T Tomasmexitegel skrev:
Nej, jag känner inte dig. Så det kan jag naturligtvis inte avgöra. Men det är uppenbart att det finns många här i tråden utan egen erfarenhet som vet exakt hur dåligt det är med solceller, trots inläggen från dom med erfarenhet som säger tvärt om. Att det lönar sig för dom flesta, dock inte alla naturligtvis.
Det verkar som om panelmotståndarna griper efter halmstrån i debatten. De bara måste få rätt utan att ens producera några korrekta siffror. Själv låter jag fakta tala för sig självt.
Ett finansiellt kalkylblad med kolumner för år 2020-2024, innehållande ekonomiska uppgifter som rör avskrivning och elutgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset värmdes med elpatroner till och med februari 2021 då värmepump (ROT-avdrag!) installerades. Från mitten februari 2022 har solpanelerna kommit till.

Glöm inte bort att grannen betalar skatt på den el jag skyfflar ut på nätet. Staten förlorar inget på 60-öringen.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det verkar som om panelmotståndarna griper efter halmstrån i debatten. De bara måste få rätt utan att ens producera några korrekta siffror. Själv låter jag fakta tala för sig självt.
[bild]
Huset värmdes med elpatroner till och med februari 2021 då värmepump (ROT-avdrag!) installerades. Från mitten februari 2022 har solpanelerna kommit till.

Glöm inte bort att grannen betalar skatt på den el jag skyfflar ut på nätet. Staten förlorar inget på 60-öringen.
Jo, hade en kommersiell aktör levererat samma solel så hade staten tjänat 60 öre mer per levererad kWh. Sedan förlorad energiskatten på den energi du konsumerar lokalt också (motsvarande 60-öringen). Solpaneler hemma är en dålig affär för staten.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Angående AC (och LLVP i allmänhet för den delen) så resonerar jag likadant, dessa ger bra nytta och komfort för låg/ingen driftskostnad alls om man producerar ett elöverskott när man använder dessa förbrukare - egenkonsumtion premieras av nuvarande system för ersättning och det är en en vettig grundprincip tycker jag.

Skulle det vara perioder av extremt högt spotpris kan man kanske överväga att sälja i stället för att konsumera denna andel av produktionen själv (och acceptera något högre innetemp under sommaren tex).

Privatekonomiskt fungerar solcellsinstallationer bra som strategi att möta volatila och oförutsägbara elpriser under stora delar av året när anläggningen levererar: när elen är dyr får du bra betalt för det överskott du säljer vidare och/eller slipper betala dyrt för den el du annars skulle behövt köpa.

Inte heller när elen är billig på spotmarknaden är det någon nackdel att producera vad man konsumerar själv - helt eller delvis - eftersom man slipper många avgifter/skatter som läggs ovanpå spotpriset i egenkonsumtionen.

Detta gör att man i ganska stor utsträckning frikopplas från en volatil och osäker elmarknad med en rimligt dimensionerad solcellsanläggning.

Detta är ett av mina huvudargument för beslutet att installera vår anläggning, beslut togs tidigt i höstas och anläggningen har varit i drift nu några veckor: öka vår förmåga att hantera varierande och ibland ohemult höga elpriser vilket jag bedömer som det nya normala.
__
PS. Förstår givetvis att allt handlar om hur var och en bedömer hur utvecklingen av elpriser och elmarknaden kommer att se ut framöver: detta är min bedömning. Andra kan ha andra bedömningar vilket kan ge andra beslutsgrunder och utfall, såklart. Framtiden utvisar vad som var en "good call" nu i detta läge.
Detta var ett givande och intressant inlägg i tråden - tack för bidraget!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, hade en kommersiell aktör levererat samma solel så hade staten tjänat 60 öre mer per levererad kWh. Sedan förlorad energiskatten på den energi du konsumerar lokalt också (motsvarande 60-öringen). Solpaneler hemma är en dålig affär för staten.
Att staten "förlorar" skatt på min egenförbrukning är irrelevant. Jag skulle lika gärna kunna sätta upp en offgridanläggning som levererar lika mycket som min egenförbrukning.

Likaså har jag betalat skatt på alla kWh jag dragit från nätet och min granne på de jag levererar. Staten förlorar alltså betydligt mindre än 60 öre. En märklig konstruktion förresten, jag kan starta en firma och momsregistrera den och begära moms från elhandlaren som köper min el så jag kan kvitta den.
 
K
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, hade en kommersiell aktör levererat samma solel så hade staten tjänat 60 öre mer per levererad kWh. Sedan förlorad energiskatten på den energi du konsumerar lokalt också (motsvarande 60-öringen). Solpaneler hemma är en dålig affär för staten.
Va f...n, flyttar du fram målstolparna, nyss var ju solpaneler en usel affär för alla. Nu är det visst bara dåligt för staten.:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Att staten "förlorar" skatt på min egenförbrukning är irrelevant. Jag skulle lika gärna kunna sätta upp en offgridanläggning som levererar lika mycket som min egenförbrukning.

Likaså har jag betalat skatt på alla kWh jag dragit från nätet och min granne på de jag levererar. Staten förlorar alltså betydligt mindre än 60 öre. En märklig konstruktion förresten, jag kan starta en firma och momsregistrera den och begära moms från elhandlaren som köper min el så jag kan kvitta den.
Det är relevant då det pga detta är en dålig affär att ge er 60 öre för inlevererad el
 
K K. L skrev:
Va f...n, flyttar du fram målstolparna, nyss var ju solpaneler en usel affär för alla. Nu är det visst bara dåligt för staten.:crysmile:
Jag isolerade den frågan för att visa på att staten kan dra tillbaka 60-öringen när som helst
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är relevant då det pga detta är en dålig affär att ge er 60 öre för inlevererad el
Pratade du inte nyss om en dålig affär för anläggningsinnehavarna? Hur ska du ha det?

Här är förövrigt fakta med 60-öringen borttagen.
Skärmdump av ett kalkylblad som visar siffror relaterade till elimport, -export, egenproduktion och ekonomiska beräkningar.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Miljöskäl? Växla elprisrisk mot ränterisk?

Jag byggde för övrigt min solpanelsanläggning själv med importerade delar till långt under priserna på den överhettade solcellsmarknaden ligger på nu, så kalkylen såg annorlunda ut för min del.
Önskar jag var så händig som du. Jag har en magister i data- och systemvetenskap så teoretiskt skulle det kanske gå om det fanns instruktioner. Sedan är det tid också. Fulltidsjobb, pendling och barn så blir inte mycket fritid. Ändå nyfiken att få veta mer hur du gör.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Att staten "förlorar" skatt på min egenförbrukning är irrelevant. Jag skulle lika gärna kunna sätta upp en offgridanläggning som levererar lika mycket som min egenförbrukning.

Likaså har jag betalat skatt på alla kWh jag dragit från nätet och min granne på de jag levererar. Staten förlorar alltså betydligt mindre än 60 öre. En märklig konstruktion förresten, jag kan starta en firma och momsregistrera den och begära moms från elhandlaren som köper min el så jag kan kvitta den.
Hm... intressant. Skulle off-grid produktion blir det nya hembränningen?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
T Trixern skrev:
Hm... intressant. Skulle off-grid produktion blir det nya hembränningen?
Ja, eller förbudet mot parabolantenner för länge sedan. Generatorer bör likaså förbjudas. Likaså att ta el från bilbatteriet. Eller varför inte förbud mot mobiltelefonladdning utanför hemmet?

Skämt åsido, det skulle vara mycket svårt att beskatta en offgridanläggning.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B
T Trixern skrev:
Önskar jag var så händig som du. Jag har en magister i data- och systemvetenskap så teoretiskt skulle det kanske gå om det fanns instruktioner. Sedan är det tid också. Fulltidsjobb, pendling och barn så blir inte mycket fritid. Ändå nyfiken att få veta mer hur du gör.
Jag har också barn o heltidsjobb. Det tog lite tid innan det blev klart. Delar främst från https://www.wechselrichter-online.de/, de hade allt till rätt bra pris. Det kanske går att köpa fran fler leverantörer, men de hade vettiga priser. Vet inte om de har lika bra pris nu.

Jag tror jag utgick från ett färdigt paket, men ändrade lite för att passa mitt projekt. Det var nån grej jag missade, som jag fick komplettera från svenska leverantör. Det är inte så svårt att installera mekaniskt. Enkelt med skylift eller byggställning. Elektriskt får man ju läsa manualer så paneler och riktare passar, och lösa på gällande hur man ska dela upp i strängar. Viktigt framförallt om man har olika riktningar på paneler eller om panelerna delvis kan skuggas.

Elektrikern är en god vän, han gav instruktioner och avsynade allt jag gjorde. Han gjorde delar av jobbet, samt ordnade med anmälan till elnätsleverantören.

Ska man göra det idag tror jag man måste gå via nån som har aktiebolag, nån som fyller i mot skatteverket få till de gröna bidragen. Samt att man har god kontakt med elektriker med behörighet, annars är det nog kört, mer eller mindre.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
För er som är skeptiska, var går gränsen i avkastning per år för att ni skulle investera? Vi kan låtsas att 60-öringen från staten är livstidslång.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Och "lösningen" är att köpa in solpaneler från världens värsta förorenare i Kina? Samma land som 2022 gav grönt ljus till 2 nya kolkraftverk I VECKAN? Samma land som är "eviga vänner" med Putin och köper all hans olja och gas så att han kan fortsätta mörda Ukrainare? Samma vansinniga kommunistdiktatur som had slav och barnarbetare som bygger solceller?

Är det verkligen att "vara en del av lösningen" att pumpa i pengar i detta land (och göra sig beroende av det)?
Nej verkligen inte. Vilken tur att det finns seriösa tillverkare i Europa. Känns bra med en sån anläggning, särskilt nu, och efter dina ord.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det verkar som om panelmotståndarna griper efter halmstrån i debatten. De bara måste få rätt utan att ens producera några korrekta siffror. Själv låter jag fakta tala för sig självt.
[bild]
Huset värmdes med elpatroner till och med februari 2021 då värmepump (ROT-avdrag!) installerades. Från mitten februari 2022 har solpanelerna kommit till.

Glöm inte bort att grannen betalar skatt på den el jag skyfflar ut på nätet. Staten förlorar inget på 60-öringen.
Gårdagens skörd var god, dryga 140kr. 60öringen tillkommer på 62kr, så totalt 212kr rätt in. Spännande att se vad dagens skörd ger.:cool:
 
  • En appskärm som visar solcellsproduktion över en dag, intäkter och en tidsmarkerad försäljning på elnätet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.