Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Intressant tråd och jag håller med TS. Solceller ger inte tillräckligt ROI för att vara riktigt intressant.
Jag tog in offert på 11kw-anläggning och det skulle kosta mig ca 180 000kr. Det skulle ge en ungefärlig besparing på 15-20 000kr/år. Avkastning runt 8,3-11,1% per år. Att låna till sådan avkastning känns inte vettig.

Jag valde att istället investera 50 000kr i vindandelar i somras. Det har gett en besparing på ca 10 000kr/år. ROI på 20%. Det valde jag att låna till då jag vid tillfället inte hade de pengarna lätt tillgängliga och har avbetalat under året. Jag når inte "noll-fakturor" med detta, men det har gett mig hanterbara elräkningar under året som gått.
Den offerten är nog inte representativ. Så mycket kostar det inte i normalfallet. Men med stor taklutning, hög höjd eller speciell takbeläggning så kan det dra iväg.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Den offerten är nog inte representativ. Så mycket kostar det inte i normalfallet. Men med stor taklutning, hög höjd eller speciell takbeläggning så kan det dra iväg.
Jag tog in offerter från tre företag. 180 000kr var det billigaste. En annan var på 200 000 och den tredje var på 260 000 för endast 8kw anläggning (Midsummer, så det är ju en mindre effektiv men snyggare och dyrare teknik).
Mitt tak har vanliga tegelpannor med normal lutning, runt 30 grader. Enplansvilla med ena sidan av taket åt söder.
Jag hade säkert kunnat pruta genom att slå ut dem mot varandra och ta in fler offerter, men marknaden kändes väldigt het just då i somras så jag valde att inte gå vidare med det.

Efter att ha räknat mer i detalj vad vindandelarna gett för besparing så ligger jag nästan exakt på 10 000kr efter 9 månader. Med några varma månader kvar så landar det nog runt 11 000. Bara december gav över 4000 i besparing.
 
T Tomasmexitegel skrev:
Jag varken skriver ut min privatekonomi eller skryter om den på sociala forum. Vad har 7000kr jag har innestående hos mitt elbolag från förra sommaren när alla elräkniningar till dags datum att göra med ev lån?
Det är inte det jag frågar heller utan det är väl inte så bra om du betalar 7000 i lån men får tillgodo 7000 blir det väl inte så bra?
 
Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Jag tog in offerter från tre företag. 180 000kr var det billigaste. En annan var på 200 000 och den tredje var på 260 000 för endast 8kw anläggning (Midsummer, så det är ju en mindre effektiv men snyggare och dyrare teknik).
Mitt tak har vanliga tegelpannor med normal lutning, runt 30 grader. Enplansvilla med ena sidan av taket åt söder.
Jag hade säkert kunnat pruta genom att slå ut dem mot varandra och ta in fler offerter, men marknaden kändes väldigt het just då i somras så jag valde att inte gå vidare med det.

Efter att ha räknat mer i detalj vad vindandelarna gett för besparing så ligger jag nästan exakt på 10 000kr efter 9 månader. Med några varma månader kvar så landar det nog runt 11 000. Bara december gav över 4000 i besparing.
Aha, ok om priserna gått upp mer än 60% på ett drygt år, då blir ju kalkylen svår att få ihop.
 
Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Jag tog in offerter från tre företag. 180 000kr var det billigaste. En annan var på 200 000 och den tredje var på 260 000 för endast 8kw anläggning (Midsummer, så det är ju en mindre effektiv men snyggare och dyrare teknik).
Mitt tak har vanliga tegelpannor med normal lutning, runt 30 grader. Enplansvilla med ena sidan av taket åt söder.
Jag hade säkert kunnat pruta genom att slå ut dem mot varandra och ta in fler offerter, men marknaden kändes väldigt het just då i somras så jag valde att inte gå vidare med det.

Efter att ha räknat mer i detalj vad vindandelarna gett för besparing så ligger jag nästan exakt på 10 000kr efter 9 månader. Med några varma månader kvar så landar det nog runt 11 000. Bara december gav över 4000 i besparing.
4000 kr eller 4000kwh?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Aha, ok om priserna gått upp mer än 60% på ett drygt år, då blir ju kalkylen svår att få ihop.
Jag kan inte svara för vad priserna var för ett år sen då jag bara tagit in offerter vid ett tillfälle, men en kollega till mig som beställde ungefär samtidigt som jag tog in offerter fick en 11kw-anläggning för 160 000kr. Han var väldigt nöjd över sitt pris.

V växelventil skrev:
4000 kr eller 4000kwh?
Ursäkta, 4000 kr besparing gav vindandelarna i december.

Förbrukning 1362kwh
Rörligt elpris ink moms: 374 öre
Fast pris vindandelar: 47,5 öre
Besparing: 4447kr
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Ursäkta, 4000 kr besparing gav vindandelarna i december.
japp tror ju mer du betalar för förbrukningen ju större anledning att skaffa solceller.
 
V växelventil skrev:
japp tror ju mer du betalar för förbrukningen ju större anledning att skaffa solceller.
Så är det. Om jag räknar med alternativet att sitta på rörligt elavtal så förbättras givetvis kalkylen för solceller. I det fallet skulle jag också sälja av en del vindandelar som kan gå till att betala solcellerna.

Men då jag sitter på en hyfsat billig lösning idag känner jag ingen stress att rusa in i solceller utan hoppas att de går ner i pris i framtiden och tar det då.
 
Jag fick inget svar från någon skeptiker på min fråga så jag testar igen: "För er som är skeptiska, var går gränsen i avkastning per år för att ni skulle investera? Vi kan låtsas att 60-öringen från staten är livstidslång."
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Jo bokföring är inget problem.
Då är du också medveten om att du måste betala moms på din elförsörjning. Detta innebär att du köper panelerna billigt, men måste betala igen momsen när du sedan säljer el.

Att lyfta moms inett företag brukar löna sig när man kan ta ut varor ur företaget som man annars hade behövt momsa och betala löneskatt för, men detta upplägget ger bara vinsten att du slipper låna till momsen i början. Detta kan ha ett värde iofs, men det blir dyrare på sikt med de vinster ni hävdar att ni gör.

Dessutom så får man inte statens rabatter/bidrag om man gör detta nu företagsform. Det är helt enkelt en ren förlustaffär.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag fick inget svar från någon skeptiker på min fråga så jag testar igen: "För er som är skeptiska, var går gränsen i avkastning per år för att ni skulle investera? Vi kan låtsas att 60-öringen från staten är livstidslång."
För mig där det ger tydligt högre avkastning än andra alternativ :)

Byta till laddhybrid skulle för mig ge runt 20% (Extra insats runt 70 000kr, besparing runt 15 000kr årligen)
Ögonoperation skulle för mig ge runt 10% (operation kostar 40 000kr, linser och glasögon kostar mig 4000kr årligen)
Börsen brukar man säga ger runt 8%/år långsiktigt
Amortera av på lån sparar runt 4% med dagens räntor

Solceller räknar jag med ger runt 8-10%. Inte ointressant, men inte bästa investeringen heller.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag fick inget svar från någon skeptiker på min fråga så jag testar igen: "För er som är skeptiska, var går gränsen i avkastning per år för att ni skulle investera? Vi kan låtsas att 60-öringen från staten är livstidslång."
Jag skulle behöva >10% per år på investerat kapital vid ett elpris dagtid på 20 öre. Då har jag täckt upp för riskerna, men jag tror ju inte att 60-öringen finns kvar om tio år, kanske inte ens efter nästa val.
 
  • Gilla
Fredrik831
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Det är inte det jag frågar heller utan det är väl inte så bra om du betalar 7000 i lån men får tillgodo 7000 blir det väl inte så bra?
V växelventil skrev:
Det är inte det jag frågar heller utan det är väl inte så bra om du betalar 7000 i lån men får tillgodo 7000 blir det väl inte så bra?
Nej, jag betalar inte 7000kr i lån och får tillbaka 7000kr. Förra årets solfarmande gav mig ca 33000kr + egenförbrukningen på ca 7000kwh × 1,5kr=10.500kr totalt 43500kr+7500kr (60öringen)=51.000kr +/- lite. Just nu har jag 7000kr kvar från dom 33000kr jag sålde för hos mitt elbolag, April månad har jag köpt för ca 500kr och sålt för ca 1600kr. Dvs nu trillar pengarna in igen från solen. Skall ta ut överskottet och göra något bra med dom pengarna. Häromdagen sålde jag för dryga 200kr, efter egenkonsumtionen. Det är en bra investering, oavsett om man skulle ha ränteutgifter på ett antal tusenlappar på ett år. Hänger du med i hur jag räknar, annars får du fråga så svarar jag
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Nej, jag betalar inte 7000kr i lån och får tillbaka 7000kr. Förra årets solfarmande gav mig ca 33000kr + egenförbrukningen på ca 7000kwh × 1,5kr=10.500kr totalt 43500kr+7500kr (60öringen)=51.000kr +/- lite. Just nu har jag 7000kr kvar från dom 33000kr jag sålde för hos mitt elbolag, April månad har jag köpt för ca 500kr och sålt för ca 1600kr. Dvs nu trillar pengarna in igen från solen. Skall ta ut överskottet och göra något bra med dom pengarna. Häromdagen sålde jag för dryga 200kr, efter egenkonsumtionen. Det är en bra investering, oavsett om man skulle ha ränteutgifter på ett antal tusenlappar på ett år. Hänger du med i hur jag räknar, annars får du fråga så svarar jag
Ursäkta om jag missat det tidigare i tråden, men hur stor anläggning har du och hur mycket betalade du för den?
 
F
Fredrik831 Fredrik831 skrev:
Jag tog in offerter från tre företag. 180 000kr var det billigaste. En annan var på 200 000 och den tredje var på 260 000 för endast 8kw anläggning (Midsummer, så det är ju en mindre effektiv men snyggare och dyrare teknik).
Mitt tak har vanliga tegelpannor med normal lutning, runt 30 grader. Enplansvilla med ena sidan av taket åt söder.
Jag hade säkert kunnat pruta genom att slå ut dem mot varandra och ta in fler offerter, men marknaden kändes väldigt het just då i somras så jag valde att inte gå vidare med det.

Efter att ha räknat mer i detalj vad vindandelarna gett för besparing så ligger jag nästan exakt på 10 000kr efter 9 månader. Med några varma månader kvar så landar det nog runt 11 000. Bara december gav över 4000 i besparing.
Jag är inte på något sätt en vindkraftvän, överetableringen är total och det slår mot investeringsviljan i nödvändig baskraft. Men 20% avkastning är alltid 20%, kan du inte utveckla det lite och skriva mer om vad det är du har köpt andelar i och hur det fungerar? Behöver man tex byta till en specifik elhandlare eller är vindandelarna helt fristående?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.