M mrsnhp skrev:
På landet kör vi med dricksvatten på dunk och köks/tvättvatten (ur brunnen) i en hink med skopa. Till disk och handtvätt skopar man alltså upp lite vatten ur hinken i en balja och blandar med lite hett vatten (vattenkokare är praktiskt till detta). Smutsvattnet häller vi i en slaskhink som man sedan tömmer på gården.

Man gör av med förvånansvärt lite vatten när man måste bära in det själv från gården. Ännu mindre när pumpen var trasig och vi fick lyfta upp vatten med hink och rep :D
Jättebra tips (y)
 
B Bongtor skrev:
Finns bra campingdusch att använda på biltema. Värm vattnet i kastrull och häll över i en hink och duscha i det fria.
Kissa gör man i naturen och dasset går väl att använda? Peta bara ut högen när den börjar bli för hög…?
Bra tips med duschen. Kanske fylla hinken med kallt vattnet och låta det bli rumstemp innan man spär.
 
B
Ett annat uppslag är att tänka sig typiska lösningar man hittar i husvagnar / husbilar. Man har en färskvattentank, en liten "minihydropress" som matar kök och toa/dusch via bilbatteri 12V.

En liten varmvattensberedare som kan köras på 230 V eller gasol, vad som finns tillgängligt.

Värme, ofta ett vattenburet system som värms med 230 V eller gasol.

Kylskåp, el 230 V, 12 V eller gasol.

Toa: typiskt (iaf enligt mina erfarenheter från klassiska husvagnar) att man har en avloppstank där man häller i litet kemikalier som gör att det man spolar ner i denna tank håller sig någorlunda, tills man tömmer tanken i valfritt avlopp. Typ "Porta-potti".

I en stuga kan jag framför allt tänka mig litet mer smarta toa-lösningar, nämndes förbränningstoa etc.

Detta bör vara lösbart annars hade hela Sveriges samlade husvagn/husbilsrörelse totalhavererat för många decennier sedan...
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
Rätta mig om jag har fel nu men du hyr en stuga av en myndighet? Jag ställer mig lite tveksam till det här med dasset. Att skaffa en mulltoa känns som en bättre lösning. Denna äger du och kan sälja i framtiden.
Ang vatten, om du har möjlighet att fånga upp regnvatten är det också en bra lösning för tex disk.
 
Vår återvinningsstation säljer nedbrytbara latrinkärl och tar även emot dem när de är fyllda. I kombination med urinseparering till dunk funkar det utmärkt. Dunken kan man ju tömma på lämpliga platser i naturen. Det blir i stort sett ingen lukt i utedasset med en sån lösning. Jag skulle inte satsa på en förbränningstoa i ett hus som bara ska användas under den varma delen av året.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Kashew Kashew skrev:
Rätta mig om jag har fel nu men du hyr en stuga av en myndighet? Jag ställer mig lite tveksam till det här med dasset. Att skaffa en mulltoa känns som en bättre lösning. Denna äger du och kan sälja i framtiden.
Ang vatten, om du har möjlighet att fånga upp regnvatten är det också en bra lösning för tex disk.
yes, vi har funderat på någon form av kompostlösning. Dock tror jag vi får ta allt sånt lite pö om pö för att se vad som är rätt för oss.
Vattnet på gården är kommunalt, så det är inga problem på vare sig kvalitet eller tillgång.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Vår återvinningsstation säljer nedbrytbara latrinkärl och tar även emot dem när de är fyllda. I kombination med urinseparering till dunk funkar det utmärkt. Dunken kan man ju tömma på lämpliga platser i naturen. Det blir i stort sett ingen lukt i utedasset med en sån lösning. Jag skulle inte satsa på en förbränningstoa i ett hus som bara ska användas under den varma delen av året.
nedbrytbara som att de är komposterbara? Det låter ju intressant. Givet att tömning kostar typ 8000 om året är många investeringar värda.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ett annat uppslag är att tänka sig typiska lösningar man hittar i husvagnar / husbilar. Man har en färskvattentank, en liten "minihydropress" som matar kök och toa/dusch via bilbatteri 12V.

En liten varmvattensberedare som kan köras på 230 V eller gasol, vad som finns tillgängligt.

Värme, ofta ett vattenburet system som värms med 230 V eller gasol.

Kylskåp, el 230 V, 12 V eller gasol.

Toa: typiskt (iaf enligt mina erfarenheter från klassiska husvagnar) att man har en avloppstank där man häller i litet kemikalier som gör att det man spolar ner i denna tank håller sig någorlunda, tills man tömmer tanken i valfritt avlopp. Typ "Porta-potti".

I en stuga kan jag framför allt tänka mig litet mer smarta toa-lösningar, nämndes förbränningstoa etc.

Detta bör vara lösbart annars hade hela Sveriges samlade husvagn/husbilsrörelse totalhavererat för många decennier sedan...
inte en dum idé att skaffa en liten tank för vatten, men frågan är hur man gör med avlopp.
 
Vi har ett fritidshus med liknande förutsättningar, och vi har barn.
Det jag hade prioriterat är någon form av lösning för att gå på toa inne. Vi gick från portapotti till mulltoa och är nöjda. Handtvätt sker med traditionellt tvättfat med kanna och slaskhink med lock på sidan.
AVi bytte till mulltoa för att slippa hantera innehållet i portapottin. (Stavning?)

Vi har dricksvatten i dunk som vi häller över i en glasbehållare motsvarande Ikeas ”vardagen”. Men mindre, 3 liter och med vippkran så att den slutar att rinna automatiskt när man släpper kranen.

Sen har vi kvar det gamla urinseparerade utedasset som back up.
Vi duschar på gården med en soluppvärmd utedusch som kopplas på vattenutkastaren ute på gården.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
T Torpfröken skrev:
Vi har ett fritidshus med liknande förutsättningar, och vi har barn.
Det jag hade prioriterat är någon form av lösning för att gå på toa inne. Vi gick från portapotti till mulltoa och är nöjda. Handtvätt sker med traditionellt tvättfat med kanna och slaskhink med lock på sidan.
AVi bytte till mulltoa för att slippa hantera innehållet i portapottin. (Stavning?)

Vi har dricksvatten i dunk som vi häller över i en glasbehållare motsvarande Ikeas ”vardagen”. Men mindre, 3 liter och med vippkran så att den slutar att rinna automatiskt när man släpper kranen.

Sen har vi kvar det gamla urinseparerade utedasset som back up.
Vi duschar på gården med en soluppvärmd utedusch som kopplas på vattenutkastaren ute på gården.
Låter som en välavvägd approach. Ska absolut se efter en sån självstängande tapp för dricksvatten, mycket fiffigt.
 
  • Gilla
Fredrik_N
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
nedbrytbara som att de är komposterbara? Det låter ju intressant. Givet att tömning kostar typ 8000 om året är många investeringar värda.
Ja de är gjorda av majsstärkelse, här är en länk:
https://www.pireva.se/hushall/avfall--atervinning/fler-tjanster/latrinkarl/

De kostar visserligen 280:- men det är det absolut värt för att slippa ta hand om skiten själv.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
När min dotter skulle gå på förbränningstoaletten för första gången så gick något fel så luckan till förbränningen var öppen och hon såg elden..

Hon vägrade att använda den resten av sommaren så det blev dasset och pottan :)
 
  • Haha
  • Ledsen
Bjerrod och 2 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
När min dotter skulle gå på förbränningstoaletten för första gången så gick något fel så luckan till förbränningen var öppen och hon såg elden..

Hon vägrade att använda den resten av sommaren så det blev dasset och pottan :)
va-rådgivning rekommenderade att inte köra förbränning. Drar enligt dom mycket el och luktar. Vad är din erfarenhet?
 
För utedasset så finns det en insats från Separett du kan sätta i så skiljer du bort urinet, endera till en dunk eller så till en stenkista. Komplettera med en enkel campingtoa från t ex Biltema.
Vi fixar varmvatten med en vedeldad vattenvärmare, de brukar annonserass ut begagnade för mellan 1000 - 2000, på 5 - 10 vedträn har du 100 liter kokande vatten.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.