K K. L skrev:
Vad har det med solpaneler att göra, snacka om sk. cherry- picking
Det beror på solpaneler i bla Tyskland och priset är som lägst när solpanelerna producerar som mest. Åtminstone jag tycker att det är relevant. Detta är femte gången vi har detta fenomenet (i olika grad) på knappt två veckor.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
F
M Markarbetaren skrev:
Nu ställde jag solcellerna mot börsen, inget bolagspecifikt. Svaret på din fråga är att jag personligen aldrig tryckt på "återinvestera utdelning"-knappen hos Avanza.
Då förstår jag inte det här OCD-syndromet att man måste återinvestera avkastningen från solceller i fler solceller. Hela resonemanget är ungefär lika korkat som att man vägrar byta ut oljepannan hemma mot bergvärme för att förtjänsten jämfört med oljevärmen i princip är omöjlig att investera i mer bergvärme.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på solpaneler i bla Tyskland och priset är som lägst när solpanelerna producerar som mest. Åtminstone jag tycker att det är relevant. Detta är femte gången vi har detta fenomenet (i olika grad) på knappt två veckor.
Vind har en betydligt större påverkan och jag tror att det är vind imorgon med. Faktum är att det är lika mycket sol idag och det blåser rätt ordentligt på västkusten så det höga priset vi har idag är förvånansvärt högt faktiskt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vind har en betydligt större påverkan och jag tror att det är vind imorgon med. Faktum är att det är lika mycket sol idag och det blåser rätt ordentligt på västkusten så det höga priset vi har idag är förvånansvärt högt faktiskt.
Fortfarande en konsekvens av Forsmark. Vind plus narginaleffekten från sol sänker elpriset till noll. Bara sol sänker priset till nattnivå ungefär (mitt på dagen). Så har det varit de sista två veckorna i alla fall. Forsmarksfadäsen borträknad
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Fortfarande en konsekvens av Forsmark. Vind plus narginaleffekten från sol sänker elpriset till noll. Bara sol sänker priset till nattnivå ungefär (mitt på dagen). Så har det varit de sista två veckorna i alla fall. Forsmarksfadäsen borträknad
Jag följer priserna dagligen och min uppfattning är att så inte alls är fallet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jämför du med vädret i Tyskland då? Det gör jag nämligen.
 
nikasp
Dagsfärsk siffra från ”dyra” men bra Svea Solar är 114’ för 22 paneler i Göteborg. Tycker inte jag är så rysligt som vissa verkar påskina här. Blir ca 12800 kr/kWp.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Dagsfärsk siffra från ”dyra” men bra Svea Solar är 114’ för 22 paneler i Göteborg. Tycker inte jag är så rysligt som vissa verkar påskina här. Blir ca 12800 kr/kWp.
Jag fick detta, inte alls lika bra pris för 21 paneler:
Solpanelsoffer för hem, med priser, förmåner och återbetalningstid. Inbjudan att lämna uppgifter för konsultation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur fick du bättre pris med fler paneler?
 
F
nikasp nikasp skrev:
Dagsfärsk siffra från ”dyra” men bra Svea Solar är 114’ för 22 paneler i Göteborg. Tycker inte jag är så rysligt som vissa verkar påskina här. Blir ca 12800 kr/kWp.
Exakt när blev Svea Solar bra?
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
F fsn skrev:
Då förstår jag inte det här OCD-syndromet att man måste återinvestera avkastningen från solceller i fler solceller. Hela resonemanget är ungefär lika korkat som att man vägrar byta ut oljepannan hemma mot bergvärme för att förtjänsten jämfört med oljevärmen i princip är omöjlig att investera i mer bergvärme.
Ingen som kräver att du ska förstå. Frågan gällde vilken nivå avkastningskravet ligger på för en investering för solceller. Jag besvarade detta och hur jag resonerar. Att detta upplevs som korkat, eller hur jag ska tolka ditt inlägg, får stå för dig.

Som jag skrivit innan, jag har full respekt för alla som köper solceller och är nöjda med det. Själv ser jag mer potential för att investera mina pengar i annat. Det är inte märkligare än att vissa gillar blåa bilar, andra gröna. Jag ser inte problemet att andra inte tycker som mig.
 
nikasp nikasp skrev:
Dagsfärsk siffra från ”dyra” men bra Svea Solar är 114’ för 22 paneler i Göteborg. Tycker inte jag är så rysligt som vissa verkar påskina här. Blir ca 12800 kr/kWp.
Jag fick offert från Svea Solar i januari. 191 000 kr inkl grönt avdrag för 11kw anläggning. Bor också i Göteborgsområdet.

Med ditt pris borde min anläggning kostat ca 140 000. Kan det vara så att försäljningen kraftigt bromsat in så de sänker priserna?
 
Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Jag fick offert från Svea Solar i januari. 191 000 kr inkl grönt avdrag för 11kw anläggning. Bor också i Göteborgsområdet.

Med ditt pris borde min anläggning kostat ca 140 000. Kan det vara så att försäljningen kraftigt bromsat in så de sänker priserna?
Dels det sen kanske lite höjda räntor, dyrare mat osv.
 
F fsn skrev:
jag menar att 29 öre är spot, påslag och handelsrelaterade kostnader. Med tanke på att skatten var 45 öre så är den naturligtvis inte med, det är väl rätt uppenbart? Momsen är inte heller med. 129 öre på sålt är spot + 5 öre påslag.

Siffrorna ljuger inte, jag har ett rätt komplett utfall, gissar inte och gör inga överslag, så jag anser just i detta fallet att jag vet. Förbrukningsprofil samt försäljningsstrategi kan få det att gå åt lite olika håll, det i kombination med att priset varierar extremt under dygnet gör att din googling ”som säger nåt annat” är ungefär lika pålitlig som Putin.
Ok, låt oss anta att du har rätt, med dina siffror. Tycker du att det påverkar mycket på helheten? Jag skrev först att mitt värde för ej köpt el var 1,50kr. Vad är skillnaden på helhetsbilden på det kontra dina siffror?
 
M Markarbetaren skrev:
Efter 500 inlägg så är det ganska hopplöst att veta allas preferenser.
Det är sant.
 
F fsn skrev:
De bilder jag hittade från dig visar 0kr på vad jag tolkar som elhandelsfakturan. Du är medveten om att det finns rörliga kostnader hos nätägaren också, tex skatten? Det förekommer ju även fasta kostnader på elhandelsfakturan. Skall du ha trovärdighet i dina siffror så borde du separera ut allt fast och räkna på allt rörligt på både nät och elhandel.
Det man vedertaget räknar på när man installerar solceller är vad man köper i el, inte vad nätägaren tar betalt. Så visst det finns ytterligare en faktor som inte är med i beräkningen. Men även om jag tar med den går jag +.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.