Jag var nog lite otydlig här, menar att orsaken till att reläerna svetsar är att de är för klena, inte att de är enpoliga.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Nu är det ju tillbaks i stor utsträckning till samma tugg kring byråkratin som i de andra Easee trådarna . Märkligt att det ska vara så klent med inlägg som lite går på TS rubrik.

Vi kan ju dra in en annan box som tex den senaste serien från Garo hur är det där finns konventionell JFB? Och i fallet Easee hur hade det ställt sig med ytterligare ett relä dvs fyrpolig kretslösning med två lika i serie? Det är direkt inget konstig om ett relä fallerar oavsett läge bara det tas omhand vilket inte ens kräver kontakt för separat återkoppling likt i vissa exempel inlagda i andra trådarna.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Är det inte besvarat för länge sedan? Den är inte farlig för bilen.
 
T tronde skrev:
Vi må ikke feste oss for mye med tekniske detaljer i denne saken.
Jo, det är precis vad denna tråd handlar om - reella säkerhetsmässiga brister i Easee laddstation.

Har ESV fog för påståenden likt "Utrustningen kan äventyra användarnas hälsa eller säkerhet"?

Easee hantering av detta ärende är i och för sig intressant men jag önskar att vi huvudsakligen håller oss till de säkerhetsmässiga bristerna i Easee laddstation.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Med releer som i følge Easees egne rapporter sveiser seg sammen, blir det nokså spesielt å se den som sikker uten forankoplet jordefilbryter. Følgelig vil jeg mene at ESV har rett i sin påstand.
 
  • Gilla
Cancellara och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det är ju upp till tillverkaren att lösa. Men om man hänvisar till en standard så ska man ju uppfylla den. Om man inte gör det så krävs det en omfattande systemsäkerhetsanalys.
Alltså är det inte feldeklarerat. Det saknas dokument eftersom man inte testat som man borde.
Så, det är inte dokumenten som är grundproblemet, de är bara symtomet.
 
Den farliga situationen som kan uppstå är ju ganska uppenbar. Låt säga att du kommer till bilen en regnig dag och ska koppla bort laddkabeln. Om reläerna har fastnat i tillslutet läge och du råkar ha en skada på kabeln så kan det sluta illa. I och med att laddsessionen inte kan avslutas när du t.ex. öppnar bilen så står du där och försöker få loss kabeln och då är olyckan framme.

Hur stor risk att detta scenario kan inträffa ska jag låta vara osagt. Men hade laddboxen varit kopplad till en hederlig typ-A brytare så hade den med stor sannolikhet löst ut.

Själv har jag som regel att aldrig ta i spänningssatta kablar när det är blött ute och försöker alltid se till att laddsessionen är avslutat innan man står och sliter i laddkabeln. Man har ju fått sig en och annan kyss genom åren…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alltså är det inte feldeklarerat. Det saknas dokument eftersom man inte testat som man borde.
Så, det är inte dokumenten som är grundproblemet, de är bara symtomet.

Det beror ju på om dokumenten går att få fram. Dvs, de har uppenbarligen inte låtit oberoende testare undersöka om lösningen är tillräckligt bra för att få kallas jordfelsbrytare. Trots det har de marknadsfört att de har det, och det kan finnas människor ute i landet som litat på det och gjort installationer utifrån den förutsättningen. Det är där fara uppkommer.

Easee hade kunnat göra som en del andra och säga att det krävs en extern jordfelsbrytare. Då hade inte fara uppkommit. Just nu är de i ett limbo där det är okänt exakt hur säkra installationerna är. Kanske är de lika säkra, kanske är de mindre säkra, kanske är de säkrare.

Mycket tyder på att de är säkrare på vissa sätt och mindre säkra på andra. Och de borde ha varit minst lika säkra på alla sätt.
 
A adron skrev:
Det beror ju på om dokumenten går att få fram. Dvs, de har uppenbarligen inte låtit oberoende testare undersöka om lösningen är tillräckligt bra för att få kallas jordfelsbrytare. Trots det har de marknadsfört att de har det, och det kan finnas människor ute i landet som litat på det och gjort installationer utifrån den förutsättningen. Det är där fara uppkommer.

Easee hade kunnat göra som en del andra och säga att det krävs en extern jordfelsbrytare. Då hade inte fara uppkommit. Just nu är de i ett limbo där det är okänt exakt hur säkra installationerna är. Kanske är de lika säkra, kanske är de mindre säkra, kanske är de säkrare.

Mycket tyder på att de är säkrare på vissa sätt och mindre säkra på andra. Och de borde ha varit minst lika säkra på alla sätt.
Jag tycker också man kan ge känga till elektrikerna. Det första man får lära sig när man läser till elektriker är vikten av jordfelsbrytare i anläggningen för att skydda mot apparatfel mm. Jag tycker ofta de tar genvägar och gör minsta möjliga för att spara tid.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alltså är det inte feldeklarerat. Det saknas dokument eftersom man inte testat som man borde.
Så, det är inte dokumenten som är grundproblemet, de är bara symtomet.
Nej. Man menar ju att man uppfyller kraven på annat sätt än standardens metod. Då är felet att man deklarerat att man följer standarden i stället för att göra en systemsäkerhetsanalys.
 
  • Gilla
tronde och 1 till
  • Laddar…
T tronde skrev:
Med releer som i følge Easees egne rapporter sveiser seg sammen, blir det nokså spesielt å se den som sikker uten forankoplet jordefilbryter. Følgelig vil jeg mene at ESV har rett i sin påstand.
Och jag menar att man bör ha bättre på fötterna innan man börjar gasta högt om att laddstationen är osäker. Det vore däremot en tillgång till tråden om någon har faktisk information kring de fall då reläerna har svetsat fast.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
C Cancellara skrev:
Jag tycker också man kan ge känga till elektrikerna. Det första man får lära sig när man läser till elektriker är vikten av jordfelsbrytare i anläggningen för att skydda mot apparatfel mm. Jag tycker ofta de tar genvägar och gör minsta möjliga för att spara tid.
Kan bara hålla med! Kunskapsnivån är förvånande låg hos många montörer jag intervjuat för anställning senaste åren.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nej. Man menar ju att man uppfyller kraven på annat sätt än standardens metod. Då är felet att man deklarerat att man följer standarden i stället för att göra en systemsäkerhetsanalys.
Ok, det är både feldeklarerat och otestat kan man ju säga. De visste ju att de inte följer standarden de hänvisar till.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Testat är det väl. Men inte konstruerat enligt standard.
 
Nissens
A adron skrev:
Det beror ju på om dokumenten går att få fram. Dvs, de har uppenbarligen inte låtit oberoende testare undersöka om lösningen är tillräckligt bra för att få kallas jordfelsbrytare. Trots det har de marknadsfört att de har det, och det kan finnas människor ute i landet som litat på det och gjort installationer utifrån den förutsättningen. Det är där fara uppkommer.

Easee hade kunnat göra som en del andra och säga att det krävs en extern jordfelsbrytare. Då hade inte fara uppkommit. Just nu är de i ett limbo där det är okänt exakt hur säkra installationerna är. Kanske är de lika säkra, kanske är de mindre säkra, kanske är de säkrare.

Mycket tyder på att de är säkrare på vissa sätt och mindre säkra på andra. Och de borde ha varit minst lika säkra på alla sätt.
Absolut!
Någon som vet vilken typ av JFB man bör ha före laddboxen? Typ A eller typ B?
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.