L lewkiz skrev:
Tror det är ett räknefel här, men kanske missat något?
Årlig intäkt = 8907 x (0.89 + 0.6) = 13271 kr/år
Investering = 166816 kr
=> 12.6 års återbetalningstid

(antar att 7.6 år baseras på att förra årets höga elpriser håller i sig?)
(detta ignorerar också alternativkostnader, tex., kunde vi amorterat på bostadslånet istället?)
Ja det baseras på att förra årets elpriser är detsamma. Annars är din beräkning på en återbetalningstid om ~12år fullt trolig.
Nej jag har inga lån på huset och inga renoveringsbehov. Huset totalrenoverades 2016/2017 med ny eldragning, ny VVS, nya stammar, nya fönster, nytt tak, nytt kök, nya badrum etcetera, ny värmepump för husets uppvärmning, ny FFV, ny luft/luft till garaget.. huset totalrenoverades utvändigt och invändigt. Stoppar minst 50år. Som sagt inga lån…
 
  • Gilla
lewkiz och 1 till
  • Laddar…
Jag personligen gillar iden med solceller, men vad jag kan se hittills kommer jag aldrig skaffa det. Argumenten är enkla:

1. Jag använder väldigt lite el under den period solceller används. Precis som de flesta andra i detta land.
2. Jag bor i Sverige. Här behövs eleffekt när det som är som kallast. Det är då varken solen skiner eller vinden blåser. Alltså har vi fortfarande samma effektbehov under vintern som tidigare. Mer solceller ger ingen nytta i Sverige, det ger bara ett instabilitet i elnät. Solceller har inte påverkat så mycket negativt än, men vindkraften har.
3. Hur länge tror ni kalkylerna för solceller håller?När tillräckligt många skaffat solceller lär skatteavdraget försvinna. Troligtvis lär man behöva skatta på det överskott man säljer.

Planekonomi blir inte bättre än såhär! Skulle jag bo i sydeuropa hade solceller varit givet, men här? Knappast!
 
  • Gilla
  • Älska
trcjesa och 5 till
  • Laddar…
L lewkiz skrev:
Varför får då inte privata aktörer samma subvention?
E ettan47 skrev:
Ja det baseras på att förra årets elpriser är detsamma. Annars är din beräkning på en återbetalningstid om ~12år fullt trolig.
Nej jag har inga lån på huset och inga renoveringsbehov. Huset totalrenoverades 2016/2017 med ny eldragning, ny VVS, nya stammar, nya fönster, nytt tak, nytt kök, nya badrum etcetera, ny värmepump för husets uppvärmning, ny FFV, ny luft/luft till garaget.. huset totalrenoverades utvändigt och invändigt. Stoppar minst 50år. Som sagt inga lån…
Man blir avundsjuk, tänk om man satt i den positionen :)
 
  • Gilla
ettan47
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Jag personligen gillar iden med solceller, men vad jag kan se hittills kommer jag aldrig skaffa det. Argumenten är enkla:

1. Jag använder väldigt lite el under den period solceller används. Precis som de flesta andra i detta land.
2. Jag bor i Sverige. Här behövs eleffekt när det som är som kallast. Det är då varken solen skiner eller vinden blåser. Alltså har vi fortfarande samma effektbehov under vintern som tidigare. Mer solceller ger ingen nytta i Sverige, det ger bara ett instabilitet i elnät. Solceller har inte påverkat så mycket negativt än, men vindkraften har.
3. Hur länge tror ni kalkylerna för solceller håller?När tillräckligt många skaffat solceller lär skatteavdraget försvinna. Troligtvis lär man behöva skatta på det överskott man säljer.

Planekonomi blir inte bättre än såhär! Skulle jag bo i sydeuropa hade solceller varit givet, men här? Knappast!
Du är verkligen påläst och verkar ha fattat detta med energifrågor. Tack för ditt inlägg.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Jag personligen gillar iden med solceller, men vad jag kan se hittills kommer jag aldrig skaffa det. Argumenten är enkla:

1. Jag använder väldigt lite el under den period solceller används. Precis som de flesta andra i detta land.
2. Jag bor i Sverige. Här behövs eleffekt när det som är som kallast. Det är då varken solen skiner eller vinden blåser. Alltså har vi fortfarande samma effektbehov under vintern som tidigare. Mer solceller ger ingen nytta i Sverige, det ger bara ett instabilitet i elnät. Solceller har inte påverkat så mycket negativt än, men vindkraften har.
3. Hur länge tror ni kalkylerna för solceller håller?När tillräckligt många skaffat solceller lär skatteavdraget försvinna. Troligtvis lär man behöva skatta på det överskott man säljer.

Planekonomi blir inte bättre än såhär! Skulle jag bo i sydeuropa hade solceller varit givet, men här? Knappast!
Du vet att det blåser mer under vintern än under sommaren?
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
U uplj skrev:
Du vet att det blåser mer under vintern än under sommaren?
När vi har det riktigt kallt blåser det sällan. Det är då effektbehovet är som högst.
 
  • Gilla
trcjesa och 1 till
  • Laddar…
R Real-House skrev:
När vi har det riktigt kallt blåser det sällan. Det är då effektbehovet är som högst.
Precis. Högtryck på vintern ger klar himmel = alltså kallt iom IR-utstrålningen, och dessutom liten vind. Eftersom det råder just högtryck.

Det hade varit perfekta förhållanden för solkraft. Om det inte var så att solen tyvärr inte stannar uppe någon längre stund på vintern på våra breddgrader.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag isolerade den frågan för att visa på att staten kan dra tillbaka 60-öringen när som helst
Om 60-öringen försvinner så registrerar jag en firma. Kör sedan investeringen och avkastningen i den. Med momsavdrag och litet annat så får jag ca 60 öre tillbaka. Men staten får en massa administration. Det är mot den bakgrunden 60- öringen kommit till. Det försvinner inte eftersom det blir dyrare för staten.
 
  • Gilla
ettan47 och 1 till
  • Laddar…
A
A Argastesnickaren skrev:
Och där sitter inget Kinaskit i dom???
Knappast från ax till limpa som solcellerna.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Om 60-öringen försvinner så registrerar jag en firma. Kör sedan investeringen och avkastningen i den. Med momsavdrag och litet annat så får jag ca 60 öre tillbaka. Men staten får en massa administration. Det är mot den bakgrunden 60- öringen kommit till. Det försvinner inte eftersom det blir dyrare för staten.
Du är medveten om att momsen kvittas?
 
R Real-House skrev:
Jag personligen gillar iden med solceller, men vad jag kan se hittills kommer jag aldrig skaffa det. Argumenten är enkla:

1. Jag använder väldigt lite el under den period solceller används. Precis som de flesta andra i detta land.
2. Jag bor i Sverige. Här behövs eleffekt när det som är som kallast. Det är då varken solen skiner eller vinden blåser. Alltså har vi fortfarande samma effektbehov under vintern som tidigare. Mer solceller ger ingen nytta i Sverige, det ger bara ett instabilitet i elnät. Solceller har inte påverkat så mycket negativt än, men vindkraften har.
3. Hur länge tror ni kalkylerna för solceller håller?När tillräckligt många skaffat solceller lär skatteavdraget försvinna. Troligtvis lär man behöva skatta på det överskott man säljer.

Planekonomi blir inte bättre än såhär! Skulle jag bo i sydeuropa hade solceller varit givet, men här? Knappast!
Det verkar som du missuppfattat det där med solceller på villataken.
Jag skall försöka förklara för dig.
1, Svar: solceller levererar el på sommaren, när ditt behov är som minst. Det är i sak rätt men grejen är det att alla solfarmare säljer sin el då och samlar pengarna i högar som dom sedan använder på vintern när energibehovet är störst, utslaget på året år det meningen att du skall gå +/-0, minst, gärna +
2, svar: ja, du har rätt i att elen behövs mer på vintern än på sommaren. Det är till vintern du köper el för pengarna du fått in på sommaren. Solceller skapar ingen instabilitet i nätet, det skapar nytta. Överföringsförlusten blir mindre från mina solceller till grannen utan solceller än från kraftverket xxx mil ifrån grannen.
3, svar: man kan bara spekulera om framtiden, och inte skall kalkylen hänga på dom 60örena man får från staten, det är bara grädde på moset.
Jag skickar med en bild på mina "elräkningar" det sista året så du själv kan se vad jag betalar för el på ett helt år. PS, jag har 7000kr tillgodo från förra sommaren och nu trillar pengarna in igen. PS, i sydeuropa har dom ingen sträng vinter, dvs inget stort elbehov. Det är därför det inte är så utbrett med solceller där, så skaffa inte det om du flyttar dit, då blir det garanterat en extremt lågt återbetalningstid och du gör en dålig affär.
 
  • Skärmdump av mobilapp visar lista över fakturor märkta 'Makulerad' från juli 2022 till mars 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Det verkar som du missuppfattat det där med solceller på villataken.
Jag skall försöka förklara för dig.
1, Svar: solceller levererar el på sommaren, när ditt behov är som minst. Det är i sak rätt men grejen är det att alla solfarmare säljer sin el då och samlar pengarna i högar som dom sedan använder på vintern när energibehovet är störst, utslaget på året år det meningen att du skall gå +/-0, minst, gärna +
2, svar: ja, du har rätt i att elen behövs mer på vintern än på sommaren. Det är till vintern du köper el för pengarna du fått in på sommaren. Solceller skapar ingen instabilitet i nätet, det skapar nytta. Överföringsförlusten blir mindre från mina solceller till grannen utan solceller än från kraftverket xxx mil ifrån grannen.
3, svar: man kan bara spekulera om framtiden, och inte skall kalkylen hänga på dom 60örena man får från staten, det är bara grädde på moset.
Jag skickar med en bild på mina "elräkningar" det sista året så du själv kan se vad jag betalar för el på ett helt år. PS, jag har 7000kr tillgodo från förra sommaren och nu trillar pengarna in igen. PS, i sydeuropa har dom ingen sträng vinter, dvs inget stort elbehov. Det är därför det inte är så utbrett med solceller där, så skaffa inte det om du flyttar dit, då blir det garanterat en extremt lågt återbetalningstid och du gör en dålig affär.
När du skriver 7000 tillgodo hoppas jag du menar att lånet är avdraget för lån för investeringen på solcellerna?
 
V växelventil skrev:
När du skriver 7000 tillgodo hoppas jag du menar att lånet är avdraget för lån för investeringen på solcellerna?
Jag varken skriver ut min privatekonomi eller skryter om den på sociala forum. Vad har 7000kr jag har innestående hos mitt elbolag från förra sommaren när alla elräkniningar till dags datum att göra med ev lån?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Intressant tråd och jag håller med TS. Solceller ger inte tillräckligt ROI för att vara riktigt intressant.
Jag tog in offert på 11kw-anläggning och det skulle kosta mig ca 180 000kr. Det skulle ge en ungefärlig besparing på 15-20 000kr/år. Avkastning runt 8,3-11,1% per år. Att låna till sådan avkastning känns inte vettig.

Jag valde att istället investera 50 000kr i vindandelar i somras. Det har gett en besparing på ca 10 000kr/år. ROI på 20%. Det valde jag att låna till då jag vid tillfället inte hade de pengarna lätt tillgängliga och har avbetalat under året. Jag når inte "noll-fakturor" med detta, men det har gett mig hanterbara elräkningar under året som gått.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du är medveten om att momsen kvittas?
Jo bokföring är inget problem.
 
  • Gilla
ettan47
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.