M Markarbetaren skrev:
Vill minnas att vi diskuterat detta tidigare, i denna eller nån annan tråd:thinking:.
Det var dels pumpa upp vatten i en vattenreservoir dagtid med solel och sedan släppa genom en turbin nattetid. Sedan var det nått tåg som drevs av solenergi uppför en sluttning dagtid och som sedan genererade el nattetid genom att rulla nedför.

Vill minnas att det var ganska dålig effektivitet på dessa:thinking:.
Ja det har diskuterats men folk saknar helhetssyn. Man behöver inte pumpa upp vatten för att lagra solenergi, det räcker att inte förbruka det vatten som fiinns i magasinen. Bättre spara vattnet till vintern.

Att argumentera mot solpaneler med att de minsann inte producerar under vintern är att sparka in en öppen dörr.

Vidare ser jag det gamla slitna argumentet om barnen i Kongo när den vanligaste batterikemin i lagringsbatterierna är LFP (litiumjärnfosfat) som inte innehåller kobolt.

Hela debatten är som mellan rundjordare och plattjordare.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vet inte om jag missat något, man sparar väl även in nätöverföringenavgiften per kWh för tiden man producerar el upp till så mycket man förbrukar för stunden? I mitt fall tar EON Elöverföring 26,45 öre/ kWh + Energiskatt 49,00 öre/kWh.

Funderar fram och tillbaka på om jag skall skaffa solceller men när jag kollade i höstas så verkade allt vara överhettat med priser som ökat kraftigt på några år. Det ringde kvalitésvarningsklockor när man offert där de placerat in 2st paneler 1722x1134mm på höjden på ett tak som jag mätt till 330cm (jag hade mätt dom så de fick dom innan offerten)

Låter bra som någon skrev i tråden att det börjar lugna ner sig, får se om jag gör ett nytt försök i höst.

Tänker mer som försäkring mot de fluktuerade elpriserna och vad jag förstått så levererade dom el 9 mån om året även om det är mest på sommaren. Några gamla elpriser tror jag inte vi kommer att få tillbaka igen med alla dom ledningarna till andra länder så vi får leva med EU priser i SE4 (någon hade räknat ut att SE3+SE4 hade kablar ut motsvarande 5st kärnkraftverk)

Sen gäller det att få tag i en solpanelsäljare som bryr sig om att det är kvalité på installationen så man inte åker på höga driftskostnader pga dålig installation. Som det är nu verkar det vara lotteri om man får en bra installation även från dom stora.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Ok, så solceller producerar på vintern när mest effekt behövs, det är perfekt i alla lägen för elnätet och avkastning är alltid hög?:crysmile:
Du verkar inte förstå grejen med att vara solfarmare. Man producerar och säljer ett enormt överskott på sommaren typ 90%, för att sedan köpa på vintern. Mätt på året är man +/- 0 eller till och med tjänar pengar på det. Beroende på hur stor anläggning man har.
 
Logad Logad skrev:
Att argumentera mot solpaneler med att de minsann inte producerar under vintern är att sparka in en öppen dörr.
Hur så? Jag är genuint intresserad, det är alltså ingen retorisk finess.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Då råder jag dig att be att få prata med en säljare. Svea i mitt fall var enkla att få kontakt med både före och under resans gång.
I nästan alla andra branscher har man lockpriser, men inte rörande detta. Det visar antagligen på för dålig konkurrens. Dvs att man kan ta ut mycket pengar av kunden.

Om jag skall lägga paneler på mitt tak så väntar jag in priserna denna sommaren först, samt räknar på inkomsterna själv att jämföra med.

Det finns ett par i denna tråden vars produktion jag gärna skulle vilja ha statistiken för timme för timme under hela sommaren, så att jag får vettiga siffror att utgå ifrån.

Nästa bekymmer är att jag skulle behöva flytta några rör på taket (avluftning, ventilation), annars tappar jag tre paneler bara pga detta. Sedan skulle jag behöva mäta
C ConnyK skrev:
Vet inte om jag missat något, man sparar väl även in nätöverföringenavgiften per kWh för tiden man producerar el upp till så mycket man förbrukar för stunden? I mitt fall tar EON Elöverföring 26,45 öre/ kWh + Energiskatt 49,00 öre/kWh.

Funderar fram och tillbaka på om jag skall skaffa solceller men när jag kollade i höstas så verkade allt vara överhettat med priser som ökat kraftigt på några år. Det ringde kvalitésvarningsklockor när man offert där de placerat in 2st paneler 1722x1134mm på höjden på ett tak som jag mätt till 330cm (jag hade mätt dom så de fick dom innan offerten)

Låter bra som någon skrev i tråden att det börjar lugna ner sig, får se om jag gör ett nytt försök i höst.

Tänker mer som försäkring mot de fluktuerade elpriserna och vad jag förstått så levererade dom el 9 mån om året även om det är mest på sommaren. Några gamla elpriser tror jag inte vi kommer att få tillbaka igen med alla dom ledningarna till andra länder så vi får leva med EU priser i SE4 (någon hade räknat ut att SE3+SE4 hade kablar ut motsvarande 5st kärnkraftverk)

Sen gäller det att få tag i en solpanelsäljare som bryr sig om att det är kvalité på installationen så man inte åker på höga driftskostnader pga dålig installation. Som det är nu verkar det vara lotteri om man får en bra installation även från dom stora.
Saken är ju bara den att elen är nästintill gratis tidvis på sommaren i de länder som är sammankopplade med SE4 (och SE3 indirekt via Norge). Detta beror på vind och sol.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
I nästan alla andra branscher har man lockpriser, men inte rörande detta. Det visar antagligen på för dålig konkurrens. Dvs att man kan ta ut mycket pengar av kunden.

Om jag skall lägga paneler på mitt tak så väntar jag in priserna denna sommaren först, samt räknar på inkomsterna själv att jämföra med.

Det finns ett par i denna tråden vars produktion jag gärna skulle vilja ha statistiken för timme för timme under hela sommaren, så att jag får vettiga siffror att utgå ifrån.

Nästa bekymmer är att jag skulle behöva flytta några rör på taket (avluftning, ventilation), annars tappar jag tre paneler bara pga detta. Sedan skulle jag behöva mäta

Saken är ju bara den att elen är nästintill gratis tidvis på sommaren i de länder som är sammankopplade med SE4 (och SE3 indirekt via Norge). Detta beror på vind och sol.
det jag gärna skulle vilja ha klarhet i är vad kostnaden för att montera ned samt återmontera hela anläggningen skulle gå loss på? Att det blir något fel på taket som måste fixas är absolut inget ovanligt och en risk man behöver ha med i kalkylen.
 
Clarken37 skrev:
det jag gärna skulle vilja ha klarhet i är vad kostnaden för att montera ned samt återmontera hela anläggningen skulle gå loss på? Att det blir något fel på taket som måste fixas är absolut inget ovanligt och en risk man behöver ha med i kalkylen.
Definitivt. En bekant lade just pga detta sin anläggning på berget de har i bakkant av tomten. De fick då dessutom produktionstoppen framåt fyra-halvfem istället. En granne har byggt en ställning direkt på marken där den lutar, den byggdes lutande 45 grader i sidled med kryputrymme under.

Jag har tyvärr inte den möjligheten. Det enda ställe jag kan montera är på taket och då vill jag nog renovera det först. Inklusive en flytt av rörgenomföringar av till skuggsidan. Jag har dessutom taket i sydost, så elen kommer inte att produceras när jag behöver den, förutom på helger och semester.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Hur så? Jag är genuint intresserad, det är alltså ingen retorisk finess.
Jag får väl upprepa mig, den sol- och vindel som produceras på sommaren sparas i vattenmagasinen då vattenkraften inte behöver köra lika mycket. Detta vet de flesta vare sig de är för eller emot solpaneler.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D Dilato skrev:
BitCoin!;)
[bild]
Tja om man gick in i rätt tid, men tveksamt om det håller i sig. Men det är bara att gratulera till den värdestegringen. Men så riskbenägen är inte jag utan nöjer mig med mer beskedlig avkastning på investerat kapital med mindre risk.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Rabatter finns på dom flesta kapitalvaror.
Ju dyrare vara desto mer rabatt finns det att hämta (lämna)
Se utdrag från vi bilägare nedan.

Nissan har störst rabatt i procent
Snittrabatten för alla nya bilar just nu ligger på 31 410 kronor eller sju procent, vilket är på ungefär samma nivå som när vi gjorde en liknande granskning tidigare i år. Då låg snittrabatten på 33 540 kronor eller åtta procent.

Premiummärken som Porsche, Jaguar, Land Rover och BMW har överlägset störst rabatter i kronor. Där ligger snittrabatten på mellan 50 000 och 100 000 kronor
Tja, har ägt flera Porsche 911 och inte finns det ngn större prutmån att tala om där överhuvudtaget, en prutmån på 50.000-100.000kr, tillåt mig småle man får vara nöjd med om man får ett kontrakt på en 911 överhuvudtaget. Som begagnad har mina 911 dessutom stigit i pris jmf med nypriset.
 
Clarken37 skrev:
det jag gärna skulle vilja ha klarhet i är vad kostnaden för att montera ned samt återmontera hela anläggningen skulle gå loss på? Att det blir något fel på taket som måste fixas är absolut inget ovanligt och en risk man behöver ha med i kalkylen.
Vad skulle kunna bli fel på taket menar du? Förutsett att du inte har ett tak som är dåligt och gammalt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad skulle kunna bli fel på taket menar du? Förutsett att du inte har ett tak som är dåligt och gammalt.
Takpappen håller inte för evigt. Betongpannorna håller inte heller för evigt. Mitt är 34 år gammalt och är utan problem, men problem kan uppkomma när som helst. Även på relativt nya tak.
 
Förutom det skrev jag
 
E ettan47 skrev:
Tja, har ägt flera Porsche 911 och inte finns det ngn större prutmån att tala om där överhuvudtaget, en prutmån på 50.000-100.000kr, tillåt mig småle man får vara nöjd med om man får ett kontrakt på en 911 överhuvudtaget. Som begagnad har mina 911 dessutom stigit i pris jmf med nypriset.
Det är därför dom tjänar så bra:):)

Porsches vd Oliver Blume har tagit strid för att få fortsätta med förbränningsmotorer efter 2035. Men nu bekräftar företaget att nästa Porsche Cayenne ändå blir helt elektrisk. Det framkom när Porsche presenterade sin rekordvinst för 2022: 251 000 kronor i vinst per såld bil.
 
Logad Logad skrev:
Jag får väl upprepa mig, den sol- och vindel som produceras på sommaren sparas i vattenmagasinen då vattenkraften inte behöver köra lika mycket. Detta vet de flesta vare sig de är för eller emot solpaneler.
Hur stor är denna effekt? Vattenkraften styrs ju långtifrån bara av när man vill göra uttaget. Man har en massa andra hänsyn att ta (vattendomar, fyllnadsgrad, effektreglering osv.)
 
  • Gilla
  • Älska
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.