Maria T
Kan för mitt liv inte begripa vad det är för skillnad på en hatthylla (hylla i farstun/tamburen) mot en eftermonterad hylla i tvättstugan eller sovrummet. Jag är första ägaren av mitt enfamiljshus och hallväggen var tom.
Är det [möjligen] för att det första en person gör i sitt nya hus, är att ta av sig jackan och då måste det finnas en krok för det? De lär ju knappast varit där innan och försett hatthyllans stång med galgar... (ursäkta OT)

Har precis som @Snigla fått bassning om en hatthylla som inte lämnades kvar, ca 1989 så jag skyller på ung och okunnig.
 
Stickan56
T tergo skrev:
vad jag har läst så ingår paraolen men inte boxen
Boxen är ett gränsfall och vill man ha den bör man avtala om det, om den inte är hyrd.
Vid mitt första husköp blev säljaren tvingad av mäklaren att lämna tillbaka boxen.
Själv så brydde jag mig inte utan jag bara höll tyst och log för mig själv.:D
Både parabol och box åkte direkt till åvc.

Stickan
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Kan för mitt liv inte begripa vad det är för skillnad på en hatthylla (hylla i farstun/tamburen) mot en eftermonterad hylla i tvättstugan eller sovrummet. Jag är första ägaren av mitt enfamiljshus och hallväggen var tom.
Är det [möjligen] för att det första en person gör i sitt nya hus, är att ta av sig jackan och då måste det finnas en krok för det? De lär ju knappast varit där innan och försett hatthyllans stång med galgar... (ursäkta OT)

Har precis som @Snigla fått bassning om en hatthylla som inte lämnades kvar, ca 1989 så jag skyller på ung och okunnig.
Jag blev väldigt snopen iaf.. det var ju en möbel man köpt som alla andra .
 
P Pin skrev:
Nja jag är skeptisk till listor som beskriver vad som ingår respektive inte ingår. Är det då endast vad som tas upp på dessa listor som omfattas?
Om säljaren i detta exempel har följande lista på vad som inte ingår: doorman och elbilsladdare, ingår då allt annat som syntes på visningen?
Och omvänt om det är en lista på vad som ingår tex extra frysbox i källaren och alla gardinstänger, ingår då ingenting annat även om det borde ingå (tex brevlåda, tv-antenn, stege)

Börjar man räkna upp saker är det lätt att tro att listan är uteslutande. Det är därför det oftast i amerikansk juridisk text står ”including but not limited to”.

Detta sagt är det bra att vara tydlig med vad som ingår och inte. Det kan ju även vara saker säljaren lämnar kvar (med hänvisning att de ingår) fast köparen inte vill ha dem. När vi köpte huset var mäklaren tydlig med att alla garderober, även löst stående ingick. Några av dessa kastade vi ut.
Det är väl ganska klart vad som ingår i fast egendom, jag har sålt flertalet både hus o lgh har aldrig varit ngt problem, men folk är gnidna så till den milda grad i bland, säljer hus för miljoner men ska ha betalt för allt möjligt skräp som de vill lämna kvar, kratta 100kr spade lika så, slangen en femtimapp. Ta med skiten
 
Snigla Snigla skrev:
Jag blev väldigt snopen iaf.. det var ju en möbel man köpt som alla andra .
Om man jämför med när man bor i hyresrätt tycker jag att det blir enklare att förstå. En hyresvärd tillhandahåller oftast/alltid en del basfunktioner såsom köksinredning, vitvaror, badrum med sanitetsporslin, fast belysning i kök och badrum, hatthylla, fästen för gardinstänger, garderober, lås o s v, men sällan/aldrig en hylla i sovrummet.
 
Redigerat:
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Det finns en särskild plats i helvetet för trådskapare som inte uppdaterar sina trådar.
Giltiga skäl finns såklart, och vi får väll anta att %S har ett sånt.
 
  • Gilla
  • Haha
Sobotson och 12 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Vad köper du huset för? Är det över 1miljon affär så kan jag inte fatta hur man kan börja bråka om dom "småpengarna" i sammanhanget..
Det spelar ingen roll vad priset är. Ska grejor plockas bort ska det framgå vid visningen. Folk kan ju ta med sig bergvärmepumpen då det är småpengar i en kåk för 5 mille.
M miks62gbg skrev:
Jag har Yale doorman L3 och så vitt jag känner till går det inte ta bort den från dörren efter installation, själva dörrhandtsgen trycks fast och sittee rejält fast, de går nog inte att lossa.
 
G Guzzen1 skrev:
Det spelar ingen roll vad priset är. Ska grejor plockas bort ska det framgå vid visningen. Folk kan ju ta med sig bergvärmepumpen då det är småpengar i en kåk för 5 mille.
Dessutom är det ju mycket längre återbetalningstid och lägre ränta på att låna till att köpa ett hus med bergvärmepump jämför med att låna till att köpa en bergvärmepump. Gäller ju disk- och tvättmaskiner, fasta möbler osv också. Modulhustillverkare kör hårt på att kränga dyra grejer till folk som köper dem med bolån.
 
Thomas59
Vi får nog konstatera att lagstiftning och praxis lämnar visst tolkningsutrymme, där vissa saker är uppräknade och andra får bedömas utifrån lagstiftarens/lagstiftningens syfte. Tex värmesystem och vitvaror lär ska lämnas kvar, liksom lås, om inte annat anges vid visning, i prospekt och i avtal. Det finns viss praxis och mäklare brukar kunna tillhandahålla exempellistor på vad som ska lämnas.

Detta kommer av naturliga skäl att förändras med tiden då nya saker, tex elektroniska lås, nya former av övervaknings- och larmutrustning mm tillkommer. Kan dock hålla med om att det i vissa fall är en gråzon.

Har svårt att se att vi kommer så mycket längre i tråden.
 
G Guzzen1 skrev:
Det spelar ingen roll vad priset är. Ska grejor plockas bort ska det framgå vid visningen. Folk kan ju ta med sig bergvärmepumpen då det är småpengar i en kåk för 5 mille.
Maria T Maria T skrev:
Kan för mitt liv inte begripa vad det är för skillnad på en hatthylla (hylla i farstun/tamburen) mot en eftermonterad hylla i tvättstugan eller sovrummet. Jag är första ägaren av mitt enfamiljshus och hallväggen var tom.
Är det [möjligen] för att det första en person gör i sitt nya hus, är att ta av sig jackan och då måste det finnas en krok för det? De lär ju knappast varit där innan och försett hatthyllans stång med galgar... (ursäkta OT)

Har precis som @Snigla fått bassning om en hatthylla som inte lämnades kvar, ca 1989 så jag skyller på ung och okunnig.
Snigla Snigla skrev:
Hur många av dem bor i sverige? *just checking*

Det är lyx att ha en (om man tänker på de där 5 miljarderna som inte har och tvättar allt för hand..).. men fanns det en tvättmaskin i huset när jag var där på visning, ska den finnas där när jag flyttar in (om inget annat avtalats innan).

En tänkte ta den med sig för det fanns ingen i deras nya lgh och jag sa till mäklaren att det gjorde de inte alls, OM inte jag fick välja ut en ny själv i affären som de betalade.

Jag fick behålla den som stod där (y)
https://fmf.se/fast-och-los-egendom/
 
  • Gilla
Mangebula
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag ser heller ingen skillnad i teknisk mening.

Det som skiljer är att det utvecklats en praxis som säger att tvättmaskinen ingår men inte TVn.

Jag tror du letar efter en logisk förklaring som helt enkelt inte existerar.
Vilket är lite av min poäng.
Det är ingen skillnad egentligen, således borde de betraktas på samma sätt. Hur det ena eller det andra ska tolkas får vi veta först när någon drar det till domstolen.
Så att så kategoriskt säga att det ena eller det andra ska ingå är inte så lätt som många verkar vilja få det till, även om jag också gör mig skyldig till att tycka att vissa saker är helt självklara.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Det är ingen skillnad egentligen, således borde de betraktas på samma sätt.
Fast här är din ståndpunkt, som jag fattar den, att eftersom prylarna ur "teknisk mening" är likvärdiga bör de behandlas likvärdigt. Min ståndpunkt är att deras "tekniska likvärdighet" enbart är en egenskap som påverkar hur de ska behandlas. Minst lika viktigt är vilken rättspraxis som har utvecklats kring hur de olika prylarna bör behandlas.

tveksamt tveksamt skrev:
Så att så kategoriskt säga att det ena eller det andra ska ingå är inte så lätt som många verkar vilja få det till
Där är vi helt ense, vilket jag även skrivit. Dock tror jag de allra flesta, inklusive mig själv, ganska kategoriskt påstår att låset ska ingå. Laddaren däremot är absolut inte självklar, tycker jag.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast här är din ståndpunkt, som jag fattar den, att eftersom prylarna ur "teknisk mening" är likvärdiga bör de behandlas likvärdigt. Min ståndpunkt är att deras "tekniska likvärdighet" enbart är en egenskap som påverkar hur de ska behandlas. Minst lika viktigt är vilken rättspraxis som har utvecklats kring hur de olika prylarna bör behandlas.
Nejdå, jag menar inte att det hela ska avgöras på enbart det tekniska. Mer att de ur den synvinkeln ska behandlas lika. Fortsätter vi prata TV och tvättmaskin vill jag nog hävda att det inte är så stora skillnader över huvud taget förutom känslomässiga sådana.
Och rättspraxis har vi mig veterligen inte någon i just den frågan ännu, så det är ju det jag menar kvarstår att se när någon drar det så långt.
En allmän uppfattning om hur det ska hanteras finns i det flesta fall kanske, men jag menar att den inte behöver vara ens nästan lika som vad en domstol skulle komma fram till.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Och rättspraxis har vi mig veterligen inte någon i just den frågan ännu
Rättspraxis kanske var fel ord men nog finns det väl ändå en tydlig praxis, väl förankrad i det allmänna rättsmedvetandet, som säger att en fastskruvad TV i vardagsrummet tar man med sig när man flyttar men den "fastskruvade" tvättmaskinen i tvättstugan lämnar man kvar, eller?

Om sen domstolarna skulle se det på samma sätt vet inte jag heller men lite konstigt är det om inte liknande saker faktiskt prövats men här har jag ingen koll.
 
MrJay
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.