nikasp
Inte direkt gratis imorgon heller 28/4 i SE3, undrar hur länge avbrottet tidigare påverkar.

Graf och tabell visar tidsbaserade datafluktuationer för SE3 den 28 april 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp nikasp skrev:
Inte direkt gratis imorgon heller 28/4 i SE3, undrar hur länge avbrottet tidigare påverkar.

[bild]
Jag gjorde av med 21kwh igår och har ett smartval och betalar 150 med alla avgifter.nästa månad 120.
 
nikasp
V växelventil skrev:
Jag gjorde av med 21kwh igår och har ett smartval och betalar 150 med alla avgifter.nästa månad 120.
Vi kör timpris nu och jag laddar batteriet från solen eller från nätet när elen är som billigast.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har ett elavtal med e.on och i det avtalet står det att jag köper solel.

Min granne säljer solel till e.on och det är ju bra för då går hans överskottsel direkt in i min kåk. Blir ju låga transportkostnader kan man tycka:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
precis och det är uppenbart att säljarna av solceller riktar in sig till de som har svårt att bilda sig en uppfattning själva.
Så är det överallt. Därför skall man välja ett seriöst företag att få offerter ifrån. Solcellsbranchen är ny, och expanderar enormt. Alla vet vad som händer då.
 
Du är med hur jag menar.Ju mindre man förbrukar ju mindre kan man tjäna.Visst även om man redan har låg förbrukning och investering så jag kan sälja överskottet med vinst men frågan är kommer man kunna tjäna och sälja med vinst?Ju fler som sätter upp solceller ju fler kommer sälja men för hur mycket?
 
T Tomasmexitegel skrev:
Så är det överallt. Därför skall man välja ett seriöst företag att få offerter ifrån. Solcellsbranchen är ny, och expanderar enormt. Alla vet vad som händer då.
Jo antar att jag fick svar från ett seriöst företag: "Jag har tittat på ditt tak via satellit gällande adressen du har nämnt och skulle säga att det dessvärre skulle bli väldigt lite effekt kontra den investeringen det skulle innebära för dig att installera ett falsat plåttak med våra Slimpaneler. Det sammantaget skulle jag säga att den investeringen inte blir lönsam för dig tyvärr."
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Du är med hur jag menar.Ju mindre man förbrukar ju mindre kan man tjäna.Visst även om man redan har låg förbrukning och investering så jag kan sälja överskottet med vinst men frågan är kommer man kunna tjäna och sälja med vinst?Ju fler som sätter upp solceller ju fler kommer sälja men för hur mycket?
Solproduktionen på villatak i Sverige är nog knappast mätbart sett till den totala energiproduktionen. Läste att det nya kolfria smältverket uppe i Norrland kommer förbruka som ett mindre kärnkraftverk. Så min uppfattning är att energibehovet i Sverige och i Europa kommer att öka. Själv skall jag installera AC detta året, varför inte, kommer inte öka min elräkning ändå. Däremot ge ett mervärde under sommaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jo antar att jag fick svar från ett seriöst företag: "Jag har tittat på ditt tak via satellit gällande adressen du har nämnt och skulle säga att det dessvärre skulle bli väldigt lite effekt kontra den investeringen det skulle innebära för dig att installera ett falsat plåttak med våra Slimpaneler. Det sammantaget skulle jag säga att den investeringen inte blir lönsam för dig tyvärr."
Skulle jag med tro. Har du inte redan gjort det kan du ju investera i isolering mm. Alternativt investera i en solcellspark.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Solproduktionen på villatak i Sverige är nog knappast mätbart sett till den totala energiproduktionen. Läste att det nya kolfria smältverket uppe i Norrland kommer förbruka som ett mindre kärnkraftverk. Så min uppfattning är att energibehovet i Sverige och i Europa kommer att öka. Själv skall jag installera AC detta året, varför inte, kommer inte öka min elräkning ändå. Däremot ge ett mervärde under sommaren.
Jo fast frågan är om kriget tar slut och dom flesta länderna har ju redan sett om sitt hus med gasleveranser kommer det bli dumpning lika som spannmålspriserna.Jag skulle bli förvånad om priserna skulle ligga lika högt som I vintras.Vi kommer nog inte komma tillbaka som för några år sedan.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Att försöka påskina att man bidrar med "samhällsnytta" blir bra skitnödigt
Ojojoj, verkar inte finnas någon ände på denna tråden. Men helt klart ska du torkas i röven av nån annan när det skitit sig. :) Allt handlar om vad du har i plånboken. Och du ska aldrig ha solceller, punkt, det blir inte billigt nog.. Antingen bidrar man till lösningen eller är man del av problemet. Så enkelt är det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Tomasmexitegel skrev:
Solproduktionen på villatak i Sverige är nog knappast mätbart sett till den totala energiproduktionen. Läste att det nya kolfria smältverket uppe i Norrland kommer förbruka som ett mindre kärnkraftverk. Så min uppfattning är att energibehovet i Sverige och i Europa kommer att öka. Själv skall jag installera AC detta året, varför inte, kommer inte öka min elräkning ändå. Däremot ge ett mervärde under sommaren.
Angående AC (och LLVP i allmänhet för den delen) så resonerar jag likadant, dessa ger bra nytta och komfort för låg/ingen driftskostnad alls om man producerar ett elöverskott när man använder dessa förbrukare - egenkonsumtion premieras av nuvarande system för ersättning och det är en en vettig grundprincip tycker jag.

Skulle det vara perioder av extremt högt spotpris kan man kanske överväga att sälja i stället för att konsumera denna andel av produktionen själv (och acceptera något högre innetemp under sommaren tex).

Privatekonomiskt fungerar solcellsinstallationer bra som strategi att möta volatila och oförutsägbara elpriser under stora delar av året när anläggningen levererar: när elen är dyr får du bra betalt för det överskott du säljer vidare och/eller slipper betala dyrt för den el du annars skulle behövt köpa.

Inte heller när elen är billig på spotmarknaden är det någon nackdel att producera vad man konsumerar själv - helt eller delvis - eftersom man slipper många avgifter/skatter som läggs ovanpå spotpriset i egenkonsumtionen.

Detta gör att man i ganska stor utsträckning frikopplas från en volatil och osäker elmarknad med en rimligt dimensionerad solcellsanläggning.

Detta är ett av mina huvudargument för beslutet att installera vår anläggning, beslut togs tidigt i höstas och anläggningen har varit i drift nu några veckor: öka vår förmåga att hantera varierande och ibland ohemult höga elpriser vilket jag bedömer som det nya normala.
__
PS. Förstår givetvis att allt handlar om hur var och en bedömer hur utvecklingen av elpriser och elmarknaden kommer att se ut framöver: detta är min bedömning. Andra kan ha andra bedömningar vilket kan ge andra beslutsgrunder och utfall, såklart. Framtiden utvisar vad som var en "good call" nu i detta läge.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S StyvBoard skrev:
Ojojoj, verkar inte finnas någon ände på denna tråden. Men helt klart ska du torkas i röven av nån annan när det skitit sig. :) Allt handlar om vad du har i plånboken. Och du ska aldrig ha solceller, punkt, det blir inte billigt nog.. Antingen bidrar man till lösningen eller är man del av problemet. Så enkelt är det.
Och de som köper solceller är en del av problemet! :p
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
varför är endel så super anti solcell ... jag säljer inte 10w då vi använder allt själva .. dock så har vi NOLL kr i elräkning , jag har gjort allt för att inte behöva ha 12° .. jag vill njuta av friheten i hus ..

Ny Bergvärme ,isolera vind nya fönster och solceller ... gick från ett ockerhus till gratishus.. nej nu ska jag jobba hade fint
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och de som köper solceller är en del av problemet! :p
Nope. Mina solceller är tillverkade i Tyskland. Miljöpåverkan är återbetald på 2 år. Sen är det även bra för miljön. Bra tycker jag.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.