börjar snåla. Nytt avtal idag på bundet 1år såg jag var 1.17kr kWh tidigare i veckan när jag kollade på SE2.

Blir rörligt efter denna period då det brukar löna sig.

Billigt under 0.50. Prisvärt upp till 2,5 och dyrt över 3kr om man bara ser till produkten och nyttan.

Sen att det egentligen borde ligga under 30öre är ju en annan sak.

Fördelen är väl att kunna gå ner till 12.000kwh med någon brasa ibland och släcka efter kl 23 på kvällarna och stänga en server.
 
nikasp
P Pligg85 skrev:
Med tanke på att elen är så pass nödvändig så skulle man kunna betala rätt mycket för den. Bevisligen är den värd 8kr kWh ibland och värdelös ibland.

Vi slösar och har mycket onödigt igång. Byggfläktar i växthuset just nu. Lampor på utomhus hela vintern.
Driver hela fastigheten på ca 23500kr inkl allt med el, skatter, nät och abbonemang tack vara bunden handel på 42öre.

Har fri tillgång till ved och har en kamin som aldrig eldats sedan kåken byggdes för jag har inte råd att elda veden själv och låta pumpen släppa ut 21c ut förbi kompressorn. Det säger väl en del.

Passerar vi 2,5kr på elhandeln kanske man börjar snåla. Nytt avtal idag på bundet 1år såg jag var 1.17kr kWh tidigare i veckan när jag kollade på SE2.

Blir rörligt efter denna period då det brukar löna sig.

Billigt under 0.50. Prisvärt upp till 2,5 och dyrt över 3kr om man bara ser till produkten och nyttan.

Sen att det egentligen borde ligga under 30öre är ju en annan sak.

Fördelen är väl att kunna gå ner till 12.000kwh med någon brasa ibland och släcka efter kl 23 på kvällarna och stänga en server.
Vi gör bara av med kring 12000 kWh/år och högavlönade men ändå irriterande när det blir dyrt ibland. Så med solpaneler och LLVP som komplement till frånluftsvärmepumpen bör det drastiskt minska.

Har läst Energiteknik 80 poäng/2 år för länge sedan och alltid tänkt på att inte slösa - för allas bästa. Blir lite provocerad när jag läser om såna som slösar bara för att man kan och har råd och skiter i det stora hela. Tex kör belysning dygnet runt osv. Men läser att ni bor i SE2 så ni har ju aldrig haft rejält dyr el. Märker att det inte är någon grej när jag snackar med släkten uppe i Luleå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.