M Markarbetaren skrev:
Men hur ska man lösa batterifrågan?
Batterier blir allt billigare, men de klarar inte ekonomin för lagring under lång tid utan enbart kortsiktigt. Det är dock inte lönsamt idag, men ge det några år.

Edit: jag misstänker att det när 60-öringen försvinner blir färre paneler per hus. Det lönar sig inte att sälja på samma sätt. Man dimensionerar istället utifrån veckoförbrukning stödd av batterierna.
 
Redigerat:
A
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, jag fick en på hemsidan deras.
Det verkar vara så att alla i tråden har fått mycket bättre priser än det du och jag fått offert på samt vad alla installatörer själva nu anger på sina hemsidor.

Alla offerter jag och min umgängeskrets får på allt får skribenterna på detta forum 20-50% billigare verkar det som. Oavsett vad det handlar om. När jag dessutom beskriver bostadsmarknaden i Stockholm i andra trådar så är de flesta som fågelholkar på detta forum. Kan ju helt enkelt vara så att Sthlm avviker rejält från resten av landet. Jag har tex pratar med över 5 firmor och att.hitta en snickare som fakturerar under 700 kr per timme här är i princip omöjligt.
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Batterier blir allt billigare, men de klarar inte ekonomin för lagring under lång tid utan enbart kortsiktigt. Det är dock inte lönsamt idag, men ge det några år.

Edit: jag misstänker att det när 60-öringen försvinner blir färre paneler per hus. Det lönar sig inte att sälja på samma sätt. Man dimensionerar istället utifrån veckoförbrukning stödd av batterierna.
pacman42 pacman42 skrev:
Batterier blir allt billigare, men de klarar inte ekonomin för lagring under lång tid utan enbart kortsiktigt. Det är dock inte lönsamt idag, men ge det några år.

Edit: jag misstänker att det när 60-öringen försvinner blir färre paneler per hus. Det lönar sig inte att sälja på samma sätt. Man dimensionerar istället utifrån veckoförbrukning stödd av batterierna.
Ja Kongos 7 åringar är ju tydligen billiga i drift. Vad säger alla miljökämpar om kobolt-brytningen de finansierar?

Mår verkligen illa när jag läser detta och struntar i mobiluppgraderingen så länge jag kan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JQbeQ7/blodsbatterier-en-granskning-av-kobolt-industrin-i-kongo
 
Clarken37 skrev:
Ja Kongos 7 åringar är ju tydligen billiga i drift. Vad säger alla miljökämpar om kobolt-brytningen de finansierar?

[länk]
Natriumbatterierna som kommer nu är mycket billigare och innehåller betydligt mindre av de otrevliga metallerna och mineralerna. Den dag jag skaffar batteriet så kommer de dock att placeras i en egen bod på gården (man vill inte ha brinnande batterier inomhus, oavsett brandorsak).
 
S SwiftD skrev:
Chokladboll grejen kan jag hålla med om. Det är bara ignorant och visar på att man är omöjlig till egen förändring.

Men liten bensinbil vs stor Tesla skulle man kunna jämföra. Om man tittar på miljöeffekten i de material/ämne som krävs för att tillverka, driva och förbrukning genom dessas livslängd så är miljöeffekten för en elbil ganska tveksam. De ämna som ska framställas för batterierna och de mängder koppar som måste framställas och brytas för att få en fungerande bil och en nätverk för att kunna ladda den samma.

Greta T är ju backad av media och organisationer som är värda att diskutera i annat forum. Klart att folk ha rätt att häckla saker de inte håller med om och som trycks upp i ansiktet på dem. Vi lever i en demokrati och alla har rätt till en åsikt.

Att inte ifrågasätta covidvaccin eller ha någon form av oro för massbesprutning av befolkningen är oroande i sig. Det är hälsosamt att vara ifrågasättande och inte följa massorna. Att gå med strömmen är enligt mig brist på intelligens och egen vilja. När det är viktigare för en individ att passa in än att finna sig själv så stoppar man sin egen utveckling och blir en del av den gråa massan.
Naturligtvis kan man ifrågasätta, men när man får bevis framför sig så är ju själva vitsen med att utvecklas att man ändrar sig. Här i tråden läser jag dom mest korkade inläggen jag läst på länge.
Det är ju flera här som bevisligen är väldigt nöjda med sina anläggningar, som skriver ut data, visar +/- etc.
Ändå kommer det inlägg från proffsen utan egen erfarenhet att det är skit dåligt med solceller med diverse konstiga anledningar, att det är inte bra för elnätet, att dom inte producerar el på vintern, att avkastningen är för liten mm. Det har varit iallafall lite kul att skriva i tråden. Men nu har jag inte mer tid för det. Så lycka till ni andra med diskussionen.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
För en stor del av industrin i norr fungerar vindkraft rätt bra, iom att de behöver vätgas som går att lagra så kan de parera variationerna i produktion rätt bra. Det planeras gigantiska vindkraftsparker i både Bottenviken och Bottenhavet. De läggs utom synhåll från kusten.

Det går även att lagra solenergi länge i stora begrum i form av vätgas, detta blir dock mycket dyrare än att lagra vindenergi, främst pga den enorma mängder som behövs lagras från sommaren till vinter. Att tillverka el från det är dock inte helt optimalt så det är fortfarande vätgas till industrin som är användningen och detta på sommarhalvåret.

Beroende på produktionskapaciteten av vätgas så blir elpriserna olika, ju högre vätgaskapacitet ju mer utjämnade elpriser. Om produktionen av billig el ökar snabbare än behovet så kommer priserna istället att bli låga och slagiga.

Sedan är utbyggnaden av kärnkraft inte så långsam som du hävdar. Under tio år är rimligt med SMR i serieproduktion. Per beslutad plats alltså. Snabbare för ytterligare verk på samma plats.

Så hur passar då frågan om solceller in i detta? Jo, solpaneler blir inte en relevant del av detta elsystem. Utan när batterier och solpaneler blir tillräckligt billiga så kommer privatpersoner i Sverige att bli nästintill självförsörjande på sommaren, men man är helt beroende av det övriga elsystemets kostnader därutöver. Iom att man slipper energiskatter så blir det lönsamt att lagra elen i batterier hemma upp till ett par dygn (batterier blir mycket billigare med nya kemier). Även panelerna blir mycket billigare då de blir en relevant del av elförsörjningen på sydligare breddgrader. 60-öringen försvinner och det är den som kommer att betala för batterikostnaden hemma, men även till viss del de importerade elpriserna från kontinenten på dagtid. Här är tajmingen viktig, det gäller att ha betalt av sina solpaneler innan 60-öringen försvinner, eller så bör man vänta lite till dess att panelerna blir billigare. Elpriserna på dagarna på sommaren kommer i alla fall att bli låga, när det blåser i princip gratis.

Detta är vad jag tror i alla fall.
Jag tror SMR är dött redan innan det är aktuellt. Vem kommer att välkomna ett kärnkraftverk i närheten och vem ska ta hand om avfallet? Något orealistiskt SD viftar med i samma stil som drivmedelspriserna inför valet - hur dum måste man vara för att ha gått på det? Jag borde ha betalat 10-12 kr enligt deras tokiga vallöften men kostar över 21 kr vid pump nu.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
nikasp
Clarken37 skrev:
Det verkar vara så att alla i tråden har fått mycket bättre priser än det du och jag fått offert på samt vad alla installatörer själva nu anger på sina hemsidor.

Alla offerter jag och min umgängeskrets får på allt får skribenterna på detta forum 20-50% billigare verkar det som. Oavsett vad det handlar om. När jag dessutom beskriver bostadsmarknaden i Stockholm i andra trådar så är de flesta som fågelholkar på detta forum. Kan ju helt enkelt vara så att Sthlm avviker rejält från resten av landet. Jag har tex pratar med över 5 firmor och att.hitta en snickare som fakturerar under 700 kr per timme här är i princip omöjligt.
Exemplet jag skrev med 114’ för 22 paneler från Svea Solar är från avtal tecknat fredag 2023-04-28. Det jag fick på hemsidan stämde inte helt med vad det i praktiken blev. Det görs även en noggrann mätning av taket med drönare, i mitt fall 6 veckor efter jag tecknat. Jag som låg på och inte ville vänta länge innan jag hamnade i den faktiska kön för installation.
 
nikasp
Clarken37 skrev:
Det verkar vara så att alla i tråden har fått mycket bättre priser än det du och jag fått offert på samt vad alla installatörer själva nu anger på sina hemsidor.

Alla offerter jag och min umgängeskrets får på allt får skribenterna på detta forum 20-50% billigare verkar det som. Oavsett vad det handlar om. När jag dessutom beskriver bostadsmarknaden i Stockholm i andra trådar så är de flesta som fågelholkar på detta forum. Kan ju helt enkelt vara så att Sthlm avviker rejält från resten av landet. Jag har tex pratar med över 5 firmor och att.hitta en snickare som fakturerar under 700 kr per timme här är i princip omöjligt.
Tar du själv in riktiga offerter? Eller roar du dig mest på nätet för att försöka prove a point hur dyrt det är?
 
nikasp nikasp skrev:
Tar du själv in riktiga offerter? Eller roar du dig mest på nätet för att försöka prove a point hur dyrt det är?
Om det är för dyrt på en webb-offert så går man inte vidare.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om det är för dyrt på en webb-offert så går man inte vidare.
Gör du lika bör du ska köpa något annat dyrt , tex en bil?
 
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Om det är för dyrt på en webb-offert så går man inte vidare.
Bättre att använda ”jag” i det här fallet. Men då förstår du att ”man” kan få betydligt bättre skarp offert om ”man” går vidare. Men enligt denna långa tråd tror jag inte att du är genuint intresserad av en anläggning utan endast ute efter att bevisa hur dyrt och dåligt det är.
 
A
nikasp nikasp skrev:
Tar du själv in riktiga offerter? Eller roar du dig mest på nätet för att försöka prove a point hur dyrt det är?
Gjorde det när jag gjorde annat på kåken för jag var intresserad.
 
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gör du lika bör du ska köpa något annat dyrt , tex en bil?
Om jag nu skulle köpa en ny bil privat som enligt alla nätsidor ligger runt 500k hade jag inte förväntat mig offerter på 300k
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Om jag nu skulle köpa en ny bil privat som enligt alla nätsidor ligger runt 500k hade jag inte förväntat mig offerter på 300k
Rabatter finns på dom flesta kapitalvaror.
Ju dyrare vara desto mer rabatt finns det att hämta (lämna)
Se utdrag från vi bilägare nedan.

Nissan har störst rabatt i procent
Snittrabatten för alla nya bilar just nu ligger på 31 410 kronor eller sju procent, vilket är på ungefär samma nivå som när vi gjorde en liknande granskning tidigare i år. Då låg snittrabatten på 33 540 kronor eller åtta procent.

Premiummärken som Porsche, Jaguar, Land Rover och BMW har överlägset störst rabatter i kronor. Där ligger snittrabatten på mellan 50 000 och 100 000 kronor
 
A
A Argastesnickaren skrev:
Rabatter finns på dom flesta kapitalvaror.
Ju dyrare vara desto mer rabatt finns det att hämta (lämna)
Se utdrag från vi bilägare nedan.

Nissan har störst rabatt i procent
Snittrabatten för alla nya bilar just nu ligger på 31 410 kronor eller sju procent, vilket är på ungefär samma nivå som när vi gjorde en liknande granskning tidigare i år. Då låg snittrabatten på 33 540 kronor eller åtta procent.

Premiummärken som Porsche, Jaguar, Land Rover och BMW har överlägset störst rabatter i kronor. Där ligger snittrabatten på mellan 50 000 och 100 000 kronor
Men det är fortfarande bara några procent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.