nikasp nikasp skrev:
Var tänker du att vi ska ställa upp de nya verken? Som sagt är acceptansen för kärnkraftverk väldigt ljummen, troligen svårare än att få go för en vindkraftspark. Jag är för men högst tveksam till att det blir ny kärnkraft i Sverige. Skulle bli positivt mycket överraskad om det händer.
Vattenfall har redan börjat planera för ny kärnkraft på Ringhals område. De har redan infrastrukturen på plats där.
 
  • Gilla
ettan47 och 2 till
  • Laddar…
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Vattenfall har redan börjat planera för ny kärnkraft på Ringhals område. De har redan infrastrukturen på plats där.
Pratar du om förstudie för SMR som ev. kan vara igång ”i början av 2030-talet” eller något annat? Tar gärna länk. Om det är det som avses så kanske jag redan har nått breakeven och har gratis el.
 
  • Gilla
ettan47
  • Laddar…
M
J Jonte Karlsson skrev:
Du har uppenbarligen höga tankar om Putin och hans moral och pålitlighet om du inte ser samma problem som jag. Jag hoppas att du har rätt, att han och hans kompisar är de fredsälskare som du tror och att allt bara ska återgå till det normala, men jag har hittills inte sett så många signaler på det.
Elpris Prognos för 2023 och 2024 - Samt terminspriser (elpriser24.se)
 
  • Gilla
ConnyK
  • Laddar…
S
nikasp nikasp skrev:
Var tänker du att vi ska ställa upp de nya verken? Som sagt är acceptansen för kärnkraftverk väldigt ljummen, troligen svårare än att få go för en vindkraftspark. Jag är för men högst tveksam till att det blir ny kärnkraft i Sverige. Skulle bli positivt mycket överraskad om det händer.
Man kommer ändra lagen om vart man får bygga kärnkraft och remissvar från kommuner har redan kommit in angående ny kärnkraft i olika kommuner.
https://www.regeringen.se/remisser/...rian-ny-karnkraft-i-sverige--ett-forsta-steg/

Ny kärnkraft kommer.
 
  • Gilla
ettan47
  • Laddar…
S
nikasp nikasp skrev:
Mycket text men då var kärnkraft inte lönsam så Vattenfall la ner av affärsmässiga skäl. Delvis pga politik och låga elpriser. Då, 2016 ville nästan ingen prata kärnkraft så jag kan påminna om detta när man försöker lasta endast S och MP för förd politik. Mitt parti är inte med på listan, är ditt?

[bild]
Du påstår att du är höger och du propagerar värre än S när det kommer till skulden för energikrisen. Energiöverenskommelsen du hänvisar till berör förnybar energi och inte fossilfri, det står ju klart och tydligt att det inte berör kärnkraften.
Kärnkraften lades ner av aktiva beslut som S och MP genomförde när de höjde skatt och avgifter för kärnkraft. Socialdemokraterna började redan 2006 med att chockhöja effektskatten. De har sedan dess gjort allt för att straffa kärnkraftsproduktion tillsammans med MP.
 
M
S SwiftD skrev:
Socialdemokraterna började redan 2006 med att chockhöja effektskatten. De har sedan dess gjort allt för att straffa kärnkraftsproduktion tillsammans med MP.
Fast höger och M är inte helt skuldfria i detta.
citat:
"Regeringen Reinfeldt (M/KD/L/C) under finansminister Anders Borg höjde skatten med 24% (SFS 2007:1389) från om med 1 januari 2008 till 12 648 kr per megawatt och månad."

Kärnkraftsskatt – Wikipedia
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
  • Gilla
ettan47
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag har också barn o heltidsjobb. Det tog lite tid innan det blev klart. Delar främst från [länk], de hade allt till rätt bra pris. Det kanske går att köpa fran fler leverantörer, men de hade vettiga priser. Vet inte om de har lika bra pris nu.

Jag tror jag utgick från ett färdigt paket, men ändrade lite för att passa mitt projekt. Det var nån grej jag missade, som jag fick komplettera från svenska leverantör. Det är inte så svårt att installera mekaniskt. Enkelt med skylift eller byggställning. Elektriskt får man ju läsa manualer så paneler och riktare passar, och lösa på gällande hur man ska dela upp i strängar. Viktigt framförallt om man har olika riktningar på paneler eller om panelerna delvis kan skuggas.

Elektrikern är en god vän, han gav instruktioner och avsynade allt jag gjorde. Han gjorde delar av jobbet, samt ordnade med anmälan till elnätsleverantören.

Ska man göra det idag tror jag man måste gå via nån som har aktiebolag, nån som fyller i mot skatteverket få till de gröna bidragen. Samt att man har god kontakt med elektriker med behörighet, annars är det nog kört, mer eller mindre.
Tack för tipsen!
 
nikasp
M Markarbetaren skrev:
Fast höger och M är inte helt skuldfria i detta.
citat:
"Regeringen Reinfeldt (M/KD/L/C) under finansminister Anders Borg höjde skatten med 24% (SFS 2007:1389) från om med 1 januari 2008 till 12 648 kr per megawatt och månad."

Kärnkraftsskatt – Wikipedia
S SwiftD skrev:
2000 - S inför effektskatt på 3 öre per KWh
2006 - S höjer till 5 öre per KWh
2008 - Alliansen höjer till 6 öre per KWh
2015 - S och MP höjer till 7 öre per KWh

Okej, S+MP höjde 6 öre per KWh och Alliansen 1 öre per KWh

Källa:
[länk]
Hur lyckas du skylla enbart på S och MP eller hade du helt missat det där tidigare? Det var inte populärt att digga kärnkraft på den tiden och alliansen var lika goda kålsupare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
S SwiftD skrev:
2000 - S inför effektskatt på 3 öre per KWh
2006 - S höjer till 5 öre per KWh
2008 - Alliansen höjer till 6 öre per KWh
2015 - S och MP höjer till 7 öre per KWh

Okej, S+MP höjde 6 öre per KWh och Alliansen 1 öre per KWh

Källa:
[länk]
Och vad gjorde sossarna 2017? :D
0401.fm (gov.se)
 
nikasp
S SwiftD skrev:
Man kommer ändra lagen om vart man får bygga kärnkraft och remissvar från kommuner har redan kommit in angående ny kärnkraft i olika kommuner.
[länk]

Ny kärnkraft kommer.
Det vore toppen men vid den tiden är min anläggning avbetald. Alltså borde slutsatsen vara att hoppa på tåget nu eller inte alls. Och ta risken att vi ser höga elpriser då och då kommande 10-15 år.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det var en ärligt menad fråga. Elförsörjning i nations-skala är inte självklar. Det finns många effekter som man inte vid förstone ser.

Så du får gärna lägga ut texten, eller t ex länka till källa.
Vattenkraften är vår huvudsakliga reglerkraft för att hålla balansen mellan konsumtion och produktion av el. Det är den som parerar produktionsvariationerna från den intermittenta delen av produktionen, sol och vind. Ingen vind resulterar i större uttag från magasinen, samma sak med sol även om den är en liten del av produktionen. Mer sol när det inte blåser leder till mindre uttag från magasinen så man kan spara vatten till en inte så regnig dag eller till vintern.

Fast jag är övertygad om att du redan vet detta men skrev det för övriga läsare. Beträffande övriga parametrar så har vi förstås vattendomarna och andra begränsningar hos vattenkraften att ta hänsyn till. Maximal och minimal nivå i magasinen, maximalt och minimalt flöde nerströms m.m.

Lägg till att solen oftast lyser när det inte blåser och tvärtom. På vintern ger inte solen något att skryta om men det blåser mer än på sommaren. Likväl behöver vi hitta andra sätt att lagra intermittent produktion i framtiden då ytterligare utbyggnad av sol och vind riskerar att överskrida vattenkraftens reglerförmåga. Jag är dock skeptiskt inställd på väte som lagringsmetod och batterier är fortfarande oerhört dyrt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Och vad gjorde sossarna 2017? :D
0401.fm (gov.se)
Sent ska syndaren vakna.

Vattenfalls produktionschef Torbjörn Wahlborg sade 2021 i SVT att hade det inte varit för kärnkraftsskatten så hade Vattenfall aldrig fattat beslutet om att förtidsavveckla reaktorerna R1 och R2 vid Ringhals.

Det här är väldigt läsvärt tycker jag, under rubriken:
Effektskatten för kärnkraft höjdes

https://sverigesradio.se/artikel/har-kan-du-lasa-programmet--39
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Vattenkraften är vår huvudsakliga reglerkraft för att hålla balansen mellan konsumtion och produktion av el. Det är den som parerar produktionsvariationerna från den intermittenta delen av produktionen, sol och vind. Ingen vind resulterar i större uttag från magasinen, samma sak med sol även om den är en liten del av produktionen. Mer sol när det inte blåser leder till mindre uttag från magasinen så man kan spara vatten till en inte så regnig dag eller till vintern.

Fast jag är övertygad om att du redan vet detta men skrev det för övriga läsare. Beträffande övriga parametrar så har vi förstås vattendomarna och andra begränsningar hos vattenkraften att ta hänsyn till. Maximal och minimal nivå i magasinen, maximalt och minimalt flöde nerströms m.m.

Lägg till att solen oftast lyser när det inte blåser och tvärtom. På vintern ger inte solen något att skryta om men det blåser mer än på sommaren. Likväl behöver vi hitta andra sätt att lagra intermittent produktion i framtiden då ytterligare utbyggnad av sol och vind riskerar att överskrida vattenkraftens reglerförmåga. Jag är dock skeptiskt inställd på väte som lagringsmetod och batterier är fortfarande oerhört dyrt.
Om vi skulle kunna pumpa upp vatten i någon större grad i Sverige (från Vänern till Vättern? Med tunnel tillbaka också?) så skulle ju detta inte bli ett så stort problem...

Visa bilaga 696981

Då skulle vi också kunna dra nytta av billig solel på sommaren. Faktum är att pumpning på sommaren är lättare att lösa, om man har lämpliga vattendrag. Detta då det är mer på dygnsbasis, dvs det blir inte så stora variationer i flöde och nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.